12V Voeding maakt tikkend geluid

Ik heb het geprobeerd met een load, maar dat wou ook niet.
Hoe kun je dat zien dat de elco's kapot zijn? Valt dat te meten of..?
Bedankt voor je reactie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:27:53 (58%)

Hoe heb jij dat geprobeerd met welke load?

Vaak moet je de vijf volt belasten om hem te starten.

Dat de voeding tikt is opzich goed. Dat betekend dat de regelschakeling en de grote schakeltransistor of fet het doen. In dit soort van gevallen is het dus inderdaad vaak secundaire circuit het probleem. En dan met name de elco's. Soms kun je het zien dat ze stuk zijn. Ze staan dan een beetje bol of er zit een barst of scheurtje in. In exteme gevallen knallen ze echt uit elkaar.

Meten is lastig. Afhankelijk van hoe ze geschakeld zijn kun je ze proberen ohms te meten. Anders er uit solderen en met een esr meter doormeten. Maar als je ze er uit hebt kun je ze ook gelijk door nieuwe vervangen. Neem wel low esr types om ze te vervangen.

Als die voeding niet erg oud is zou ik overigens een nieuwe voeding kopen van een beter kwaliteit.

Op 25 april 2015 12:42:14 schreef Ex-fietser:
Hoe heb jij dat geprobeerd met welke load?

Vaak moet je de vijf volt belasten om hem te starten.

Als die voeding niet erg oud is zou ik overigens een nieuwe voeding kopen van een beter kwaliteit.

12V voeding , hoe 5V belasten ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Kruimel

Golden Member

Beste nickd2048

Zo te zien is het idd geen computervoeding. Heeft hij überhaupt een 5V uitgang? Gelukkig is het geen ingewikkeld ding. De datasheet van de (door TI gemaakte) TL494 aan de rechterkant is makkelijk te vinden (het is dan waarschijnlijk geen goedkope Chinese kloon) met dubieuze pinout enzo.

Zou je eens een oscilloscoop op de uitgang kunnen zetten? Als de elco's naar de filistijnen zijn dan krijg je een spanningspiek als de schakeling ze probeert op te laden (door de grote ESR), en dan schakelt er waarschijnlijk een overspanningsbeveiliging in of krijgt hij een opdonder van de spanningsregelaar en houdt de controller zich een tijdje rustig door overspanning om na een time-out opnieuw te proberen. Vandaar dan het tikkende geluid.

Groet,
Kruimel

@Franssel

Ik ging er vanuit dat het een computervoeding is. Voeding is niet nader gespecificeerd door de TS.

Op 25 april 2015 12:53:39 schreef Ex-fietser:
@Franssel

Ik ging er vanuit dat het een computervoeding is. Voeding is niet nader gespecificeerd door de TS.

ik zie links een rijtje schroefaansluitingen zoals bij deltavoedingen .
oud lijkt me ook niet , geen donkere plekken of stof

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 25 april 2015 12:42:14 schreef Ex-fietser:
Als die voeding niet erg oud is zou ik overigens een nieuwe voeding kopen van een beter kwaliteit.

Een nieuwe voeding is niet echt een oplossing voor mij, ik heb ze allemaal nagekeken. Toch zit er nergens een scheurtje in of eentje met een bol kopje.
Bedankt voor je reactie

Op 25 april 2015 12:53:39 schreef Ex-fietser:
@Franssel

Ik ging er vanuit dat het een computervoeding is. Voeding is niet nader gespecificeerd door de TS.

Nee het is indd geen computervoeding, een merk of model staat er verder ook niet op.

Op 25 april 2015 13:01:09 schreef Franssel:
[...]ik zie links een rijtje schroefaansluitingen zoals bij deltavoedingen .
oud lijkt me ook niet , geen donkere plekken of stof

De voeding is ongv. 0.5 jaar oud denk ik maar zovaak is hij niet gebruikt.

Op 25 april 2015 12:53:31 schreef Kruimel:
Beste nickd2048

Zo te zien is het idd geen computervoeding. Heeft hij überhaupt een 5V uitgang? Gelukkig is het geen ingewikkeld ding. De datasheet van de (door TI gemaakte) TL494 aan de rechterkant is makkelijk te vinden (het is dan waarschijnlijk geen goedkope Chinese kloon) met dubieuze pinout enzo.

