rotor-stator ratelt

graag deze verwijderen,dank u

[Bericht gewijzigd door lafoor op zondag 24 mei 2015 18:15:50 (95%)

Shiptronic

Overleden

Gewoon beide/alle lager vervangen, en waarom chinese brol een paar goede lager hoeven ook niet de wereld te kosten : http://www.neita.nl/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De buis waar je de rotor in steekt, de stator dus, aan de zijde van het tandwiel, daar zal aan die kant toch een lager moeten zitten? Heb je daar al eens gekeken wat daar zit om de boel op z'n plaats te houden? Rubber kan enkel als afdichting gebruikt worden, niet als lager! Ik zeg niet dat er geen oring kan gezeten hebben, die slijt echter snel weg. Er zou iets zoals op de foto van benleentje moeten zitten maar dan veel kleiner. Zonder dat gaat het zeker mis.
Zat de rotor niet redelijk vast in de stator? Viel die er als het ware zo uit of moest je wat kracht gebruiken? Het lager zit hoogstwaarschijnlijk nog in de kopse kant van de behuizing, dan zie je die ook niet zo goed, die moet er naar binnen toe uit geklopt worden.

Op 22 mei 2015 19:03:33 schreef benleentje:
Als je de motor weer in de behuizing doet dan kan je voelen of de as ruimte heeft heen en weer te bewegen in de richting haaks op de as.
Het lager huis is gewoon hetgeen waar het lager vastzit aan de buitenkant van de motor. Je mag in de richting haaks op de draai nergens spelling voelen de as mag niet bewegen. Meestal mag je de as helemaal niet kunnen bewegen ook niet van voor naar achter maar dat is weer afhankelijk van de constructie. Dus meld ons even welke beweging je kan waarnemen.

[afbeelding]

ik beb mij lelijk vergist,vandaag rotor weer uit elkaar gehaald,en tot mijn grote verbazing,anker of rotor maakt een wiebelend beweging,er zit speling op de lager.vandaar dat rotor tegen binnenkant stator wrijft.

ik heb geprobeerd om de bout waar de rotor aan vast zit,goed aan te draaien,maar speling blijft gewoon erop zitten.

is het mogelijk om die lagertje te vervangen?

jerome

Golden Member

Als alles nog een werd na gelezen had je geweten dat lagers vervangen kunnen worden.

benleentje

Golden Member

Normaal kan het anker nooit tegen de stator aanlopen dat kan enkel en alleen als er ergens meer beweging is als dat origineel zou moeten Daarom zei ik en anderen al meteen dat het de lagers moeten zijn die die speling haast wel moeten veroorzaken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

kijk eens wat voor codering er op het lager staat, anders met een schuifmaat opmeten : http://www.neita.nl/winkel/lagersminmetzzrvs.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 mei 2015 18:51:18 schreef lafoor:
Je hebt het ook over lagerhuis?is dat de stator of rotor?

Er wordt ook gezegd of de lagers misschien los zitten?maar hoe kan ik dat zien of voelen?

Het lagerhuis is de zitting waarin het lager gedrukt wordt. Het lager zit om de as van de rotor, dit lager wordt in de behuizing, een schaaldeel zeg maar, geperst of gedrukt. Als dit erg soepel kan, dan is dit lagerhuis versleten geraakt en kan het lager erin ronddraaien. Normaal gesproken is dit zo'n strakke passing dat je toch wel enige moeite moet doen om hem er in of eruit te zetten/halen.

Het loszitten van een lager kun je goed voelen als deze nog op de as bevestigd zit, gewoon kwestie van vastpakken en naar voor en achter bewegen. Er zijn lagers bij waar al extra speling in zit vanaf fabriek, dit is te zien door de toevoeging C3 achter het lagernummer. Bijv 6202 ZZ/C3. 6202 is de maatvoering, ZZ staat voor dubbelzijdige metalen afdichting (stofdicht), C3 is de extra speling op de kogels.

Edit: Oeps zag niet dat er al meerdere antwoorden geplaatst waren. 2e pagina :p

heb zit te kijken hoe ik die lager eruit moet krijgen,heb je hiervoor speciale gereedschap voor nodig?

op de lager staat een code van 627z (of 6272?)

of is het beter om hele lagerhuis te kopen zie foto.

Dat zou 7*22*7 moeten zijn. Asdiameter: 7mm, buitendiameter 22mm, breedte: 7mm. ZZ is "beide kanten met metaal dicht". Dan zou een enkele kunnen betekenen: Aan een kant een metalen plaatje.

Er uit en er in kan soms wat geweld noodzakelijk maken. Een beetje voorzichtig zijn is geboden: een kogellager kan niet alles hebben. Het lager zal wel goed geklemd zitten in het huis. Mogelijk moet je dan het huis opwarmen en dan voordat het lager ook warm is hem er uit zien te krijgen. Een 21mm buis om gepast geweld op je lager toe te passen is misschien handig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het getoonde lager laat duidelijk een dubbelzijdig metalen plaatje zien, dat zou dan óf 2Z óf ZZ moeten zijn.

http://www.detechnoshop.nl/eenrijig-kogellager/627-2Z.html

Een rondhout maken van een iets kleinere diameter dan de lagerzitting en dan er rustig uit tikken met een nylonhamer zou voldoende moeten zijn. Er terug in zetten is beter te doen op een pers.

Edit: Link toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door CivixX op woensdag 27 mei 2015 21:30:35 (13%)

benleentje

Golden Member

Zoals op foto nummer 2 kan je het lager naar beneden tikken. Ik doe meestal de bankschroef iets groter zetten dan het lagger en daarop de behuizing zetten en dan met een stalen of houten as het ding voorzichtig naar beneden tikken.

Erin is bankschroef open lager en behuizing er tussen en voorzichtig dicht draaien.

Toch raad ik je dit allemaal sterk af vanwege het gebrek aan ervaring. Het is echt beter om dit aan iemand met ervaring te vragen. Als je te onvoorzichtig bent( door gebrek aan ervaring) heb je al snel de aluminium behuizing kapot en dan ben je nog verder van huis.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik zal het vragen aan een rolluik zaak,hoeveel het mij gaat kosten

Op 27 mei 2015 22:50:34 schreef lafoor:
ik zal het vragen aan een rolluik zaak,hoeveel het mij gaat kosten

vandaag aan rolluik-boer gevraagd hoeveel het mij gaat kosten om zo n lager te vervangen,hij vraagt €75,-,dat vind ik duur.

voordat ik iedereen ga bedanken voor geleverde hulp,wil ik graag wat de juiste benaming is van de behuizing die ik geplaatst heb.wil eventueel kijken hoeveel zo n behuizing kost.

nogmaals iedereen bedankt

Arco

Special Member

Metalen plaatje nemen met gat erin. Bout door plaat en lager met ring/moer aan achterzijde. Bout aandraaien en lager komt eruit...
Er in kan op dezelfde manier...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@lafoor,

Als je bereid bent om de verzendkosten te betalen, dan wil ik je wel helpen met het lager eruit halen en er een nieuw lager in zetten. Zo ook het andere lager. Das een kleine moeite.
Kan je helaas geen PB sturen.

Op 29 mei 2015 18:21:34 schreef CivixX:
@lafoor,

Als je bereid bent om de verzendkosten te betalen, dan wil ik je wel helpen met het lager eruit halen en er een nieuw lager in zetten. Zo ook het andere lager. Das een kleine moeite.
Kan je helaas geen PB sturen.

sorry voor late ractie,je mag mij pmen hoor,dan regelen we dat via pm,

Dat wordt tricky.....

Dit forum heeft geen PM: je gebruikt de gewone mail maar. Daartoe moet tenminste 1 van de twee partijen z'n email adres zichtbaar maken voor andere gebruikers..... (het forum laat het dan alleen zien aan geregistreerde gebruikers, en dan nog als gifje zonder je mailadres als text te laten zien).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

CivixX

je mag me pmem,ga zo meteen mijn mail zichtbaar maken

Op 29 mei 2015 18:21:34 schreef CivixX:
@lafoor,

Als je bereid bent om de verzendkosten te betalen, dan wil ik je wel helpen met het lager eruit halen en er een nieuw lager in zetten. Zo ook het andere lager. Das een kleine moeite.
Kan je helaas geen PB sturen.

Hallo allemaal,

ik heb andere motor gekocht,en wat draait deze lekker rustig!

ik wil iedereen bedanken en in het bijzonder CivixX

groetjes

En daarvoor is een dubbelaccount nodig ?
Niet echt handig.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 17 juni 2015 20:24:55 schreef Gadget_inc:
En daarvoor is een dubbelaccount nodig ?
Niet echt handig.

mijn excuses,was ik vergeten te vermelden,ik kan NIET inloggen,alles wat ik doe,ik krijg geen nieuwe wachtwoord in mijn mailbox. vandaar dat ik nieuwe account aan heb gemaakt

caps-lock per ongeluk aan ? :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

Op 17 juni 2015 20:24:55 schreef Gadget_inc:
En daarvoor is een dubbelaccount nodig ?
Niet echt handig.

Fixen de mods wel. Ik vind het alsnog netter dan een TS die zonder bedanken wegloopt. Sterker nog: TS heeft er dit keer duidelijk moeite voor gedaan om te kunnen bedanken. Vind ik netjes. (@ lafoor: stuur even een mod een mailtje of open iets in "lieve moderators" als je echt je originele account terugwilt.)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op donderdag 18 juni 2015 00:00:36 (15%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)