Aardlek gaat eruit, ook zonder verbruikers

Op 18 mei 2015 20:23:42 schreef testman:
de testknop werkt gewoon met de spanning tussen fase en nul..

De testknop creëert een foutstroom door een weerstand tussen de fase aan de ingang en de nul aan de uitgang van de aardlekschakelaar.
Kan je ook zien aan het schema wat op bijna elke aardlekschakelaar staat afgedrukt.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op maandag 18 mei 2015 22:11:46 (13%)

op een aardfout gaat de aardlek er toch anders uit. nog nooit gehad dat door een aardfout icm plakkende aardlek het ding klapte. dat doen die dingen wel als je de testknop indrukt en het ding zit vast. die metaalfilm weerstand die tussen spoel en fase zit kan een behoorlijke knal geven :)

het spoeltje schakelt met een paar volt al, equivalent aan de spanning bij 30ma foutstroom die gaat lopen door die ferrietkern waar de geleiders doorheen lopen...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 18 mei 2015 21:38:44 schreef Dr Blan:

Ik vraag me af of de hoogfrequentjongens niet een puls op de draden zouden zetten in de groepenkast en uit de reflectietijden het lekpunt behoorlijk nauwkeurig zouden kunnen bepalen.

Met een echometer kan je niet nauwkeurig bepalen waar de fout zit. Op ondergrondse kabels word er, om veel graafwerk uit te sparen, een intermitterende hoge energiepuls gezet, zodat je met een bodemmicrofoon de foutplaats kan horen.
TS moet uitzoeken hoe z'n installatie in elkaar steekt.
Overigens ben ik bang dat we de afloop van dit avontuur nooit gaan horen...

mel

Golden Member

Op 18 mei 2015 20:23:42 schreef testman:
testknop heeft helemaal niks met de aarde te maken, de testknop activeert het spoeltje wat de schakelaar normaal uitschakelt als er verschil ontstaat tussen de stroom door fase en nul. de testknop werkt gewoon met de spanning tussen fase en nul..

nee testman...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dacht het toch wel, hoe kan de testknop werken als een aardlek geen aarde binnen krijgt?.. bij een aardfout werkt het wel zo, maar het testcircuit is niet helemaal hetzelfde als het normale foutdetectie circuit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

testman heeft echt gelijk .....

Dan deugt er ergens iets niet.
Neem dat maar van tante Jinny aan.

Het klopt prima hoor, ik krijg 3 fasen binnen van de kabel, waarvan er 2 naar de buren gaan. Heb ik geen afname in mijn eigen woning, dan is er dus een fase niet belast en dat verschil krijg ik dan van de buren via de nul binnen.
Destijds werkte ik voor een groot bedrijf wat een eigen 10KV trafo aansluiting had. In de loop der jaren is er uitgebreid en zijn er nieuwe aansluitingen bij gekomen. Hoewel de afstand tot de trafo max. zo'n 100 meter was, had ik ca 4 volt op de nul staan, maar daar liep wel 70A doorheen. Dus een aardlek van 30mA heeft dan weinig moeite om er uit te klappen! Heb je een installatie waar nul en aarde zijn gekoppeld voor de meter, dan heb je dat probleem niet.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 19 mei 2015 00:02:58 schreef HenkR:
testman heeft echt gelijk .....

Ech nie.
Een aardlekschakelaar is feitelijk een verschilstroomschakelaar.
Normaal gesproken loopt er door de fase evenveel stroom als er door de nul terugkomt. Bij een fout loopt een deel van destroom via een verkeerde route, en ontstaat er een verschil tussen fasestroom en nulstroom. Daar reageert het ding op door uit te schakelen.

Met de testknop doe je precies hetzelfde, een deel van de stroom laat je via de omweg van de weerstand lopen, waadoor een verschil ontstaat tussen fasestroom en nulstroom.
Dat is de enige juiste manier van testen, je bootst daarmee de situatie na bij een echte fout.

Google maar eens op aardlekschakelaar afbeeldingen. Dan zie je talloze foto's van aardlekschakelaars met daarop het schema afgedrukt, en het testcircuit met de drukknop en de weerstand.

@ mvdk,

Moet dat met zoveel vermogen?

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mvdk

Golden Member

@electron920
Bij kabelfoutmetingen loop je veelal tegen het probleem van een hoogohmige sluiting. De tijd tussen de sluiting en het moment dat je kan gaan meten, kan al gauw tot iets van 3 tot 5 uur oplopen. In die tijd kan, bij een GPLK, er weer olie tussen de kortsluitplaats lopen. Tis niet zo dat bij een sluiting de boel lekker aan elkaar smelt, was dat maar zo. Om toch een meting met de TDR/echometer te doen, is deze in de meetwagen geïntegreerd met een hoogspanningsbron, zoals deze in het linkje.
http://www.baur.at/produkte/kabelfehlerortung/stossspannungsgeneratore…
Je drukt een pulsknop, en direct na de puls schakelt de echometer op de kabel. Deze ziet de vlamboog, en geeft het meetresultaat op het scherm. Dan stuur je een paar man met liggingstekeningen en een bodemmicrofoon naar de plek die je ongeveer hebt gemeten. Ter plekke word de exacte plek vastgesteld.
In zo'n stootspanningsgenerator zitten een trafo en een batterij condensatoren. Je moet altijd proberen met zo'n laag mogelijke spanning te stoten, je hebt dan de meeste condensatoren parallel.
Om een idee te geven van de klappen die zo'n ding produceert: we moesten een keer meten op een kabel die door een soort vijver liep, - achteraf geredeneerd was ie beschadigd bij kantschoonmaken - de modderfontein die dat veroorzaakte was verschrikkelijk. Het was een plek nabij een NS station, en het veroorzaakte nogal wat narigheid voor de wachtenden.