Zou je eens een oscilloscoop op de uitgang kunnen zetten? Als de elco's naar de filistijnen zijn dan krijg je een spanningspiek als de schakeling ze probeert op te laden (door de grote ESR), en dan schakelt er waarschijnlijk een overspanningsbeveiliging in of krijgt hij een opdonder van de spanningsregelaar en houdt de controller zich een tijdje rustig door overspanning om na een time-out opnieuw te proberen. Vandaar dan het tikkende geluid.

Groet,
Kruimel

Beste kruimel, nee de voeding is alleen 12V. Ik zal vanmiddag even langs mijn buurman die een oscilloscoop heeft en dan even kijken wat die te zeggen heeft. Kunnen de elco's ook stuk zijn zonder dat je het kunt zien?

Groet Nick

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:29:28 (77%)

Kruimel

Golden Member

Beste Ex-fietser, nickd2048,

Dat is waar, maar de foto is vrij duidelijk. Het is géén meervoudige voeding (hij heeft maar 1 uitgangsinductor), en waarschijnlijk niet meer dan 75% efficient gezien de draaddikte).

Hij is duidelijk vrij oud, want apparaten van na 2005 moeten een PF hebben van veel (ik geloof 0,7), en dat gaat deze niet redden. Het is gewoon een brug en elco's met minimale filtering. Zier er uit als iets uit de jaren '90 oid (grof geschat). Elco's zijn onderdelen met een beperkte levensduur en 20 jaar is best veel.

Je hebt wel gelijk over die elco's: de uitgang bevat heel kleine elco's, ik zie hun waarde niet, maar voor een 30A voeding zien ze er klein uit. Het lijkt er wel op dat de levensduur niet enorm gaat zijn, ik vermoed dat een gespecificeerde rimpelstroom van meer dan 2A er niet in zit voor deze exemplaren (dat schaalt ruwweg met de grootte).

Ik zou ook even de diodes bovenaan op de foto even checken, het zou kunnen dat die kapot/kortgesloten zijn en dan krijg je telkens als hij probeert te starten een kortsluitingssituatie en dan geeft hij een tik en gaat hij weer uit. Ik kan de isolatie niet goed zien, maar hij zit er niet helemaal lekker uit, maar dat kan ook warmtegeleidende pasta zijn.

Al met al lijkt het een goedgebouwde unit, maar als ik zou moeten raden zou ik denken dat het een unit van echt niet meer dan 250W ipv 360W is. Wellicht een rebrand?

edit:

Op 25 april 2015 13:12:48 schreef nickd2048:
Kunnen de elco's ook stuk zijn zonder dat je het kunt zien?

Ja dat kunnen ze, en dat is gewoonlijk ook zo. Er is een periode geweest rond de eeuwwisseling dat er een enorm aantal condensatoren zijn verkocht van matige kwaliteit die lekten en explodeerden, maar dat zou je sneller gemerkt moeten hebben. (link) Dit lijkt een leeftijdsverschijnsel.

Groet,
Kruimel

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2015 13:10:11 schreef nickd2048:
[...]

De voeding is ongv. 0.5 jaar oud denk ik maar zovaak is hij niet gebruikt.

Zit ik toch eens mis met mijn vorige reactie. Verandert de situatie wel. :-)

Groet,
Kruimel

Beste Kruimel,
ik geloof iets van 360W, heb er toen €40 voor betaald en hij deed het best (versterker 25A en autoradio 2/3A).

Het kan best zijn dat dit een oude voeding is, verder weet ik het niet.

Even over die diodes, hoe kan ik die meten?

Heb je nog een duidelijkere foto nodig?

Op 25 april 2015 13:21:27 schreef Gadget_inc:
Doet mij erg denken aan deze voedingen :
http://samenkopen.net/action_product/954351/485588

Klopt, dat is hem, maar die van mij is net ietjes anders.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:30:16 (30%)

maartenbakker

Golden Member

Zijn veel voorkomende voedingen die voor een paar dollar in China te krijgen zijn. Ze proberen wat markt van Meanwell af te snoepen met een vrij antiek maar opzich betrouwbaar ontwerp.

