Aansluiten van een WILO 25/7-2 zonneboilerpomp

Vonkenpromotor

Golden Member

Geachte forumleden,

Ik ben bezig om een zonneboiler systeem te bouwen en heb daarvoor een gebruikte Remeha Zenta boiler op Marktplaats gekocht. Deze is geleverd met de daaraan gekoppelde pomp (komt mooi uit dacht ik).

Om deze pomp draait het, het is een WILO 25/7-2 pomp wat zover ik op het internet heb kunnen vinden:

http://www.mikrocontroller.net/attachment/131666/PWM-X.pdf

Uitlezing van de pompcode: WILO RS 25/7-2;
RS is gebruiksbereik in dit geval staat daar standaard beschreven
25 is de aansluit maat (1"1/2 inch)
7 is de globale opvoerhoogte van de pomp (mCE)
- 2 is twee snelheden (Max/Medium)

De collectorpomp, type Wilo RS 25/7-2, is verticaal geplaatst buiten het toestel zodat deze op een eenvoudige wijze uit- en ingebouwd kan worden. De elektrische aansluiting bevindt zich op de kroonsteen op de beugel met alle doorvoeren.
Deze is vieraderig: aarde ( ), fase , nul en schakel. (groen/geel, wit, blauw en zwart is mijn idee).
Het maximaal opgenomen vermogen van de collectorpomp is 90 W (bij vullen zonnecollector) en circa 25 W (bij normaal bedrijf).

Wat heb ik geprobeerd:
Pomp door de inspectie schroef gedraaid, pomp zit niet vast.

230V op blauw (nul) en wit (fase) gezet, klein vonkje bij het aantippen van het contact voor de rest geen resultaat.

230V op blauw (nul) en zwart (schakel), geen resultaat.

230V op blauw (nul) en wit (fase) plus zwart (schakel) gezet, geen resultaat.

Mijn vraag is hier, wat doe ik fout of is de pomp overleden (deceased, late pump, pump is no more).

Op de bijlage IMG_200.JPG is te zien dat er in het binnenwerk vijf aansluitingen zitten: van rechts naar links
1e; Wit vanaf de aansluitkabel,
2e; wit naar de condensator,
3e Aardaansluiting vanaf de aansluitkabel op het pomphuis,
4e blauw vanaf de aansluitkabel en als laatste
5e Zwart vanaf aansluitkabel plus een witte vanaf de andere zijde van de condensator

Naar mijn mening hoor de pomp op vol vermogen te draaien als de spanning op blauw en zwart staat en op gereduceerd vermogen als de spanning op blauw en wit staat of maak ik hier een kapitale fout.

Ik hoor het graag van u

de pomp zou moeten gaan lopen, als de bedrijfs condensator ook nog goed is. echter als de pomp zonder water heeft gelopen voorheen zal deze overleden zijn, deze is water gelagerd. er zitten 3 wikkelingen in de pomp, deze zouden bijna gelijk moeten meten. blauw bruin is 1 wikkeling hoog toeren. tussen de condensator en blauw of bruin zit nog een wikkeling. gezien de vonk denk ik dat de aanloop wikkeling nog tekenen van leven geeft, maar alleen kan die de motor niet laten lopen.

ohms de wikkelingen doormeten geeft uitsluitsel, er kan ook een interne thermische beveiliging uitliggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Vonkenpromotor

Golden Member

Alvast bedankt voor de reactie, ik heb de ohmmeter erbij gepakt en kom tot de volgende waarden:

De vier aansluitpunten (Wc = witte draad van de condensator)

Punt 1: Wit
Punt 2: Wc
Punt 3: Blauw
punt 4: Zwart + Wc

Tussen punt 1 en 2; oneindig
Tussen punt 1 en 3; oneindig
Tussen punt 1 en 4; 125 Ω
Tussen punt 2 en 3; 145 Ω
Tussen punt 2 en 4; oneindig
Tussen punt 3 en 4; oneindig

De condensator tussen punten 2 en 4 geeft 2,85 µF aan

het lijkt erop dat de hoofdwikkeling stuk is, de aanloop en in serie staande wikkeling met de hoofdwikkeling voor de lage toeren is nog wel goed. tussen 3 en 4 zou ook nog een waarde van 110~150 ohm moeten zijn.

als je er spanning opzet en met de schroevendraaier de as onder de schroef een zet geeft in de juiste richting, komt er dan nog geen leven in? ben bang dat het toch een nieuwe pomp moet worden..

of zoek een oude ketel op markptplaats als donor voor een pomp.. als je overigens leidingwater gaat pompen ( tapwater, geen gesloten cv systeem) dan heb je een bronzen pomp voor tapwater nodig, anders krijg je roest of oxidatie in de leidingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Vonkenpromotor

Golden Member

@testman,

Nogmaals bedankt. De pomp moet collectorwater gaan pompen, dat is gewoon leidingwater. De zonnecollector is van het leegloop type. Misschien wat antivries erin gooien maar het gedeelte dat buiten loop is maar 1 a 1,5 meter en uiteraard wordt dat geïsoleerd.
Ik heb al een paar pompen op Marktplaats gespot.