Jinny

Golden Member

Heb ooit een ondergrondsemof zien klappen.
De klinkers kwamen uit de straat ongeveer een halve meter omhoog.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 19 mei 2015 00:14:16 schreef KlaasZ:
[...]
Ech nie.
Een aardlekschakelaar is feitelijk een verschilstroomschakelaar.
Normaal gesproken loopt er door de fase evenveel stroom als er door de nul terugkomt. Bij een fout loopt een deel van destroom via een verkeerde route, en ontstaat er een verschil tussen fasestroom en nulstroom. Daar reageert het ding op door uit te schakelen.

Met de testknop doe je precies hetzelfde, een deel van de stroom laat je via de omweg van de weerstand lopen, waadoor een verschil ontstaat tussen fasestroom en nulstroom.
Dat is de enige juiste manier van testen, je bootst daarmee de situatie na bij een echte fout.

Google maar eens op aardlekschakelaar afbeeldingen. Dan zie je talloze foto's van aardlekschakelaars met daarop het schema afgedrukt, en het testcircuit met de drukknop en de weerstand.

KlaasZ, ik denk dat testman, jij en ik allemaal het zelfde bedoelen. Het testcircuit is aangesloten tussen de fase aan de ingang en de Nul aan de uitgang. (dat kan ook andersom zijn :-) ) Druk je de testknop in dan gaat er een stroompje lopen wat buiten 1 van de wikkelingen om gaat. De aardlekschakelaar ziet een verschilstroom en schakelt uit. Zo klopt het toch?

sorry KlaasZ, jij hebt gelijk :-). Ik heb de beschrijving van testman nog een keer goed gelezen. volgens zijn omschrijving is er een extra spoel, en die is er niet, althans die heb ik nog nooit gezien. Het testcircuit zoals jij beschrijft is de enige goede.

Ja,

Vanmiddag ging mijn licht uit, direct daarna een harde donderklap en een hagelbui.

Wat gebeurt er nu aan onbalans in mijn aardlekschakelaar? Ik heb 5 aardlekschakelaars, verdeeld over 3 fasen. Toch knalt er maar EEN uit.

ik zeg niet dat er een extra spoel is, er is er maar 1 en dat de spoel die de schakelaar uitgooit. klaasz heeft gelijk, maar ik ook deels. de schakelaar wordt idd getest door een 30ma aardfout te maken, niet door de netspanning op die spoel te zetten. maar idd gaat die kleine weerstand welke dit moet doen samen met de testknop met een knal stuk als de schakelaar blijft hangen..

op die ene aardlek zat wrs de meeste lekstroom lopen, of deze begint gaar te worden al..

dat deze eruit ging kan zeker door het onweer komen, de knal duurt altijd iets langer als deze verder weg is.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 mei 2015 22:16:10 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat gebeurt er nu aan onbalans in mijn aardlekschakelaar?

Dat hangt van vele factoren af. Lengte van de leiding, gevoeligheid van de ALS en de plaats van inslag. De ligging van de leiding is ook nog van invloed. Iedere ontlading heeft een bepaalde frequentie en als dit optimaal wordt gedetecteerd in een bepaalde leiding waardoor een piek ontstaat kan de ALS er uit klappen, Ik heb wel apparaten onderhanden gehad waarbij duidelijk op de print sporen zichtbaar waren van een overslag naar aarde en waarvan de zekering er uit lag terwijl er verder niets aan mankeerde. Dat verklaart waarom er slechts 1 ALS was uitgegaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Er zijn ook plenty 4 polige a.l. schakelaars waar het test circuit tussen 2 fasen zit.
Als je deze in een enkelfasige installatie gebruikt moet je de nul op een fase aansluiting aansluiten anders werkt de a.l.s perfect, maar het test circuit niet.
Als je de a.l. schakelaars test op aanspreekstroom met een installatie tester zal je zien dat er veel verschil is 18mA tot28 mA. Deze waarden zijn op zich prima maar laat wel zien dat de ene niet de andere is, dat verschil zie je ook met de uitschakeltijd.
Ze mogen alleen niet de 30 mA en de max uitschakeltijd overschrijden.
Wat betreft het vaak trippen bij onweer van altijd dezelfde a.l.s vermoedt ik dat deze mechanisch net iets te scherp zijn afgesteld en door luchtdruk trilling uitschakelen. Dat gebeurde in de omgeving van Assen enige jaren geleden ook na een lichte aardbeving toen ook tientallen getript waren.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op dinsdag 19 mei 2015 23:47:52 (20%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Anoniem

