ultra scheidingstransformator

Hallo,,

Kan iemand me het verschil uitleggen tussen een scheidingstransformator en een ultra scheidingstransformator, voor zover er een verschil is. Ik ben hier in het bezit gekomen van een micropac ct1200 en wat raar is ik zie een aarding aachteraan op de 2 stopkontakten van de secundaire wikkeling. betekent dit dan dat je geen extra aarding moet aanleggen als je veilig gescheiden van een algemeen net wil werken?

Shiptronic

Overleden

postzegel is niet leesbaar

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi radiofreak,

Is het geen UPS als het alleen een scheiding is maar kan je de foto aan de voorkant iets dichterbij nemen? ik denk dat het een stabilisator is dat maakt niet uit maar van daar de kreet ultra scheidingstransformator als je gaat scheiden dus geïsoleerd van de bron het lichtnet je ook opnieuw een aarde zal moeten aanbrengen is denk ik wel duidelijk anders heeft je scheider niet veel nut.

Gr Henk.

Edit: postzegel is niet leesbaar

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Sorry foto was van het net geplukt,
deze is beter

er is over dit toestel niets te vinden, behalve dan dat die ergens te koop aangeboden staat
zou van schneider zijn

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er uit als een elektronische netspanningsstabilisator.
Hier is het mogelijk om zowel zwevend als geaard te kunnen werken.

Hoe, dat zal je in de handleiding moeten opzoeken. Google helpt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ radiofreak,

Ik denk dat dit tevens een stabilisator is hierbij wordt de kern doormiddel van een hulp wikkeling in meer of mindere mate in verzadiging gebracht hierdoor kan je de flux de dichtheid regelen werkt best goed maar let op de uitgang geeft dan geen mooie sinus meer maar een trapezium golfvorm dit is op zich over het algemeen geen probleem maar als je het voor audio gebruikt zou ik voorzichtig zijn gewoon proberen stuk gaat het er niet van en als je niet kan waarnemen heb je een scheider en stabilisator.

De aarde is een andere vraag heb je die nodig ? het is bedoeld voor de veiligheid maar het is niet je systeem aarde voor je audio.

Gr Henk.

@Tidak Ada,

Ik type niet snel genoeg!!!

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik zit vooral met de vraag rond de isolatie (scheidingstransformator)normaal heeft die toch geen aarding na de secundaire wikkeling? hier wel dus en jammer genoeg kan ik er niet over vinden op het net

stel ik wil daar mijn ontvanger en pc op aansluiten moet ik dan nog een afzonderlijke aarding aanleggen?

RAAF12

Golden Member

Bij een netgevoede PC moet die worden geaard. Zonder aarding zijn oa. de twee ontstoringscondensatoren in de voeding niet werkzaam.
Zo'n scheidingstrafo annex stabilisator lijkt niet zo nuttig om een PC op aan te sluiten. Lijkt me meer iets voor audiofreaxs die bang zijn dat er vervuild netsinusje hun versterker komt binnen sluipen.

@radiofreak,

Ik heb hier in de hobby ruimte een schoonaarde dan is de eerste 3 a 4 meter geïsoleerd deze aarde heb ik allang maar dat komt omdat ik onderzoek doet in de physica met name Electro Magnetische eigenschappen van diverse materialen ik denk dat jij dat met je ontvanger geen aarde moet gebruiken.
Ik denk dat je meer moet letten op bliksem afleiding ik weet niet welke antenne je gebruikt en hoe je ingang er uit ziet maar vaak wordt een kant van de coax direct aan de behuizing gelegd als je daar ook je aarde van het net aan knoopt krijg je een ander straling diagram als je van je antenne zou verwachten.

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je een scheidingstrafo wilt gebruiken om een veilige scheiding van een geaard naar eenniet geaard net te verkrijgen dan:
Mag je de trafo secundair NIET aarden.
Je mag ook geen aarding aanbrengen op het blikpakket van de trafo.
Je moet zelf de trafo geisoleerd opstellen (kan op kunststof blokjes.)
De secundaire zijde moet je maken als een "dubbel geisoleerde" installatie.