Anoniem

In deze boilers mag geen cv-pomp geplaatst worden. Er zit continue zuurstof in het collectorwater waardoor een cv-pomp binnen een jaar helemaal verroest van binnen. De roestkorrels kunnen de restrictor die in de collector hoort te zitten verstoppen.

Het is een mudulerende pomp die vervangen moet worden door het originele type.

Antivries mag in deze zonneboiler systemen niet toegepast worden. Het is een leegloopsysteem wat gevuld mag worden tot het niveau van het kraantje boven de pomp. Er is een aparte procedure voor het vullen.

Ik heb even in de servicedocumentatie van deze boilers gekeken maar ik heb geen info over het aansluiten van de kabel op de pomp. Deze pompen worden door Wilo aangeleverd inclusief de kabel.

Als de pomp is aangesloten op de Delta-T print zal hij als je de stekker in de wandcontactdoos steekt heel even draaien. Daarna gaat hij pas draaien als de collectorsensor warm wordt. Bij welke temperatuur hij dit doet is afhankelijk van de temperatuur van het boilervat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 27 april 2015 23:31:35 (16%)

Vonkenpromotor

Golden Member

@HenkR

Bedankt voor het meedenken Henk, de zonnecollector bouw ik ook als een leegloop type echter is de collector vervangen door heatpipes. Op dit moment ben ik bezig met het doorspoelen van het boilervat, je wilt niet weten wat daar uit komt. De orginele pomp, de WILO 25/7-2 heeft twee standen die elektrisch gestuurd word en ja men noemt het een modulerende pomp.

De Delta-T print zat niet bij het toestel toen ik deze kocht. Maar de pomp wordt niet door PWM gestuurd (documentatie WILO) maar heeft twee standen het is geen PWM-X of PWM-C pomp.
Het huis van de pomp is gietijzer en het pompblad is van kunststof. Er zat veel grit in. Mogelijk dat daardoor het systeem bij de vorige eigenaar defect is geraakt. Pompen met een brons of RVS huis met al dan niet een kunststof schroef zijn, dacht ik voor drinkwater gemaakt. Het zijn natuurlijk wel betere pompen, maar correct me if i am wrong.

De procedure voor het vullen van het boilervat is mij bekend.

Het vullen van het systeem met leidingwater en eventueel ATA (wat is ATA?) staat voorgeschreven. Het leidingwater blijft continue in het systeem maar de tank is volgens mij niet geheel luchtdicht dus in hoeverre dat voor problemen zorgt is mij niet bekend.
De collector, de leidingen en koppelingen zijn allemaal van koper of brons.
Goed dat je de restrictor even aanhaalt.

Ik heb bij mijn set heatpipes ook een SR868C8 solar controller gekocht en die geeft alleen een 230V spanning aan de pomp wanneer deze moet gaan lopen. De controller zorgt dus voor in en uitschakelen bij voldoende collector temperatuur. Als de pomp stopt zal het systeem langzaam weer leeg lopen.

Wie nog suggestief op of aanmerkingen heeft, ik hoor ze graag om mijn systeem zo goed mogelijk te maken.
Nogmaals bedankt voor de goede opmerking Henk

Vonkenpromotor

Golden Member

Ik heb inmiddels een andere pomp op de kop getikt (sorry Henk wel een CV pomp) maar als er een tapwaterpomp gevonden wordt zal die geplaatst gaan worden.

Anoniem

Het boilervat is van ijzer. Hier is door de ontwerpers bewust voor gekozen omdat je in een boilervat het koude water onderin wilt hebben en het warme water boven in. Koper geleid de warmte te goed waardoor het koude en warme water ging mengen. Door dat er ook zuurstof in het water zit gaat het vat bovenin roesten. dit verklaard de rotzooi die je er uit haalt.

De huidige vaten van Remeha zijn voor zover ik weet van kunststof

De originele print heeft een lichtdimmer waarmee de pomp moduleerd.
De pomp kan hiermee moduleren tussen 25 en 100 %.

De cv-pomp kun je gerust proberen :-)

Het ATA is een goedkeuring van Kiwa voor toevoeging aan het collectorwater. Als je antivries wilt toevoegen adviseer ik je om antivries te nemen met dit Kiwa keur. Het blijft toch drinkwater wat er door de tapspiraal loopt. Hier vind je meer informatie: http://diensten.kiwa.nl/nutssector/ata

Vonkenpromotor

Golden Member

Ik hoop maar dat het vat dan niet doorroest (b.v. van cortenstaal oid) Om het vat door te spoelen ben ik als minstens 500 liter water kwijt. Ik ben van plan om een magneet in het leidingwerk op te nemen om het magnetiet eruit te filteren maar helemaal zal ik het niet kunnen voorkomen.

Een lichtdimmer werkt als een fasekapper of PWM dat zou dus inhouden dat de procedure om de WILO pomp aan te sturen zoals boven is beschreven zou moeten werken is mijn mening.
Daarom dacht ik dat de pomp kaduuk moest wezen.