verbruikers met drukknoppen via microcontroller

hoi iedereen,

voor ik begin, ik ben een complete leek in microcontrollers maar ben elektrisch vrij handig.
Ik ben opzoek naar een bestaand systeem of iemand die me opweg kan helpen met het maken van een systeem waardoor ik via 10 drukknoppen evenveel relais of optocouplers kan aansturen om bv de grootlichten van een auto aan te sturen.

het enige probleem is dat de drukknoppen op het stuur van een wagen geplaatst worden waardoor ik max 8 draden kan gebruiken van max 0.14mm² (krulkabel) om van de drukknoppen naar de relais of dergelijke te gaan.

hoe moet ik hier het beste aan beginnen?

alvast bedankt

Arco

Special Member

De schakelaars (puls) kun je in een matrix schakelen, dan heb je aan 7/8 draden genoeg...

http://www.aiscube.com/main/images/AIS3/TUT/keypad_schematic.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij onze auto zitten 6 drukknopjes op parallel.
Uitlezen zal wel via een controller moeten, maar naast de massa (stuurkolom) heb je maar 1 draad nodig.

http://www.team-bhp.com/forum/attachments/diy-do-yourself/197358d12538…

GMT+1

Als je microcontroller een analoge ingang heeft en je maar 1 knop tegelijk in drukt, kan je het zelfs met twee draadjes redden.
http://cdn.instructables.com/F8X/QWC3/G1BBBYQT/F8XQWC3G1BBBYQT.LARGE.jpg

Arco

Special Member

Zulke hoge weerstanden van enkele tientallen kilo-ohms is in een auto vragen om problemen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Arco zijn idee is het beste, maar dan nog zou ik de ingangen via optocouplers doen. Het via een analoge ingang doen zou ik afraden, is in deze veel te gevoelig voor storing.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch kan dat best werken met weerstanden, ik heb een interface gemaakt om de originele stuurbediening in mijn auto (met weerstanden) te gebruiken met een blaupunkt radio en dat werkt prima. Wel in de software de bereiken goed uitdokteren.

Lambiek

Special Member

Op 1 mei 2015 19:10:05 schreef Rolo:
Toch kan dat best werken met weerstanden,......

Zeg niet dat het niet werkt, het is alleen een stuk gevoeliger. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

...Toch kan dat best werken met weerstanden...

Klopt, maar jij werkt met ~5k weerstand, da's wel iets anders als 82k... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt, maar jij werkt met ~5k weerstand, da's wel iets anders als 82k... ;)

Klopt, dat was in dit geval een gegeven, de originele stuurbediening is zo gemaakt.

Het ging meer om het voorbeeldje. Veel stuurbedieningsknopjes voor autoradio's werken op deze manier.

Hoi,

Ik zou een 15-tal momentary push button switches willen aansluiten op en microcontroller die dan op zijn beurt ook 15 mosfets aanstuurd.
de push button switches moeten latching werking hebben.
Hoe kan ik dit het beste doen?
Welke onderdelen kan ik het beste gebruiken?

Alvast Bedankt,
Mitch

heb je daar een micro controller voor nodig?

je kan de buttons in een matrix inlezen, en de mofets via een IO expander aansturen, dan ben je niet zoveel pinnen kwijt.

ik zie het probleem niet, verder lijkt dit verdacht veel op je vorige project. is dat al gelukt?

GMT+1

wegens tijdgebrek (na uitbranden van auto) heb ik niet kunnen verder werken aan het project, probeer dit nu terug op te pikken nu alles hersteld is.
Ik was van plan om via die matrix van mijn vorige post te werken. vroeg me af welke microcontroller of wat anders ik hiervoor kan gebruiken om deze dan te kunnen gebruiken als sturing voor enkele mosfets.

Arco

Special Member

Iedere microcontroller (met genoeg pootjes... :) ) is daar voor geschikt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die autobrand en het project hebben hoop ik toch niet met elkaar te maken??

maar heb je al programmeer ervaring?, anders zou ik voor een arduino gaan.