Als het goed is doen deze voedingen het ook onbelast, maar voor de zekerheid nog even een achterlichtje van een auto eraanhangen ofzo.

Ervan uitgaande dat hij dan nog steeds tikt, waarschijnlijk toch bij een van de vorige keren iets opgeblazen. Ik zou beginnen de secundaire diodes (bovenste koelplaat) door te meten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze voedingen starten inderdaad zonder belasting keurig op.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Beste nickd2048,

Op 25 april 2015 13:24:42 schreef nickd2048:
Het kan best zijn dat dit een oude voeding is, verder weet ik het niet.

Was een vermoeden van mij, ik heb er verder weinig bezwaren mee hoor. Het elektrische ontwerp is in ieder geval niet actueel.

Even over die diodes, hoe kan ik die meten?

Met een spanningsbron van een paar volt en een serieweerstand is het makkelijkste denk ik. Een penlight met een serieweerstand van 4,7Ω en dan aansluiten over de diode (deze diodes kunnen 30A aan). Als hij alleen één richting geleidt is het goed. In geleiding zou je de voedingsspanning over de serieweerstand moeten kunnen meten, in sper niet meer dan een paar mV.

Heb je nog een duidelijkere foto nodig?

Nee, welnee, deze foto is beste scherp en duidelijk. Ik dacht eerst dat hij ouder was en dan kan je de datumcode van het ic soms ontcijferen, maar dat is nu niet echt meer nodig. :-)

Op 25 april 2015 13:38:14 schreef Gadget_inc:
Deze voedingen starten inderdaad zonder belasting keurig op.

Er zit ook een 22Ω weerstand aan de linker kant, ik denk dat die daar wat mee te maken heeft. Gevaarlijk dicht bij een condensator voor een weerstand die (waarschijnlijk) 6,5W aan het dissiperen is, misschien is dit een reden voor het niet functioneren? Die zal wel flink warm worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:31:04 (19%)

maartenbakker

Golden Member

Diodes in eerste instantie gewoon in circuit (dus zonder lossolderen) met je multimeter in de diodestand doormeten. Geeft hij in beide richtingen minder dan 300mV aan dan is de kans zeer groot dat of de diodes of de elco's in sluiting liggen. Dan soldeer je de diodes eruit om de meting nog eens over te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Één ding is misschien wel opmerkelijk, gisteren was hij ook aan het tikken en deed niets, daarna nog een keer geprobeert en toen deed hij het wel gewoon(getest met versterker + subwoofer), maar nu doet hij niets meer.

Kruimel

Golden Member

In dat geval eens controleren op kortsluiting. Misschien maakt er iets geleidends contact tussen je +uitgang en de behuizing. Met kortslutiing gaat hij tikken. Kijk ff onder je print.

edit: Of iets anders dat geaard is zoals een verwarming. Waarschijnlijk zit de negatieve uitgang aan aarde.

Groet,
Kruimel

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zaterdag 25 april 2015 13:52:19 (22%)

Op 25 april 2015 13:40:50 schreef maartenbakker:
Diodes in eerste instantie gewoon in circuit (dus zonder lossolderen) met je multimeter in de diodestand doormeten. Geeft hij in beide richtingen minder dan 300mV aan dan is de kans zeer groot dat of de diodes of de elco's in sluiting liggen. Dan soldeer je de diodes eruit om de meting nog eens over te doen.

Heb net gemeten, alle kleine diodes laten aan beide kanten meer dan 300mv door.. De dikke diodes laten aan de ene kant ongv. 500mv door en aan de andere kant 0mv

Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2015 13:52:07 schreef nickd2048:
Heb net gemeten, alle kleine diodes laten aan beide kanten meer dan 300mv door.. De dikke diodes laten aan de ene kant ongv. 500mv door en aan de andere kant 0mv

Ik snap je resultaten niet. Hoe heb je gemeten? Dat de grote asymmetrisch zijn is wel een reden tot zorg. Hebben deze grote diodes twee of drie aansluitingen (1 per behuizing of 2)?

