hoogspanningssignaal bruikbaar maken

Hallo, ik ben begonnen met het aansluiten van een (auto) toerenteller op mijn motorfiets(dit is een tweecilinder met twee bobines). Ik vermoed dat ik de pulsen van allebei de bobines moet gebruiken om de juiste uitlening te krijgen(ik veronderstel dat de bobines hier geen verloren vonk geven) De toerenteller in kwestie heeft echter instellingen voor 4-6 of 8-cilindermotoren,dus afwachten maar of het toerental klopt, desnoods zal ik een schakelingetje moeten bouwen om het dubbele aantal pulsen te verkrijgen? Maar wat nu mijn eerste zorg is om het signaal bruikbaar te maken om de toerenteller zuiver en trillingsvrij aan te sturen .Ik ben het aan 't proberen met een statische opstelling op de werkbank met een mechanische onderbreker(50hz)waarmee ik een autobobine van de nodige vonken voorzie .Ik pik het pulssignaal op door een 25-tal windingen rond de hoogspanningskabel van de bobine.Dit geeft echter een niet afleesbare wijzeruitslag tot gevolg (beweegt met schokjes).Op oscilloscoop te zien is het helemaal geen mooie puls maar eerder een uitdijnende amplitude.Ik denk er aan om met een kleine schakeling dit signaal toch wat bruikbaarder te maken voor de teller.Als iemand mij daarvoor een (eenvoudig)schematje kan doorsturen en eventueel wat goede raad zou ik di heel erg appreciëren want ik heb wel wat basiskennis maar ben echt wel een leek op elektronica(hobbyist).

Misschien eerst even uitzoeken hoe deze toerenteller in de auto werd aangesloten?

ik dacht dat een toerenteller een constante voeding nodig heeft , en een aansluiting voor de pulsjes te tellen .
die pulsjes deed ik vroeger met 3 windingen rond de bobinekabel , en soms op de min aansluiting vd bobine , dus tussen sturing (cdi of contactpuntjes) en bobine

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ja, dat was ik vergeten te posten ,de teller heeft drie aansluitingen :rood:plus 12v,zwart:massa en groen :signaal .de beschrijving die er bij was klopt niet want daar werd gesproken over 5 draden waarvan 1 voor de verlichting dient. Bij deze zijn er dus twee draden minder.Wat wel vermeld staat is om het signaal af te nemen op de - aansluiting v/d bobine maar dan zal hij zeker te wijzig pulsen krijgen voor het toerental te kloppen en de twee -draden tesamenkoppelen zal de motor zeker niet draaien (kortsluiting) ,dus als ik het signaal opneem via inductie v/d hoogspanningskabel doet dit niets aan de werking v/d motor.Ik zal in dit geval wel een wat zwakker signaal oppikken dat ik desnoods wat zal moeten opkrikken.Wel is de meter binnenin voorzien van een trimmer om het signaal wat bij te regelen .

je zou de pulsen op de min vd bobine (toch nog een hoge spanningspuls van 200V bij contactpuntjes) kunnen samenvoegen via 2 diode's

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Thevel

Golden Member

@jefferson!
Deze toets wat vaker gebruiken.
Leest wat makkelijker :) :)

Volgens mij is er geen verschil.

Ik bedoel, dat je twee bobines hebt en twee bougiekabels, en of je nu de spanning capacitief afneemt van een der twee bobinekabels of het laagstanningspunt op de betreffende bobine, dat maakt qua relatie frequentie/toerental niet uit.

Als het een automotortoerenteller is, dan is het wel prettig dat hij de helft van je toerental gaat aanwijzen, omdat motoren makkelijk 10000 tpm draaien en auto's de helft.

Bevordert het hoofdrekenen.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Wat voor motor is het? Ik vrees dat je masr de helft van het daadwerkelijke toerental te zien gaat krijgen.

Er zijn twee cilinders met twee bougies per cilinder, die ontsteken ern fractie van een seconde na elkaar, daar kun je wel gewoon een teller voor een vier cilinder gebuiken.

[Bericht gewijzigd door Ruben_Lichtenvoorde op dinsdag 26 mei 2015 23:45:12 (45%)

Ja, dat idee om met twee dioden te werken wil ik wel eens proberen ,op die manier is ook het signaal al wat meer opgekuist( negatieve flank is dan weg) misschien de spanning toch wat begrenzen met een spanningsdeler dan kan ik het signaal bekijken met de scoop met een probe op 1/10 de verzwakking? Zo zou ik het signaal nog wat verder kunnen verbeteren met een paar condensatortjes?

Hensz

Golden Member

Werden (oude) toerentellers niet standaard aangesloten op de onderbreker? Scheelt een boel gedoe met allerlei hoge spanningen.
Volgens mij zit ie bij mijn eigen BMW (1979) ook op de contactpunten.

Don't Panic!

Mijn motor is een yamaha dragstar(xvs 1100)tweecilinder met twee bobines(ik veronderstel dat iedere bobine het juiste aantal vonken geeft). De ontsteking is van het cdi-type(thyristorontsteking zonder contactpunten). Ik heb de toerenteller getest in een statische opstelling met onderbreker van 50hz ,de hoogspanningsbobine gevoed met 12 volt dc zodanig dat deze goed vinkt ,maar zowel op de primaire wikkeling(onderbreker)als de secundaire wikkeling(induktief met een 25-tal windingen) had ik geen bruikbaar signaal(wijzernaald meter sprong wild heen en weer) Er rest mij natuurlijk ook nog de mogelijkheid het te proberen direct op de motor zelf(primair of secundair) maar aangezien de bobines zich onder de benzinetank zitten vond ik het gemakkelijker om de meter de testen(en ijken) met een 50hz-signaal zodoende zou in bij iedere motoromwenteling een vonk hebben is dus 50hz maal 60 sec is 3000 't/min.

Je kunt eens proberen om je 50 Hz triller niet op een bobine te zetten, maar over en weerstand, dus +12, trillercontact, weerstand 1kohm, - accu/massa; en het signaal over die weerstand of een deel van de weerstand aan te bieden aan de toerenteller groene draad,
eventueel een weerstand in serie met een condensator over de contacten.

Als het een autoteller is, is hij dan wel waterdicht?

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op woensdag 27 mei 2015 09:59:06 (10%)

Dat is misschien wel een goed idee om het signaal zo van de triller af te nemen over een weerstand .Als het zo nog niet gaat moet de meter wel kapot zijn volgens mij.Zo een signaal zou er heel wat zuiverder uit moeten zien denk ik .En inderdaad, de teller zal niet 100% dicht zijn ,dat klopt maar ik ga hem inwerken in een daschbord tesamen met nog wat metertjes (volt-en themperathuurmeter enz.) In ieder geval reeds bedankt voor de tips!