klein liftje voor lampje aan buisje

Hallo allemaal, ik ben niet zo heel technisch, maar ik wil iets technisch maken voor een kunstvoorwerp. Ik moet aan een dun metaal buisje van ongeveer 30 cm een soort liftje met daaraan een geel lampje verbinden. Het lampje moet heen en weer bewegen in ongeveer 5 seconden heen en 5 seconden terug. Over het buisje moeten ongeveer negen verschillende kleuren lampjes verbonden zijn en deze moeten stuk voor stuk aan gaan zodra het gele lampje erlangs komt op de heen weg, en uitgaan als het gele lampje langs één van de lampjes met kleuren komt op de terugweg. Misschien kunnen jullie me ook advies geven over welke lampjes te kiezen enz, want ik weet er niet zoveel van. Maar ik denk wel dat ik het zelf kan uitvogelen als ik wat tips krijg. Misschien ook naar sites waar ik dingen kan bestellen.

Hartelijk dank.

In het buisje bij elke etage een reed switch, magneetje in de lift. Ook een stuk 3 mm schroefdraad in het buisje aangedreven door een motortje in de voet van het geheel dat met een moer een magneet naar boven en beneden beweegt in het buisje. De lift volgt dat met zijn magneet. Gele lampje in de lift zal lastiger zijn. Als lampjes kun je 10 driekleurenLEDs nemen, daar kun je enorm veel additieve mengkleuren mee maken.

Met elektronica (tweedelers), kun je lampje aan en later lampje uit doen met dezelfde schakelaar. Schuifregister kan ook.

<edit> Het lampje gaat aan/uit zoals je specificeerde, en motortjes kun je niet maken, wat hieronder wordt voorgesteld: een stappenmotortje, die kun je vinden in computersloop floppy disk drives en zo. Trouwens is dat Arduinovoorstel te prefereren boven hard wired logic, want dan leer je nog wat nuttigs wat je ook voor andere "kunstobjecten" kunt toepassen.

Verder zelf wat mij betreft maar uitzoeken, ik lees niet meer mee.

Op 27 april 2015 21:37:06 schreef THYUP:
stuk voor stuk aan gaan zodra het gele lampje erlangs komt op de heen weg, en uitgaan als het gele lampje langs één van de lampjes met kleuren komt op de terugweg

Dat gaat met reed-relais op de route dus niet lukken, tenzij je die weer met tweedelers of S/R flipflop oid gaat linken.
ik voorzie een enorme kabelboom :(
Arduinootje en een stappenmoter en dan maar tellen geblazen ?

stop het overmatig spatiegebruik !

Op 27 april 2015 22:15:24 schreef Dr Blan:
In het buisje bij elke etage een reed switch, magneetje in de lift. Ook een stuk 3 mm schroefdraad in het buisje aangedreven door een motortje in de voet van het geheel dat met een moer een magneet naar boven en beneden beweegt in het buisje. De lift volgt dat met zijn magneet. Gele lampje in de lift zal lastiger zijn. Als lampjes kun je 10 driekleurenLEDs nemen, daar kun je enorm veel additieve mengkleuren mee maken.

Verder zelf maar uitzoeken, met elektronica (tweedelers, kun je lampje aan en later lampje uit doen met dezelfde schakelaar.

Bedankt. Ik hoop alleen nog te weten hoe het motortje te maken. En begrijp ik goed dat op deze manier een lampje uitgaan wanneer het liftje een stukje voorbij het lampje is? Ik wil dat het lampje pas uit gaat op de terugweg.

Op 27 april 2015 22:21:45 schreef JvdBe:
Arduinootje en een stappenmoter en dan maar tellen geblazen ?

Bedankt. Hoe bevestig ik een stappenmotor en hoe stel ik dat in. Heb ik daar een besturing voor nodig. Ik zocht net waar ik zo'n stappenmotor kon kopen, ik vond een soort klein blokje, is dat het enige wat ik nodig heb?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:14:25 (18%)

Arco

Special Member

Qua beweging doet een raammotor van een auto al wat je wilt. (30 cm bewegen in 5 seconden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt. Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen met jullie methoden. Dank jullie wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:15:09 (52%)

Misschien eerst in kaart brengen wat het budget is en inspanning die je wenst te leveren.

Spreek je over 25, 100 of 250euro bijvoorbeeld om wat richting te geven.

30cm valt mee, maar hoe groot is de omkadering, is bijvoorbeeld een ledje voldoende voor de lichten? of verwacht je ter grote van een gloeilamp licht te hebben.

En als laatste vraag, wat wil je het liefste leren (of durf je aan te beginnen). Dit kan puur mechanisch opgelost worden met schakelaars, een aanslag en lampjes, puur elektronisch met reed contacten of dergelijke, of er is de electronische kant op met een potentiometer of met een stappenmotor, ...

Met andere woorden, een hoop kan nog, en wij kunnen nu een raammotor aanbevelen maar als je dadelijk wenst dat het ook nog eens compact is, gerecycleerd en op een batterij werkt, dan is dat heel iets anders dan wanneer je geen beperking hebt op de afmetingen maar het vooral eenvoudig moet zijn om te leren.

Hoe dan ook zou mijn advies zijn of:

  • De raammotor te zoeken en een mechanische optie te nemen (schakelaars die een voor een aangetikt worden)(vooral nuttig bij grotere lampen).
  • Of de electronische optie met arduino en een stappenmotor (voor leds).
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Led-lampjes zijn voldoende. Ik wil de meest makkelijke optie, mag wel tot 150 euro kosten. Ik weet niet, maar ik denk dat een raammotor erg groot is of valt dat mee? Weten jullie ergens een foto van een raammotor? Maar die werkt niet met leds neem ik aan? Als ik echt geen optie heb om te zorgen dat het lampje aan blijft totdat het liftje er op de terugweg weer langskomt, maakt dat niet zoveel uit. Eenvoudig en zonder batterij is goed. Bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:14:56 (60%)

Shiptronic

Overleden

Reedrelais en een magneet strip.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik dacht dat er misschien verschillende soorten waren, maar bedankt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 28 april 2015 19:15:22 (69%)

Bij een raammotor wel eentje kiezen die nog werkt zonder CAN.
(CAN is een computergestuurd bericht dat het raam open of dicht moet.)
Of de elektronica er af halen die het CAN-bericht leest en de motor rechtstreeks aansturen.
Houdt wel rekening met best hoge piekstromen die optreden bij opstarten/omkeren draairichting van de motor.

Alternatief is misschien een oude printer bij het vuil vandaan pakken.
De printkop wordt meestal langs een mooie gladde stang bewogen door een tandriempje i.c.m. een stappenmotortje.
Voorbeeld van zo'n soort geleiding vind je in een ander CO-topic;

http://www.circuitsonline.net/forum/view/80033/9

Dat is geen printer maar geeft wel een tandriempje weer met stappenmotortje. (onderste foto, stappenmotortje zit uiterst rechts)
Wel een A3 priter regelen om aan de 30cm beweging te komen.
Stappenmotortje is vervolgens makkelijk aan te sturen met arduino of soortgelijke.

Of je pakt een stappenmotortje met een stuk schroefdraad van 30cm waarmee je een simpel sleetje beweegt.

Voordeel van een stappenmotortje met arduino(-achtige) is dat je relatief simpel het volgende regelt;

-snelheid
-stopposities
-stoptijd
-omkeren

Bovendien kan je met de arduino de lampjes eindeloos regelen.