Vervangen groepenkast en uitbreiding keuken

Toch doe je er goed aan om bij een 3x25A aansluiting, de kookgroep niet op één fase te zetten. De totale belasting is dan immers meer dan 25A en dan heb je grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat. Ook al heeft het kooktoestel in feite naar twee fasen, maak dan toch een driefasen aansluiting, waarvan er dan eventueel maar twee gebruikt worden.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Dank voor het meedenken tot zover!

Eerst even wat reacties:

Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
de groepenkast geheel vervangen is niet nodig, dit is een kast van rond de 10 jaar oud. wil je naar krachtstroom toe kun je er een 4 polige hoofdschakelaar in laten zetten ( grote verbouwing, 1x schakelen en alles uit is nu standaard, dus hoofdschakelaar erin ).

Misschien was "groepenkast uitbreiden en keuken vervangen" een beter onderwerp voor het topic geweest. Krachtstroom is niet nodig, een hoofdschakelaar gaat er wel komen.

Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
de koelvries combi op een aparte groep zetten is zonde van 1 groep tenzij het een dubbeldeurs amerikaanse energievreter is. ook de afzuiger van 120w een aparte groep geven is zonde, heb je voor de wasdroger en wasmachine wel een aparte groep?

  • De koelvriescombi kan/mag volgens mij niet gecombineerd worden met groep 10, 11 of 12, die daar in de buurt zitten. De extra groep is de eenvoudigste oplossing met het minste hak- en breekwerk. Hij wordt ook nog gebruikt voor de WCD voor de koffiemachine en de verlichting van de kastjes.
  • Afzuiger apart is inderdaad niet nodig, maar die groep is gewoon over aan die kant van de keuken.
  • Wasmachine is apart (groep 4).
  • Droger is niet apart (groep 2), zelfs samen met de airco op zolder....

Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
je kunt in die 2x 12 modulen kast feitelijk wel 12 groepen op 3 aardlekjes kwijt op 1x 230v, met een iets andere indeling.

Klopt, tenzij ik naar 3-fase ga. Dan moet er wat bij.

Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
je kunt naar 3x 25amp gaan als er veel gelijktijding vermogen bij komt. het fornuis wordt standaard maar met 2 pitten op 2/3 gebruikt. het fornuis zou ik met een fornuisgroep aansluiten (2x b16 automaat parallel), krachtstroom is voor een inductieplaat nutteloos, het ding werkt op 2x 230v. maar met meer personen in huis wordt 1x35krap aan. het verzwaren kost 1x geld, vastrecht is gelijk aan 1x 35amp.

Het is heel goed mogelijk dat straks de oven, magnetron, kookplaat en vaatwasser tegelijk aan het werk zijn, terwijl de rest van het huishouden met zijn eigen ding bezig is. Dat zou dan toch pleiten voor 3x25A als ik het goed begrijp.

Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
ik zou ook de verdeling van groepen wat aanpassen, de verlichting/ algemeen in huis zit op 1 aardlek.

Da's een goed plan. Niet bij stilgestaan, maar wel logisch om dat wat beter te verdelen.

Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Ik zie op de foto overigens geen hoofdschakelaar (..knip..) Omdat je de kast ingrijpend gaat wijzigen zul je die ook moeten toevoegen.

Die gaat er komen.

Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
En naar 3x25A lijkt mij zeker handig, als je de kosten er voor over hebt. Je hebt het nu misschien niet nodig, maar wie weet komt er straks een elektrische auto, zonnepanelen, of komt er een dikke zonnebank of pottenbakkersoven omdat je kleibeelden gaat maken (ik noem maar wat...).
Je moet nu toch in nieuw materiaal investeren, dan is het wijselijk om ook gelijk over te gaan op 3-fasen. Anders zul je later nieuwe o.a. aardlekschakelaars moeten kopen (en die zijn niet goedkoop helaas).

Het is overigens wel een krap kastje voor 3-fasen denk ik, omdat de aardlekschakelaars voor 3-fasen bijv. al een stuk breder zijn.

