arduino uno uploaden soms wel/niet ?

trix

Golden Member

een goede middag,

ik heb een arduino uno gekocht bij de prototype winkel, wat achteraf een kloon blijkt te zijn. (foto's op de site laten wel een orginele zien???)

OS = windows 8.1

nu heb ik de arduino software gedownload, en de uno in de USB poort gestoken.
in de device manager komt keurig te staan arduino uno (com3)
in de IDE onder hulpmiddelen keurig COM3(arduino uno)

so far so good.

blink sketch geopend, compile gaat goed vervolgens uploaden:
soms gaat het wel vlekkeloos, maar meestal niet, soms krijg ik b.v. de error: write error, maar soms doet hij 10 attemps en komt dan met een melding dat het niet is gelukt.
nu is hij "aan het uploaden" en blijf zo staan.

vooral dat soms wel soms niet begrijp ik niet.

alvast bedankt.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 23 mei 2015 15:42:39 (97%)

eigenwijs = ook wijs

Als het soms wel soms niet werkt, dan is het lijkt mij geen probleem met de FTDI Chip - driver.

Probeer eens een andere port op de computer (rechtstreeks in de computer, en niet via een monitor of hub) en een andere USB kabel. Mijn ervaring is dat Arduino's gevoelig zijn voor storingen.
Probeer een USB kabel met ferriet kernen, en ook zonder ferriet kernen. Het gekke is, dat de ferriet kern loze bij mij beter presteren.

trix

Golden Member

ik heb net 2 andere USB kabels opgesnord. en bij allebij de kabels herkent de laptop niet de uno.
enkel en alleen met meegeleverde USB A-B kabel van 50 cm. word de uno herkend.
alle 3 zonder ferriet kern.

bordje hangt ook rechtstreeks in de laptop.

zit op een uno een FTDI chip driver, zie hem nl. niet, wel op mijn nano (waar ik overigens ook problemen met heb).

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 23 mei 2015 16:56:05 (35%)

eigenwijs = ook wijs
diebobo

Golden Member

Ik heb zelf geen ervaring met Arduino, wel met de FTDI chip.. Je hebt niet toevallig aan je Arduino bordje een belasting hangen ? ( een schakeling die relatief veel vermogen vraagt van de USB poort ? ) .. En heb je ook al geprobeerd met een externe voeding, zodat het bordje / chip niet via de USB poort gevoed wordt ?

trix

Golden Member

nee er hangt niets aan de pinnen, en ik heb het ook al met een externe voeding van 12V geprobeerd.

in het geval dat hij 10 atempts doet, zie je bij iedere poging even het RX ledje branden, en daar blijft het bij.

eigenwijs = ook wijs

Het lijkt alsof de UNO niet altijd gereset wordt.
Dit gebeurt 1x als de DTR gezet wordt.

Bij de volgende van de 10 attempts verandert DTR niet.
Vermoedelijk zal de upload wel starten als je na een eerste mislukte attempt op reset drukt.

Als dit werkt bekijk je de puls best met een scoop.

http://www.m0g.net/stuff/arduino-uno-schematic-reset.png

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
trix

Golden Member

nee, dat heb ik ook al diverse keren geprobeerd, werkt ook niet.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

die DTR is dat de reset?

waar moet eigenlijk in de IDE de programmer op staan, hij staat bij mij nu op AVRISP MKII (de 2e optie in de lijst). of maakt dat niet uit ?

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

zojuist no even wat geprobeerd, het werkte nog niet.
eerst kreeg ik de arduino in de device manager niet te zien, na een paar keer in/uit steken van de USB ineens wel.

IDE zag hem ook op de juiste poort, maar uploaden werkte niet, weer die 10 attempts, later geen verbinding met COM4 terwijl die nog steeds werd gezien door de IDE. scoop aangesloten op de reset (pin v/d ICSP genomen), even met de resetknop getest en de reset werd mooi naar 0V getrokken.
even uploaden en ineens werkt het weer feiloos ?????????????
met USB voeding en met externe 12 V....als de brandweer.

je zal zien als ik het morgen probeer is het weer k*t.

word vervolgd.

eigenwijs = ook wijs

DTR is "Data Terminal Ready" en wordt ge(mis)bruikt om de Atmega te resetten.
Als dit niet lukt kan je door een manuele reset uit te voeren alsnog de sketch uploaden. Je moet wel precies timen, zie hieronder:

http://playground.arduino.cc/Main/DisablingAutoResetOnSerialConnection

How to upload code without auto reset:

