meer stroomgebruik meer brandstofverbruik ?

weg met extra CO2 taxen, want toeternietoe op CO heeft gezegd dat men auto op zonne-energie rijd :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Misschien kan Toeternietoet ook nog uitleggen welke energie NIET (uiteindelijk) van de zon afkomstig is?

Op 26 mei 2015 22:48:25 schreef fcapri:
weg met extra CO2 taxen, want toeternietoe op CO heeft gezegd dat men auto op zonne-energie rijd :-)

zou inderdaad kunnen , mijn paneeltjes hebben vandaag toch weer ruim 8kWh opgeleverd .

Toeterniettoe waar ik het niet mee eens ben is dat een lamp 40W 230V evenveel licht geeft als een lamp 40W 12V .

vroeger ging de wet bepalen dat een koplamp 6V 36W equvalent was (moest zijn)aan 12V 45W , tegenwoordig moet bij 24V de koplamp 70W zijn
Het is toch de stroom die de gloeidraad moet verhitten

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Daar zit wel wat in. Het rendement kan inderdaad afhangen van de nominale gloeidraadspanning van een lamp.

Nou denk ik dat het verschil in rendement tussen een 6V en een 12V halogeenlamp tegenwoordig minimaal is, maar 12V versus 230V kan zomaar een paar lumen per watt schelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

zomaar voor de vuist genomen bekeken als ik de koplamp van een vrachtwagen 28V 70W vergelijk met een OHP met een lamp van 150 of 250W , lijkt me weinig verschil maken

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Maarten, die watergekoelde dynamo's kom je wel vaker tegen in zware landbouwtractoren. Omdat het toerental daar eerder beperkt is, snelheid beperkt, geleverde vermogen vrij groot is de koeling veel te laag om het op de 'normale' manier te doen en wordt er ofwel de inlaat luchtstroom gebruikt bij atmosferische motoren ofwel de koelvloeistof. Het eerste geval heb ik zelf nog nooit gezien.

Bij grote maaitractoren bijvoorbeeld heb je al snel een tiental proportionele electroventielen. Ook een achttal werklampen (2x55watt) zijn geen uitzondering. Tegenwoordig gebruiken ze veelal leds, maar toch. Dan nog de aanhangwagen met al die extra verlichting, radio, cb, je mag eens rekenen. Ik heb hier een trekker waarvan de alternator 250A bij 14V continu kan leveren. Er zitten ook 2 zware accu's (parallel) in van elk 175Ah. Je kan je wel iets voorstellen bij de dynamo dan... Een beest. Letterlijk. En je hoort die ook als die vol moet werken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

ruim 8kW/h

8 kW per uur? :)

Op 26 mei 2015 22:53:10 schreef joopv:
Misschien kan Toeternietoet ook nog uitleggen welke energie NIET (uiteindelijk) van de zon afkomstig is?

Kernenergie van uranium (en afgeleiden) komt niet van de zon.
Althans, niet van onze zon. Daarvoor hebben enkele andere zonnen ooit het loodje moeten leggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Toeterniettoe waar ik het niet mee eens ben is dat een lamp 40W 230V evenveel licht geeft als een lamp 40W 12V .

Welke geeft dan het meeste licht (Candela) ?

Het is toch de stroom die de gloeidraad moet verhitten
Ja dat is helemaal waar. Maar hoe heet de gloeidraad uiteindelijk wordt (en daarmee de lichtopbrengst en lichtkleur bepaald) wordt voornamelijk bepaald door: de stroom, de dikte van de gloeidraad, de lengte van de gloeidraad (eigenlijk de weerstand van de draad)soort materiaal (niet alle gloeidraden zijn van hetzelfde materiaal gemaakt) en nog een groot aantal zaken, welke minder belangrijk zijn (omgevingstemperatuur aantal"ophangpunten" van de gloeidraad etc.

Ik had ook aangehaald dat het niet exact zo is in mijn verhaaltje, maar in grote lijnen.

@Frederik E. ook kernfusie volgens mij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 mei 2015 15:48:37 schreef Toeternietoe:
@Frederik E. ook kernfusie volgens mij.

Er vind momenteel op aarde geen kernfusie plaats die daadwerkelijk bruikbare energie oplevert. Maar mocht dat ooit gebeuren, dan zou het wel eens een heel fijne energiebron kunnen zijn.