Zonnepanelen staan nog op het lijstje voor later, zonnebank niet meer nu ik jouw topic gelezen heb ;-)
Met drie fase gaat het inderdaad niet passen, dan komt er een kast naast.

Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Topic vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612252 wellicht kun je er nog wat handige info uit halen.

Mooi topic, is zeker informatief. Ik zie wel wat overeenkomsten met mijn toekomstige situatie. Goed om te lezen dat de zonnebank het uiteindelijk toch doet ;-)

Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Materiaal heb ik destijds bij 123groepenkast.nl besteld, die had het materiaal wat ik nodig had vrij goedkoop.

Die ga ik ook eens bezoeken, thanks.

Op 4 mei 2015 12:51:13 schreef meander:
Als je naar 3 fase wilt kun je wellicht het beste ook een 3 fase kookgroep maken.

Ik heb niets aan een 3-fase kookgroep, die inductieplaat werkt op 2x 16A. Ik bedoelde dus zo een fornuisgroep.

Op 4 mei 2015 13:15:59 schreef Roetzen:
Toch doe je er goed aan om bij een 3x25A aansluiting, de kookgroep niet op één fase te zetten. De totale belasting is dan immers meer dan 25A en dan heb je grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat. Ook al heeft het kooktoestel in feite naar twee fasen, maak dan toch een driefasen aansluiting, waarvan er dan eventueel maar twee gebruikt worden.

Oké, hier moet ik nog even op studeren. Ik vind dat 1 of 3-fasen-verhaal nog ingewikkeld. Dacht dat ik het snapte, maar toch nog niet helemaal. Ik ga even verder met inlezen.

Al met al ben ik een hoop wijzer geworden:

  • Het wordt waarschijnlijk overstappen op 3-fasen, gezien de hoeveelheid apparaten die tegelijk aan het werk zullen zijn. Ben ik meteen mooi op de toekomst voorbereid.
  • D'r komt een 4-polige hoofdschakelaar in (of 2-polig als ik bij 1 fase blijf)
  • D'r komt een 3e aardlek in (evt 3 nieuwe dus, ivm 3-fase)
  • De groepen worden herschikt

Nog wat aanvullende vragen:

  • Wat is het voordeel van deze Hafomaat t.o.v twee gewone automaten die met zo een verbindingsstukje van 2 euro aan elkaar gekoppeld zijn? De hafomaat is veel duurder en neemt ook nog een extra eenheid in beslag.
  • Kan ik de 5x2,5 YMvK vervangen door XMvK en deze door een standaardbuis trekken? Mijn buis van de oude groep 5 is over, maar zit wel op de goede plek voor de kookplaat. Scheelt weer werk in de kruipruimte. Volgens de bouwtekening is het een 3/4 buis, maar als ik het goed zie is het in real life een 5/8 buis.
  • mag ik de beltrafo gewoon ergens bijprikken, of telt die ook als één volwaardige groep mee?
  • Ik heb in de meterkastvrij weinig ruimte links en rechts van de groepenkast. Niet voldoende om er nog één naast te plaatsen. Dat past wel als ik de bestaande groepenkast een stukje opschuif. Is dat toegestaan? Dus de bestaande groepenkast 11 cm naar rechts en de nieuwe groepenkast er links tegenaan. De twee groepenkasten (2 van 22x33) worden dus beide half boven de kast met de meter geplaatst. Ik weet dat ik ook een 11x22 kan toevoegen, maar die heb ik niet kunnen vinden met busboard. Da's wel zo handig als ik toch besluit om het zelf te gaan doen. Als ik alles zo overzie durf ik dat wel aan. Dan laat ik alleen een monteur komen om er eerst een hoofdschakelaar tussen te zetten, zodat ik stroomloos kan werken.

Voorlopig ga ik even terug naar de tekentafel. Ik kom graag nog terug om het resultaat weer aan jullie voor te leggen. Ondertussen blijven tips en aanvullingen natuurlijk welkom!

