Oscilloquartz 10Mhz OCXO

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Als je iets wilt verbeteren horen daar ook de vragen bij:
- Waarom is dit beter?
- en is het in ook deze situatie een verbetering?
(en natuurlijk ook: zijn er andere aspecten die onder deze verbetering lijden?)

Dat zijn dus ook de vragen die jouw variant oproept.

Ik heb dan ook met plezier de pdf van Rd12tf gelezen, was hier niet helemaal to the point, maar wel leuk & leerzaam.

In mijn perceptie is de exacte afsluitweerstand van een coax niet erg kritisch, en gaat de transmissielijn pas echt spelen bij hogere frequenties en steilere flanken.

10MHz, dat is een golflengte van 30 meter.....
Staande golfen in een paar meter coax? Reflecties?

Afsluit impedantie PRECIES 50 Ohm? Fabrikanten specificeren voor coax 50 Ohm plus/min 2 Ohm,
Belden specificeert zijn alom gebruikte RG-58/U zelfs als nominaal 52 Ohm....

Dus, dat roept vragen op......
Art of Electronics heeft hier een informatief stuk over, compleet me scoop plaatjes van alle afsluit varianten. Zie AoE 3rd ed, pag.858 ev.
De frequenties zijn hier hoger (digitaal, 20nS, 50MHz),en met steile flanken, dus veel kritischer dan een mooi ronde 10MHz. Toch geeft ook aan 1 kant afsluiten al een goede onvervormde signaal overdracht.

Natuurlijk, we hebben het hier om een subtiele verandering.
En met zowel het origineel als met jouw variant zullen mensen gelukkig zijn.
Maar denk je dat ze überhaupt verschil zullen merken tussen beide varianten? En in welke situatie dan?
Daar ben ik wel benieuwd naar....

Door hier over na te denken worden we hopelijk allebei wijzer ;-)

groet, Gertjan.

Niet helemaal to the point?
Zie 2.De meetzender
Oftewel: Waarom zou je de generator 'dwingen' 50 ohm te zijn?
De rest (maximale energie overdracht bij Ri=Ru) moet je als zijspoor zien, als toegift zeg maar! :-)

miedema

Golden Member

Ha Rd12tf,

Dat had ik inderdaad gelezen.

Dat de meest wenselijke situatie is dat zowel de generator impedantie als de afsluiting aan de andere kant 50 Ohm is, dat is voor iedereen wel duidelijk (hoop ik....)

Waar Blackdog erg zijn best op gedaan heeft, is het nauwkeuriger 50 Ohm maken van die bron impedantie, en die bron impedantie constanter maken over een breder frequentiegebied.

Mijn vraag is hier meer in hoeverre dat hier, bij een 10MHz sinus oscillator, winst oplevert. En waarom wel / niet?

Dus, hoe belangrijk is in dit geval de nauwkeurigheid van de generator impedantie, en maakt het uit wat die impedantie is bij andere frequenties dan 10MHz.
Wat speelt daarbij mee, en in welke mate.

Overigens blij met het zijspoor, was een interessante toegift ;-)

groet, Gertjan.

@ Rd12tf,

Het is geen must om je systeem 50 Ohm te maken maar als je maar probeer om in ieder geval de reflex door de misaanpassing zo klein als mogelijk te houden.

En zelfs in deze situatie valt dat nog wel mee anders is het als je een 10kW zender bedrijf dan beloop je de kans dat de gaten in de kabel branden in ieder geval vindt je tank dit niet leuk.

Blackdog heeft gelijk als hij probeer om de overdracht zo goed mogelijk te maken.

Het verhaal van deze zendamateur belicht een kant en daar heb je met deze vermogens geen probleem mee maar er is een keerzijde als je geen goede aanpassing tot stand breng.

1- REFLECTIE daar de golflengte lang is en de kabels over het algemeen kort zijn valt het signaal direct op de gewenste golf hetgeen fase vervorming tot gevolg geeft systemen welke moeten triggeren denk aan je counter zijn hier gevoelig voor.

