fiets dynamo laadt oplaadbare batterij op

hallo ik wil mijn fiets reglementair maken en ik heb geen voorlicht aan.
er zit ook nog een ingebouwde dynamo in.
maar ik zou ook nog licht willen hebben als ik niet fiets.
daarom ben ik van plan om de dynamo parallel te plaatsen met een oplaadt bare batterij. (van 8.4v). en ook parallel op de batterij 2 felle leds te plaatsen met een schakelaar.

maar mijn vraag is nu kan je met een dynamo een batterij opladen van 8.4 v met een dynamo van 3 watt en 6v. ZONDER regelaar of weerstand of iets anders.

zo neen hoe?

graag simpel uitgelegt.

mvg andries

Er is geen fiets koplamp te koop met oplaadbare batterij en dynamo aansluiting, dus simpel gezegd het kan niet, anders was het wel te koop geweest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een 8.4V accu is een lithium accu. Dat zijn die dingen die zo nu en dan het nieuws halen omdat ze ontploffen of in brand vliegen. Dat gebeurt vooral bij "foutief laden". En dat is wat je voorstelt: "ZONDER regelaar of weerstand of iets anders."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tuurlijk kan dat wel. Je kunt een batterij met elke spanningsbron opladen. Maar... zonder regelaar of zelfs een weerstand gaat dat natuurlijk niet.

Je probleen hier is dat de accu een tamelijk hoge spanning heeft voor de dynamo. Dan heb je iets van een step-up regelaar nodig om voldoende spanning te krijgen. Waarom pak je geen accu met een lagere spanning?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

of je moet heel hard fietsen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 mei 2015 11:28:50 schreef flipflop:
Je probleen hier is dat de accu een tamelijk hoge spanning heeft voor de dynamo. Dan heb je iets van een step-up regelaar nodig om voldoende spanning te krijgen. Waarom pak je geen accu met een lagere spanning?

Die spanning zal het probleem niet zijn tenzij het gaat om een dynamo met ingebouwde spanningsbeveiliging (zenerdiode). Ik neem aan dat het hier om een naafdymano gaat (want ingebouwd) en dan zou er een beveiliging in kunnen zitten. Dat zal je uit moeten testen. Zonder spanningsbeveiliging kan de spanning onbelast zelfs flink oplopen.

Als vliegen achter vliegen vliegen, vliegen vliegen vliegen achterna

De spanning is inderdaad het probleem niet. Een dynamo van 6V en 3W levert 6V als je 0,5A afneemt.
Maar als je genoegen neemt met iets minder stroom dan gaat de spanning al rap omhoog. Dus die 8,4V is geen probleem. Onbelast kan een fietsdynamo meer dan 20V leveren.

Spanningsbegrenzing in de dynamo heb ik nog nooit meegemaakt. De spanningsbegrenzing zit meestal ingebouwd in de koplamp. Bij mijn naafdynamo werd die als een apart blok meegeleverd

Heb hier een paar zaklampen die ook als fiets koplamp dienen. Werken op één enkele Li-ion accu (18650 formaat), en kan ik een hele nacht mee rondfietsen zonder accu te wisselen. Al jaren niet gebeurd dat ik een hele nacht in het donker aan 't fietsen was... :9

Met dat in gedachten, zou ik een zuinige LED-gebaseerde koplamp pakken, en kiezen tussen 2 opties:

a) Hou het bij accu-voeding, en vergeet die dynamo. Met LED lamp, niet té overdreven licht output + fatsoenlijke accu heb je meer dan voldoende brandtijd. Of
b) Vergeet die accu, pak bijv. een super-condensator (die de optredende DC spanning aan kan), en pruts knutsel ;) iets simpels met een paar diodes. Dan heb je niet de brandtijd van een accu, maar moet het wel lukken een paar minuten licht aan te houden als je voor een stoplicht staat.

Evt. kun je beide doen, maar dan apart van elkaar. Als je een beroerd laad circuit in elkaar prutst, heb je hooguit kans die accu in no-time te vern***ken. Zoals rew al aangaf: in het geval van een Li-ion ook nog met kans op spectaculaire gevolgen.

Een zener op je dynamo zou energie gaan afnemen/dissipieren. Dat betekent dat je harder moet fietsen terwijl de energie in rook opgaat (figuurlijk hopelijk :-) ). Da's zonde. ALLES is beter dan een zener.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 mei 2015 11:25:36 schreef rew:
Een 8.4V accu is een lithium accu.

Dat kan ook gewoon een 9V NiMH batterij zijn (7 x 1,2V).

ik heb een 18650 houder + schakelaar onder men zadel gezet. van het zadel heb ik dan 1 draadje gelegd naar de plaats van de dynamo. daar heb ik die draad op de 2 kabeltjes naar de originele fietsverlichting gelegd.

achteraan heb ik het lampje verwijderd en 3 normale leds geplaats, vooraan had ik in mijn eerste versie een 1W led gezet in de originele koplamp (afgeregeld op 200mA).
ik rijd een hele week met 1 lading en dan laad ik de accu bij (die is nog niet leeg dan).
ik gebruik de fiets 1uur smorgens en als het regent brand ook de verlichting als ik in de namiddah een uur terug fiets (accu moet sommige weken dus 10uur branden).

nu is mijn koplamp er eentje met 4kleine leds (20mA) waarvan ik er eentje heb vervangen door een 1W led op 200mA. op gewone wegen branden de 3 normale ledjes, in donkere boswegen zet ik de 1w als extra aan. men batterij is al weken niet meer geladen geweest

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 23 mei 2015 12:37:16 schreef rew:
Da's zonde. ALLES is beter dan een zener.

