goedkope uitlaatklepbesturing

hallo,

Omdat de prijzen van een kant en klaar systeem veel te hoog liggen vroeg ik mij af of iemand een goedkope zelfbouw optie heeft.

Ik wil een klep in de uitlaat met 1 druk op een deurbel schakelaar iedere keer 90 graden laten draaien.
het moet lopen op de 12v accu van een auto en het liefst niet te duur.

Na zelf wat gezocht te hebben op het forum leek een stappenmotor een goede oplossing maar omdat de motor bijna niet belast word leek me dat wat overdreven en vooral gezien de prijs. Ik ben zelf wel handig maar ben niet zo thuis in de elektronica wereld, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mvg Convers15

Op 28 april 2015 12:04:06 schreef convers15:Ik wil een klep in de uitlaat met 1 druk op een deurbel schakelaar iedere keer 90 graden laten draaien.
het moet lopen op de 12v accu van een auto en het liefst niet te duur.

Hier mankeren enkele pagina's specs, met volgende gegevens:

-bestand tegen water/trillingen/temperatuur/andere...
-een klep moet dicht kunnen. Hoe dicht? Druk, debiet, afdichting/...
-hoe groot mag de opbouw zijn?
-hoe snel moet die open en toe gaan?
-waar dient dit voor? welke andere eisen komen boven ivm het gebruik?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Laat mij raden: de bedoeling is om een motorrem te implementeren, hier in morsige Zuiden bekend als "frein moteur". Traditioneel werd die geactiveerd met perslucht, drukknopje onder de linkervoet van de bestuurder...

De eisen zijn in dat geval niet superstreng: afdichting zus en zo is al heel wat, ik denk zelfs dat men het niet echt potdicht wil hebben want dan zou de druk in de uitlaatcollector wel eens al te hoog kunnen oplopen. Temperatuur en trilling zijn natuurlijk wel belastend. Snelheid: 1 seconde moet nog aanvaardbaar zijn, zou ik denken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Laat mij raden; open uitlaat er lekker veel herrie! :) het simpelst is een bowdenkabel geen Electra nodig

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hm, daar zeg je zo wat... Valt op dat we alweer niet veel meer horen van T/S...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Hoi, ik zat de hele dag in werkplaats van hoge school dus kon niet reageren.

Het is inderdaad om een bypass om de uitlaat demper te maken voor een leuk geluid als ik er behoefte aan heb.

Het idee is dat t een diy versie van dit word:http://www.nltuning.nl/virtuemart/rvs-bypass-uitlaatklep/

De snelheid waarmee de klep opengaat is niet van belang en ik dacht eigenlijk dat het sowieso redelijk klein zou blijven omdat er niet veel kracht vereist is.

Ik ben vanplan om zelf een waterdichte behuizing er voor te maken en zoek eigenlijk vooral een goede manier om een motortje per keer 90° te laten draaien.

Een kabel is inderdaad een simpele optie maar eigenlijk wil ik het gewoon zo maken dat ik alleen een klein knopje in de auto hoef in te bouwen.

Als ik een werkende schakeling heb kan ik inderdaad op de druk en trilling gasn letten maar het liefste wil ik nu eerst een proef model maken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

trix

Golden Member

bij motorfietsen word dit wel eens toegepast om de uitlaat te knijpen. omdat bij lagere toerentallen een kleinere uitlaatdiam. beter is.
bij yamaha heet dat dan exup systeem.
feitelijk is dit dan een soort wals die ongeveer 90 gr. kan draaien.
die wals word aangestuurd met bowden kabels 2x (binnen en buitenkabel) en de motor zit dan op ergens anders, ver weg van de hete uitlaat.

dat moet jij dus ook doen, binnen in de kofferbak of zo, dan is water en modderdicht ook geen probleem meer.

edit: trillingen ook niet.

eigenwijs = ook wijs

googel eens op
Electric Cut-Out 2.5” Exhaust System

-> http://www.aliexpress.com/electric-exhaust-cutout_reviews.html

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op donderdag 30 april 2015 22:35:46 (37%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen