pc fan rpm pulse en voeding via één schakelaar mogelijk?

Hoi,

Ik heb een custom pc behuizing gebouwd, met daarin een paar 'retro' schakelaars die ik gebruik voor o.a. fan controle. Nu is het struikelpunt dat dat spdt schakelaars zijn, terwijl ik eigenlijk de 12v voeding, en ook de toerentalpuls naar de fan moet schakelen. Een simpele oplossing zou zijn om beide via dezelfde schakelaar te laten gaan, maar ik weet niet of dat schadelijk is voor de voeding en/of andere componenten in mijn pc. Ik weet ook niet hoe die puls eruitziet, heb helaas geen oscilloscoop om dat te meten. Die puls met de 12v lijn van de voeding in contact brengen kan misschien schade aanbrengen. Helaas kan ik niet even een dpdt schakelaar inbouwen, want dat is dan esthetisch weer helemaal niet verantwoord.. :p
Bij voorbaar dank voor alle hulp.

Arco

Special Member

Waarom moet je de pwm afschakelen? Als je de 12v eraf haalt draait 'ie toch al niet meer?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 mei 2015 16:12:52 schreef Arco:
Waarom moet je de pwm afschakelen? Als je de 12v eraf haalt draait 'ie toch al niet meer?

Ik heb een schakelaar voor auto/handmatig, en daarnaast nog een voor laag, mid, en hoge snelheid. Ik heb zelf een pwn moduletje gebouwd waarmee ik de spanning naar de fans regel. Er zitten fans bij die wel, en fans die niet pwm(als signaal)gestuurd zijn, dus ik kan de fans alleen op spanning regelen en niet op signaal.

Als ik het pwm signaal vanaf het moederbord dan altijd aangesloten laat kan ik niet handmatige controle over de fans nemen. Daarom moet ik zowel de voeding als het pwm signaal schakelen. Anyway, ze moeten allebei geschakeld worden en de vraag is of het schadelijk is als ik dat via één schakelaar doe.

Arco

Special Member

Kan uiteraard alleen als je twee separate schakelcontacten hebt (minimaal dpst). Hoe zou je dat met 1 schakelcontact voor mekaar moeten krijgen?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je schakelaar dubbelpolig is kan het,
anders sluit je gewoon 2 draden kort tijdens aansluiten. (= niet goed)

Maar de contacten achter die schakelaar kan ik vanaf hier net niet zien

Op 22 mei 2015 17:19:47 schreef DK:
Als je schakelaar dubbelpolig is kan het,
anders sluit je gewoon 2 draden kort tijdens aansluiten. (= niet goed)

Op 22 mei 2015 17:19:35 schreef Arco:
Kan uiteraard alleen als je twee separate schakelcontacten hebt (minimaal dpst). Hoe zou je dat met 1 schakelcontact voor mekaar moeten krijgen?...

Dat is dus de vraag of dat interfereert of niet. Als die puls gewoon 12v is, en voeding en puls beiden via dezelfde draad gaan haalt hij de voeding gewoon uit de die 12v, maar omdat daar een kleine schommeling inzit kan de fan daar ook gelijk zijn aanstuurinfo uithalen. Voor de fans werkt dat wel, dat heb ik al getest, de vraag is alleen of het schadelijk is voor de psu oid als ik die puls en de 12v voeding met elkaar in contact breng via die schakelaar. Misschien brengt die puls teveel variatie op de 12v lijn.

Volgens mij is die puls gewoon 12v dus theoretisch is de spanning constant 12v, maar dat kleine rimpeltje wat hij in de spanning aanbrengt door het in en uitschakelen van die puls is genoeg voor de fan als signaal.

Shiptronic

Overleden

Heb je een computer om zelf een schakelaar heen en weer te gaan zetten?? ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Wat let je om ergens in de PC een klein dubbelpolig relais te verstoppen?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 22 mei 2015 18:32:32 schreef Shiptronic:
Heb je een computer om zelf een schakelaar heen en weer te gaan zetten?? ?

Uhh wat bedoel je? t is n schakelaar die moet switchen tussen automatische en handmatige fancontrole.

Op 22 mei 2015 18:32:34 schreef pa3gws:
Wat let je om ergens in de PC een klein dubbelpolig relais te verstoppen?

-_- Tja. Altijd fijn als er mensen zijn die even uitwijzen hoe het ook heel simpel anders kan.. Ik zat moeijlijk te doen keek daar totaal overheen haha, zie dat zo'n ding ook maar 1,45 kost, mooi. Beetje vervelend alleen dat ik dat nu hoor net nadat ik n bestelling heb gedaan, had verzendkosten gescheelt. Danku in ieder geval

pa3gws

Golden Member

Tja het is natuurlijk ook een beetje elektronica hobbyist eigen.
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.