verbruikers met drukknoppen via microcontroller

hoi iedereen,

voor ik begin, ik ben een complete leek in microcontrollers maar ben elektrisch vrij handig.
Ik ben opzoek naar een bestaand systeem of iemand die me opweg kan helpen met het maken van een systeem waardoor ik via 10 drukknoppen evenveel relais of optocouplers kan aansturen om bv de grootlichten van een auto aan te sturen.

het enige probleem is dat de drukknoppen op het stuur van een wagen geplaatst worden waardoor ik max 8 draden kan gebruiken van max 0.14mm² (krulkabel) om van de drukknoppen naar de relais of dergelijke te gaan.

hoe moet ik hier het beste aan beginnen?

alvast bedankt

Arco

Special Member

De schakelaars (puls) kun je in een matrix schakelen, dan heb je aan 7/8 draden genoeg...

http://www.aiscube.com/main/images/AIS3/TUT/keypad_schematic.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij onze auto zitten 6 drukknopjes op parallel.
Uitlezen zal wel via een controller moeten, maar naast de massa (stuurkolom) heb je maar 1 draad nodig.

http://www.team-bhp.com/forum/attachments/diy-do-yourself/197358d12538…

GMT+1

Als je microcontroller een analoge ingang heeft en je maar 1 knop tegelijk in drukt, kan je het zelfs met twee draadjes redden.
http://cdn.instructables.com/F8X/QWC3/G1BBBYQT/F8XQWC3G1BBBYQT.LARGE.jpg

Arco

Special Member

Zulke hoge weerstanden van enkele tientallen kilo-ohms is in een auto vragen om problemen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Arco zijn idee is het beste, maar dan nog zou ik de ingangen via optocouplers doen. Het via een analoge ingang doen zou ik afraden, is in deze veel te gevoelig voor storing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.