Reparatie Schneider Electric/Telemecanique magelis XBTG6330

Die output kan natuurlijk open-collector zijn en vanaf het moederbord z'n pull-up krijgen.

If you want to succeed, double your failure rate.
High met Henk

Special Member

dat zou kunnen en ik ook wel logisch vinden, maar zo staat het dus niet in de datasheet.. Active high wil zeggen dat iig iets het ding tegen een voedingsrail legt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Active high kan prima O/C zijn. Het zegt niks over de topologie van de driver.
Het zegt wél iets over de signaal-logica.

Zeg ik: die output geeft aan dat de lamp stuk is, en is active-high, dan betekent dat dat je een hoog signaal krijgt als hij stuk is en een laag signaal in het andere geval.

Zeg ik: die output geeft aan dat de lamp stuk is, en is active-low, dan betekent dat dat je een laag signaal krijgt als hij stuk is en een hoog signaal in het andere geval.

Als het een O/C uitgang is, en je geeft hem extern geen pull-up, dan is bovenstaande nog steeds waar, maar kun je de high-state niet detecteren.

Echter als ik de datasheet uit jouw link bekijk, dan blijkt nergens uit dat het een O/C uitgang zou zijn. Sterker nog: er staat vrij duidelijk een spanningsbereik gedefinieerd voor de high-state.

Dan nog kan het mobo natuurlijk een pull-upje hebben om bij een losse stekker ook een failure-state te krijgen. Maar dan zou je wel verwachten dat die inverter het signaal naar 0V trekt. Kun je meten of het een pull-up betreft? Misschien is op de inverter het drivertje van die pin 6 stuk?

If you want to succeed, double your failure rate.

evsa's voor tl's gaan ook vaker stuk als de buis stuk gaat. gaat de buis stuk terwijl het licht al brandt is het vervangen van de buis vaak wel al genoeg. echter als de buis overlijdt tijdens het opstarten nekt de spanningspiek veel. deze piek voor het ontsteken wordt alleen opgebouwd als er een tl als last wordt gezien. tijdens het ontsteken fikt een elektrode in de buis door en is er geen belasting meer voor die evsa. daardoor is de ontsteekspanning veel hoger als normaal. tussen de 2 elektroden staat meestal alleen een condensator van een paar nf. vooral de goedkope evsa's met maar 2 of 3 draden op 1 tl buis gaan zo kapot..

het zou me niet verbazen dat je dit ook hebt, de buisjes werken wel op een ander soort inverter omdat deze een veel hogere spanning om te ontsteken uitsturen. zo lijkt de buis nog wel goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

de buisjes zijn vervangen testman, de inverter is ook vervangen.
Steeds hetzelfde resultaat.

Ik heb inmiddels wel even die pin6 met een potmeter aangesloten op de GND om hem belast omlaag te trekken...

Daaruit blijkt idd een pull up vanaf het mobo van ca 6K8 te zitten.

Dus dan de potmeter maar even naar 0 om gedraaid. En VERAAID. de led blijft geel! Dus so much voor ACTIVE high en het testschema van die inverter (daarin staat namelijk ook gewoon en spanningsmeter tussen pin 6 en pin 3)

Enfin, nu nog zorgen dat die lampen aangaan... dan kunnen we het ding terug stampen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

okee,

ik ben zover dat ik weet dat op de originele inverter de zekering eruit ligt.

Den andere geeft iets meer teken van leven, maar hier zit een fout in het dimmende gedeelte van de backlight. Tijdens de metingen is de backlight ineens wel aangegaan (1:1 probe op pin4) kon dat paar keer reproduceren en ineens niet meer... (capaciteit opgeladen ergens denk ik)

Anyweg. Dat circuit zit opgebouwd romdom een TL5001 IC.

nou heb ik gemeten:

code:


pin     spanning
1	12
2	12
3	0,13
4	2,2
5	0
6	1,3
7	1
8	0

en ik heb met de scope gemeten, alle signalen zijn DC...
ik snap de waarde op pin 1,2 en 8 uiteraard prima.
pin 4 is (vermoedelijk) het signaal van de dim aansluiting op de PCB. maar pin 3 is lager. Als pin 4 zakt, zou pin 3 moeten stijgen... toch??

de spanning op pin 6 (DTC) zou 100% pwm opleveren... dat heb ik dus ook... moet minder zijn om BL aan te laten gaan. Helaas ben ik hier blijkbaar iets te onbekend mee en te lang uit om dit soort analoge circuits nog ff snel te doorgronden. kan iemand mij een hintje geven???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

waar heb je dat scherm vandaan? lijkt erg veel op mijn werk....

ik heb door de jaren zoveel van dat spul gemaakt.....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
High met Henk

