Probleem E305 technische storing Siemens HF25M6R2 magnetron

Goedenmorgen,

Ik heb inbouw magnetron van Siemens type HF25M6R2.
Ik heb hem al 5 jaar in gebruik.
Sinds een week krijg ik de foutmelding E305.
Handleiding geeft aan technical malfunction => call after sales service.
Helpdesk Siemens noemt dit een technische storing, en verder geen details.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en doe dit kan worden opgelost?

Met welke toetscombinatie?

Eerder si een gelijksoortige vraag gesteld echetr is deze niet beanktwoord!

E nr = HF25M6R2

Alvast bedankt!

Dit is een Panasonic magnetron (bouw) en duidt op een fout met magnetron gedeelte. Buis of inverter...

Beste SMD,

Hartelijk dank.
Maar een straatunit kost ongeveer 70 euro en een inverter 155,-.
Is het dan beginnen met het goedkoopste onderdeel te vervangen?
OF is het mogelijk om te testen welke van beide onderdelen het mankement vertoond?

Groeten,

Unal

Shiptronic

Overleden

Je kan de buis doormeten, die moet ~0Ω meten

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een buis erin zetten uit een andere magnetron werkt ook, heb dat al vaker gedaan. bij een conventionele magnetron met trafo krijg je geen meldingen dat de buis niet goed is, die draait door tot het ding witheet is of in sluiting valt.

bij een inverter model gaat dat niet op, als een parameter van die buis storing geeft op de inverter, dan werkt de inverter niet meer en krijg je die code.

als de inverter zelf stuk is gaat het vaak om een stel igbt's meen ik, of solderingen die slecht zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan IDD een buis uit een standaard magnetron halen, maar is niet gebouwd voor HF gebruik en is snel opgedampt. Buis word snel erg heet en koeling conventionele buis is toch net ff anders intern.

Meet de buis eerst Ohms door tussen beide lippen, dit moet beneden de 2 Ohm zijn.Meet dan tussen een van de lippen en de behuizing: mag niet minder zijn dan 40 Mega Ohm, het liefst volledig oneindig. Als alles is aangesloten en je start de magnetron en inverter tikt continu en valt daarna in storing, is voor 90% zeker de buis niet OK.

Als inverter totaal niet tikt, test eerst de zekering op het mainboard is een witte porceleinen zekering van 8 of 10 Ampere. Als die stuk is, is meestal een van de IGBTs defect. en is de buis meestal nog wel OK.