Reparatie PM3551A Logic Analyser

Op 5 juni 2015 20:25:22 schreef electron920:
ik verwacht eerst het ALE daarna steady state en dan pas het address.
...
Alleen het address wat gegenereerd wordt dat is niet goed de eerst bits halen de amplitude niet wel boven threshold

In de service handleiding lijd ik uit de volgende grafiek af dat het ALE-signaal hoog is bij een Adres, gevolgt door Data en dan Float. Grafiek komt ook aardig overeen met de eerst foto van mijn vorige post.
http://www.uploadarchief.net/files/download/tempp.png
Ben bij de foto's vergeten om de schaal te vermelden, dus alnog:
Foto 1 = 1Volt/Div en 200ns/Div
Foto 2 = 1Volt/Div en 50ns/Div
Foto 3 = 2volt/Div en 1us/Div

Op 6 juni 2015 16:37:40 schreef Arabel:
Ik zou wel controleren of er niet een toets blijft hangen.

Ben er vrijwel zeker van dat het geen toets is die blijft hangen. De bovenstaande scoop plaatjes zijn trouwens ook gemaakt in de uP testmode. Dan doet de uP ook niets met het keyboard.

Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat de fout tussen de uP en het videoRAM zit. uP zelf en VideoRAM lijken in orde. Maar van de 8 datalijnen tussen uP en VideoRAM lijken alleen de onderste 4 LSB te werken. Tussen uP en VideoRAM steekt enkel een 74LS245 en de eerder als verdacht opgemerkte 74LS244.

In de sloopbak heb ik nog een stuk of 10 LS244 liggen en 3x LS245. Nu wil ik als eerste de LS244 vervangen.

Bijde gevallen zijn hier op de foto te zien:
http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0299ff.jpg

1) Hoe kan ik deze 20-potige IC het best verwijderen, pootjes doorknippen? Ook al is daar weinig ruimte voor? Het is volgensmij een 4-layer PCB

2) Ik heb alleen van die goedkope DIP-voetjes. Zo'n goedkoop voetje doen, of nieuwe IC maar direct op de PCB solderen?

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
RAAF12

Golden Member

Ik gebruik daarvoor Wick desoldeerlitze evt aangevuld met extra hars.
Anderen zweren bij hot air of een desolderpump.
Belangrijk is niet te lang verhitten anders raakt het printspoor los van de print. Weet zeker dat niet gewoon een dubbelzijdige print is? In de TTL tijd was dat vrij normaal.

RAAF12

Golden Member

Ik gebruik daarvoor Wick desoldeerlitze evt aangevuld met extra hars.
Anderen zweren bij hot air of een desolderpump.
Belangrijk is niet te lang verhitten anders raakt het printspoor los van de print. Weet je zeker dat niet gewoon een dubbelzijdige print is? In de TTL tijd was dat vrij normaal.

Peter_dtn

Golden Member

De ls373 is transparant zolang ALE hoog is, op de neergaande flank wordt het adres in de latch overgenomen en kan de AD bus weer veranderen, volgens mij is dat allemaal OK.

Ik heb de beste ervaringen om de DIL chips er pootje voor pootje uit te knippen met een kleine zijkniptang, vervolgens de pootjes eruit halen.

Wat we ook wel eens deden is een pootje doorknippen en uitbuigen zodat het geen contact meer maakt, dan kan je zien wat het effect is, later kan je het weer terug solderen, als je tenminste niet te dicht tegen het huisje hebt afgeknipt..

Shiptronic

Overleden

Desolderen begint met eerst vers tin toevoegen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Als je weinig ervaring hebt zou ik zeggen, IC er uit knippen met een fijn kniptangetje, pootjes er 1 voor 1 (niet met tang of pincet) er met je vingers uittrekken en gaatje leegzuigen met tinzuiger.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Als je weinig ervaring hebt zou ik zeggen, IC er uit knippen met een fijn kniptangetje, pootjes er 1 voor 1 (niet met tang of pincet) er met je vingers uittrekken en gaatje leegzuigen met tinzuiger.

Precies zo, behalve dat ik de pootjes liever met een pincet vast pa. Ik ben redelijk warmte-vast, maar zo'n pootje vasthouden gaat me net te ver.

