Dank voor het meedenken tot zover!
Eerst even wat reacties:
Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
de groepenkast geheel vervangen is niet nodig, dit is een kast van rond de 10 jaar oud. wil je naar krachtstroom toe kun je er een 4 polige hoofdschakelaar in laten zetten ( grote verbouwing, 1x schakelen en alles uit is nu standaard, dus hoofdschakelaar erin ).
Misschien was "groepenkast uitbreiden en keuken vervangen" een beter onderwerp voor het topic geweest. Krachtstroom is niet nodig, een hoofdschakelaar gaat er wel komen.
Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
de koelvries combi op een aparte groep zetten is zonde van 1 groep tenzij het een dubbeldeurs amerikaanse energievreter is. ook de afzuiger van 120w een aparte groep geven is zonde, heb je voor de wasdroger en wasmachine wel een aparte groep?
- De koelvriescombi kan/mag volgens mij niet gecombineerd worden met groep 10, 11 of 12, die daar in de buurt zitten. De extra groep is de eenvoudigste oplossing met het minste hak- en breekwerk. Hij wordt ook nog gebruikt voor de WCD voor de koffiemachine en de verlichting van de kastjes.
- Afzuiger apart is inderdaad niet nodig, maar die groep is gewoon over aan die kant van de keuken.
- Wasmachine is apart (groep 4).
- Droger is niet apart (groep 2), zelfs samen met de airco op zolder....
Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
je kunt in die 2x 12 modulen kast feitelijk wel 12 groepen op 3 aardlekjes kwijt op 1x 230v, met een iets andere indeling.
Klopt, tenzij ik naar 3-fase ga. Dan moet er wat bij.
Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
je kunt naar 3x 25amp gaan als er veel gelijktijding vermogen bij komt. het fornuis wordt standaard maar met 2 pitten op 2/3 gebruikt. het fornuis zou ik met een fornuisgroep aansluiten (2x b16 automaat parallel), krachtstroom is voor een inductieplaat nutteloos, het ding werkt op 2x 230v. maar met meer personen in huis wordt 1x35krap aan. het verzwaren kost 1x geld, vastrecht is gelijk aan 1x 35amp.
Het is heel goed mogelijk dat straks de oven, magnetron, kookplaat en vaatwasser tegelijk aan het werk zijn, terwijl de rest van het huishouden met zijn eigen ding bezig is. Dat zou dan toch pleiten voor 3x25A als ik het goed begrijp.
Op 4 mei 2015 00:39:45 schreef testman:
ik zou ook de verdeling van groepen wat aanpassen, de verlichting/ algemeen in huis zit op 1 aardlek.
Da's een goed plan. Niet bij stilgestaan, maar wel logisch om dat wat beter te verdelen.
Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Ik zie op de foto overigens geen hoofdschakelaar (..knip..) Omdat je de kast ingrijpend gaat wijzigen zul je die ook moeten toevoegen.
Die gaat er komen.
Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
En naar 3x25A lijkt mij zeker handig, als je de kosten er voor over hebt. Je hebt het nu misschien niet nodig, maar wie weet komt er straks een elektrische auto, zonnepanelen, of komt er een dikke zonnebank of pottenbakkersoven omdat je kleibeelden gaat maken (ik noem maar wat...).
Je moet nu toch in nieuw materiaal investeren, dan is het wijselijk om ook gelijk over te gaan op 3-fasen. Anders zul je later nieuwe o.a. aardlekschakelaars moeten kopen (en die zijn niet goedkoop helaas).
Het is overigens wel een krap kastje voor 3-fasen denk ik, omdat de aardlekschakelaars voor 3-fasen bijv. al een stuk breder zijn.
Zonnepanelen staan nog op het lijstje voor later, zonnebank niet meer nu ik jouw topic gelezen heb
Met drie fase gaat het inderdaad niet passen, dan komt er een kast naast.
Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Topic vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1612252 wellicht kun je er nog wat handige info uit halen.
Mooi topic, is zeker informatief. Ik zie wel wat overeenkomsten met mijn toekomstige situatie. Goed om te lezen dat de zonnebank het uiteindelijk toch doet
Op 4 mei 2015 09:56:26 schreef ThinkPad:
Materiaal heb ik destijds bij 123groepenkast.nl besteld, die had het materiaal wat ik nodig had vrij goedkoop.
Die ga ik ook eens bezoeken, thanks.
Op 4 mei 2015 12:51:13 schreef meander:
Als je naar 3 fase wilt kun je wellicht het beste ook een 3 fase kookgroep maken.
Ik heb niets aan een 3-fase kookgroep, die inductieplaat werkt op 2x 16A. Ik bedoelde dus zo een fornuisgroep.
Op 4 mei 2015 13:15:59 schreef Roetzen:
Toch doe je er goed aan om bij een 3x25A aansluiting, de kookgroep niet op één fase te zetten. De totale belasting is dan immers meer dan 25A en dan heb je grote kans dat de hoofdzekering er uit gaat. Ook al heeft het kooktoestel in feite naar twee fasen, maak dan toch een driefasen aansluiting, waarvan er dan eventueel maar twee gebruikt worden.
Oké, hier moet ik nog even op studeren. Ik vind dat 1 of 3-fasen-verhaal nog ingewikkeld. Dacht dat ik het snapte, maar toch nog niet helemaal. Ik ga even verder met inlezen.
Al met al ben ik een hoop wijzer geworden:
- Het wordt waarschijnlijk overstappen op 3-fasen, gezien de hoeveelheid apparaten die tegelijk aan het werk zullen zijn. Ben ik meteen mooi op de toekomst voorbereid.
- D'r komt een 4-polige hoofdschakelaar in (of 2-polig als ik bij 1 fase blijf)
- D'r komt een 3e aardlek in (evt 3 nieuwe dus, ivm 3-fase)
- De groepen worden herschikt
Nog wat aanvullende vragen:
- Wat is het voordeel van deze Hafomaat t.o.v twee gewone automaten die met zo een verbindingsstukje van 2 euro aan elkaar gekoppeld zijn? De hafomaat is veel duurder en neemt ook nog een extra eenheid in beslag.
- Kan ik de 5x2,5 YMvK vervangen door XMvK en deze door een standaardbuis trekken? Mijn buis van de oude groep 5 is over, maar zit wel op de goede plek voor de kookplaat. Scheelt weer werk in de kruipruimte. Volgens de bouwtekening is het een 3/4 buis, maar als ik het goed zie is het in real life een 5/8 buis.
- mag ik de beltrafo gewoon ergens bijprikken, of telt die ook als één volwaardige groep mee?
- Ik heb in de meterkastvrij weinig ruimte links en rechts van de groepenkast. Niet voldoende om er nog één naast te plaatsen. Dat past wel als ik de bestaande groepenkast een stukje opschuif. Is dat toegestaan? Dus de bestaande groepenkast 11 cm naar rechts en de nieuwe groepenkast er links tegenaan. De twee groepenkasten (2 van 22x33) worden dus beide half boven de kast met de meter geplaatst. Ik weet dat ik ook een 11x22 kan toevoegen, maar die heb ik niet kunnen vinden met busboard. Da's wel zo handig als ik toch besluit om het zelf te gaan doen. Als ik alles zo overzie durf ik dat wel aan. Dan laat ik alleen een monteur komen om er eerst een hoofdschakelaar tussen te zetten, zodat ik stroomloos kan werken.
Voorlopig ga ik even terug naar de tekentafel. Ik kom graag nog terug om het resultaat weer aan jullie voor te leggen. Ondertussen blijven tips en aanvullingen natuurlijk welkom!