Iemand met een functiegenerator gezocht in de omgeving Utrecht

Beste forum-leden,

Ik ben bezig met een projectje waarbij ik verschillende gegevens op de toerenteller van mijn motor weer wil geven. Om dit te kunnen doen moet ik alleen de frequenties van de toerenteller weten. Nu ben ik er m.b.v. een oscilloscoop achter gekomen dat het om een 5V blokgolf gaat (door de nullijn) en om frequenties van tussen de 15 en de 200 Hz. Het probleem is alleen dat het aflezen van de oscilloscoop niet accuraat genoeg was om de frequenties ook echt goed te kunnen bepalen.

Mijn vraag is dus of er hier iemand is die de beschikking heeft over een functiegenerator die een 5V blokgolf kan produceren? (En die me wil helpen natuurlijk) Ik woon zelf in Utrecht dus het zou handig zijn als het in de omgeving van Utrecht is.

Alvast bedankt!

Als je een pc hebt: even googelen op "soundcard square wave generator"

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Daarmee kom ik niet op de 5V ben ik bang..?

Hewlett

Honourable Member

Wat wil je met die generator? Je wilt nauwkeurig de frequentie van een blokgolf meten. Dan heb je meer aan een frequentie teller en gezien de lage frequentie zal dat met een recipro teller nauwkeuriger werken dan met een direct counting teller of met een scoop.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Ik wil de generator aan de toerenteller hangen om zo de frequentie op 1000 RPM, 2000 RPM etc. te kunnen bepalen.

Kortom, generator eraan, frequentie op laten lopen en kijken wat de toerenteller doet...

LetterHenk

Golden Member

Je kan met een 555 timer een verstelbare blokgolf maken.
Er zijn diverse calculators te vinden op het web.

edit, zoiets bedoel ik. Componentwaarden zijn te berekenen.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op maandag 4 mei 2015 11:35:54 (27%)

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Het lijkt me dat je voor het bepalen van de frequentie meer hebt aan een frequentiemeter, als aan een blokgolfgenerator...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met een frequentieteller moet ik de motor d.m.v. het gas op een bepaald toerental houden om zo de frequentie af te kunnen lezen, dit is vrij lastig en daardoor niet erg precies. Met een functiegenerator kan ik de frequentie wel precies zo afstellen dat de wijzer precies een getal aanwijst.

Ik zou inderdaad zelf wat kunnen bouwen of kopen maar als er iemand in de omgeving is die de apparatuur al heeft dan is dat natuurlijk makkelijker.

LetterHenk

Golden Member

Met een functiegenerator kan ik de frequentie wel precies zo afstellen dat de wijzer precies een getal aanwijst.

Dan moet die functiegenerator wel een counter aan boord hebben om de frequentie te laten zien. Dat hebben ze zeker niet allemaal.
Zoals Arco ook al aangeeft heb je vooral een frequentiemeter nodig. Waar of hoe je een blokgolf regelt is stap twee.

Action expresses priorities LH

Worden die tellers niet meestal met een redelijk vaste frequentie aangestuurd, waarbij variatie in duty-cycle de wijzer laat bewegen?

If you want to succeed, double your failure rate.

De functiegenerator moet inderdaad wel een counter aan boord hebben ja.

En nee de toerenteller wordt niet met een vaste frequentie aangestuurd, die van mij in elk geval niet. Frequentie ligt ongeveer tussen de 15 en 200Hz.

Okee, ze zullen ook niet allemaal op dezelfde manier worden aangestuurd.

Voor de test kun je natuurlijk ook een 555 een blokgolfje laten genereren en die in frequentie variëren met een potmetertje. Als je dat op 1000-2000-3000...9000-10000 doet, dan hoef je maar 10 keer een frequentie af te lezen op de oscilloscoop. Volgens mij moet dat nauwkeurig zat kunnen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Volgens mij kan een simpele digitale scope de frequentie gewoon meten en geeft die dat weer. Dus een digitale scope (simpele) zou voldoende moeten wezen.

Je hebt software voor op de pc. Zoeken op pc audio signal generator.

Op 4 mei 2015 17:30:15 schreef Zonnepaneeltje:
Je hebt software voor op de pc. Zoeken op pc audio signal generator.

Mijn uitgang komt niet tot de 5V...

Op 4 mei 2015 17:18:13 schreef BJ2:
Volgens mij kan een simpele digitale scope de frequentie gewoon meten en geeft die dat weer. Dus een digitale scope (simpele) zou voldoende moeten wezen.

Dat klopt alleen is het erg lastig om hem met het gas precies op een getal te houden, hierdoor is dit niet erg precies. De hoge toeren zijn helemaal lastig. Bovendien heb ik zelf ook geen scope.

Shiptronic

Overleden

Achter je PC-kaart kan je gewoon een versterker zetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

trafo enkelzijdig gelijkrichten zonder afvlakken geeft 50 hz
trafo dubbelzijdig gelijkrichten zonder afvlakken geeft 100 hz

Henry S.

Moderator

Op 4 mei 2015 10:36:15 schreef bibaboeba:
Mijn vraag is dus of er hier iemand is die de beschikking heeft over een functiegenerator die een 5V blokgolf kan produceren? (En die me wil helpen natuurlijk) Ik woon zelf in Utrecht dus het zou handig zijn als het in de omgeving van Utrecht is.

Ook voor dergelijke oproepen is de rubriek V&A bedoeld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.