Verschil werking tussen spanningsregelaars 7805 en sigaret aansteker wagen

Hey,

Ik heb graag een externe voeding met oplaadbare batterijen voor mijn gps (interne batterij).

Nu heb ik het volgende reeds geprobeerd.

* 7805 aangesloten op alkaline batterij en gps en uitgangsspanning is 5 volt. Gps krijgt even lading (ca.2 min) en dan valt de lading weg. Of accepteert de gps deze niet meer.

* USB stekker sigaret aansteker gedemonteerd en aangesloten op batterij en gps en deze blijkt het wel te doen en blijft laden.

Waar zit het verschil tussen de spanningsregelaar van de sigaret aansteker en die van de 7805?

Iemand enige info?

Alvast dank.

Bart

RAAF12

Golden Member

Is die 'gps' een autonavigatie kastje met usb of cinch whatever aansluiting?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 27 mei 2015 22:14:47 (11%)

Doe eerst eens een berg details en foto's want dit vereist een glazen bol. Zo zie ik niet in de bol of je een USB laadaansluiting gebruikt of een aparte ingang.
overigens is een setje alkaline met een 7805 wel het summum van onrendabel - duur en verspillend. Die 7805 stookt alles wat te veel is weg in hitte ...
Koop een powerbank, die zijn er te kust en te keur.

Eén antwoord kan ik al wel geven: de regelaar in de aanstekerplug is een schakelende regelaar , die gaat heel wat zuiniger om met energie dan een standaard 7805.

9 volt batterij is natuurlijk is notime leeg,elke minuut die je daaruit energie kunt winnen is meegenomen.

de aansteker oplossing zal een nette usb connector hebben die je ook gebruikt , en die je niet gebruikt bij je 7805 methode ?
kijk dan eens naar de datalijnen van de usb plug, die hangen op een bepaald nivo tov de voedingsspanning en elkaar.

[Bericht gewijzigd door JvdBe op woensdag 27 mei 2015 22:20:54 (42%)

stop het overmatig spatiegebruik !

Ja, alkaline is een 9volt bat voor te proberen.
Nadien wil ik herlaadbare aa batterijen.

Gps is een fietsmodel met mini usb aansluiting

Een draagbare USB-oplader kost tegenwoordig toch helemaal niets meer? Waarom moeilijk doen en het wiel opnieuw uitvinden? Je hebt er bovendien niet zo veel kaas van gegeten, blijkt uit je post, dus gewoon een ding kopen. Goedkoper, sneller, betrouwbaarder.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

waarschijnlijk is die sigaretteregelaar een schakelend geval. die zal van 9V 300mA naar een 5V 500mA gaan (dat is toch al veel stroom voor een 9V blokje).

jouw 7805 gaat 9V 500mA afnemen om 5V 500mA te leveren en zal hierbij de overige 4V aan 500mA verstoken in hitten (2watt). 500mA kan een blokbatterij volgens mij niet leveren

voor de rest idd een usb powerbank kopen. in de action liggen er wel (laatst zag ik 9€ voor eentje met 2x 18650 accus

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 27 mei 2015 22:21:09 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Idd, een usb oplader kost tegenwoordig niets meer en heb ik dan ook.
Maar de bedoeling is om iets redelijk compact samen te stellen met vervangbare batterijen en geen powerbank van 10000mAh.

En in geval van nood kan ik nog altijd verder met alkaline batterijen.

En heb er idd nog niets zo veel kaas van gegeten maar sta dan ook niet bekend voor de gemakkelijkste weg te nemen.
Dus kom ik die kaas hier eten! :)

Volgens mij weet ik genoeg, bedankt voor de info allemaal.

Zoek dan gewoon een houder voor 4 AA's (of C of D cellen), en een USB A-female steker. 4 NiMH cellen geven 4,8 volt; dat valt nog binnen de USB-specificatie. Indien er alkalines in gaan, een 1N4001 in serie; dat valt ook weer binnen de USB specs.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

hier in de auto ook een 7805 regelaar ... 3 verschillende schakelende geprobeerd, en alle 3 geven ze enorme storing op de autoradio

dus er kan wel een reden zijn voor de "gouwe oude 7805"

RAAF12

Golden Member

Storing op de MG of FM? Lijkt mij een niet goed afgeschermde antennedraad. Die USB auto 12V > 5V adapters storen hier niet. Een 7805 op het 12V boordnet hangen geeft vaak veel dissipatie.

In geval van een aftandse half kapotte radio kan een 7805 soelaas bieden ja. Ik gebruik al zo'n 12 jaar schakelende regelaars/voedingen in 3 verschillende auto's en ik heb nog nooit last van storing gehad. Sterker nog: ik gebruikte in mijn twee vorige auto's DC-DC converters, juist om dat te voorkomen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik heb een 30€ goedkope chinese autoradio steken, ik gebruik een 11€ dashcam met goedkope chinese USB converter.
ik laad mijn gsm op met een 1€ usb converter in de sigaretteplug (action gekocht) en allen zitten ze permanent aangesloten in de auto.

heb nooit storing. in men dodge zat een oude radio van een jaar of 30-40 oud (enkel fm met 2 draaiknoppen en een 6tal drukknoppen). ook daar sporadish de gps gebruikt met zo een goedkope usb dc-dc converter, geen storing. en die zijn antenne was een stuk koperdraad in het dashboard.

als je ziet wat een storingsbron het autoboordnet is, vind ik het raar dat die dc converters een storing zouden kunnen maken die de radio niet tegenhoud.

een 7805 in een 14V boordnet hoort gewoon niet. bij 1A op usb ga je 9watt in warmte verstoken. rendement rond de 30% dus, dat is nog slechter dan de auto zelf

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 28 mei 2015 06:30:11 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Een luidspreker doet 't nog slechter qua rendement. (een goede haalt misschien 6%... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als je met zo'n luidspreker 5V moet gaan opwekken zal het rendement wel nóg lager worden. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Een 9V blokje kan niet voldoende stroom regelen, en qua stroring van de 7805, staan de in de DS voorgeschreven condensatoren er ook bij?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.