Op 4 mei 2015 16:06:19 schreef doerakje:
Wat is het voordeel van deze Hafomaat t.o.v twee gewone automaten die met zo een verbindingsstukje van 2 euro aan elkaar gekoppeld zijn? De hafomaat is veel duurder en neemt ook nog een extra eenheid in beslag.

Deze is een stukje goedkoper. Volgens mij functioneel identiek aan die hafomaat.

die abb automaten zijn best aan de prijs en vergeet niet dat je dan de kast in 2 deelt. de fornuisgroep kan wel op 2 fasen gezet worden, maar dan heb je wel voeding van dezelfde aardlek nodig, anders gaat het fout. dan kom je op een 4 polige aardlek uit. voor de 230v groepen kun je gewoon 2 polige aardlekjes aanhouden, die zijn goedkoper. 3 aardlekjes over 3 fasen spreiden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij ben ik er wel uit, ik denk dat ik nu snap hoe dat werkt met die drie fasen. Ik snapte niet hoe ik een 3-fasen busboard achter een 3-fasen aardlek kon gebruiken als ik zelf een aantal 1-fase groepen aan een specifieke fase wilde koppelen. Mijn conclusie is dat een busboard niet werkt/kan in dat geval.

Als ik ervan uit ga dat ik het snap, dan moet het er straks zo uit zien:

In de huidige groepenkast zitten de blauwe en oranje groepen. Dat blijft zo en daar verander ik niets aan, behalve dat ik de huidige groepen wat ga herschikken. De groene groepen en de hoofdschakelaar plaats ik in de nieuwe kast ernaast (zonder busboard dus).

Nog wat vragen voordat we gaan bestellen:

  • Klopt het schema volgens jullie?
  • Nog opmerkingen over de verdeling van de groepen over de aardleks?
  • Moet ik inderdaad de hoofdschakelaar van 63 Amp hebben? Al gevonden: 40 Amp is voldoende.
  • Klopt het dat ik L1, L2 en L3 met elkaar kan/moet doorlussen zolang ik nog geen 3-fasen-aansluiting heb?

Uit mijn vorige post staan er ook nog twee open (wil jullie niet opjagen hoor...):

  • Kan ik de 5x2,5 YMvK vervangen door XMvK en deze door een standaardbuis trekken? Mijn buis van de oude groep 5 is over, maar zit wel op de goede plek voor de kookplaat. Scheelt weer werk in de kruipruimte. Volgens de bouwtekening is het een 3/4 buis, maar als ik het goed zie is het in real life een 5/8 buis.
  • Mag ik de beltrafo gewoon ergens bijprikken, of telt die ook als één volwaardige groep mee?

Anyway: heel veel dank voor het meedenken tot nu toe!

in een gewone 5/8 buis mag eigenlijk geen fornuisaansluiting. ook trek je er niet zo makkelijk xmvk doorheen, 5 losse vd draden zal makkelijker gaan..

zou toch voor de ymvk door de kruipruimte gaan, je moet er toch al meer kabels doorheen leggen.

de beltrafo kan gewoon ergens bijgezet worden, is geen groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Maar het is wel handig om de bel op een groep die altijd aan blijft, aan te sluiten (Koelkasten, verwarming, telefoon, modems en PC's).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat hoeft in mijn geval niet. Het gaat om een beltrafo die direct op het busboard zit (zie linkje naar de afbeelding in de eerste post. Die werkt dus als een aparte groep.

al die groepen blijven aan, het busboard is niet meer als een steekverbinding voor de voeding van de automaten. beltrafo is ook niet zo belangrijk, kloppen op de deur of raam kan ook :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou alleen algemeen2 en afzuigkap omdraaien.

Algemeen2 (incl droger) zit dan op L1.

Als je gaat koken belast je L2 en L3 in worst-case langere tijd.
Een droger is ook een stroomvreter welke langere tijd veel vermogen trekt. Dat kan krap worden met de 25A van L3 in je tekening.

Door de droger op L1 te zetten verdeel je die (continue)load wat beter.