Op 26 mei 2015 19:44:50 schreef trix:
[...]

klopt, dat kon je vroeger ook goed horen met de achteruit verwarming.
maar ik denk dat je dat in de nieuwere auto's niet/minder hoort, omdat de boordcomputer dat toerental constant houd.

Dat klopt ook weer, ik hoor bij mijn TD5 de motor duidelijk een ander geluid maken, lijkt inderdaad hetzelfde toerental, maar moet hoorbaar meer vermogen leveren. Die ampères komen echt uit de diesel (na het 1 en ander aan omzetten en gepaard gaande met verliezen van energie). Hoeveel zou 1 kW stroom aan diesel energie (in joules en volume) verbruiken?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Hensz

Golden Member

Op 27 mei 2015 18:22:28 schreef Gerard*:
Hoeveel zou 1 kW stroom aan diesel energie (in joules en volume) verbruiken?

Die vraag is snel te beantwoorden. De energie-inhoud van diesel is ong. 35 MJ/liter en het rendement van een beschaafde dieselmotor loopt tegen de 50%. (Langzaamlopers komen hoger, maar die zitten weer niet in automobielen)
Ik weet niet hoe groot dynamoverliezen zullen zijn. Gokje is dat dat ergens tussen de 5 en 10% ligt (snaarverliezen, dynamo zelf, gelijkrichting). Als ik het op 10% houdt kun je uit 1 liter diesel á 35MJ zo'n 16 MJ elektriciteit halen. Dat komt overeen met 7 uur lang 600W.

Don't Panic!

Terwijl stationair draaien ongeveer 1L/uur gebruikt.... (richtgetal voor natte-vinger-berekeningen. Zou in specifieke gevallen best de helft kunnen zijn, zeker bij een moderne wagen.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 mei 2015 22:53:10 schreef joopv:
welke energie NIET (uiteindelijk) van de zon afkomstig is?

Eb en vloed?

Arco

Special Member

"Zowel vloed als eb ontstaan onder invloed van de massa van de Maan en de Zon"

:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Die komt van de maan, maar waar komt die energie vandaan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

..en alle vormen van kernenergie.

@Maartenbakker, dat is kinetische energie van de bewegende zon, maan en ronddraaiende aarde. Door wrijvingsverliezen tgv eb en vloed zal de aarde steeds langzamer om zijn as draaien totdat de aarde tot stilstand komt. Meet maar de tijdsduur van een dag en de tijdsduur van de daaropvolgende dag. Je zult merken dat de daaropvolgende dag langer duurt.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 27 mei 2015 22:45:21 (84%)

Op 27 mei 2015 22:33:44 schreef NordRack2:
[...]Eb en vloed?

Scherp!

Het materiaal waaruit de maan bestaat is ooit in een ster gevormd, lijkt me, en de kinetische energie die er in zit komt uiteindelijk ook uit die ster, lijkt me. De energie in de getijden wordt onttrokken aan de aarde, waardoor die uiteindelijk steeds langzamer zal gaan draaien, t.o.v. de maan dan; die zal gaan versnellen. Het massatraagheidsmoment van de maan rondom het zwaartepunt van de aarde is natuurlijk erg groot, vanwege de grote straal.

Kernenergie door splitsing komt misschien niet van onze zon, maar die zware elementen zijn natuurlijk wel in een ster gevormd.

Waar energie door kernfusie precies vandaan komt, daar valt natuurlijk over te discussiëren, maar het antwoord erop zal o.a. afhankelijk zijn van je "mening" van het ontstaan van het universum.

Je zou kunnen stellen dat alle energie uiteindelijk kernenergie is, maar daarmee zou je een boel boomknuffelaars ongelukkig maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De getijdewerking van de maan is veel groter dan die van de zon. Dat komt door de veel kleinere afstand.
De reden dat in zonnestelsels alles maar ronddraait komt denk ik door de wet van behoud van impuls. De materiewolk die ons zonnestelsel heeft gevormd had een miniscule draaiing en door de wet van behoud van impuls draait alles nog steeds.
De maan draait trouwens niet rond de aarde maar rond het gemeenschappelijk zwaartepunt van aarde en maan ;)
Dat de getijden de aarde steeds langzamer doen draaien was me bekend, maar de maan gaat ook steeds sneller bewegen? Hoe zit dat?
Ik ben wel benieuwd wat JoopV nu eigenlijk bedoelde ;)

fcapri,

Een 100A dynamo verbruikt geen 100A. Hij KAN 100 ampere leveren. Maar levert alleen datgene wat verbruikt wordt in de auto.

