Stroom meten DC-motor 24V

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2017 21:27:14 schreef SparkyGSX:
Een diode over de motor kan natuurlijk alleen als deze nooit achteruit hoeft te draaien; immers, daarbij zou de diode direct in geleiding gaan en een kortsluiting vormen.

Ja, daar heb je gelijk in. Maar volgens mij kan de machine alleen maar vooruit, maar kan het mis hebben hoor. :)

Ze zijn natuurlijk wel wat duurder dan de typische Chinese controllers,....

Ik vindt de prijzen best nog mee vallen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Bedankt voor de tip van de diode, ik had er zelf nog niet aan gedacht.

We hebben besloten om bij Curtis te blijven voor de controller. Niet goedkoop maar nu al redelijk wat ervaring mee en ondertussen ook een programmeertoestel voor gekocht.

Ook omdat TVH als leverancier en herstelpunt hier vlak in de buurt zit. Ze verkopen ook gereviseerde controllers die dan een stuk goedkoper zijn. En voor zo'n groot bedrijf mag ik zeker niet klagen van de service. De mails die ik al gestuurd heb zijn al niet meer te tellen en toch blijven ze snel en vriendelijk antwoorden :)

De machine kan ook achteruit rijden, het zou anders niet leuk zijn om te draaien op het einde van het veld om een nieuwe rij te beginnen :)

evelo

Golden Member

Nieuwe motor hangt vast aan de versnellingsbak.

Ben content dat mijn stuk plaatwerk van de eerste keer past. Niet simpel om te tekenen met een amerikaanse versnellingsbak in inches en niet symmetrisch qua uitvoering.

Netjes! Heb je nog een mogelijkheid om het geheel uit te lijnen? Als het niet perfect in lijn staat, zijn de lagers van je motor of versnellingsbak heel snel aan vervanging toe. Een klein beetje ruimte in de montagegaten van de motor geeft je meestal wel genoeg vrijheid. Er mag ook geen grote hoekfout in zitten; dat is met een dergelijke constructie wat moeilijker. Ik kan niet zien of er een klauwkoppeling o.i.d. tussen zit, daarmee zou dat probleem natuurlijk ook gelijk opgelost zijn.

Curtis is een prima merk voor motorregelaars; ze zijn vooral bekend van de regelaars voor heftrucks en elektrische rolstoelen. Niet goedkoop, maar zo goed als onverwoestbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evelo

Golden Member

Er zit inderdaad een flexibele klauwkoppeling tussen. En de gaten zijn ook een millimeter groter gekozen om wat te kunnen schuiven.

Eens we de motor kunnen laten draaien zullen we wel snel horen of er ongewenste vibraties zijn denk ik.

Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2017 23:13:27 schreef evelo:
De machine kan ook achteruit rijden, het zou anders niet leuk zijn om te draaien op het einde van het veld om een nieuwe rij te beginnen :)

Gaat dat via de versnellingsbak, of wordt de motor omgepoold?

Als je de motor om moet polen, gaat het verhaal met de diode over de motor niet op, dus houd daar rekening mee.

Ziet er solide uit zo. :) Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

De versnellingsbak heeft 5 versn vooruit, 1 achteruit. Ik vermoed dat het achteruit rijden zal worden door de motor om te polen. Zal het snelste zijn denk ik.

Het wordt nog opletten dat de motor niet draait als je van versnelling wil wisselen.

Motor heeft een max koppel van 4,8Nm. Theoretisch is dit in eerste versnelling iets meer dan 300Nm op de uitgaande as van de versnellingsbak.

Maar aangezien we meestal in de aarde/modder rijden zie ik dat niet zo snel gebeuren, wielen zullen slippen.

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2017 23:07:52 schreef evelo:
De versnellingsbak heeft 5 versn vooruit, 1 achteruit. Ik vermoed dat het achteruit rijden zal worden door de motor om te polen. Zal het snelste zijn denk ik.

Je hebt goed kans, als je hem in zijn achteruit zet dat de motor niet omgepoold hoeft te worden. Als het tenminste een echte versnellingsbak is met een achteruit.