Nu heb je op L1 ook de oven zitten (slim om die gescheiden te houden van je kookgroep omdat je die die dingen vaker gelijk gebruikt) maar ik denk dat het gemiddelde gebruik van een oven lager is dan dat van een droger. Oven is een gesloten ruimte die op temperatuur moet blijven. Een droger is een element wat volgens mij vaker aanslaat (Mijn hele badkamer is verwarmd.. en dat is mn keuken niet)

Overigens maakt het natuurlijk wel uit wat voor droger het is, eentje met warmtepomp is een stuk zuiniger.

Sine

Moderator

Die afzuigkap apart kan wel, maar is nergens voor nodig, die kun je zo ongeveer overal bij plakken.

Op 4 mei 2015 22:33:04 schreef DJSmiley:
Ik zou alleen algemeen2 en afzuigkap omdraaien.

Algemeen2 (incl droger) zit dan op L1.

Als je gaat koken belast je L2 en L3 in worst-case langere tijd.
Een droger is ook een stroomvreter welke langere tijd veel vermogen trekt. Dat kan krap worden met de 25A van L3 in je tekening.

Door de droger op L1 te zetten verdeel je die (continue)load wat beter.

Nu heb je op L1 ook de oven zitten (slim om die gescheiden te houden van je kookgroep omdat je die die dingen vaker gelijk gebruikt) maar ik denk dat het gemiddelde gebruik van een oven lager is dan dat van een droger. Oven is een gesloten ruimte die op temperatuur moet blijven. Een droger is een element wat volgens mij vaker aanslaat (Mijn hele badkamer is verwarmd.. en dat is mn keuken niet)

Overigens maakt het natuurlijk wel uit wat voor droger het is, eentje met warmtepomp is een stuk zuiniger.

Zit wat in, maar dan zitten algemeen 1 en algemeen 2 op dezelfde fase. Ik had die drie algemene groepen bewust op drie verschillende aardleks en drie verschillende fasen gezet. Als iets het begeeft heb ik zo altijd nog ergens licht. Kan ik dan niet beter algemeen 1 met algemeen 2 wisselen? Of is het overbodig om ze ook op verschillende fasen te zetten?
De oven trekt overigens 2515 Watt, de droger 2350 Watt.

Op 4 mei 2015 22:43:15 schreef Sine:
Die afzuigkap apart kan wel, maar is nergens voor nodig, die kun je zo ongeveer overal bij plakken.

Weet ik, maar die groep is na de verbouwing gewoon over en zit precies op de goede plek.

Op 4 mei 2015 22:51:29 schreef doerakje:
[...]
Zit wat in, maar dan zitten algemeen 1 en algemeen 2 op dezelfde fase. Ik had die drie algemene groepen bewust op drie verschillende aardleks en drie verschillende fasen gezet. Als iets het begeeft heb ik zo altijd nog ergens licht. Kan ik dan niet beter algemeen 1 met algemeen 2 wisselen? Of is het overbodig om ze ook op verschillende fasen te zetten?
De oven trekt overigens 2515 Watt, de droger 2350 Watt.

[...]
Weet ik, maar die groep is na de verbouwing gewoon over en zit precies op de goede plek.

Maar ze zitten dan nog wel op verschillende ALS. De ALS zal er vaker uitslaan dan een complete fase... Dus denk aan dingen als vocht enz en je houd gewoon licht op de meeste groepen.

Oven is kwa vermogen zwaarder, maar dan ga je uit dat het element continue aanstaat. 5min 2500 watt is voor een (overbelaste) fase beter te behapstukken dan 1 uur de droger van 2300 watt.
Bekijk de uitschakelkarakteristieken maar eens... Die oven zal veel minder zn element aanhebben dan je droger. (meet maar eens wat ze beiden gebruiken als ze 1 uur draaien)

Sine

Moderator

Daar is niks mis mee, maar die zou je dus ook prima kunnen aftakken van een andere groep.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 mei 2015 22:16:41 schreef testman:
[....] Beltrafo is ook niet zo belangrijk, kloppen op de deur of raam kan ook :)

Ja, als je thuis bent, maar een bel, die niet werkt als je afwezig bent, is een hint voor "het gilde".

