Radio op PC voeding (van 220V naar 12V)

Op 29 mei 2015 13:56:53 schreef K7Jz:
En hele oude voedinkjes kan je niet onbelast gebruiken, dus niet eerst de radio uitzetten en daarna de voeding.

ideaal dus , radio uit gaat voeding uit .

DK , waarom connector afknippen ? .
gebruik de 4 of 6 polige connector met geel/zwart , kan alle vermogen door.

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Omdat je anders altijd met tig draden ligt te klooien
Alles mooi binnen de behuizing afknippen/doorverbinden en enkele dikke aders terugsolderen voor je 12V

maartenbakker

Golden Member

PC-voedingen die zonder belasting uitvallen, komen vrijwel niet meer voor en als je daarop vertrouwt bij het uitzetten kan het best dat ze harder slijten dan de bedoeling was (en om de radio weer aan te zetten moet je sowieso de netspanning eerst onderbreken).

Het enige effect waar je voor moet uitkijken, is dat bij wat ouderwetsere/goedkopere/minder zuinige voedingen de kruisregulatie erg slecht is als je alleen de 12V lijn fors of zelfs wisselend belast (bij gebruik op hogere volumes of met een stevige eindtrap erachter). De 12V blijft dan aan de lage kant terwijl de 5V lijn richting overspanningsbeveiliging of maximale spanning van de gebruikte elco's loopt. Dat los je op door bijvoorbeeld 1A uit de 5V te trekken.

Bij modernere/duurdere/80+ bronze of beter voedingen is de regulatie meestal beter en kun je de 12V lijnen maximaal belasten zonder dat je veel op de andere lijnen ziet gebeuren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 29 mei 2015 14:30:41 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb reeds een pc voeding omgebouwd

Geel als plus gebruikt
Zwart als massa
en de groene draad met de zwarte doorvoorbonden.

Heb nu iets meer dan 12 volt op de uitgang staan,en de radioverlichting gaat aan,alleen werkt het display van de radio niet!

wat kan dit zijn,wanneer ik de radio in de auto zet werkt deze volledig!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je weet toch dat de autoradio _twee_ draden heeft die aan de plus moeten hangen? Eentje permanent, de ander alleen als het contact op staat.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ja,ook deze heb ik al doorverbonden met elkaar

maartenbakker

Golden Member

Om wat voor radio gaat het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er zit bij sommige modellen een 3e draad aan de radio welke het display licht aanzet en de rest van de radio. oa pioneer heeft modellen die met 3 draden +12v werken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb een kenwood,type voeding is atx

pa3gws

Golden Member

Op 31 mei 2015 17:56:42 schreef MEK:
Heb een kenwood,type voeding is atx

Nu nog het type van de radio en we worden er blij van. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hier een aantal foto's

Van de voeding en radio

pa3gws

Golden Member

Nog 1 poging dan wat is het type van de radio?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Dan moeten de rode en de gele draad van de radio samen aan de gele draad van de voeding.
En de zwarte van de radio aan de zwarte van de voeding.
Als het dan nog niet werkt gaat er of iets mis met de voeding maar je meet 12 volt dus dat zou goed moeten zijn.
Dan blijf er over dat er iets mis is met de radio.
Zit het front er goed op want als dat geen of slecht contact maakt werkt het ook niet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik weet het al denk ik, deze radio heeft een bekend probleem met de smd weerstanden welke de voeding voor het display verzorgen. deze worden te heet en onderbreken in de soldeer. soldeer ze eens opnieuw en het ding werkt weer.

het zijn een aantal dezelfde in serie staande weerstanden bovenop de hoofdprint rechtsvoor in de hoek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Maar dan zou hij het in de auto ook niet goed doen, lijkt me.

Volgende stap zou kunnen zijn om aan de hand van merk en type Kenwood KDC-W534UA een overzichtje van de aansluitingen te zoeken (gebruiksaanwijzing of servicemanual) en te kijken wat er misschien ook nog aangesloten moet worden.

