20 mtr zelfbouw antenne

Beste CO' ers,

Ik ben op zoek naar praktische tips voor een zelfbouw 20mtr antenne. Zat zelf te denken aan een open dipool op mijn platte dak. Op zich genoeg ruimte voor. Probleem is hoe te bevestigen, welke draad, hoe te isoleren etc.Verder zal ik moeten voeden met een coax over een afstand van ca. 10 a 15mtr. Een open dipool heeft meen ik een impedantie van ca. 70ohm. Moet ik dan een balun toepassen? Of hoeft dat niet. Uitgangstrap zal ca. 10W zijn.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
Jinny

Golden Member

Met ei isolatoren van de plaatselijke tuinvereniging aan de uiteinden ophangen, en een mantelstroomfiltertje recht in het voedingspunt.
Voor een kort experiment gewoon 2.5 qmm gebruiken van de bouwmarkt, anders voor een permanente opstelling antenne litze gebruiken, Baco in IJmuiden heeft meestal wel van die herrie.
Dat rekt niet meer...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eitjes kan; of vislijn, isoleert ook erg goed en kan even goed tegen water. :)

Het voedingspunt zul je wel moeten ondersteunen, want een balun of een mantelstroomfilter en de coaxkabel zijn relatief zwaar.
De einden kun je desnoods wat lager laten uitkomen.

Met nog meer vislijn maak je twee tuien (de antenne vormt de andere twee) zodat je ondersteuning niet omvalt. Qua voet denk je aan een tuinparasolvoet, maar door het tuien kan dat ook iets veel kleiners zijn. Zolang de onderkant van de stok maar niet wegschuift.
Zo kun je simpel bouwen en desnoods ook weer opruimen.

De impedantie is geen 70 ohm, maar veel lager, doordat je nu eenmaal niet in de 'vrije ruimte' zweeft. :)
De aanpassing zal er des te beter van worden. Maar zelfs met 70 ohm zou die al praktisch ideaal geweest zijn.
Profs liggen in dit soort situaties van een SWR van 3 niet echt wakker, en onder de 2 doen we sowieso niets: dat heet 'aangepast'.

e: Of je een balun oid. nodig hebt kun je gemakkelijk uitproberen:
Begin zonder. Merk je niets bijzonders, dan laat je het zo. De voedingslijn zal wat meestralen, maar so what? Het levert je misschien nog een extra verbinding op.
Maar krijg je rare inpraatverschijnselen, of prikkende toestelkasten of 'bijtende microfoons', dan ga je over een balun of mantelstroomfilter nadenken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dankje FET, helder. Zat zelf ook al te denken aan voorlopig gewone 1,5mm2 draad, maar lijkt me moeilijk spannen. Zal kijken voor antenne litze. Maakt de configuratie van een omgekeerde V iets uit voor de propagatie?
Ik had zelf ook al gedacht aan een parasolvoet inderdaad. De uiteinden van de dipool komen dan wel heel kort bij de dakrand, omdat ik geen ballustrade o.i.d heb om de uiteinden van de dipool aan vast te maken. Lijkt me niet ideaal.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je de ene kant van de draad inspant of vastbindt, en dan eens flink aan de andere kant trekt, dan heb je de ergste rek wel gehad voor een lange tijd.
Later kun je altijd nog weer een stukje inkorten.

Aan de dakranden kun je eventueel ook nog 'optillers' maken om de draad wat hoger te houden.
Ik neem tenminste aan dat je aan de dakrand kunt en mag monteren, anders wordt het lastig.

Voor het stralingspatroon maakt het weinig uit, maar als de uiteinden van de draaddipool te dicht bij de dakrand komen, zou je wat extra verliezen kunnen krijgen. Enkele dB's verlies is wel eens gemeten toen een draaduiteinde ingeklemd zat tussen wat losse bakstenen. Bij jou zou het natuurlijk minder erg zijn.
Je kunt voor een makkelijke montage dat verlies ook op de koop toe nemen, maar dan weet je er in elk geval van.

Anders zou je nog een dipool van aluminiumbuis of -profiel kunnen overwegen (aan de einden en/of onderweg getuid aan de bovenkant van het 'mastje'). Is wel redelijk groot (5m per kant), maar weegt niet veel, dus het zou kunnen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je toch aluminium voor de antenne gebruikt, en het is dik genoeg, hoef je de uiteinden ook niet naar de mast toe te tuien om ze boven de dakrand te houden. De elementen van beams zijn immers ook "zelfdragend". Dat zet ik tussen aanhalingstekens, omdat ze vaak toch wel lelijk doorbuigen.
Ik heb een full size dipool voor 40 mtr, gemaakt van zwart installatiedraad (1,5mm² dus). Strak recht is ie niet, en ik heb ook niet voorgerekt, maar de aanpassing is (blijft) prima.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor de tips allemaal. Zeker nuttig.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.