Hoe aangeboden frequentie verhogen?

Voor een electronische stationairregelaar zoek ik een oplossing voor het volgende:

Het door de regelaar gekozen toerental (650rpm) wil ik graag verlagen.
De makkelijkste oplossing lijkt te zijn, het aangeboden signaal met de frequentie die hoort bij dit toerental, via een eenvoudige schakeling zo te beinvloeden, dat de regelaar "denkt" dat die 650 toeren zijn gehaald terwijl dit in werkelijkheid nog niet het geval is.
De regelaar zal gewoon gaan regelen zoals altijd, maar de motor draait in werkelijkheid liefst 550 toeren.
Kortom, de frequentie van het aangeboden ontstekingssignaal moet wat naar boven bijgesteld kunnen worden.

Is er een schakelingetje te bedenken, waar je een frequentie instopt en waar er (instelbaar) een hogere frequentie uit te halen valt?

Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een PLL (Phase Locked Loop) die de frequentie vermenigvuldigt met 550/650. Deze kan je bouwen met bijv een CD4060 en veel chips of mbv een PIC met bijbehorende software. Ik zie niet zo snel een eenvoudige oplossing.
Ik weet ook niet hoe het verdere motormanagement met deze constructie omgaat.
Op alle toeren denkt de motorcomputer dat de motor sneller loopt dan in werkelijkheid.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 26 april 2015 18:54:24 (25%)

Ja; toverwoord bij zoiets is een PLL, bijvoorbeeld een CD4046, met een deler in zijn lus.
Maar is de regelaar niet eenvoudiger wat anders in te stellen ?

Dank voor de reactie heren.
Schema' van de regelaar is niet te vinden en instelbaar is er niks helaas.
Het lijkt dus het simpelst het aangeboden toernental wat hoger te zetten.

Hoe ziet een schakelingetje er uit met zo'n cd4060?

Shiptronic

Overleden

Waarom de regelaar niet op 550 instellen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat voor auto betreft het en eventueel een foto en wat type nummers.
Misschien is er toch wat te modificeren.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Als je zomaar het toerental 15% verlaagt/verhoogt, dan gaan ook de vervroeging, en eventueel de injectie uit de pas lopen. De gevolgen daarvan kunnen beperkt zijn, maar afhankelijk van waar deze motor zich bevindt, kun je APK-goedkeur volledig vergeten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Wat is de reden dat het stationair toerental omhoog moet? Is het om een dynamo stationair sneller te laten draaien? Dan is het misschien handiger om een andere pully verhouding te kiezen. Als de motor het dan stationair kan trekken natuurlijk. Anders de stationair schroef iets bijstellen.

De makkelijkste oplossing lijkt te zijn, het aangeboden signaal met de frequentie die hoort bij dit toerental, via een eenvoudige schakeling zo te beïnvloeden, dat de regelaar "denkt" dat die 650 toeren zijn gehaald terwijl dit in werkelijkheid nog niet het geval is.

Eh nee. Helaas is daar geen eenvoudige schakeling voor. De oplossing zijn hierboven al door anderen gegeven. Een PLL (de 4046) en een bergje extra ic's of een microprocessor waar je stukje software voor moet maken zijn denk ik de enige oplossingen. Niet spannend allemaal maar voor iemand die geen sjoege heeft van elektronica toch wel een probleem denk ik.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 27 april 2015 11:07:18 (53%)

maartenbakker

Golden Member

Stationair zal omlaag moeten vanwege bijvoorbeeld het verbruik of geluid. Ik denk dat het hier belangrijk is om het type motor, het type regelaar en de toepassing te weten, anders blijft het gissen naar een misschien wel of misschien niet werkende oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het gaat om een 420sl automaat.
Het afgeregelde toerental verschilt nogal tussen de diverse auto's, van pakweg 600-700 toeren..
Hoe lager, hoe soepeler de automaat reageert bij het schakelen van neutraal naar drive.
Ideaal toerental zou pakweg 550 toeren zijn.
De motor is zelfs bij 500 toeren nog krachtig en stabiel genoeg, dus daar zit geen probleem.
Een electrische luchtschuif regelt de luchtoevoer bij stationair en krijgt signaal van de leerlaufsteller.
In die leerlaufregler is het "solldrehzahl" vastgelegd, schema's zijn er niet van, dus valt er weinig aan te passen.
De enige manier is, het aangeboden onstekingssignaal voor het toerental, een iets hogere frequentie ( liefst instelbaar) mee te geven.
De regelaar zal dan de luchtschuif iets verder dichtregelen en klaar is kees.
Maar hoe....