Motor heeft een max koppel van 4,8Nm. Theoretisch is dit in eerste versnelling iets meer dan 300Nm op de uitgaande as van de versnellingsbak.

Je hebt ook nog wat mechanische verliezen natuurlijk, heb je nu gerekend met een overbrengverhouding van 1:62.5 in de laagste versnelling?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Vandaag weer wat kunnen verder werken.

Opmerkingen over wat eventueel anders of beter zou kunnen steeds welkom.

Lambiek

Special Member

De kast erop met de regelaar erin zie ik. :)

Je hebt extra ruimte gehouden voor eventuele satelliet/gps besturing? of voor iets anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Vrije ruimte is voor een solar charger en ook voor twee shunts om de Wh'en die van het zonnepaneel komen en de Wh'en die de motor verbruikt te registreren, met dit: https://www.amazon.com/bayite-6-5-100V-Display-Multimeter-Voltmeter/dp…

GPS-sturing is nog wat toekomstmuziek voor ons :)

[Bericht gewijzigd door evelo op dinsdag 29 augustus 2017 18:48:48 (19%)

Lambiek

Special Member

Oké, alleen doet de link het niet die je stuurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Ja. Leuke meter trouwens, heb je daar al testen mee gedaan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Ja, eentje tussen solar charger en batterij, en eentje tussen batterij en motorcontroller.

Aantal Wh die bijgeladen en aantal die verbruikt worden is heel handig om te zien.

Machine is nu aan zijn derde seizoen bezig. Batterij moet niet bijgeladen worden aan het net. Het ene zonnepaneel dat er nu op staat is voldoende gebleken.

fred101

Golden Member

Die powermeter uit jou link is volgens mij bedoeld voor AC.

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 29 augustus 2017 18:44:36 (20%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evelo

Golden Member

Je hebt gelijk, heb de link nog eens aangepast, derde keer goede keer hoop ik.

Lambiek

Special Member

Op 29 augustus 2017 18:40:38 schreef evelo:
Machine is nu aan zijn derde seizoen bezig. Batterij moet niet bijgeladen worden aan het net. Het ene zonnepaneel dat er nu op staat is voldoende gebleken.

Dat is super toch, zo heb je wel eer van je werk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Vandaag alles aangesloten. Batterij heb ik hier niet beschikbaar dus eens getest met een labvoeding 24V/2A. Motor draait maar van zodra je ietsje meer 'gas' geeft gaat de voeding onderuit natuurlijk.

Zover zijn we weeral :)

evelo

Golden Member

Na lange tijd nog eens een update.

Machine heeft nu een nieuwe motor (1kW/24V) in combinatie met een mechanische versnellingsbak omdat er een groot bereik in snelheid gewenst is. Heel langzaam om te wieden of te planten en snel om te schoffelen. Pakweg tussen 100m/h en 4km/h.

Lambiek

Special Member

Is het een versnellingsbak met aangebouwd differentieel, of heb je vrijlooplagers in de achterwielen zitten? Want de versnellingsbak staat nu net niet op de foto.

Hij begint wel aardig te roesten, een likje verf of een spuitbusje zou niet misstaan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Het is een versnellingsbakje met ingebouwde differentieel. Het is een soort van standaardding voor grasmachines, tractortjes, veegmachines,...

Esthetiek is niet onze sterkste kant :) En het is ook niet de bedoeling om uit te komen op serieproductie. Moest dit wel het geval zijn dan zou ik alles uittekenen in inventor/solidworks, chassis samenstellen uit plaatwerk, dit laten poederlakken en dan pas alles samenbouwen.

Onlangs is er wel een productiehuis komen (proef)filmen om een docu te maken over biolandbouw/zelf dingen maken... dan wel met een team van mensen die meer aandacht hebben voor hoe iets er uit ziet.
We zien wel wat er van komt. (voor hen is het 'spelelement' tijdsdruk een belangrijke factor, ze willen in twee maanden tijd met beperkt budget een machine ontwerpen en maken, voor mij is de goesting dan al over)

Op 28 juni 2018 14:06:32 schreef Lambiek:

Hij begint wel aardig te roesten

Dat heet patina :)
brengt meer op :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lambiek

Special Member

O, is het dat. Ja, zo kun je het ook zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.