Even without the auto reset feature it's still quite easy to get code uploaded.

press and hold the reset button
fix your eyes on the RX/TX leds on the PCB
press the upload button in the IDE
as soon as the RX led flashed once, quickly release the reset button

After that, the normal upload procedure should start with the RX/TX leds flashing madly. In case the IDE (or avrdude) throws an error, just work on your timing a bit. I'm doing this on a regular basis and it works well with the current bootloader.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
trix

Golden Member

net weer geprobeerd, het ging een paar keer goed, en nu dan weer melding:

can't open device"\\.\com4": toegang geweigerd.

zou het een slechte USB kabel kunnen zijn, al heb ik 2 andere geprobeerd die helemaal geen verbinding maakte (zie paar posts terug)

eigenwijs = ook wijs

Het kan zeker de USB kabel zijn. Maar probeer eens een andere computer, misschien is het uitgangssignaal niet zo krachtig. Of zet er eens een actieve hub tussen.

Waarom zijn mensen toch zo geneigd om foutmeldingen niet te lezen?

device"\\.\com4": toegang geweigerd

Je besturingssyteem weigert je programmeer software de toegang tot het "COM4" device.

Mogelijk is je device slecht aangesloten en is tijdens het initializeren van de drivers het nog niet mogelijk om te communicieren. Dan kan het zijn dat zo'n foutcode gegeven wordt. Ik heb geen verstand van windows. Onder Linux kan je met dmesg zien of dat ding soms staat te wiebelen (het ene moment wel, het volgende moment NIET aangesloten...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik doelde meer op zijn eerste foutmelding. Maar je hebt gelijk, al heeft deze foutmelding waarschijnlijk niet met een slecht aangesloten device te maken, maar zit een andere applicatie met de com poort te comuniceren. De com poort kan maar met 1 applicatie tegelijk beppen. Dit kan overigens onzichtbaar een andere Arduino IDE zijn. Als je bijvoorbeeld iets upload en de IDE afsluit (of loopt vast) wordt soms de poort niet goed vrijgegeven. Ook gebruikt de IDE een extern programma om te comuniceren met de com poort wat achter de schermen wordt aangeroepen. Meestal volstaat de USB los trekken en vast te koppelen om de poort weer vrij te maken.

Arco

Special Member

De com poort kan maar met 1 applicatie tegelijk beppen...

Da's niet helemaal waar. Kan wel met meerdere applicaties, maar dat vergt wel wat serieus programmeerwerk... ;)
(met standaardprogramma's gaat dat inderdaad niet)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet niet welke versie van de IDE je gebruikt.
Maar aangezien de 1.6.4. issues heeft met uploaden zou het ook daar aan kunnen liggen.
Ik heb hier een issue voor ingeschoten bij arduino en gister middag reply op gekregen dat het in de avond build van gister avond opgelost zou moeten zijn.

Beetje jammer dat ze het niet in de release notes hebben geschreven maar goed het zou opgelost moeten zijn. zo niet even de arduino zonder aangesloten te zijn kortsluiten. Geen idee waarom het werkt maar als mijn Mega's niet meer willen uploaden is dat altijd de oplossing. reboot laptop of andere poorten maakt niets uit. even kortsluiten en ze doen het direct weer.

Johan

Op 26 mei 2015 02:47:53 schreef Arco:
[...]
Da's niet helemaal waar. Kan wel met meerdere applicaties, maar dat vergt wel wat serieus programmeerwerk... ;)
(met standaardprogramma's gaat dat inderdaad niet)

Onder Windows kan je volgens mij maar één applicatie tegelijk laten verbinden met de serial. Je kan software schrijven die om en om een connectie maakt met de poort, maar blijft een enkele verbinding.

trix

Golden Member

Op 26 mei 2015 13:23:49 schreef jl-p:
zo niet even de arduino zonder aangesloten te zijn kortsluiten.
Johan

wat moet ik dan kortsluiten ???

mijn IDE is inderdaad 1.6.4. die zou ik dan opnieuw moeten installeren.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

kan ik even niet volgen zonnepaneeltje, sorry

eigenwijs = ook wijs

In welke webshop heb je de Arduino gekocht?

trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs

Ik gok deze:
https://prototype-winkel.nl/moederborden/arduino-uno

Als je kloon arduino's goedkoop wilt scoren, moet je even op eBay kijken.