Droogkast draait nog maar verwarmt niet meer

Hey allemaal,

Zoals de titel zegt: mijn droogkast draait nog maar verwarmt niet meer. De lucht die eruit komt is koud.

Het is een condensatiedroogkast van Bauknecht type TRKK 6621.

Ik zie aan de achterkant binnenin iets wat ik vermoed dat een thermostaat zou moeten zijn, met twee componenten die er niet fris uitzien. Het zwarte blokje lijkt een wit gekristalliseerd beslag te hebben. Het witte blokje lijkt gesmolten.

Something's wrong :)

Wie weet wat die blokjes doen, wat er dus kapot is, en of het de moeite is om het te laten maken?

Many thanks!
Bart

Arco

Special Member

Ik moest even zoeken wat een 'droogkast' precies is. (blijkt een wasdroger te zijn... :) )
(normaal verstaan ze onder droogkast een kast om levensmiddelen te drogen voor langere houdbaarheid...)
De blokjes zijn gewoon faston connectors waarmee de draden op het element zitten gestoken. Gedeeltelijk gesmolten, kan dat ze slecht contact maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wasdroger dan :)

Die metalen buisjes waar die faston connectors op aangesloten zijn: is dat de thermostaat of iets totaal anders? Sorry maar ben een leek op dat vlak.

Ik neem aan dat zo'n connectors vervangen twee keer niks kost?

Thanks

Die metalen buisjes is het verwarmings- element.
Die faston connectors vervangen door een goede uitvoering "no low butget" !!!
Die twee tonnetjes waar de bruine draden op zitten zijn de clixons. Die schakelen boven een bepaalde temperatuur.
Waarschijnlijk is er daar 1 van uitgeschakeld.
Meten is weten in dit geval.

Merci voor de info.

Die clixons...mocht er daar eentje van uitgeschakeld zijn, kan je die dan weer inschakelen? Of zijn die dan onherroepelijk kapot?

Zijn dit eigenlijk typisch de dingen die maken dat een droogkast wasdroger "kapot" gaat?

Ik vraag het maar omdat deze machine toch al 9j oud is, en Bauknecht nu ook maar eerder gemiddeld van kwaliteit is.

Of anders gezegd: de moeite om te laten maken, of toch maar een nieuwe kopen? Iemand een uitgesproken mening?

Arco

Special Member

Die klixons zijn temperatuurzekeringen. Meestal automatisch herstellend, maar er zijn ook eenmalige. (die moet je vervangen als 'ie niet doorpiept)
Zelfs als het een automatische is kan die ook nog wel eens kapot zijn, hoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou in ieder geval het verwarming element opnieuw aansluiten en dan kijken of ie het weer doet.
Desnoods voor TEST even de clixons doorverbinden, PAS OP is wel LIVE spanning!

Ter info:

Er zitten 2 clixons, 1 is een beveiliging ter oververhitting en 1 is de aansturing van je verwarmingselement die schakeld je element in en uit.

Sommige beveiligings clixons zijn te resetten dmv een rood knopje, deze echter niet. Wel zijn ze simpel te controleren door ze even door te piepem zoals hier al is vermeld. Meestal is het vervangen van de faston stekkers voldoende.

De faston stekker zijn er met een speciale tang aangezet. Die heb je waarschijnlijk niet omdat ik lees dat je een leek bent (helemaal niet negatief bedoeld natuurlijk).

Die moet je er echt wel netjes aanzetten (niet effe platknijpen dus) anders branden ze er binnen een mum van tijd weer uit.

Een beetje electro monteur/hobbyist heeft wel een geschikte tang.
Als je je woonplaats/locatie in je profiel invult is er missschien wel iemand in de buurt die je kan helpen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als de stekkertjes op het element defect zijn kan ik uit ervaring zeggen dat de interne temperatuur zekering IN het element stuk is/zijn. Meet element eerst ohms door. In dien OK, nog mazzel en vervang dan alle stekkertjes en clixons ( voor de clixons is een kitje voor met twee clixons en beugeltje) Als je een nieuw element neemt, zitten er ook nieuwe clixons bij (geen bedrading) Dit euvel onstaat door te veel vocht, dus droger moet grondig gereinigd worden en vooral bij schoepjes en afvoerkanaaltjes. Even afvragen of het nog waard is, droger is al gauw een 15 tot 18 jaar oud.