accu 12v laadt accu 9v op

hallo
ik heb een simpele vraag misschien een domme vraag : kan je een 9v accu opladen met een 12v accu.
bv. met een regelaar of zou het ook lukken met een weerstandje.

mvg andries

Ja, dat kan. Hoe je dat het beste doet hangt van het type accu, dat je wil opladen, af (NiCd, NiMH, Li-ion). En het kan nodig zijn om de 12 volt accu te beveiligen tegen diepontlading.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat hangt af van je accu's. Wat spanningen betreft kan het. Maar als de capaciteit van 9 volt accu groter is dan die van de 12 volt accu kan het niet.

Verder is de manier waarop je dat gaat doen afhankelijk van het type accu. In sommige gevallen kan een weerstand voldoende zijn. Maar dan moet je je accu continu in de gaten houden. Met een weerstand alleen wil de 12 volt accu de 9 volt accu hoe dan ook naar 12 volt hebben. De meeste accu's houden hier helemaal niet van.

Beter is het om een er een laadregelaar tussen te zetten. Die laad door tot de gewenste spanning van de 9 volt accu is bereikt en niet verder.

Wat voor soort regelaar je nodig hebt is afhankelijk van het type accu dat je wilt laden.

het is een 12 volt oplaadbare batterij en een 9v oplaadbare blokbatterij.
zou je het rechtstreeks kunnen zonder weerstand of regelaar.
of is dat erg dat er 3 volt te veel is.

of is dat erg dat er 3 volt te veel is.

Ja dat is erg.

ok ik zal er dan een regelaar tussen zetten.
zou het lukken met een lm317?
voor een 12v loodaccu die een 9v oplaadbare blokbatterij oplaadt.

Check even de exacte spanning van de oplaadbare 9v batterij. Het komt regelmatig voor dat de spanningen optellen tot 7,2v of 8,4v afhankelijk van het aantal en het type cellen.

Naast de spanningsbegrenzing moet je ook nog een stroombegrenzing hebben. Ni-CD cellen mag je met 1/10c blijven doorladen als ze vol zijn, Ni-MH cellen vinden dat geloof ik wat minder prettig maar ze zullen niet direct stuk gaan bij die stroom. Bij snelladen moet je de spanning in de gaten houden en de lader automatisch uit laten schakelen, anders gaan ze snel stuk.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Een NiCd/NiMH lader heeft geen spanningsbegrenzing nodig (dat doet de accu zelf al). Alleen een stroombegrenzing en in geval van automatisch snelladen een spanningsdetectie.

Het handigst gebruik je een LM317 of dergelijke die als stroombron geschakeld is. Dan maakt de precieze werkspanning van je batterij niet uit. Met een stroom van 1/20C (waarbij de C staat voor de capaciteit van de 9V accu) kun je onbeperkt laden. Met 1/10C zou ik het op maximaal 14 uur houden.

@rew hieronder: Hmm ik had met 1,2V gerekend, dropout vergeten. Dat gaat inderdaad alleen goed werken (net aan) bij draaiende motor. Weerstandje is in dit geval misschien toch bedrijfszekerder. Uitgaande van 14V en 8,4V moet je de weerstand dan zo uitrekenen dat er 5,6V over valt bij de gewenste laadstroom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, de 1.2V van de regelaar zelf en de dropout van rond de 3V betekenen dat 12V niet genoeg is om een 9V batterij te laden met een '317 circuit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zou het omgekeerd lukken een accu van 5v laad een accu van 12v op

Evarist

Golden Member

Als jouw accu een kleine 9V Nicad of NiMH is, kan je die simpelweg laden via een weerstand.
Als de 12V accu een Pb accu is reken je 13V-9V = 4V weg te werken.
Deel 4000 door de capaciteit van de 9V accu (in mAh) en je hebt de weerstand in Ohm.

Vb. 4V : 110mAh = 36 ohm, neem 39 ohm. Dit is een standaardwaarde.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zo'n 9V blokje laden met 1C ? Denk niet dat het blokje dat erg grappig gaat vinden. Normaal is 1/10C of iets in die orde van grootte.

stop het overmatig spatiegebruik !

Op 25 april 2015 19:40:42 schreef andries753:
zou het omgekeerd lukken een accu van 5v laad een accu van 12v op

Ja, maar niet met een weerstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Evarist

Golden Member

JvdBE, ik maakte een rekenfout. Het moet inderdaad 1/10C zijn, neem dus 390 ohm.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

als je gebruikt maakt van een regelaar en een weerstand.
is er dan laadstroom.

zo ja,
kan je dat den berekenen hoeveel laadt stroom er is?

zo ja gelieve de formule

mvg andries

maartenbakker

Golden Member

Voor de weerstand is de formule gewoon de wet van Ohm. U=IxR. Voor U neem je de spanning die de weerstand moet wegwerken, die schatte ik hierboven af op 14-8,4=5,6V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."