Arco

Special Member

Kleine kniptang met spitse punt gaat goed.
Als dat niet gaat omdat je er niet bij kunt, kun je ook met een scherp nieuw afbreekmes de pootjes doorsnijden vlak bij het ic. (dat gaat vrij makkelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Klopt. Denk er wel van te voren over na waar je met dat mes gaat landen als je uitschiet. Als dat onder het IC is waar toevallig net een track loopt...

Arco

Special Member

Als je het mes bijna horizontaal houdt (10 a 20 graden) dan blijft de schade bij doorschieten beperkt. (je komt dan steeds vanzelf op het volgende pootje terecht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goed nieuws, De Logic Analyser werkt weer!

Ik heb de 74LS244 met een scherp tangetje er uit geknipt. Toen de pootjes er één voor één er uit gesoldeerd en de pads goed schoon gemaakt met een desoldeerpomp en IPA. Niewe IC er direct ingesoldeer, zonder DIP-voetje, want een DIP-voetje paste qwa ruimte op de print niet. Vervolgens printplaat er weer in, schakelaar om, en hij werkte meteen weer :-D.

http://www.uploadarchief.net/files/download/imag0324.jpg

Ook de zelf-dianogstic test gaat goed, alle RAM/ROM zijn goed.
http://www.uploadarchief.net/files/download/zelfdiagnostic.png

Ik wil jullie dan ook allemaal bedanken voor de hulp. En ook Bert_Camper voor het in kunnen zien van de Service Manual. Zonder jullie had ik hem nooit kunnen maken en was deze Philips Logic Analyser waarschijnlijk voor onderdelen gedemonteerd. Maar nu kan ik hem weer verder gebruiken voor het programmeren van PIC's etc.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
maartenbakker

Golden Member

De zelftest suggereert dat er nog 2 foutjes inzitten, maar mooi om hem verder werkend te zien!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Mooi werk !!

2 foutjes en DISA B heeft helemaal geen status.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Bert_Camper

Golden Member

Fantastisch dat je hem weer werkend hebt!!! Om trots op te zijn.

de 'foutmeldingen' die je nu nog ziet zijn inderdaad:

1) DISA-B geen status, omdat deze optie niet geïnstalleerd is.

2) NVA = BAD, deze test testte voorheen enkel de cheksum van het Non-volatile memory, een meer uitgebreide test schrijft opnieuw en leest direct van het NVA geheugen. Deze test geeft Oke, dus dat is nu ook opgelost.

3) Delay=BAD, Staat mooi uitgelegd in de Service handleiding hoe je dit kunt oplossen. Maar ik moet zeggen dat ik nooit last heb gehad van dit 'gebrek', en meestal gebruik ik ook alleen de 300Mhz timing optie. Misschien dat ik hier ooit nog eens naar kijk, maar dat is niet voor nu :)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
dijkmane

Golden Member

goed man.
leerzaam geweest lijkt me zo.

In no Sense, Nonsense

Helemaal te gek zeg dat ie weer werkt, gefeliciteerd.
D1174 dus als ik het goed heb? octal buffer
Maar je ziet ..pinpointing to the problem en de circle kleiner maken.
schouderklopje dan maar. :-)

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Gefeliciteerd! Is een absolute kick om apparatuur weer aan de praat te krijgen -- zeker als het om dit soort reparaties gaat, waarbij het niet meteen duidelijk is wat nu precies de oorzaak is.

[Bericht gewijzigd door alex278 op maandag 8 juni 2015 00:20:06 (86%)

Dit soort low-level reparaties vind ik echt geweldig!
Proficiat met je succes! :D

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
dutn

Golden Member

Heel knap gedaan, gefeliciteerd! Heel erg mooi om te zien dat je door logisch nadenken, veel uitzoeken en testen de oorzaak hebt gevonden! Mooi en leerzaam topic!

The logic analizer logically analized. :P

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Delete me!!!!

[Bericht gewijzigd door x-ray op dinsdag 13 november 2018 20:43:38 (96%)

Hallo X-ray,

Ik heb de service manual van de PM3551 zonder A.
Deze is gedeeltelijk bruibaar, omdat er nadien voor de A aanzienlijke veranderingen zijn doorgevoerd.
Het zijn (slechts) 300 pagina's.
Wellicht dat Bert zijn documentatie nog eens ter beschikking zou kunnen stellen ?

Ik wil proberen mijn documentatie in te scannen voor je