Reparatie PM3551A Logic Analyser

Ik heb een aantal jaren terug voor een paar euro deze logic analyser van markplaats gehaald. Heeft altijd goed gewerkt voor het debuggen van mijn micro-controller projectjes.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_front.jpg

Maar nu vertoond het beeldscherm bij opstarten alleen nog maar rare tekens. Hij heeft dit ooit eerder gehad en na het uit/aan zetten deed het scherm het weer goed. Dit lukt nu echter niet meer.

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_defect_screen.jpg

De Logic Analyser regageerd nog wel op de knoppen, ik zie dan de 'tekst' op het scherm veranderen. Dus de CPU lijkt nog wel te draaien.

Video board:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_video_board.jpg
Klik hier voor grote resolutie

http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_total_top_vieuw.jpg

Is dit nog te maken? Of enig idee waar ik het zou moeten zoeken?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Hewlett

Honourable Member

Het lijkt me een defect video RAM.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Gezien de leeftijd voedingsspanningen en rimpel testen

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@Hewlett
Is zo'n video RAM te vervangen, i.e. welke IC zou dit kunnen zijn? Toen het 'beeldscherm' stuk ging, waren de karakters die er al stonden nog goed leesbaar, echter elke nieuwe karakter of verandering resulteerde in onleesbare karakters. Op dat moment werkte het beeldscherm dus nog half. Kan dit overeen komen met een kapotte RAM?

@Roland van Leusden
Ik zie op het board een aantal testpunten voor de spanning

5V meet 5.053 met minder als 10mV rimpel
12V meet 12.05 met minder als 5mV rimpel

Dus volgens mij zit daar het probleem niet in.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

echter elke nieuwe karakter of verandering resulteerde in onleesbare karakters.

Lijkt me eerder de aansturing van het RAM, wat je nu ziet op het scherm zijn de random waardes die in de RAM zitten

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Het videogedeelte lijkt niet op de getoonde print te zitten, er zullen wel 1 of meer prints nog onder liggen. Misschien is er aan een foto daarvan iets te zien.

Ervaring met het troubleshooten van homecomputers kan hier van pas komen, maar ik vermoed dat er van twee kanten in het videogeheugen geschreven zou kunnen worden. Een standaard character generator en iets dat de blokgolven neerzet. Of een customschakeling die beide doet, maar zo hoog lijkt me het integratieniveau nog niet.

Voor mijn nieuwsgierigheid en in sommige gevallen om vast te stellen welke documentatie (zal wel lastig te vinden zijn) je precies nodig hebt als er meerdere versies zijn, zou je ook nog een foto van het typeplaatje willen plaatsen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hewlett

Honourable Member

Op die ene print zit een NEC D4016C, 2K x 8 SRAM maar dat zal het werkgeheugen van 8085 CPU zijn. Verder zit er in het blok TTL logica rechts een NEC D2149D SRAM, dat is 1K x 4 en onderdeel van de video logica. Zit er op de onderkant van de print niks?

Ik vermoed dat de D2149D als karakter map wordt gebruikt. Dit IC is verdacht.

[Bericht gewijzigd door Hewlett op zondag 24 mei 2015 14:15:33 (14%)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Oké, als ik het CPU/video board verwijder, dan heb ik dit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_open.jpg
links boven zit het beeldscherm, met de hoogspanning etc. Helemaal rechts boven zit de voeding. En in de onderste helft zitten verticaal de input-kaarten.

Het board wat ik nu weg heb gehaald bestaat eigenlijk uit twee borden:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_double_side_board.jpg
De boven zijde staat afgebeeld in de openingspost

De onderzijde ziet er zo uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_back_board.jpg
En in hoge resolutie

De achterkant van het apparaat ziet er zo uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/pm3551a_back_side.jpg
De composiet video uitgang, aan de achter kant, vertoond het zelfde fenomeen als het beeldscherm aan de voorkant.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

ik heb zoiets raars ook eens gehad bij een philips scoop van deze leeftijd. uiteindelijk bleek na de voeding te hebben gefikst, dat er 1 van de 2 8035 processoren overleden was. toen ik deze omgeruild heb kwam er weer tekst in beeld te staan. de andere processor deed iets anders in het ding. echter heb ik het ding nooit helemaal goed gekregen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me bij nader inzien bij Hewlett aan; het deel rechtsboven vertoont kenmerken van een videogenerator. Ik zocht naar een groter geheugen en/of een character generator chip zoals een 6845. Een van de ROM chips op de onderliggende print bevat dan waarschijnlijk de character set. Hoe zien de veranderingen in de tekst er uit die je ziet? Nog wel letters op de achtergrond maar dan onder een hoop willekeurig oplichtende pixels verborgen, of patronen die onmogelijk naar een letter te herleiden zijn?

P.S. Begint het serienummer met een enkele letter D of zijn het meer/andere letters? Dit is typisch een apparaat waarvan ik niet wist dat het in Nederland (Eindhoven waarschijnlijk dan) gebouwd was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 mei 2015 01:39:10 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De patronen op het scherm zijn niet terug te herleiden naar letters. Het is een (voor mij) onsamenhangende patroon van pixels. Wel is dit patroon elke keer hetzelfde als ik het apparaat aanzet. Druk ik op menu knoppen, dan verandert dit patroon gedeeltelijk.

Ik heb nog 3 8085 CPU's gevonden in de oude la. http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0259_1.jpg
Weet alleen niet of deze geschikt zijn. En of het een poging waard is om deze uit te wisselen?

Een tweede NEC D2149D SRAM heb ik niet. Die blijken wat zeldzamer te zijn. Zijn hier ook moderne vervangers voor? Of is bij een dergelijke defect het proberen van repareren kansloos...

