droger Bauknecht TRA 4350 schema

dijkmane

Golden Member

interne lamp brand niet.
lamp zelf is goed, er komt geen spanning op.

schema zal me helpen de fout op te sporen.

alles wordt intern geleid naar een centrale print, maar kan in eerste instantie even niet vinden waar de lampsturing zit.

google geeft me alleen hits op de gebruiksaanwijzing..

In no Sense, Nonsense

het lampje zal met een relais worden aangestuurd op de print, of direct met de deurschakelaar. zeker weten dat de lamp goed is? dus gemeten of in een andere fitting gedraaid?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Mocht het schema onverhoopt niet kloppen: er zijn op zijn minst 9 varianten van de TRA4350. Meestal zitten de verschillen alleen in de details (electronisch maar ook bijvoorbeeld de kleur van de kast), maar toch goed om te weten. Het exacte model wordt gegeven door het 12-cijferige servicenummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 30 mei 2015 19:17:44 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

thnx tonratterman, ik ga even zoeken hiermee.

ja, de lamp is echt goed, meet ohms door en brand wel in de koelkast ( staat ernaast ).
ik zie dat het loopt via de deurswitches ( droger stopt wel als deur open ) en een relais.
moet te vinden zijn zo.

In no Sense, Nonsense
dijkmane

Golden Member

zit toch wat ingewikkelder.

relais schakelt niet, eruit gesoldeerd, met voeding erop, schakelt prima, relais ook gewisseld met die ernaast.

lampje heeft een nul, direct via de print.
de L zou via het relais moeten komen, aan andere kant van relais is L er wel.
na relais loopt de aansturing ook nog via een MOSC500, die wordt aangestuurd via een IC op de print, vanuit pin 13.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3815.jpg

In no Sense, Nonsense
maartenbakker

Golden Member

Het IC is een customgevalletje van Motorola, zo te zien een processor maskergeprogrammeerd voor timerfabrikant Eaton. Als alle andere functies het goed doen, is de kans niet zo heel groot (maar wel aanwezig) dat het aan dit IC ligt.

Wat bedoel je met MOSC500?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

sorry, typefoutje
MOCZ500
http://circuits.datasheetdir.com/142/MOCZ500-pinout.jpg

lampje wordt dus geschakeld door EN het relais EN dit SSR ( staan in serie ).
beide aansturingen ervan komen uit het IC

In no Sense, Nonsense

Grote kans dat die MOCZ500 defect is.

Ik heb eens even gekeken wie deze chip heeft.
Ik kon hem NIET vinden bij Conrad, Farnell, Mouser of Digikey.....

Je zou eens een kunnen vragen op dit forum wie nog zo'n dingetje heeft liggen.
Je maakt de grootste kans bij iemand die vaak witgoed repareert, en nog oude reserveprinten ed heeft liggen op zolder.
Maar je weet niet zeker of deze onderdelen ook werken, totdat je ze test.

Je kunt hem er ook eens uitsolderen, en dit IC in een schakeling knutselen die een kleine lamp 15W? aanzet.
Als je de LED op pootje 1 en 2 laat branden dan moet hij de TRIAC aan de andere zijde in geleiding zetten, waardoor de lamp moet gaan branden.
Wel veilig in elkaar zetten ivm netspanning..

Er ist wieder da...

het relais schakelt de lamp echt, de triac kan de lamp dimmen om deze langer mee te laten gaan. het effect van dimmen zonder glazen deur ontgaat me anders verder..

ts zegt dat het relais niet schakelt, dus de aansturing van dat ding is stuk..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 31 mei 2015 11:41:02 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman
Inderdaad, ik heb slecht gelezen.
De aansturing voor het relais is inderdaad stuk.
Een heeeele kleine kans dat het relais slecht gesoldeerd zat en nu wel werkt.
Anders moet de driver-chip worden vervangen (als die ergens te koop is..).

Er ist wieder da...
maartenbakker

Golden Member

Ik kan bij snel lezen nergens terugvinden waardoor het relais wordt aangestuurd. Niet rechtstreeks uit de microcontroller, lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
dijkmane

Golden Member

weer even tijd gehad.

relais wordt geschakeld via een BC546B ( vervangen ) en een weerstand.
kan slecht meten als apparaat aan staat, draden zijn allemaal erg kort, maar relais wordt niet aangeschakeld.
dus of er komt geen signaal uit de IC, of er wordt niet aan de voorwaarden voldaan voor lamp aan.( volgens mij is dat deur open ).

ik laat t maar, het is maar een lampie in een droger, dan maar zonder licht droger laden..

In no Sense, Nonsense