Hoe werkt deze motor

Hallo forumgenoten,
Dit is een schema van een kleine simpele wasmachine met centrifuge.
Alles is manueel , met mechanische timers enz.
Er is wel een mogelijkheid om het toerental van de wasmotor te verlagen zodat je een ' gentle ' wasje kan doen . Het probleem is dat er helemaal geen verschil te merken is tussen een normale en een gentle was op te merken valt . Blijkbaar maakt de motor in beide gevallen hetzelfde toerental .
De keuze van snelheid wordt bepaald door de stand van de keuzeschakelaar , schema zichtbaar op de foto nietwaar.
Mijn vraag is nu , hoe werkt dit soort van regeling ?
Wat maakt dat de motor in een 'gentle ' mode kan draaien .
Graag een uitleg
http://i60.tinypic.com/14dfxid.jpg

Blijkbaar wordt de snelheid bepaald door of de yellow voedingsdraad te gebruiken dan wel door de red draad. Denk ik !
Hoe vertaalt zich dat binnen in de motor ?
Alvorens alles uit elkaar te nemen en te kijken of er wat met de keuzeschakelaar mis is of een verkeerde aansluiting is gebeurd had ik graag wat meer geweten over het hoe en waarom van deze regeling.

Met dank
Beste groeten

De beide motoren zijn niet in snelheid regelbaar. De motor draait gewoon 3000 RPM minus een beetje. (Dat kan ook 1500 of 750RPM zijn afhankelijk van de exacte opbouw van de motor).

Een "gentle" wasbeurt zal dus minder vaak draaien en schudden aan je wasje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew ,

Maar er zijn aan de wasmotor toch 3 aansluiting waarvan yellow en red via een keuzeschakelaar gaan .
Dit in tegenstelling met de spin/centrifuge motor die slechts 2 aansluiting heeft .
Wat zou dan het nut zijn van die keuzeschakelaar ?

Beste groeten

Met de yellow en red aansluitingen van de wasmotor kan enkel de draairichting veranderd worden. Misschien (want dat kan je niet opmaken uit een schema) zijn de twee motorwikkelingen in die wasmotor niet exact gelijk aan elkaar, zodat er in een richting meer slip zal/kan optreden en daardoor het toerental in die draairichting een fractie lager uitvalt.

Mogelijk is het de vorm van de schoepen in de wastrommel die in een bepaalde draairichting de was zachter behandelt, maar hoogstwaarschijnlijk is "gentle" slechts een verkoopsargument.

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ga met @rew mee. Je kiest de twee andere contacten op de timer, dus je kiest een ander programma. Dat andere programma zal de trommel mogelijk minder vaak, minder lang, of afwisselender laten draaien.
De totale tijd is misschien ook nog wel anders.

Om te zien wat er gebeurt zul je een programma moeten uitzitten, in elk geval een tijdje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Daar sluit ik me bij aan. Gewoon alleen al het minder afwisselen van draairichtingen kan een was 'gentle' maken, vermoed ik.

Zo te zien gaat het om een Chinese machine. Die zijn hier toch nog relatief zeldzaam. Wat voor een?

P.S. Je kunt je plaatjes tegenwoordig ook op het forum uploaden zodat ze niet over een jaartje kwijt zijn en dit topic waardeloos wordt. Anders bijvoorbeeld op uploadarchief.net als je een externe site wilt gebruiken om een of andere reden. Voor tinypic moet ik trouwens tegenwoordig extra moeite doen om ze ueberhaupt te zien te krijgen, geen idee of anderen dat probleem ook hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 mei 2015 13:27:12 (48%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Ik kan geen schemas op zn kop lezen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dan moet je hem in een ander window openen. Bij mij staat ie dan wel goedom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Zal wel een quirk van tinypic zijn, bij mij tonen ze ueberhaupt niet, bij mel omgekeerd. Zoals gezegd liever de foto's op het forum uploaden.

Het wachten is even op de TS.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou, vooruit. Voor @mel. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat laat ., maar ik kan net terug op het internet , zit op verplaatsing zie je.
Bedankt allen voor de input , ik heb de was programmas nog van dichtbij bekeken en geconstateerd dat er niet echt een verschil is . Chinees verkoopsargument dus.
We zijn dus weer iets slimmer geworden dankzij dit forum en haar participanten.
Thanks.

Beste groeten