Lumino ledboard (Passenger Information System)

Lucky Luke

Golden Member

Waarde CO-ers,

De makerspace heeft een, mogelijk defecte, Lumino MSA 2000 48/192ES. Dit is een LED bord á la die dingen die op stations hangen met pasagiersinformatie.

Het doel is om daar eigen tekst op te tonen, want het is een mooi ledboard.

Het enige dat 'ie nu doet als je 'm voeding aanbied, is een testpatroon tonen, en daarna alleen een uitroepteken.

Er zit een RS485 verbinding op. De site van lumino meldt diverse protocollen, als hun eigen LDP1, of MFI met CRC-32, of PIPS, of PACOS, of MOFIS of...

Meer technische gegevens heb ik tot nog toe hier http://makerspaceleiden.nl/wiki/index.php/LuminoLedBoard verzameld.

Het punt is: van geen van die protocollen kan ik iets vinden.

Ik kan natuurlijk gaan proberen er op goed geluk wat ascii heen te sturen, liefst gevolgd door een correcte checksum, in de hoop dat dat wordt weergegeven.

Maar mocht iemand van jullie toevallig met die borden werken en meer info weten, dan graag.

De LED's erin worden net als de bij BACO verkrijgbare borden aangestuurd met schuifregisters dus zelf iets fabrieken wat die aanstuurt is een last resort. Er zit een bende FPGA/CPLD's in die dat nu voor hun rekening nemen en als ik die gewoon hun werk kan laten doen, dan graag. Het zou mooi zijn een interface te hebben waar ik gewoon tekst naar toe kan duwen wat dan wordt weergegeven, of desnoods pixeldata, en liefst beide.

terzijde vermoed ik dat die baco borden ook wel eens lumino zouden kunnen zijn, opbouw is zeer gelijkaardig

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lastig, ik ken dit "Passenger Information System" niet, zal het ook niet afkorten :-) want dat zou verkeerd uitgelegd kunnen worden.
Reverse engineering is tijdrovend, je zegt dat hij lijkt op de Baco borden, nu ken ik die vrij goed, ben nu zelf bezig de FD132 TTL variant aan de praat te krijgen, de bekende FDS132 met optische in/uit-gangen is niet meer leverbaar. Dit komt basic neer op 7 rijen die met een mux aangestuurd worden en een clock lijn naar alle schuifregisters, de data lijnen zijn op de bekende manier doorverbonden, bit 7 uit is ingang van het volgende schuifregister. Nu hebben die FD132 TTL geen CLPD's maar wat 74HC logica, ik heb geen tijd gestopt om dat te achterhalen maar een eigen interface gemaakt met een row mux en buffers voor clock en data. Heb je dit bord in je bezit, zou wel een foto willen zien, mischien herken ik wat.

Ik kan je dus wel helpen met aansturen van Baco borden. Voor een idee wat ik met de FDS132 heb gedaan : http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1715657#1715657

Arco

Special Member

ik ken dit "Passenger Information System" niet, zal het ook niet afkorten want dat zou verkeerd uitgelegd kunnen worden.

Daar kan inderdaad gezeik van komen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

De LED's in dit ding worden inderdaad ook aangestuurd door schuifregisters. De opbouw lijkt dus heel erg op zo'n bacobord alleen is deze significant groter, zit er meer aanstuurelektronica bij, en zit de hele boel met een berg voedingen in een mooie behuizing die je zo ergens in een stationshal zou kunnen hangen.

Weet iemand iets over hoe dergelijke informatieborden in stations worden aangestuurd?

(En nee, deze is fake .. Maar misschien wel de reden dat die protocollen zo onvinbaar zijn...)

(En ja, zo'n DRI/DyFa of DRIS (Dynamisch Reizigers Informatie Systeem) paneel vormt een onderdeel van iets dat inderdaad PIS wordt genoemd, eventueel ook PIDS, Passenger Information _Display_ System)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 25 mei 2015 16:24:02 (15%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)