grondspot kortsluiting

Hoi allen,

Mijn naam is Dax en ik ben in de tuin van mijn oom zijn tuin verlichting aan het nakijken.

Hiervan heb ik 1 week geleden een 4 tal halogeen lampen vervangen voor led lampen. Het zijn 4 grondspots en 2 prikspots.

Nu belde mijn oom mij dat hij sinds afgelopen zondag kortsluiting heeft als hij de grondspots aanzet.
Ik ben meteen gaan kijken en heb 1 prikspot gevonden waar vocht in is gekomen. Dit is een van de spots die ik niet open heb gehad omdat de lamp het nog deed.

ik heb de prikspot helemaal schoongemaakt en van binnen vochtvrij maar er is nog steeds kortsluiting?
De andere spots waar ik de lampen van heb vervangen heb ik de rubbers goed ingevet met een zuurvrije vaseline en deze zijn ook allen droog gebleven.

ik heb geen idee hoeik dit nu kan verhelpen. zou iemand mij kunnen adviseren?

alvast bedankt

Arco

Special Member

Zit er geen vocht in de kabels? Water kan zich razendsnel een heel eind verplaatsen ( als er genoeg druk op staat)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik zal het vanavond even nakijken. een stuk van deze kabel is nog zichtbaar die ga ik eerst nakijken.

dank u

pa3gws

Golden Member

Klapt de zekering/automaat eruit of gaat de aardlek eruit?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dat kump er noe van....

als je prikspots van een andere lamp voorziet als de standaard halogeen par 138 lamp, dan let goed op of de dichting met rubberring wel afdicht nog. ook werken in par spots geen spaarlampen, wel led. spaarlampen in par138 starten zichzelf verrot als het kouder wordt.

de lampen verwijderen en zien of de sluiting weg is kan ook nog werken, ledspotjes werken niet altijd goed in dichte armaturen. er is geen luchtcirculatie wat oververhitting veroorzaakt van de led. vooral plastic spots zijn niet goed voor levensduur van leds.

check ook de kabels van de prikspots, rubberkabel in volle zon is na een aantal jaren al rot door uv licht. ook kan evt voorjaarstuinieren een veroorzaker zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ pa3gws: de aardlek klapt eruit.

@ testman: de prikspot staat verdekt tussen heel wat groen. hierdoor komt er weinig zon bij de spot.

ik ga proberen of ik deze verbinding weg kan halen en hier een betere voor terug te zetten. Hopelijk is dan het probleem opgelost.

bedankt voor alle informatie.

groeten

de verbinding afgelopen week opnieuw gemaakt.

Hier zat inderdaad het probleem. Het draad was tot wel 4 meter verder zwart uitgeslagen.

Ik heb deze verbinding geheel weggehaald en opnieuw gemaakt met nieuwe spots die hopelijk wat beter tegen het water kunnen.

probleem opgelost :)