Als je perce secundair een aarde wilt hebben(geaarde contactdozen) dan moet je hiervoor een afzonderlijke aarde maken, Dus een aparte pin de grond in. Op ruime afstand van de aarding van de primaire zijde van de trafo, om zo buiten de invloedsfeer van je aarding te blijven.
Afhankelijk van je installatie zul je wellicht een isolatiebewaking moeten toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

Op 23 mei 2015 22:21:14 schreef radiofreak:
stel ik wil daar mijn ontvanger en pc op aansluiten moet ik dan nog een afzonderlijke aarding aanleggen?

Waarom wil je een ontvanger en een pc via een scheidingstrafo aansluiten?
Een pc moet met de veiligheidsaarde zijn verbonden anders staat via het netfilter de helft van de netspanning op de kast en de kabels die naar andere apparaten lopen.

Een scheidingstrafo is voor de veiligheid,
bijvoorbeeld om met een geaarde scoop aan een apparaat te meten dat direct met de netspanning is verbonden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Op 23 mei 2015 22:13:53 schreef electron920:
@ radiofreak,

Ik denk dat dit tevens een stabilisator is hierbij wordt de kern doormiddel van een hulp wikkeling in meer of mindere mate in verzadiging gebracht hierdoor kan je de flux de dichtheid regelen werkt best goed maar let op de uitgang geeft dan geen mooie sinus meer maar een trapezium golfvorm dit is op zich over het algemeen geen probleem maar als je het voor audio gebruikt zou ik voorzichtig zijn gewoon proberen stuk gaat het er niet van en als je niet kan waarnemen heb je een scheider en stabilisator.

De aarde is een andere vraag heb je die nodig ? het is bedoeld voor de veiligheid maar het is niet je systeem aarde voor je audio.

Gr Henk.

@Tidak Ada,

Ik type niet snel genoeg!!!

Elektron gebruik AUB eens leestekens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Door een scheidingstrafo werkt een aardlekschakelaar niet op fouten m.b.t. aarde aan de secundaire kant.
Zoals in de post van Toeternietoe kan isolatiebewaking nodig zijn, zeker bij sommige aardingsconfiguraties.

Bij gebruik van een scheidingstrafo moet het te meten object aan die scheidingstrafo hangen. De scoop wel aan de primaire kant en aan de aarde aansluiten.

@ heer rbeckers,

Het is de bedoeling bij gebruik van een scheidingstrafo dat er ook een nieuwe aarde gebruikt wordt anders heeft de scheidingstrafo niet veel nut.
Waar wij wel eens een scheidingstrafo voor gebruiken denk aan de TV is eigenlijk misbruiken.
Alle apparatuur moet achter de scheidingstrafo worden aangesloten en opnieuw worden geaard.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Als je aan de secundaire kant een aarde toepast, dat kan op verschillende manieren, dan heeft dat gevolgen.

Zoek op dit forum bij posts van Toeternietoe of mijn posts over aarde en isolatiebewaking (relais).

evdweele

Overleden

Op 24 mei 2015 10:16:28 schreef electron920:
Waar wij wel eens een scheidingstrafo voor gebruiken denk aan de TV is eigenlijk misbruiken.

Kan je dit eens uitleggen?
Wat is het doel van een scheidingstrafo en in welke situatie wordt hij misbruikt?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 mei 2015 22:13:53 schreef electron920:
[....]
Ik denk dat dit tevens een stabilisator is hierbij wordt de kern doormiddel van een hulp wikkeling in meer of mindere mate in verzadiging gebracht hierdoor kan je de flux de dichtheid regelen werkt best goed maar let op de uitgang geeft dan geen mooie sinus meer maar een trapezium golfvorm dit is op zich over het algemeen geen probleem maar als je het voor audio gebruikt zou ik voorzichtig zijn gewoon proberen stuk gaat het er niet van en als je niet kan waarnemen heb je een scheider en stabilisator.

Het is je gegund ;)

Alleen dit commentaar:
Het is géén magnetische stabilisator, zoals jij beschrijft, maar een elektronisch geregelde stabilisator.
Die zijn trager, maar geven i.h.a. een mooiere sinus, hoewel je ook magnetische stabilisatoren met 'herstelde sinus' hebt.

(geschreven vanuit Portugal)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Tidak Ada,

Ik weet nog steeds niet of het ook een stabilisator is gezien het merk komt uit Frankrijk denk ik magnetisch maar kan ook net zo goed elektronisch.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met die 'régulation électronique' zou je bijna zeggen dat de regulatie elektronisch gebeurt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org