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

de cpu ruilen is het simpelste, hielp bij mij ook. er zijn diverse merken geweest met die cpu, maar er zit hetzelfde in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Dit is bijna zeker geen CPU probleem, maar de CPU zit in een voetje en dat maakt het vaststellen makkelijk, gewoon even wisselen. Een D2149D-1 is een 100nsec snellere versie van het meer gebruikelijke 2114 SRAM. Alternatief is een Hitachi 6148. Je kunt hier via een adapter printje ook een moderner 8bit breed groter SRAM gebruiken. Timing is in dit circuit wel belangrijk, ik zou daar altijd dezelfde snelheid toepassen, ook geen snellere, zeker geen langzamere.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
bprosman

Golden Member

Als je de toetsen nog ziet reageren dan lijkt de CPU ook niet mijn eerste verdachte.
Het 2e board (met alle Eproms) lijkt me meer het werk en programma geheugen. Als ik op het CPU board kijkt lijkt me de uPD4016 meer het video geheugen met de EPROM als karakter rom.
Al eens geprobeerd die te reseaten ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

philips gebruikte vaker die goedkope vernikkelde voetjes, dus reseaten kan helpen.

echter zou de voeding best de reden kunnen zijn van dit probleem. net als opwarmen. gezien het aan/uit zetten niet meer werkt kan er best een voeding instabiel zijn voor het video deel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Fire_IC,

In het begin van je topic heb je de voedingspanning gemeten voor mijn beleving heb je ook de negative 5 Volt gemeten?

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik zag 12 6116 chips. Dat klinkt zonder naar datasheets te zoeken als: 6-DRAM, 1-bitbreed, 16kbits groot.

het feit dat het er dan 12 zijn is "raar": je zou bijvoorbeeld 16 verwachten om 32kbyte geheugen te maken.

Anderzijds, de commodore 64 had ook 12-bit breed videogeheugen. (maar dan slechts 4k).

Daarnaast zie ik een hoop (ik heb ze niet geteld) gestickerde chips. Ik denk: eproms. Zelfs met technologie uit die tijd, vind ik het er veel. Hoe krijg je in godsnaam zoveel software dat je zoveel eproms vol krijgt? Raar.

De 8085 processor is een klassieke 8bitter met 16-bit adressen. Dus met 32k adresruimte voor de RAM chips blijft er maar weinig over voor de ROM space. Een 2764 (8kbyte) lijkt me wel dat je die had kunnen krijgen. Dan zou ie met 4 chips al "vol" zitten. Anderzijds, ik kan me nog wel herinneren dat 2764's nieuw-en-fancy waren. Dus ooit was 2732 of nog kleiner de grootste die je kon krijgen.

[edit: Heeft iemand al eens geteld hoeveel VERSHILLENDE eproms er in zitten?... Ik ben ondertussen overtuigd dat de rechter 8 kolommen bitlanes(*) bevatten. 160k ROM + 16k RAM). ]
[(*) edit2: eehhhh. 2764 en 2732 hebben natuurlijk ieder al een 8-bit bus. ]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

6116 is 2K * 8, eproms zijn 4K * 8 (2732) of 8K * 8 (2764).

De 8085 processor is een klassieke 8bitter met 16-bit adressen. Dus met 32k adresruimte voor de RAM chips blijft er maar weinig over voor de ROM space.

Bank-switching ?
Is er niemand (Fred ?) die een servicemanual van dit ding heeft ?

Wel een usermanual :
ftp://ftp.informatik.uni-stuttgart.de/pub/cm/philips/pm3551a/PM3551A_Dec1983.pdf

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 25 mei 2015 14:23:41 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Die RAM zou best voor het te meten signaal kunnen zijn, steeds te vullen buiten de processor om. De hoeveelheid ROM verbaast me eigenlijk ook wel. Ik probeerde structuur in de aanduidingen te vinden, het lijkt erop dat steeds 3 ROM's op een rij iets met elkaar te maken hebben.

Inderdaad zou op zijn minst een blokschema van de architectuur in dit stadium wel handig zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 mei 2015 14:32:21 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bert_Camper

Golden Member

Misschien heb je hier iets aan:
ftp://ftp.informatik.uni-stuttgart.de/pub/cm/philips/pm3551a/PM3551A_Dec1983.pdf

Groeten, Bert

service manuals van dit nogal gecompliceerd spul zijn er vaak niet. zeker als er niet veel van zijn verkocht, en geen bedrijven die een eigen td voor de meetapparaten hadden. anders wil een pdf versie nog weleens ontstaan na het opruimen van archieven.

zat hier niet rob007 die een achtergrond had bij het schrijven van de software van deze toestellen? of was dat al nieuwer spul van philips/fluke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Zie wel wat service manuals op e-bay staan als je Googled.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Schematheek schijnt 'm te hebben. Staat alleen niet duidelijk bij of het de Service of User manual is (ik neem aan service)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
guidob

Overleden

De hoeveelheid ROMs komt doordat het ding waarschijnlijk verschillende processoren kan disassembleren on the fly. Ben zelf in mijn eigen philips LA ook ROMs aan het bijprikken :)

Als je een lezer hebt zou ik een backup maken en ze dan ook publiceren (b.v. EBAMAN). Hebben anderen er ook wat aan.

Voor het repareren heb je waarschijnlijk een tweede LA nodig... Of geluk hebben met b.v. het wisselen van de video ram.

Op 24 mei 2015 12:53:12 schreef Roland van Leusden:
Gezien de leeftijd voedingsspanningen en rimpel testen

Idd. Zonder verdere kennnis zou ik gokken op de klassieke 'uitgedroogde elco's in de voeding', waardoor de voeding het op zich wel lijkt te doen maar bij piekbelastingen (o.a. bij opstarten) inzakt. Elco's vervangen kan geen kwaad.