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 17 november 2015 23:09:45 (39%)

GMT+1

Momentary pushbuttons zijn niet latching volgens mij. Maar de latch funktie kun je in de controller wel toevoegen.

En ik zou al snel een klein controllertje bij de knopjes in het stuur zetten. Dan heb je nog maar 3 draadjes nodig. Vcc, gnd en data.

En de oplossing van Satoer is ook leuk, maar dan wel met kleinere weerstanden.

[Bericht gewijzigd door deKees op woensdag 18 november 2015 00:22:32 (14%)

EricP

mét CE

Als ik dit zo lees... En daaruit voorzichtig het kennisniveau van TS inschat... Is iets in V&A wellicht beter.

Je komt al snel op een controller met wat communicatie uit. Daarachter een stel FETs die ook nog vermogen moeten leveren (groot licht is toch al snel een 10-15A) en daarbij niet mogen dissiperen (1W in een housing wordt al snel 'warm'). Daarbij nog 'automotive' dus een wereld aan storende ellende vlak bij. Het moet werken, want verlichting (bijvoorbeeld) die een eigen leven gaat leiden (of lijden... hoe je het hebben wilt :) ), is in een auto ongewenst. Ik zie daar 3 gebieden waar wel wat kennis vereist is (controller, dissipatie, automotive) om het tot een goed einde te brengen. Geen beginnersproject...

@progger... De brand en het project hebbten niks met elkaar gemeen.

Ik heb een beetje op het internet gezocht naar een schematje.
Zou iemand kunnen vertellen of dit zou kunnen werken en welk type mosfet ik moet gebruiken als ik iets wil aansturen dan max 30a stroom trekt?
Zou dit eventueel eventueel 15x willen maken op een pcb

Denk dat dit misschien beter is voor mij omdat ik niks van microcontrollers ken.

Nee dat schema is niet goed.

Rechts staat een motor getekend. Motoren gedragen zich als spoel, en spoelen staan niet toe dat je plotseling de stroom verandert. Als je hem aanzet neemt de stroom langzaam toe, als je hem uitzet, neemt de stroom langzaam af. De bovenkant van de motor zal eerst "aan" bijvoorbeeld 24V zijn. Op het moment van uitzetten gaat de motor proberen: blijft de stroom lopen bij 20V aldaar? Nee, de mosfet spert. Bij 10V dan? Nee ook niet? 0V? Ook niet? -10? -20? -50? Ergens in die buurt gaat de mosfet dan doorslaan. Sommige kunnen daar tegen(*), andere niet.

Die diode haalt zo niets uit. Die moet parallel met z'n pijltje naar boven naast de motor staan. Dat is de standaard configuratie. Ik snap niet wat de auteur van dat schema er toe gebracht heeft om het zo te proberen.

Om 30A te schakelen, is het normaliter veel fijner om N-FETS te nemen. Dan moet je wel de min van je belasting (kunnen) schakelen.

(*) hangt af van de "heftigheid" van de motor en de FET.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 18 november 2015 00:20:05 schreef deKees:
En ik zou al snel een klein controllertje bij de knopjes in het stuur zetten. Dan heb je nog maar 3 draadjes nodig. Vcc, gnd en data.

Ook mijn idee, elke controller met genoeg vrije pennen volstaat. Voor 15 knoppen zou je aan 8 pins genoeg hebben. Met Satoer's variant zou je met 4 al kunnen volstaan. Behalve de schakelaars heb je dan alleen nog ontkoppel-C's en wat pull-up-weerstanden nodig. Alles bij elkaar is dat zó klein dat er toch echt een plekje tussen die schakelaars te vinden moet zijn.

Don't Panic!

Kan er iemand mij een wel werkend schema bezorgen dan waarmee ik met een simpele schakelaar en een mofset iets kan aansturen?
Dan kan ik hiermee aan de slag, ga het zonder microcontroller maken om het simpel te houden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com