Eventueel een frequentie naar spanningsconverter aansluiten op een spannings naar frequentie converter?

Shiptronic

Overleden

650 is een normaal toerental, als het niet lekker schakelt is er meer aan de hand, ik denk dat je hier meer problemen mee creëert als oplost.Aan het toerenrtal hangt meer vast dan alleen de leerlaufregeling.

op deze zit toch ook nog een lucht schroef?

Heb een compleet schema van de K-jet + electra ? zodat je hem op de goede plek kan pakken , heb je evt. een link zodat we mee kunnen kijken?

[edit] zie net dat je geen schema hebt, die er toch maar eerst bij vinden. ze hier al een Lambda regeling op ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 27 april 2015 21:19:26 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wat Shiptronic zegt er zal wel iets met de bak zijn.
Klopt wel dat bij een lager toerental er een mindere schok is, maar als de bak echt in klapt is er iets met de oliedruk.
Overigens zit er een KE-Jetronic op of K-jet met een klein kastje voor de ISC?
Sommige van die dingen waren nog analoog daar kon je wel wat mee doen.

edit:
@Ship, het lijkt op de bekende bosch 2pins stellers, wat groter dan de later bij motronic gebruikte, zover ik me herinner, PWM gestuurd. De bimetaal versie is alleen voor de warmloop.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op maandag 27 april 2015 21:32:22 (23%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

https://www.google.nl/search?q=420+sl+k-jet&rls=com.microsoft:nl-N…

en is dal de moter die gePWMed word, of een schuif, en zij zelf verzie s die met een Bi-metaal werken.( of was dat nu de kaltlauf regler?)
is allemaal al weer even geleden, maar mooie techniek.

@Paul, bedankt voor de update! begint weer te dagen Idd. 2Pin en 3Pin verzie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is een KE jetronic.
Bak is ok en het is heel simpel; de wagens met het laagste toerental zijn gewoon het fijnst/soepelst.
Kennelijk zit er nogal wat spreiding in die leerlaufregelaars.
Schema' van de regelunit zijn er niet en er zit o.a een dikke film printje in wat in een zwarte coating zit gegoten; niets uit wijs te worden.
De regelschuif is idd zo'n tweepolige sigaar die door de regelunit PWM gestuurd wordt.

Leek me gewoon gaaf om met een schakelingetje het laagst toegestane stationair toerental in te kunnen stellen, zodat van N naar R of D zo soepel mogelijk verloopt.
Bovendien loopt een 420 zoooo mooi rustig bij 550 - 600 rpm.
Maar als het niet gaat, dan gaat het niet.

Shiptronic

Overleden

Achter de accu moet een realis OID zitten , en daar staat dacht ik een toerental op geprint? door er een module te wisselen kon je het toeren tal regelen, of moest het aantal cilinders overeen stemmen ? Misschien kan Paul nog bij springen. Je kan de Toeren regelaar zelf aansturen, ik heb hier wel modules liggen maar die doen het omgekeerde van wat je wil. met deze modules kan je het min ROM juist opvoeren :)

die klep regeling zie ik wel zitten toerental moet je niet mee kloten.

De klep is PWM gestuurd, en bij stationair draaien zal die op ongeveer 20 a30% duty cycle staan en kan zo bij sturen als er vermogen gevraagd word voor achterruit Airco stuurbekrachtiging verlichting env. met een lucht schroef kan je dat ergens bij stellen (niet alle modellen).

ook moet er aan voorwaarden voldaan worden van de TPS-input, K-schakelaar, KE-potmoter? en een potmeter op de luchmassameter, onder belasing word de motor vaak op 100% gezet om door vallen te verminderen en zo netjes terug naar gwenst RPM te regelen.+ mijnde zuig verliezen tijden cedelereratie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als het een KE-Jet is gaat het zeker niet wat je wilt.
De ECU regelt niet alleen het toerental.
Die dikkefilm schakeling is er niet voor om het toerental te regelen, merendeel is puls shaping zoals venster comparator voor de Lambda-sonde, brandstofpomp, ontsteking, ISC, diagnose en nog eea.
Programma zit in een processor soms met extern geheugen dan kan je wel wat doen met intern geheugen wordt het lastig blanco processors zijn er niet meer.

