Omvormer

Ik heb voor een schoolproject een omvormer gekregen om van een batterij van 12 volt mijn spanning om te vormen naar 230 volt. Ik heb dit aangesloten en dit werkt perfect maar nu ik opzoek over omvormers snap ik de uitleg niet.. Is er iemand die mij een korte maar duidelijke uitleg kan geven zodat ik het wel begrijp ?
Groetjes.

Brent, je vraagstelling is niet volledig. Een zinnig antwoord is onmogelijk. Er moet gegokt worden wat je precies wilt weten. Iemand die perfect gokt kan je vraag beantwoorden, de rest zit voor jan met de korte acchternaam te proberen je te helpen.

In autos is 12V DC elektrische energie gebruikelijk. In huizen (in europa) 230V AC gebruikelijk. Die omvormer van jou die neemt 12V DC en maakt daar 230V AC van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sorry voor de incomplete uitleg maar ik weet niet goed hoe ik dit zou beschrijven. Ik zou graag willen weten wat er inwendig in het apparaat gebeurt om van 12 Volt 230 Volt te maken als dit mogelijk is . Ik hoop dat ik het hier een beetje duidelijk omschrijf.
Alvast bedankt.

Een oscillator die 50 Hz afgeeft bij 230 volt en die gevoed wordt uit een accu van 12 volt

EricP

mét CE

Dat is afhankelijk van het ontwerp van de omvormer:

  • 12V blokgolf maken en met een trafo naar 230V blokgolf (wat er staat is wat krom, maar voor het idee)
  • 12V sinus maken en met een trafo naar 230V sinus
  • 320VDC maken via een fly-back achtige constructie en dmv. PWM van daaruit een sinus in elkaar PWM-en
  • Nog wat andere varianten

Elke variant heeft z'n voordelen en nadelen. Doorgaans een afweging tussen robuustheid, vermogen, kostprijs en vorm van uitgangssignaal.

Anno 2015 is 'iets om naar 320VDC te gaan' en vandaar uit een sinus in elkaar PWM-en 'standaard' voor een beetje omvormer. Echter, er zijn nog zat no-budget Chinezen die allerlei variaties op bovenstaande thema's verzinnen - en nog iets als 'blok', 'trapezium' of 'modified sine' verkopen...

Het is een omvormer die van 12v blokgolf maakt en dan met een transfo naar 230V blokgolf gaat.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

begin eens met een merk en type en ook niet geheel onbelangrijk het vermogen

ik heb een KLEIN vermoeden wat de school bedoeld en dat is een lichte uitwerking van wat EricP zegt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???