2- UITSTRALING door je staande golf ontstaat mantelstroom en dit is nog niet zo erg maar je bent ook open ingress dus voor signalen en stoorbronnen van buitenaf.

3- VERLIES door de misaanpassing heb je niet meer de optimale vermogens overdracht er treed dus verlies op.

Algemeen in de transmissie techniek en zeker op hoge frequenties waar vermogen maken veel kost is optimale overdracht een must.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Zeer gewaardeerd dat je met goede inhoudelijke argumenten bijdraagt. :-)

Met name je punt 1, fase vervorming door reflectie, lijkt me hier relevant. Iets waar ik nog niet aan gedacht had.
En dat de kern van een frequentie referentie kan raken.
Wel is de golflengte van 10MHz 30 meter, en zullen de kabels dus veelal veel korter zijn.

Vervolg vraag is dan wel: Hoe kritisch is die bronimpedantie, verwacht je een verschil tussen een bronimpedantie van zeg 50R en 52R? De golf blijft gedempt, alleen iets minder optimaal.

De andere argumenten zijn natuurlijk helemaal juist, maar meer toegespitst op hogere vermogens, en hogere frequenties.
Bij 10MHz, en met 10dBm lopen de problemen met verliezen wel los.
Denk ik. Maar ook hier hoor ik het graag als ik iets over het hoofd zie.

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, probeer het volgende:
Bron 10MHz sinus 50Ω 10m RG58 en dan je SA.
Vervolgens een 2Ω weerstand in serie.

Hi heer Miedema,

Met 20dB reflectie demping kan je impedantie tussen de 40 en 60 Ohm liggen en deze waarde is voldoende.

Dus dat valt allemaal wel mee belangrijk is dat de een van de twee kanten van je transmissie keten een redelijk goede reflectie demping heeft.
Voor de hand licht dat je aandacht besteed aan het geen je ontwerp de andere kant heb je vaak niet in de hand.

Anders heb je weer last van Multi reflecties en dan speelt de looptijd wel een rol de kabel demping is over het algemeen op deze frequentie niet hoog.

Maar de waarde die blackdog met de trafo haalt is voldoende.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

@ rbeckers

Prima idee! Ben ik meteen mee aan de slag gegaan.
Voorlopig weinig resultaat......
10 en 20 meter originele Pope kabel er tussen.
Met 2R in serie geen enkel verschil te vinden. Dan in arre moede een 220R instelpot er tussen. Vanaf 100R ga ik iets zien.
Maar moet nog verder zoeken.
Als er zichtbaar resultaat komt dan post ik dat, maar moet vroeg naar bed, morgen vroeg op & een lange draaidag.

@ electron920

Dat een impedantie tussen 40R en 60R in de praktijk voldoet klopt met wat ik in mijn hoofd had.
Mijn originele ontwerp heeft geschat 53R uitgangsimpedantie (6R van de opamp+ 47R in serie), wat blackdog dus geoptimaliseerd heeft naar precies 50R. Beide waarden vallen dus ruim binnen de marge.

Die andere kant is natuurlijk een onbekende. Een afsluiter is natuurlijk perfect. Maar als dat vergeten wordt dan geven 50R en 53R ongeveer dezelfde demping, denk ik.
Ga ik ook meteen even naar kijken nu ik toch bezig ben....

groet, Gertjan

rbeckers

Overleden

Gertjan, dat resultaat had je ook zelf kunnen voorspellen.
Gebruik i.p.v. die sinus maar eens een blok. En kijk ook op een scoop.

miedema

Golden Member

Even snel een kort verslagje voor ik de deur uit moet.
Helaas geen tijd voor foto's...

Test setup: 10MHz, +10dBm sinus uit AWG, extra serie weerstand (meteen achter de AWG bus), 10 of 20mtr Pope RG-58, dan SA in.

Met een extra serie weerstand van een paar Ohm geen enkel verschil tussen met en zonder.