Toch zal er niet veel afwijking zijn per ecu, zal meer in de omgeving liggen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 27 april 2015 22:23:56 schreef Rangeboom:
Bovendien loopt een 420 zoooo mooi rustig bij 550 - 600 rpm

Als de fabrikant voor 650 kiest is dat volgens mij omdat ze niet kunnen garanderen dat bij een plotselinge belasting (zet hem in D) de boel blijft draaien.

Dat kan natuurlijk zijn dat ze marges moeten nemen om te zorgen dat als ie 20 jaar oud is, de olie koud, en het exemplaar toch al iets minder loopt, ze de boel niet opnieuw willen afstellen. Dus kiezen ze voor wat marge en zetten ze hem voor jou in dit geval iets te snel.

Kan je niet zo'n stationair regelaar kopen die je wel af kan stellen?

Als dat ding zich alleen met de stationair bemoeit, is het dus prima om "alles boven 800 RPM" als "800RPM" door te geven, toch?

Je kan dan in een microcontroller wel iets simpels doen. Dus: je wilt van 550 naar 660 RPM. Iedere 5 ingaande pulsjes wil je er dus 6 van maken. 600 RPM is 10 omwentelingen per seconde, dus ongeveer 100ms per pulsje. Dus 5 pulsjes geef je gewoon door, de 6e maak je een extra pulsje 50ms later.

Prima! Maar wat vind die stationair regelaar daar nu van? 5 pulsjes lang zit ie te denken: verdomd, ding draait ongeveer 550RPM, moet harder! en dan ineens: SHIT! hij draait 1200RPM! Veel te veel!. Het regelding in de regelaar moet daar tegen kunnen.

Als je een echt PLL gaat maken, is de gebruikelijke constructie dat je ingaande pulsen door 5 deelt, de uitgaande door 6 en die twee probeert gelijk te krijgen. Omdat je nu 5 of 6 pulsjes moet wachten voordat je weer kan kijken wie er voorloopt, is de bijstelling hiervan traag. Dit geeft OOK weer problemen met de standaard regelaar. (toerental is 550, jij zet hem in Drive, en toerental zakt naar 440. Nu duurt het dus een seconde voordat de PLL doorheeft dat de uitgaande pulsen echt te snel lopen, dus gaat ie dat bijstellen. Ondertussen is je motor toch al lang afgeslagen?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De ECU van een KE jetronic houdt zich alleen bezig met de mengselbereiding.
Voor ontsteking en toerental zijn er LOSSE modules.

Het losse kastje voor de regeling van de stationair luchtsteller is zo groot als een pakje sigaretten en heeft zoals eerder gezegd o.a. een dikkefilm unit aan boord waar je ook een ITT kristal op ziet zitten.
Dát stukje van het verhaal zal dus de instelling van het toerental vertegenwoordigen en is niet te doorgronden.

Ondertussen vond ik dit;

http://www.zmm-electronic.de/Frequency-converter/Frequency-converter/d…

Best benieuwd hoe dat er nou van binnen uit ziet.

Binnenkort eerst het toerentalsignaal wat het regelmoduultje IN gaat maar eens bekijken met een scoop.

Op 27 april 2015 22:23:56 schreef Rangeboom:
Het is een KE jetronic....
Bovendien loopt een 420 zoooo mooi rustig bij 550 - 600 rpm.
Maar als het niet gaat, dan gaat het niet.

Moet gaan, zeker bij zo'n KE.

In principe zelfs met een eenvoudige PIC. Best even testen en bekijken hoe de toerentaldetectie ineen zit en ahv dit een programma opstellen.

maartenbakker

Golden Member

Het genoemde kastje zal ook wel iets van een simpele processorschakeling bevatten.

Voordeel van een processor gebruiken is ook nog dat je hem alleen kunt laten delen bij stationair, en bij hogere toeren gewoon 1:1 kunt laten doorgeven, mocht dat nodig blijken te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 29 april 2015 21:02:06 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."