Subwoofer Knort

Beste Mensen,

Sinds gister knort mijn subwoofer als een varken :P
Hij doet dat op de maat van de bas, maar wordt niet harder als de bas ook harder gaat.
De bas zelf is gewoon zuiver alleen hij knort erbij.
Het gaat om een Harman Kardon HKTS 65 set van nog geen jaar oud.
Nou ben ik de bon kwijt op een of andere manier dus garantie zal er wel niet inzitten.
Kunnen jullie mij misschien vertellen wat het is en of het te maken is?

Ik heb er maar een filmpje van gemaakt misschien wat makkelijker (A)
https://www.youtube.com/watch?v=UjS4dGyr4eg

Alvast hartelijk bedankt.

Raymond

[Bericht gewijzigd door Raymond88 op donderdag 28 mei 2015 17:00:19 (11%)

echtepino

Golden Member

Klinkt gewoon al een mechanische resonantie, staat de kast tegen de muur te trillen, is er binnenin iets los gekomen?

Word lid van de Benelux DX Club
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 mei 2015 17:18:08 schreef echtepino:
Klinkt gewoon al een mechanische resonantie, staat de kast tegen de muur te trillen, is er binnenin iets los gekomen?

Nee hij staat gewoon vrij, heb ik al naar gekeken.
Wat ik nog niet gedaan heb is hem open schroeven i.v.m met de garantie als ik de bon weer vind.

Op 28 mei 2015 17:21:19 schreef Shiptronic:
Bekend probleem, Veel lees plezier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/97666/1/harman+kardon+hkts+65 ; mischien beter daar verder ?

Dit is zeker niet hetzelfde probleem mijn sub doet het gewoon, hard heb ik gewoon zuivere bas alleen hij kraakt/knort erbij.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 mei 2015 22:19:37 (34%)

echtepino

Golden Member

Heb je wel een betalingsbewijs/overschrijving/pinbon? Dat geldt vaak ook.

Word lid van de Benelux DX Club

Klinkt als een spreekspoel die aanloopt !
Mogelijk is de magneet losgekomen, dit komt vaker voor.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Beste Raymond88,

Waarschijnlijk heeft echtepino gelijk met die mechanische resonantie. Ik had eens zoiets met een luidspreker waar de naad van zijwand was losgekomen (maar wel een cheap-ass ding, geen Harman Kardon waarvan je toch wat kwaliteit verwacht).

Het was nog verbazingwekkend lastig te vinden, omdat de kracht die nodig is om die naad met de hand open te trekken best groot was ondanks het feit dat een paar Watt aan vermogen genoeg was om het te laten resoneren. Een beetje houtlijm en ik heb er nooit meer wat van gehoord.

Zelfs als je geen bonnetje hebt is het verstandig om er eerst voor terug te gaan naar de winkel, zeker als je er veel geld aan heb uitgegeven. Anders contact opnemen met Harman Kardon, want die hebben een reputatie te verliezen en zullen je misschien ook zonder bon nog wel helpen. Daarna zou ik er pas uitgebreid in gaan poeren. (Ik realiseer me dat ik de alinea's dan misschien anders had moeten indelen. :))

Groet,
Kruimel

PS @Gadget_inc: De magneet losgekomen? Gebeurt dat echt? o_O

Zeker dat het de luidspreker is ?
Defecte versterkers durven ook wel eens een knorrend geluid te geven.

Mvg Oswald

@kruimel

Jazeker dat komt vaker voor helaas !
Heb heel wat philips vintage speaker gehad waarbij dit gebeurde.
Lijmlaag brak kapot door vermoedelijk ouderdom en de magneet gaat zichzelf opnieuw centreren, wat dus niet het center van de speaker betreft.
Wil je dit goed fixen dien je eigenlijk de hele speaker te demonteren.
Daarbij bedoel ik het verwijderen van de conus etc.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kruimel

Golden Member

Auwch! Een losse magneet is vervelend, want die reparaties zullen wel even tijd en moeite kosten...

In het filmpje van de TS op youtube meen ik te horen dat lage tonen onder een bepaalde amplitude niet vervormen. Klopt dit? Want dan is het waarschijnlijk geen aanlopende spreekspoel.

Kapotte versterker kan ook, maar dat kan ik in elk geval niet horen. Wat gebeurt er als je hem harder zet?

Groet,
Kruimel