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Check eerst f bij je netbeheerder of je wel 3fasen kan krijgen.

In het ergste geval is je invoerkabel niet geschikt of iets dergelijks en valt de verzwaring niet onder het reguliere tarief...

Volgens de website van stedin kan het en valt het onder het reguliere tarief. Dus alleen éénmalige kosten (€ 186) voor vervangen van de meter en de zekering. Ga nog wel even nabellen, want de kleine lettertjes zeggen:

Wij gaan uit van de meest voorkomende situaties. Afhankelijk van uw aansluiting kunnen er aanpassingen in de meterkast of aan de aansluitkabel dienen te worden uitgevoerd. Hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Indien de aansluitkabel voor elektriciteit vervangen dient te worden zijn de kosten maximaal € 1.231,78 incl. btw (€ 1.018,00 excl. btw).

Kan dus aardig oplopen...

Zoals je nu je fornuisgroep hebt getekend in het schema gebruik je 2 fasen en 2 nullen. Dat is niet helemaal gebruikelijk. Normaal is het zo dat je of 3 fasen en 1 nul gebruikt, of 2x dezelfde fase en 2x een nul. Je hoeft dan ook niet een dubbele automaat te nemen maar gewoon een 3fase automaat.

Verder kan je nog een automaat uitsparen door de koelkastgroep en afzuigkapgroep in de meterkast aan elkaar te koppelen in een lasdoos o.i.d.

De hoofdschakelaar van 63A zou eventueel ook een exemplaar van 40A mogen zijn.

Spanning staat en stroom gaat!

Van "niet helemaal gebruikelijk" wordt ik een beetje onrustig. Is het wel goed en wel toegestaan op de manier zoals ik het heb getekend?

Volgens mij heb ik het net als op het aansluitschema van de kookplaat getekend. Dat (linker schema) was in ieder geval de bedoeling:

Een groep uitsparen door een lasdoos in de meterkast is wel een heel simpele manier om een groep uit te sparen. Gewoon niet aan gedacht. Ik wilde ze in de keuken niet koppelen, omdat ik dan een extra buis onder de vloer moest trekken ;-)

Dat linker schema is goed, als L1 en L2 van twee verschillende fasen komen. Je hebt dan genoeg aan 1 nuldraad. De kookgroep in de groepenkast bestaat uit 2 gekoppelde automaten met allebei een nulcontact. Die nullen kun je op de uitgaande kant koppelen.

Als L1 en L2 van dezelfde fase komen, dan moet je ook twee nuldraden aanleggen die je samen op de N-klem van de kookplaat aansluit.

Het rechtse schema is meer bedoeld voor België en Duitsland, daar werken ze met zwaardere eindgroepen.

Dat linkerschema, aangeduid met 400 V, 2L-1N, is de goede aansluiting voor een drie fasen aansluiting waarvan er maar twee fasen gebruikt worden. Het rechter schema is voor een enkelfase 32A aansluiting. Die zul je in Nederland in woonhuizen niet tegenkomen.

Ik merk op dat er geen aansluitschema is voor een Nederlandse enkelfase 2x16A kookgroep. Blijkbaar is het toestel daarvoor niet geschikt. Heb je het soms in Duitsland of België gekocht. Let op: je moet voor dit toestel dus wel een drie fasen aansluiting laten aanleggen.

Je moet dan wel voor de zekeringen bij de dubbele groep 10, gekoppelde automaten gebruiken. Het best is eigenlijk daarvoor maar gewoon een vierpolige automaat te nemen en de vierde poot niet aan te sluiten.. Die neemt net zo veel ruimte in als 2 dubbelpolige automaten en het is dan wat overzichtelijker.