Groet,
Kruimel

Op 25 april 2015 13:49:46 schreef Kruimel:
In dat geval eens controleren op kortsluiting. Misschien maakt er iets geleidends contact tussen je +uitgang en de behuizing. Met kortslutiing gaat hij tikken. Kijk ff onder je print.

edit: Of iets anders dat geaard is zoals een verwarming. Waarschijnlijk zit de negatieve uitgang aan aarde.

Groet,
Kruimel

Aan de onderkant zie ik niets wat eventueel mis is. In de onderkant van de voeding zit netjes een stuk plastic en aan de transistors zit een isolatie velletje. Ik zal nog even kijken of er ergens contact is met de buitkant. Anders zou je het toch wel moeten voelen? ;)

maartenbakker

Golden Member

Bedoel je echt 0mV en niet oneindig of buiten bereik? En wat bedoel je met de ene en de andere kant?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 april 2015 13:59:08 (56%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 april 2015 13:56:58 schreef Kruimel:
[...]
Ik snap je resultaten niet. Hoe heb je gemeten? Dat de grote asymmetrisch zijn is wel een reden tot zorg. Hebben deze grote diodes twee of drie aansluitingen (1 per behuizing of 2)?

Groet,
Kruimel

Beste kruimel,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dus heb ik een foto toegevoegt.

Op 25 april 2015 13:58:16 schreef maartenbakker:
Bedoel je echt 0mV en niet oneindig of buiten bereik? En wat bedoel je met de ene en de andere kant?

De multimeter geeft .0L aan. Ik bedoel de twee draden die uit de diodes komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 20:31:45 (27%)

maartenbakker

Golden Member

Dat is open of oneindig of buiten bereik. Dat is prima voor een diode.

Voeg overigens je berichten samen met de editfunctie inplaats van 2 of 3 achetrelkaar te plaatsen. Dat houdt het overzichtelijk en voorkomt moderatie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 april 2015 14:08:59 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 25 april 2015 14:00:36 schreef nickd2048:
Beste kruimel,

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt dus heb ik een foto toegevoegt.

Sorry, mijn post was inderdaad niet heel duidelijk zie ik nu.

De meting
Waar heb je gemeten? Wat zijn beide kanten van een diode? Als het een enkele diode betreft, dan zou je als resultaat verwachten "de meter geeft 300mV in de ene richting, en 'buiten bereik' voor de andere richting". In de grote diodes die tegen de zijkant van de behuizing zijn geschroefd moeten er meerdere meetresultaten zijn dan twee, dit zijn namelijk twee dioden in een elkele behuizing met een gemeenschappelijke (middelste pin). Dan zou je verwachten "tussen poot 1 en 2 meet ik 500mV in de ene richting, en 'buiten bereik' in de andere. Tussen poot 2 en 3 meet ik [zelfde verhaal]".

Doordat de diodes in een schakeling zit kan het soms voorkomen dat de resulaten anders zijn dan je verwacht omdat een ander component stroom geleidt. Een meting als deze geeft wel informatie of dingen onverwachts zijn kortgesloten. Als een gelijkrichtdiode in sperrichting geleidt, dan is dat raar, want in die richting zou je geen geleidende componenten verwachten.

Symmetrie
Omdat de indeling van de schakeling symmetrisch is zou je verwachten dat de beide dioden in de enkele behuizing een vergelijkbaar resultaat geven. Als dat verschilt zou een onderdeel in de schakeling kapot kunnen zijn, of de diode zelf. De uitgangsdiodes zijn zwaar belaste onderdelen en zijn onder de eerste onderdelen waar je gaat zoeken in het geval van een defect.

In je laatste foto zie ik echter dat de twee diodes per behuizing parallel geschakeld zijn met een draadbrug. Je hoeft dus alleen te meten tussen de middelste pin en één van de andere twee.

Hopelijk helpt je dit. Als je vragen hebt, stel ze zeker. Soms ben ik niet duidelijk als ik een bericht typ. Gewoon zeggen! Ik merk het niet altijd. :-)

Groet,
Kruimel

Beste mensen,

Na veel gezoek en gemeet, bleek dat er een contactje los zat van een IC. Zal waarschijnlijk gekomen zijn door de bass.

Allemaal bedankt voor jullie hulp.

Mvg Nick