Op 19 mei 2015 22:04:40 schreef testman:
ik zeg niet dat er een extra spoel is, er is er maar 1 en dat de spoel die de schakelaar uitgooit. klaasz heeft gelijk, maar ik ook deels. de schakelaar wordt idd getest door een 30ma aardfout te maken, niet door de netspanning op die spoel te zetten. maar idd gaat die kleine weerstand welke dit moet doen samen met de testknop met een knal stuk als de schakelaar blijft hangen..

op die ene aardlek zat wrs de meeste lekstroom lopen, of deze begint gaar te worden al..

dat deze eruit ging kan zeker door het onweer komen, de knal duurt altijd iets langer als deze verder weg is.

Het is ook niet zo spannend. Eigenlijk hebben we het allemaal wel goed. De testknop is een bypass en heeft geen enkele verbinding met de aarde :-)

Een aardlekschakelaar die gaar is kan heel goed. Het is een mechanisch onderdeel wat heel vaak ook nog als hoofdschakelaar wordt misbruikt.

mechanica van automaten kan idd parten gaan spelen met de jaren. heb het meegemaakt met een verdeler in een technische ruimte. als de deur dichtviel van de kamer erlangs viel de automaat uit van het cai systeem. zat 300 man zonder tv daar :) het kan ook de andere kant op, soms vervormen ze door hitte en gaan ze helemaal niet meer eruit. vandaar dat zeker oudere kasten met automaten nog een 25 of 35A voorzekering hadden welke dan tripte..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 mei 2015 22:04:40 schreef testman:
.....maar idd gaat die kleine weerstand welke dit moet doen samen met de testknop met een knal stuk als de schakelaar blijft hangen...

Begrijpelijk. Als je 30mA laat lopen bij 230V, dan is dat ongeveer 7W. Er zit vast geen weerstand van 7 watt in, maar dat hoeft ook niet als dat ding doet wat hij moet doen. Maar als hij blijft hangen, dan blaas je dat weerstandje zo op.

Op 18 mei 2015 20:23:42 schreef testman:
testknop heeft helemaal niks met de aarde te maken, de testknop activeert het spoeltje wat de schakelaar normaal uitschakelt als er verschil ontstaat tussen de stroom door fase en nul. de testknop werkt gewoon met de spanning tussen fase en nul..

De testknop activeert geen spoeltje! Hij schakelt een weerstand (R<7,3k) tussen fase en nul. De weerstand hangt aan de ingang van de fase via de testknop aan de uitgang van de nul. zo veroorzaakt hij bij indrukken een verschilstroom > 30mA en hij schakelt uit. De aarde komt hier inderdaad helemaal niet bij kijken.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 18 mei 2015 20:23:42 schreef testman:
testknop heeft helemaal niks met de aarde te maken, de testknop activeert het spoeltje wat de schakelaar normaal uitschakelt als er verschil ontstaat tussen de stroom door fase en nul. de testknop werkt gewoon met de spanning tussen fase en nul..

De testknop activeert geen spoeltje! Hij schakelt een weerstand (R<7,3k) tussen fase en nul. De weerstand hangt aan de ingang van de fase via de testknop aan de uitgang van de nul. zo veroorzaakt hij bij indrukken een verschilstroom > 30mA en hij schakelt uit. De aarde komt hier inderdaad helemaal niet bij kijken.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

daar was ik ook allang achter, het ging alleen nog over die veel te krappe weerstand.. als het ding werkt is het verder geen probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 mei 2015 22:35:24 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Dat hangt van vele factoren af.

Groetjes Hans.

Hier een paar straten verderop in de jaren 80/90 nieuwbouwwijk waar ik ben opgegroeid is dit in een groot deel van de wijk altijd raak. Als het ontweert vallen overal de ALSen uit. Bij mijn ouders (zijn recent verhuist), schoonouders, vrienden, kennissen, er zijn daar in vakantie tijd hele afspraken wie elkaars ALS weer inzet.

Ik woon nu een stukje verderop, aan de andere kant, tegen het spoort aan. Nooit last van.

ik zou denken dat het soort stroomnet dit veroorzaakt. een systeem waar de aarde aan de nul hangt in de meterkast heeft hier amper last van. met een aarde die alleen naar de aardpin gaat heb je met ontlading door onweer nogal verschillen in spanning en tript de aardlek.

meen dat je ooit al zei dat er al diverse aardlekjes waren vervangen, en dit hielp ook niet?..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee klopt, vervangen van hele groepen kasten hielp niet. Het zit daar in het netwerk. Dus trippen van Als´sen bij onweer kan ook in het netwerk zitten.

Heb hier trouwens ook een aardpin en Nul geleverd door Enexis (is dat het TT stelsel, heb dat niet zo in mijn hoofd zitten)