En inderdaad, een aparte groep voor de afzuiger is overdreven. Zet die maar gewoon op één van de andere groepen.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

http://www.123groepenkast.nl/files/6465/products/9379042/abb_installat…

Oké, als ik jullie (KlaasZ en Roetzen) goed begrijp kan mijn plan met twee gekoppelde automaten wel, maar is het beter (?) om een 4-polige automaat te nemen. Dat wordt dan deze (linkje naar de specs) toch?
http://www.123groepenkast.nl/files/6465/products/9379042/abb_installatieautomaat_20a_b_4_polig.jpg

Logisch nadenkend zou ik met de 4P-automaat vanuit de groepenkast alle 5 de draden gebruiken naar de Perilex-wcd en vanuit de kookplaat maar 4 draden aansluiten op de Perilex-stekker. Klopt dat?

De kookplaat heb ik nog niet gekocht, maar komt van Ikea. Dit typeplaatje heb ik op internet gevonden en is afkomstig van een Nederlander, dus ik vermoed ook in Nederland bij Ikea gekocht. Typenummer en artikelnummer komen exact overeen met het exemplaar wat ik ga bestellen. Die wordt verkocht als 2x16A of 1x32A.

Op 5 mei 2015 13:16:50 schreef Roetzen:
Ik merk op dat er geen aansluitschema is voor een Nederlandse enkelfase 2x16A kookgroep. Blijkbaar is het toestel daarvoor niet geschikt.

Natuurlijk is het daarvoor wel geschikt. Zoals ik hierboven schreef, het linker schema, maar dan met een dubbele nuldraad.

Ik heb niet gezegd dat een 4-polige automaat beter is. De Nederlandse praktijk is om met twee gekoppelde automaten te werken, en dat kan net zo goed. Het verschil is dat een 4-polige automaat 3 bewaakte fasecontacten heeft, en 1 nulcontact.
Twee gekoppelde automaten hebben samen 2 bewaakte fasecontacten en 2 nulcontacten. Een nulcontact is niet bewaakt, dus mag je niet voor een fase gebruiken.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 5 mei 2015 13:46:08 (36%)

Op 5 mei 2015 13:41:40 schreef doerakje:

Logisch nadenkend zou ik met de 4P-automaat vanuit de groepenkast alle 5 de draden gebruiken naar de Perilex-wcd en vanuit de kookplaat maar 4 draden aansluiten op de Perilex-stekker. Klopt dat?

Precies. Dan heb je op de perilex een volwaardige drie fasen aansluiting en hoef je geen extra draden meer te trekken mocht je ooit nog een keer dat kooktoestel vervangen door iets wat echt drie fasen nodig heeft.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 5 mei 2015 13:41:52 schreef KlaasZ:

Niet geschikt voor enkelfase 2x16A kookgroep.
[...]Natuurlijk is het daarvoor wel geschikt. Zoals ik hierboven schreef, het linker schema, maar dan met een dubbele nuldraad.

Ik zie op het schema maar één aansluiting voor een nul. Nu kun je daar waarschijnlijk wel twee draden onder proppen, maar dat is niet goed. Voor aansluiting op een 2x16A enkelfase kookgroep moeten de nullen volledig gescheiden zijn. Dus ook in het kooktoestel. Anders loop je de kans dat als er één geen goed kontakt maakt, de andere overbelast wordt en je dat pas merkt als het te laat is. Er is volgens dit schema geen mogelijkheid om de nullen van de twee delen te scheiden, dus is het niet geschikt voor de Nederlandse enkelfase 2x16A kookgroep,

Ik heb niet gezegd dat een 4-polige automaat beter is.

Nee, dat zei ik.

De Nederlandse praktijk is om met twee gekoppelde automaten te werken,

Voor een enkelfase aansluiting. Voor een driefase aansluiting is een vierpolige automaat met drie bewaakte fasen en één nul beter en overzichtelijker, ook als er maar twee van de drie fasen gebruikt worden. En bovendien hoef je dan niets meer te veranderen als je later toch nog eens drie van de drie fasen wilt gebruiken in plaats van slechts twee van de drie.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V