Technics SU-V2A

Dag allemaal,

Sinds 10 jaar staat er in mijn kamer een Technics SU-V2A te spelen.
Vandaag heeft deze de geest gegeven. :-(

De versterker was aan het spelen en is plots uitgevallen en de smeltveiligheid was door gesmolten.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/DSCN3929-1200.jpg

De zekeringen bevinden zich links onder het plastic kapje.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/DSCN3930-1200.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/DSCN3931-1200.jpg

Het ging om een zekering van 1.25A traag denk ik. Ik heb deze vervangen door een F1.6A zekering.
Op het moment dat ik de versterker aanzette hoorde ik een zinderend geluid, daarna niets meer. Dit was aan de rechterkant.
De transformator ronkt nog. Alle lampjes branden ook nog.

Kan iemand mij verder helpen?
Grts Louis

Ik denk dat 1 van je stk plakken (eindversterker) om zeep is gegaan.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

yep, 1 van die beruchte stk8040 plakken is wrs gehemeld.. meet eens of er ohms lage waarden zijn tussen de speaker uitgangen en plus en min, die op de grote elco's aanwezig zijn.. waar dat zo is zal de plak overleden zijn. bij vervanging zou ik de versterker op 240v zetten, 220v trafo op een 235v net is secundair vaak net te veel voor die stk's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nog een verschijnsel dat ik heb is dat het luidsprekerrelais niet meer aantrekt als de versterker ongeveer een 5 tal seconden aanstaat?

Er waren luidsprekers aangesloten op de main en remote uitgang.

Ik was ook bezig met het versteken van de ingang tulp stekkers op het moment dat de versterker de geest gaf.

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zaterdag 25 april 2015 21:36:28 (22%)

Hi Louis123,

Leuke versterker hier zit toch ook een VU meter op als je signaal op een van de ingangen zet heb je dan wel een niveau op de uitlezing?.

Gr henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Neen, totaal geen uitlezing meer op de vu meter

Bedoel je die 2 grote elco's dicht bij de gelijkrichters? Deze rechts ervan?

toen je de stekkers verstak, kwam er toen even een zware brom uit de speakers? dat kan de stk genekt hebben, tulp stekkers omsteken met volume open..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De bron die je aan het omsteken was, stond deze uit ?
En was het toevallig een pc ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja het volume stond inderdaad open.... Als ik het goed voorhgoed voorheb dient 1 stk voor de main en de andere voor de remote? Zou het kunnen zijn dat deze beide kapot zijn gegaan?

De bron was een tv Panasonic, beeldbuis nog... De tv stond uit met de schakelaar.

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zaterdag 25 april 2015 22:05:54 (28%)

de stk plakken zijn voor links en rechts, remote is doorgaans parallel over de main speakers of in serie met de main speakers. als je remote inschakelde terwijl main speelde, viel de main set dan even uit? zo ja was remote in serie geschakeld met main, zo niet parallel. in geval 2 is de versterker sneller om zeep als je speakers aansluit die een te lage aansluitwaarde hebben ( 4 ohm ipv 8ohm bijv)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er was al meer dan 3 jaar geen wijziging gebeud aan de luidsprekers deze speelden soms samen, soms appart. Hiermee nooit problemen gehad. Als ik remote inschakelde ging dit altijd direct en zonder vertraging.

@ Louis123,

Ik vraag dit omdat de VU uitlezing ergens in het stuur circuit zit en dus niets over de eindtrap zegt met andere worden als je de versterker aansluit als voorheen en je geen uitlezing heb dan denk ik in eerste instantie aan de voeding dat de lampjes branden dit zegt niets daar deze lampjes vaak op een wissel spanning van uit de voedingstrafo geschakeld zijn.

Vaak zit er ook een tape uitgang op deze gebruikt ook alleen de voor trap.
Het mooiste is uiteraard als je iets kan meten.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ok maar het probleem was gekomen toen ik de tulp stekkers aan het wisselen was. Kan hierdoor de voeding stuk gaan?

je hangt de massa van de versterker aan een andere massa welke aan aarde hing miss, dat is niet zo erg. even een harde brom uit de speakers kan wel de eindtrappen snel nekken, heb dat ook eens gehad..

de speakers kunnen al jaren een te lage waarde hebben voor deze versterker, als je nooit hard draait en lang achtereen komt dat er niet zo snel uit, wel als het vol lage tonen zijn, dat trekt ineens veel stroom die de stk niet meer aankon ( warm zijn ze sneller stuk als koud )..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Louis123,

Ja het gaat op de gekste momenten stuk meestal bij het inschakelen maar ja kan ook op een ander moment geburen bvb door het in pluggen van je tulp steker eerst maakt de pen contact dus een heftige brom en veel uitsturing als je volume toevallig ver openstond dus veel stroom en uit was het geluid uiteraard zal begrijpen dat dit te maken heeft met slijtage ofwel veroudering van de componenten.

Maar hoe het ook is gebeurt nu tijd en stilte voor storing zoeken!!! heb je iets van meetapparatuur en weet je hoe je versterker werkt?

RAAF12 heeft een linkje alleen moet je lid worden op zich geen probleem je kan dan het schema downloaden.

Wat je in ieder geval nodig heb is een universeel meter voor het meten van de spanningen en een audio versterker met een condensator als signaal volger.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb een fluke 179 multimeter. Wat Bedoel je juist met het tweede? Weten jullie als ik zeker ben dat de stk module stuk is, het nog mogelijk is om aan nieuwe te geraken?

zoals gezegd, ohms meten of de speaker uitgang van de stk aan 1 van de voedinglijnen hangt. de speaker hangt aan massa met de "-", en aan de stk uitgang met de andere kant "+". de stk maakt van de symetrische voeding een geluidssignaal. als die stk plakken stuk zijn meten ze doorgaans door tussen ofwel min ofwel plus naar de uitgang. je hebt 2 gelijke mono schakelingen dus meetwaarden vergelijken kan prima..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 25 april 2015 23:27:17 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Louis123,

Kan je met je meter de gelijk spanning meten op de twee groene weerstanden aan de achterkant bij de zwarte elco tov aarde de behuizing dus.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@electron920

https://dl.dropboxusercontent.com/u/6100861/technics%20weerstandsmeting.png

Deze metingen zijn uitgevoerd t.o.v. de massa van de versterker

de boel zat al aan z'n tax dus 44,5v waar de elco's een max van 45v hebben. als er specs te vinden waren van die stk8040 zouden die wrs ook daar liggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik de weerstand van de bovenkant van R404 meet naar de - van de luidsprekers is dit ongeveer 150kohm
naar de + gaat dit tot ongeveer 1.3Mohm

[Bericht gewijzigd door Louis123 op zondag 26 april 2015 10:49:22 (16%)

@ Louis123,

Goedemorgen dat is goed wat je gemeten heb als je tijd heb gaan we verder om je versterker vandaag te repareren of in ieder geval vast stellen wat er defect is.

Nu moet je meten op R351 en R353 ik denk dat dat ook groene zijn!

Je versterker is voorzien van een AOL dit is een beveiliging voor open loop dus een chipie wat de stroom naar je eindtrap meet indien te groot de eindtrap uitschakelt dat is mooi meegenomen.

Ik ben zelf wel bezig maar blijf even voor je op dit topic.

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.