Toch is wegzeneren de gebruikelijke methode om de spanning te begrenzen. Het kost inderdaad energie, maar bij een naafdynamo merk je daar niets van.
Bovendien is de zener alleen maar actief als het licht aan staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op zich valt er nog wel wat voor te zeggen. Als je 6V nominaal dynamo onbelast meer dan 12V begint te geven zal z'n stroom ook wel laag zijn geworden. [edit: Sorry: clickte verkeerde button. Overkomt me na 10000 posts kennelijk wel eens dat ik het niet merk voordat het te laat is. :-(]

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 23 mei 2015 18:45:02 (46%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 mei 2015 18:42:49 schreef rew:
Aan? Je bedoelt "UIT"?

Nee, ik bedoel aan. In een eerder bericht had ik al gezegd dat de zener meestal in de koplamp zit ingebouwd. Dus als de lamp uit is, dan is de zener ook uit.

Ah. ok! Dan zal die zener ook "bijna nooit" activeren: Als de lamp aan is, zakt de spanning ook tot "binnen de grenzen". Alleen als je een rare dynamo hebt (ik ga een naaf-hulpmotor monteren als dynamo :-) ) helpt de zener om de lamp (binnen grenzen) heel te houden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een naaf hulpmotor als dynamo?
Dat kan een leuke lamp laten branden! :9~
Arme zener... Die gaat zélf een lamp nadoen.

Enkele Ampéres gaan daar bij normaal fietsen heus wel uitkomen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Op 23 mei 2015 20:30:24 schreef rew:
Ah. ok! Dan zal die zener ook "bijna nooit" activeren: Als de lamp aan is, zakt de spanning ook tot "binnen de grenzen".

Die zener is voornamelijk actief als je minder dan de nominale stroom trekt van de dynamo. Dat is al begonnen met halogeen koplampen. Die trekken minder dan de 0,45 A die een normale fietsgloeilamp vraagt. Maar de spanning mocht niet te hoog worden.
Hetzelfde is nu aan de hand met ledverlichting, die vraagt nog veel minder stroom, maar de spanning mag niet boven 6V komen. De rest van de stroom moet dus weggestookt worden in de zener.
Een andere ontwikkeling in deze richting zijn de dynamo's die begrensd zijn op 0,3A , dat is voor ledverlichting ook ruim voldoende.

Op 23 mei 2015 22:30:59 schreef Neovo Geesink:
Dat kan een leuke lamp laten branden! :9~

M'n koplamp trekt maar 8W, dus veel heb ik niet nodig. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een andere ontwikkeling in deze richting zijn de dynamo's die begrensd zijn op 0,3A , dat is voor ledverlichting ook ruim voldoende.

Voor led verlichting voldoende idd, de fabrikanten zouden mi beter investeren in een USB aansluiting op het stuur. Ik heb al fietsers gezien met een mobiele telefoon en zelfs een tablet aan het stuur ipv de traditionele routekaart.

Voor iedereen die tijdens het fietsen niet zonder mobiele telefoon, gps ontvanger, mp3 speler of andere elektronische apparaten kan of onderweg geen stationaire oplader heeft, is er de 'bike-mobile’ E-Werk. Het compacte apparaat kan worden aangesloten op de naafdynamo en door het gegenereerde vermogen van de fietser wordt niet alleen meer stroom opgewekt voor de verlichting maar het kan ook in de E-Werk worden omgezet. De energie wordt via de bijgeleverde aansluitkabel afgegeven aan de stekker van het gewenste apparaat. Hiervoor kan ook de bijgeleverde USB-kabel - een absolute standaardverbinding en daardoor zeer compatibel - worden gebruikt. Hierdoor kun je je apparatuur gedurende de hele rit van stroom voorzien. De spanning (2,8 tot 13,3 v) en stroomsterkte (0,1 tot 1,5 A) variabel en snel worden ingesteld via 2 draaiknoppen. De E-Werk levert tot 16 W en heeft een leegloop van slechts 0,03 W bij 30 km/u! Al bij een snelheid van 15 km/u laadt de E-Werk net zo snel als een standaardlader. Door de opslag van gelijkstroom tot 50 volt kan de E-Werk ook door de accu van de E-bike of sigarettenaansteker worden gevoed.

Met een prijs van rond de 100€ is daar dus best een markt voor. In een dergelijke module zit waarschijnlijk niet veel meer dan de bekende chinese dc/dc omzetters van een paar euro.

Handige knutselaars nemen bv een "5V USB DC 7V-24V to 5V 3A Step Down Buck KIS3R33S Module" van $1,62 op Ebay incl verzenden. Deze modules vindt ik zelf beter dan de LM2596 modellen.

Brugcel en elco ervoor, mooi kastje met een 3D printer eromheen en klaar ben je.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 24 mei 2015 09:35:27 schreef Roland van Leusden:
....de fabrikanten zouden mi beter investeren in een USB aansluiting op het stuur.

Dat doen ze ook. Er bestaan al laders die je zo op de dynamo kunt aansluiten. Ze zijn alleen erg duur, vandaar dat je op forums zo vaak vragen ziet over het zelfbouwen van een fietslader.