Op 27 april 2015 22:23:56 schreef Rangeboom:
Bovendien loopt een 420 zoooo mooi rustig bij 550 - 600 rpm
Als de fabrikant voor 650 kiest is dat volgens mij omdat ze niet kunnen garanderen dat bij een plotselinge belasting (zet hem in D) de boel blijft draaien.
Dat kan natuurlijk zijn dat ze marges moeten nemen om te zorgen dat als ie 20 jaar oud is, de olie koud, en het exemplaar toch al iets minder loopt, ze de boel niet opnieuw willen afstellen. Dus kiezen ze voor wat marge en zetten ze hem voor jou in dit geval iets te snel.
Kan je niet zo'n stationair regelaar kopen die je wel af kan stellen?
Als dat ding zich alleen met de stationair bemoeit, is het dus prima om "alles boven 800 RPM" als "800RPM" door te geven, toch?
Je kan dan in een microcontroller wel iets simpels doen. Dus: je wilt van 550 naar 660 RPM. Iedere 5 ingaande pulsjes wil je er dus 6 van maken. 600 RPM is 10 omwentelingen per seconde, dus ongeveer 100ms per pulsje. Dus 5 pulsjes geef je gewoon door, de 6e maak je een extra pulsje 50ms later.
Prima! Maar wat vind die stationair regelaar daar nu van? 5 pulsjes lang zit ie te denken: verdomd, ding draait ongeveer 550RPM, moet harder! en dan ineens: SHIT! hij draait 1200RPM! Veel te veel!. Het regelding in de regelaar moet daar tegen kunnen.
Als je een echt PLL gaat maken, is de gebruikelijke constructie dat je ingaande pulsen door 5 deelt, de uitgaande door 6 en die twee probeert gelijk te krijgen. Omdat je nu 5 of 6 pulsjes moet wachten voordat je weer kan kijken wie er voorloopt, is de bijstelling hiervan traag. Dit geeft OOK weer problemen met de standaard regelaar. (toerental is 550, jij zet hem in Drive, en toerental zakt naar 440. Nu duurt het dus een seconde voordat de PLL doorheeft dat de uitgaande pulsen echt te snel lopen, dus gaat ie dat bijstellen. Ondertussen is je motor toch al lang afgeslagen?)