Negatieve spanning aansluiten op positieve aansluiting

Goedendag,

Voor een projectje heb ik een mp3 module en een versterker gekocht en heb het ook aangesloten op een negatieve spanning (-24V DC) aangesloten. De module heeft heel kort gewerkt want toen ik een USB in de MP3 module deed toen stopte deze module ermee.

Mijn vraag is heb ik hem op de goede manier aangesloten?
Waarom werkt het niet met een USB? (SD-kaart werkte wel)

Schema.bmp

http://smorenberg.com/bouwpakket-mp3-jukebox-module.html

http://smorenberg.com/mk-190-velleman-bouwpakket-2x5-watt-versterker.h…

Ik denk dat je met USB problemen krijgt met spanningsverschillen. Je massa is -24 V (waar komt die vandaan?) en de massa van het andere USB aparaat is waarschijnlijn 0 V ?

De voeding komt uit een intercom installatie. Deze intercom installatie werkt volledig op -24v.

Is het mogelijk om iets te bouwen dat je wel de USB kan gebruiken?

Lambiek

Special Member

Ik snap niet waarom je een negatieve voeding gebruikt. Er staat in de specs voor de versterker 6 tot 14VDC, en in de specs voor de MP3 5VDC of 9 tot 12VDC via een weerstand van 68Ω 1W.

Dus wat je nu gedaan hebt gaat niet werken.
Ik hoop niet voor je dat je ze al gesloopt hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Waarom een negatieve 24V voeding met 7912 en 7905 gebruiken?? :'(
Met een 7812 en 7805 zal het wel blijven werken.
De gemeende oorzaak zal zijn dat de massa van de modules aan de min en de ground liggen, dus een kortsluit-lus.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Op 27 mei 2015 13:44:16 schreef Gijs S:
De module heeft heel kort gewerkt want toen ik een USB in de MP3 module deed toen stopte deze module ermee.

Wat is "een USB"? En: "stopte ermee" als in "bleef hangen", of defect? (doet ook niet meer wat het eerst wel deed)

@Lambiek: in principe geen probleem, zolang elke module maar de juiste spanning met juiste polariteit krijgt. Zonder die audio aansluitingen klopt dat wel, lijkt me.

Zo gauw je signalen tussen die modules aan elkaar gaat knopen is het een ander verhaal. Goede kans die "G" aansluiting van versterker of MP3 module aan een voedingsspanning ligt, en zo ja zal dat meestal aan de - zijn. Maar volgens schema zit er tussen de - van beide modules 7V verschil.

Dat zou ik dus eerst eens checken op beide modules, of audio 0V punt aan een v/d voedingsspanningen ligt.

Ten 2e (Gerard was sneller :) ): pak aan de linkerkant v/h schema "-24V" als massa, dan kun je "0V" als "+24V" lezen. Een 7812 en 7805 erbij, en je kunt de - van beide modules aan elkaar leggen. Leest makkelijker, en grotere kans dat het werkt.

En eh... ik zou nog een wat grote elco a/d uitgangen van die spanningsregelaars leggen (22...100 µF oid). Als je iets in de USB poort van die MP3 module plugt, levert dat een kortstondige piek in het stroomverbruik op, die 7905 gaat dat mogelijk niet opvangen met maar 150 nF aan z'n uitgang. In dat geval: spanningsdip -> module hangt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het blijft natuurlijk wel zo dat in de intercom juist de + aan massa ligt.
Door zijn − zomaar aan de massa van de andere apparaten te hangen, krijg je sluiting zodra hun massa's elkaar aanraken.
Het blijft hoe dan ook linke soep.

Als je werkelijk aan die −24V vast zit, kun je beter een switched convertertje kopen voor een paar euro om daarmee uit de −24V je positieve spanningen te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Vindt ik ook, geef dat spul zijn eigen voeding. Gaat een hoop problemen voorkomen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Wat betreft USB zijn er ook geisoleerde kabels. (ik vermijd om potentiaalredenen meestal USB en gebruik Ethernet, da's van nature al geisoleerd)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com