Dan maar een instelpot van 220 Ohm er tussen gezet om extremer te kunnen kijken.
Weer bijna niets te zien. Er kwam vanaf 100R serie een klein paaltje bij (10,9HMz, -67dB. Ook verdwenen de harmonischen van de generator, zal de opspelende capaciteit van de kabel zijn, die zijn transmissielijn eigenschappen aan het verliezen is.

Om beter te kunnen zien of er eigenlijk reflecties zijn, overgeschakeld naar een puls signaal, bekeken op de scoop.
Bij alle standen van de de 220R instelpot bleef de puls er prima uitzien.
Maar nu kon ik ook de ontvangende kant van de kabel hoogohmig afsluiten.
En eindelijk,kreeg ik prachtige reflecties te zien ;-)
Met de instelpot op nul bleef het signaal intact. Rond 10 à 15 Ohm begon iets van reflectie zichtbaar te worden, bij 220R een prachtige reflectie, ongeveer de helft van de spanning van de (inmiddels ingestorte) originele puls. Met 20mtr kabel kwam die reflectie mooi los van de originele puls.

Deze bevindingen onderschrijven dus electron920's "Met 20dB reflectie demping kan je impedantie tussen de 40 en 60 Ohm liggen en deze waarde is voldoend"

Ook klopt het precies met de eerder aangehaalde AoE passage, waarin getoond wordt dat ook bij eenzijdig afsluiten het signaal intact blijft.

Hierna bovenstaande tests natuurlijk herhaald met m'n master clock als bron.
Zowel wel als niet afgesloten geen verschillen te vinden....

groet, Gertjan

blackdog

Golden Member

Hi Heren en Dame,

Vandaag was het feest...
Twee kadootjes ontvangen!

Als eerste het kadootje van Haasje93.
Niet direct iets met dit topic te maken maar wel heel handig voro het meten er aan en de oorzaak is ondermeer de trafo's die ik voor Haasje gemaakt heb.

Dit zat ondermeer in het pretpakket van Haasje93.
Mooi Hirchmann materiaal, hij heeft een verloopje gesoldeerd tussen 4mm en 2mm materiaal.
Aan het 2mm banaan stekkertje heeft hij een pogopin gesoldeerd en nog een aantal reserver pinnen meegeleverd.
Hierdoor krijg je een meetpen die zeer scherp is en bijna nooit uitschiet, deze had ik gisteren en vanmorgen nog nodig :-)
Hij vroeg mij er zelf even krimpkous om de doen omdat hij het op het moment van versturen niet beschikbaar had.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-61.png

Een tip, koop op ebay een paar zakjes krimpkous en een transparantie vakkendoos.
dan heb je eem mooie sortering en het is goed te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-62.png

Als eerste heb ik zwee laagjes groene kous aangebracht, waarom groen, was het eerste kleurtje wat ik in mijn handen had.
Dit breng stevigheid aan het moetje van de 2mm stekkerbus ziet niet echt vast, dat kan ook niet.
Er zijn dus twee manieren om daar voor te zorgen, goede twee componenten lijm of dus twee laagjes krimpkous.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-63.png

Het kousje dat om het dikke deel moet van de 4mm stekkerbus, paste net niet (18mm kous als het plat is)
Als ik een kousje zou nemen dat wat breder zou zijn, dan klemt het niet goed om het smalle deel.
Krimpkous krimpt meestal max. 50%
Ik hem dus een tanggetje in de kous gestoken en het een beetje opgerekt.
Je zal het na het oprekken zo snel mogelijk moeten plaatsen want koud wil het ook weer snel naar zijn oude diameter terug komen.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-64.png

En zo ziet het er uit als het afgewerkt is, ik ben er blij mee!!!
Ziet er misschien een beetje vreemd uit maar houd uitstekend vast.
Het mooie is verder, dat het modulair is, je kan ook een setje met andere pogopins puntjes maken.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-65.png

En na dit waardevolle zijsprongetje terug on topic.
Gertjan zond mij twee i.p.v. één print voor de 10Mhz Master Clock!

Ik wil wat foto's laten zien hoe ik het een en ander ga uitvoeren.
De tweede print is voor een extra setje uitgangen, omdat ik minimaal 5 apparaten wil aansturen.

