spanningsverdubbeling

Hallo,voor een buizenzender (GRC3030) ben ik een spanning nodig 500V= 100mA.
Heb een trafo van 240V wissel. Heeft iemand een schemaatje om via spanningsverdubbeling op 500V te komen?B.v.d. en groet'n,Jan.

RAAF12

Golden Member

Standaard schakeling.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 26 mei 2015 22:15:40 (19%)

Hallo,bedankt voor de reactie. Heb je er ook waardes bij en ervaring mee?

RAAF12

Golden Member

Dat was wat lang geleden, meeste tijd was zoeken naar elco's met voldoend hoge werkspanning. Meen dat 450V de hoogste waarde was. Je kan er 2 in serie zetten met bleeders erover die dienen dan ook als spanningsverdelers. 2 keer +/- 220k 1W

Sine

Moderator

Het mooie van de linkse schakeling is dat de C's al in serie staan. De spanning over een enkele C moet de helft van de totale voedingsspanning kunnen hebben.

Bij AC is de amplitude wortel2 maal de effectieve spanning.

Dus 240V *1.41 ~ 340V dus een elco van 400V voldoet.

Je totale spanning wordt 2x 340 = 680V, dat is dus behoorlijk wat meer dan de 500 die je nodig hebt.

Die 680V is geen probleem;is de anodespanning voor een 807-die kan het wel hebben.

Sine

Moderator

Ok, het enige waar je dan nog op moet letten is de stroom. Die extra spanning krijg je natuurlijk niet voor niets.

De max stroom van de verdubbelde spanning is 0,3x je maximale AC stroom van de trafo.

de condensatorformule is: I = C dV/dt.
Dat kan je omschrijven: dV = I . dt / C .

dV is dan de rimpel die je kan uitrekenen bij een gegeven condensator waarde. dt is voor het linker ding: 20ms.

Als je een "maximale rimpel" weet, kan je de minimale C uitrekenen:

C = I dt/dV

(Let op: de rimpel over het geheel is het dubbele van de rimpel over 1 condensator waar we net aan hebben zitten rekenen).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 27 mei 2015 08:25:05 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat laatste klopt gelukkig niet!

Laten we van die 240 Veff wikkeling verdubbelen.
Met een belasting van bv. 10 kohm en twee condensatoren van elk 50 uF krijg je dan gemiddeld 650 V en een stroom van 65 mA.

De rimpel op de onderste condensator is ongeveer een zaagtand, van 50 Hz en een spanning van iets meer dan 24 Vpp.
De rimpel op de bovenste condensator is dat ook, maar op de kop (in tegenfase).

De totale rimpel, de som van deze twee dus, is een zaagtand van 100 Hz en een spanning van bijna 23 Vpp.

De schakeling valt dus best mee: niet alleen is de rimpelspanning de helft van wat je zou denken, maar het is ook nog eens 100 Hz en geen 50 Hz.

(Deze voeding als examenvraag is net in Electron behandeld - tot die tijd had ik me dit ook niet gerealiseerd. :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oke,bedankt voor jullie uitleg. Welke diodes zet ik erin?

benleentje

Golden Member

En bij de rechter schakeling is het daar 200Hz?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat het met 1N4007 dioden wel zal lukken, kunnen 1000 volt bij 1A aan. Deze zijn vrij universeel.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 mei 2015 22:39:15 schreef benleentje:
En bij de rechter schakeling is het daar 200Hz?

Nee, jammer genoeg niet.
Van 50 naar 100 Hz kwamen we door in de negatief gaande flank van de ene zaagtand, een positieve van de andere te plaatsen. Dat kwam overeen met tegenfase op 50 Hz. Die tegenfase hebben we wel.

Om nu naar 200 Hz te gaan, zou je ergens een golfvorm moeten vinden die een 90 (of 270) graden verband met de 50 Hz ingang heeft. En die hebben we niet.

Je zou natuurlijk iets kunnen ontwerpen met faseverschuiving, maar de spoelen en condensatoren die je daarvoor nodig zou hebben, kun je beter rechtstreeks voor de afvlakking gebruiken. :)

--
Bij de linker schakeling komt, met de in het voorbeeld gebruikte getallen van 240Veff in, zo'n 660V piek over elke diode (afwisselend, natuurlijk) te staan. Ik denk ook dat de 4007 genoeg reserve heeft.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

heb alles doorgelezen en heb nog een vraag: de elko's moeten 50µF 400V zijn?

Sine

Moderator

Zoals hier boven beschreven hangt dat van je stroom en je toelaatbare rimpel af.

Die 50uF was enkel een voorbeeld van FET, maar toevallig was dat ook een veel gebruikte waarde in dubbel elco's (die je overigens niet kunt gebruiken, of je moet de negatieve geisoleerd opstellen)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 31 mei 2015 15:11:06 (56%)

Op 31 mei 2015 15:07:43 schreef pe1gjh:
heb alles doorgelezen en heb nog een vraag: de elko's moeten 50µF 400V zijn?

Niet alles dus....

dV = I . dt / C = 0.1A . 20ms / 50uF = 40V.

Je krijgt 40V rimpel. Of je dat acceptabel vind weet ik niet. Of dat acceptabel is weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

C=I x dT/dV
I=0,2A dT=0.020sec dV=max. toelaatbare rimpel (hoe kom ik aan dit gegeven)
spanning moet de anodespanning worden voor een 807; dus is niet zo kritisch

240x√2=339V-1,2V drempelspanning=337,8V

Of doe het andersom: vul 50 uF in, bereken de rimpelspanning en vraag je af of dat acceptabel is in jou schema.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt allemaal voor de reacties.ik ga maar een s even aan het experimenteren met die verdubbeling.De gloeispanning en de anodespanning voor het ontvangstgedeelte heb ik aan de draai en bromvrij.Set is een stuk stiller zonder dynamotoren.Nu nog de anodespanning voor het zendgedeelte.
Groet'n,Jan.

jerome

Golden Member

Jammer dat je geen trafo hebt van ong. 450V uit. Voor jou toepassing zie ik graag een smoorspoel tussen gelijkrichter en buffer. 2 trafotjes secundair is serie is beter denk ik.
Mocht het niet te goeie komen, ik heb nog een kleine scoop die al deels gesloopt is, maar de trafo is er nog. Zal wel geen 100mA aan kunnen schat ik.