Special Member

ik heb het via een klant waar ik normaal engineeringswerk voor doe, maar deze had hij liggen en moet terug naar zijn klant, geen idee waar hij precies vandaan komt, maar van 1 of ander bootje.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja lijkt heel veel op een scherm wat ik gemaakt zo kunnen hebben....
althans als ik kijk naar die generatoren, en de schakelaars...
heb je ook nog andere scherm plaatjes?

zou van een mosselkotter kunnen wezen?

maar ik heb zoveel schepen gedaan met dat spul ....

maar ik heb heel veel gewerkt met de XBT-g schermen...
leuke schermen.... nu heb je alleen Vijeo Designer nog nodig...
ik zal eens kijken of ik die nog heb....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Shiptronic

Overleden

Op 8 juli 2015 09:39:11 schreef Arjan Swets:
nu heb je alleen Vijeo Designer nog nodig...
....

Om een Back light te fixen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

inderdaad, moet alleen die inverter nu nog fixen. software hoeft niet gewijzigd te worden. ding moet zo terug naar boord

Nachtelijk werk is niet handig.

The oscillator output is a triangular wave with a minimum value of approximately 0.7 V and a maximum value of
approximately 1.3 V. The PWM comparator compares the error-amplifier output voltage and the DTC input voltage
to the triangular wave and turns the output transistor off whenever the triangular wave is greater than the lesser of
the two inputs.

output van de error amlifier komt op pin 3 (COMP): 0.13 V
de DTC is op pin 6; 1.3 V

0.13V is het laagste. En idd de output transistor is dicht. Het gaat dus mis bij er error amplifier.
De ene (non inverting) input heeft 1V vanuit een reference.
Wil de error amplifier groter worden, moet de non inverting onder de 1 V duiken... Dat is de FB pin 4. die is nu 2.2 V. Dus dat lijkt allemaal te kloppen, waarmee ik vrijwel uitsluit dat het IC defect is...

nu nog uitzoeken waarom die ene 2.2 V is.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 8 juli 2015 10:23:12 (79%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

hee en ik bedenk me net, toe ik de probe erop prikte ging hij aan.. Dus idd een capaciteit erop en hij gaat aan... totdat de C vol is iig..

redenering so far so good.

nu nog redeneren waar die spanning vanaf komt

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

on/off vanaf het moederbord ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 juli 2015 09:45:37 schreef Shiptronic:
[...]

Om een Back light te fixen ?

ik wist niet dat die weer terug ging... ik dacht voor de hobby....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
High met Henk

Special Member

de on/off werkt dus, alleen die dimming raak ik op de PCB kwijt.

ik kom dit tegen

code:


pin 4 FB (2.2 V) --------------+-----------------+---------------|
                               |                 |               |
                               |                 |               |
                              R 200K            R 2K           C  ???
                               |                 |               |
                               |                 |               |
pin 3 COMP (0.13 V)------------+                 -----------------
 

Ik zou het snappen als die onderste lijn aan GND lag, maar dat ligt hij niet... Ik zie en meet verder nergens een aftakking...

Me confused...

EDIT: plaatje gefixt.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 9 juli 2015 12:05:16 (20%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

@Arjan Swets: het een sluit het ander niet uit ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Gemeten met Multimeter of de scoop er al opgehad?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

scoop, zoals hierboven beschreven.

maar angezien dit een chineses print was vertrouwde ik die toch niet helemaal en terecht. Na uitgebreid die originele print getest te hebben en die ekering even met een tijdelijke vervangen te hebben draaide die wel. de juiste zekering van de andere PCB overgezet en de andere inverter WERKT

het scherm draait weer en ik kan me weer focussen op de engineering ipv herstelling. Eind goed. al goed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Mooi dat die weer werkt, de scoop is dat die gene die uit Rosmalen kwam voor een sloop front ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

Nee, heb de handyscope gebruikt.. Usb ding..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dus hij is weg nu? jammer ik had de andere scherm ook wel even willen zien....om zeker te weten of het mij werk was....

is die klant westhoeve? WD227 ofzo...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
High met Henk

Special Member

Reactie per mail.. Arjan. hij is is gisteren terug gegaan

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

Het bleek idd de WD227 te zijn.

heb er nu het 2e scherm van! De backlights verouderen blijkbaar en IPV dat de inverter dit detecteert (wat hij blijkbaar kan) gaat de inverter defect...

voor mensen die dit ook hebben:
inverterbuisjes vervangen en het component in de rode cirkel

EDIT: blijkt een zekering te zijn

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 30 december 2016 13:00:06 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Was alleen de zekering vervangen al niet voldoende geweest ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

nou, bij de vorige hadden de backlights nauwelijks nog intensiteit....
dus vervangen is geen slechte optie...
De schermen zijn behoorlijk oud... en staan vrijwel altijd aan.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 30 december 2016 13:26:35 (23%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???