De ventilator indien op vol vermogen aan 300 a 400 Watt, maar die staat niet altijd vol open. Licht 150 is dan samen ca 500 Watt. Dat is 5% van de geschatte 10 kW. Een radio etc verbruikt bijna niets. Stoelverwarming etc heb je maar kort aan. Ook de radiator-ventilator hoort amper aan te slaan. Allemaal niet relevant voor het verbruik.

Wel relevant is de 2 a 3 kW van de airco. Die hoort uit te staan als je zuinig wil rijden.

Stationair is het stroomverbuik relatief gezien groter omdat de motor dan weinig vermogen levert. Dan merk je kleinere verbruiken wel op.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 mei 2015 23:27:17 schreef Hoeben:
[....]

Wel relevant is de 2 a 3 kW van de airco. Die hoort uit te staan als je zuinig wil rijden.

[....]

Er zijn onderzoeken gedaan, waaruit is gebleken dat het gebruik van airco tijdens het rijden minder energie kost dan het rijden met open ramen. Gebruik van de airco in de winter is natuurlijk uit den boze, maar bedenk wel, dat een oververhit autointerieur een sterk negatieve invloed op de concentratie van de bestuurder heeft...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Er zijn ook onderzoeken gedaan die het tegengestelde bewezen: http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-database/ac-…
In alle gevallen is het rijden met de Airco uit en de ramen gesloten natuurlijk het best. Optie is er ook nog om niet ALLE, maar bijv. 1 raam te openen.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Gebruik van de airco in de winter is natuurlijk uit den boze...

Da's ook niet geheel waar... ;)
Als je een klimaatcontrole in je auto hebt (wat de meeste auto's hebben tegenwoordig), dan zet die 's winters als je start automatisch de airco aan.
(dit om het vocht uit de lucht in de auto te krijgen, anders krijg je beslagen ruiten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 mei 2015 23:27:17 schreef Hoeben:
fcapri,

Een 100A dynamo verbruikt geen 100A. Hij KAN 100 ampere leveren. Maar levert alleen datgene wat verbruikt wordt in de auto.

De ventilator indien op vol vermogen aan 300 a 400 Watt, maar die staat niet altijd vol open. Licht 150 is dan samen ca 500 Watt. Dat is 5% van de geschatte 10 kW. Een radio etc verbruikt bijna niets. Stoelverwarming etc heb je maar kort aan. Ook de radiator-ventilator hoort amper aan te slaan. Allemaal niet relevant voor het verbruik.

ohja, de fabrikanten hebben er een dynamo in geplaatst voor de fun terwijl een goeie 55A dynamo het ook wel kon trekken. de reden dat ze 100A staken is omdat de oudere 55A niet genoeg meer konden geven met alle opties aan.
als je de airco aanschakeld zit daar ook een electrisch gestuurd gedeelte aan om de pomp mee te laten draaien met de motor.

een nieuwe auto zal zowieso al een hoger electrisch verbruik hebben dan een oude wagen. dat is ook de reden dat er een zwaardere dynamo inzit.
dat die geen 100A continue trekt weet ik ook wel, ik wil gewoon al aantonen dat het electrisch verbruik in een auto al niet meer verwaarloosbaar is maar al kan oplopen tot +10%.
vergeet ook niet alle verbruik mee te rekenen die je niet ziet. allerhande stuurdozen met electronica in de auto

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Fcapri, Jou eerdere post waar hoeben op reageert reken jij alsof die 100A dynamo ook altijd 100A gaat leveren. Dat is niet zo.

Nu zeg je ineens dat je dit ook wel weet.

Als er nu een 100A dynamo in zit, kan goed zijn dat de auto op zich aan 50 genoeg heeft. Maar om dan enigzins vlot de accu bij te laden op kortere ritten in de winter (alles aan).... Dat is de situatie waarin je "even" die extra 50A nodig hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Electrische stuurbekrachtiging bijvoorbeeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."