Eventueel zou het ook nog een massaprobleem kunnen zijn. probeer het huis eens aan massa te leggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alvast bedankt voor alle tips,ga deze week kijken wat het kan zijn!

Ik hou jullie op de hoogte!

Heb de voeding nogmaals opnieuw aangesloten,en nog steeds het zelfde effect!

Radio display blijft donker,de verlichting en de bieding van de cd-speler werken wel,denk dat er niet anders op zit dan een andere radio aan te schaffen!

pa3gws

Golden Member

Doet hij het in de auto ook niet meer?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Als je de voeding nogmaals opnieuw aansluit, zonder details te vermelden heb je kennelijk niets aan de aansluitingen veranderd. Als het de eerste keer niet werkte, is de kans 100% dat het dan de tweede keer ook niet werkt.

Heb je geprobeerd massa te maken aan het huis van de radio? Wat heb je nog meer geprobeerd?

Ik heb ondertussen de gebruiksaanwijzing opgezocht en kom daar ook niet direct bijzonderheden tegen. http://manual.kenwood.com/files/B64-3266-00.pdf

Geel en rood aan de +12V, zwart aan massa, zou in principe moeten werken als ik het zo lees. Tenzij jouw versie die op UA eindigt anders aangesloten moet worden dan de versie die op Y eindigt of geen eindletter kent, maar die kans lijkt me niet heel groot.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 juni 2015 22:02:54 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 2 juni 2015 18:30:55 schreef MEK:
Heb de voeding nogmaals opnieuw aangesloten,en nog steeds het zelfde effect!

Radio display blijft donker,de verlichting en de bieding van de cd-speler werken wel,denk dat er niet anders op zit dan een andere radio aan te schaffen!

Als hij het in de auto wel doet kun je beter een voeding van 13,8 Volt aanschaffen.

maartenbakker

Golden Member

Voor het spanningsverschil hoef je dat niet te doen. Als de PC-voeding 12V levert (nameten kan geen kwaad) zou dat moeten werken. Waar het probleem dan wel zit, blijft nog even de vraag. Vooralsnog lijkt het me niet nuttig om kosten te maken aan een nieuwe radio en/of een nieuwe voeding, zonder eerst een redelijke kans op succes te bepalen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 mei 2015 20:36:15 schreef testman:
ik weet het al denk ik, deze radio heeft een bekend probleem met de smd weerstanden welke de voeding voor het display verzorgen. deze worden te heet en onderbreken in de soldeer. soldeer ze eens opnieuw en het ding werkt weer.

het zijn een aantal dezelfde in serie staande weerstanden bovenop de hoofdprint rechtsvoor in de hoek..

Testman,het klopt helemaal!

Heb inmiddels het probleem gevonden en alles werkt nu naar behoren!
Het zat in de weerstanden van de radio!

Nu nog een vraag hoe kan ik zorgen voor een constantestroom op de radio kan houden,want wanneer ik nu de radio uit zet ben ik het gehele geheugen kwijt!

maartenbakker

Golden Member

Dat is een ontwerpfout van de radio.

Een ander merk radio gebruiken is de simpelste oplossing (ongeveer de helft van de merken onthoudt de zenders wel gewoon - Philips, Grundig en Blaupunkt horen bij mijn weten tot het goede kamp).

Een mogelijk alternatief is om eens te kijken of de radio op 5V zijn geheugen vast wil houden en dan de permanente + als volgt met (schottky)diodes verbinden en de PC-voeding via de schakelingang te schakelen (effectief staat hij dan dus altijd standby inplaats van uit):

code:


+12 (voeding) -------------------- + geschakeld (radio)

+12 (voeding) ----|>|---\
                         }-------- + permanent (radio)
+5SB (voeding) ---|>|---/

- (voeding) ---------------------- - (radio)

- (voeding) ------ schakelaar --|
                                |
PON (voeding) ------------------|
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."