Ik wil dit netjes oplossen en dan is een tweede pint erg welkom.
Ik ben even bij EOO langs gegaan en met Norbert naar een oplossing gezocht.
Dit is het geworden, de onderste print wordt de extra print, en de bovenste is dus de print die al gebouwd is.
Ik heb dus één reserve print en dat is de bovenste die je hier ziet.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-66.png

Close-Up van een verbinding, het stukje plastic dat bovenaan zit haal ik nog weg,
door deze manier van verbinden, kan ik de printen nog zonder solderen van elkaar kalen als nodig.
Deze pinnen worden gebruikt.
3x massa
1x signaal
1x 12V

Op de onderste print worden alleen de onderdelen voor de opamp's en de trafo's gemonteerd.
De rest blijft leeg, daar het niet nodig is.
Als ik de onderdelen gemonteerd heb op de uitbreidings print dat laat ik dit hier weer zien.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-67.png

Hierbij wil ik zowel Haasje93 en Gertjan hartelijk danken voor hun kado,
zoals jullie al kunnen hebben zien, maak ik er goed gebruik van :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Mooi, ik heb ook iets dergelijks scherps gemaakt ooit een keer.
Erg handig. (niet zo mooi als deze overigens)
Mijn print is gisteren in de bus gevallen, alleen de OXCO moet nog komen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je print sandwich ziet er goed uit. Mooie oplossing, zo zou ik het ook doen.

Ik heb wat minder ruimte genomen rond de gaten op de hoeken van de print dan ik normaal gesproken doe. (Omdat ik die gaten zelf niet gebruik, bij mij schuift de print in 2 sleuven van de kast)

Kijk dus wel even of je met je afstandsbussen of moeren geen printsporen raakt.....
Eventueel een nylon ring er tussen.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi D&H,

Weinig zin in administratie, dus dan maar zinnig bezig zijn met de dochter print. :-)

Maar eerst nog even dit, nog een toepassing voor het gereedschap dat ik van Haasje 93 kreeg.
Je kan prachtig door de folie heen je component meten!
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-69.png

Tada
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-70.png

Behalve de trafo zitten alle componenten nu aan de boven en onderzijde van de dochterprint.
Er zijn wat andere type weerstanden geplaatst, dit omdat deze krent een beetje te weinig had besteld.
Deze weerstanden zijn niet kritisch en toch ook uitgezocht op waarde, no problemo.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-71.png

Alles rechts van C10 op het schema zit nu gemonteerd, behalve R21 en R22.
De opamps krijgen hun DC instellinging vanuit de moeder print.
Je kan nu ook zien dat ik het plastic verwijderd heb van de busjes die de printen doorverbind.
Er zijn ook twee "normal" elco's te zien, deze zijn op die plek niet kritisch en de oranje Rubicon is eigenlijk erg goed.
Deze elco staat direct over de 12V voeding vanaf de moederprint.
Nu eerst de print testen en dan de trafo's monteren.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-72.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Waarom denk je dat ik die steekdingen gemaakt heb?
Snel door het folie heen smd uitzoeken.... :)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
haasje93

Golden Member

Ik ben blij dat je er blij mee bent. ;-)
Waren die headers de goede?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb ooit eens stopnaalden laten vergulden voor dat doel. Vonden ze een leuk idee op de Centrale Research Werkplaats, zodat het 'beuntje' er door kon ;).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Is dat je bijnaam geweest op je werk "beuntje" ;-)

Haasje93,
de headers ga ik niet gebruiken op de printen.
Maar ze worden wel gebruikt, maak je daar niet druk om.
Het zijn welkome mooie type, die ik altijd gebruik voor verloop printjes van SO behuizing IC's naar DIL8.
Deze passen mooi in de IC voetjes met gedraaide contacten :-)

Volgens mij had je ook nog en vraag over de trafo's, het touwtje is om de wikkelingen vast te zetten.
En als ik het goed heb, zijn jouw trafo's ook van een beetje was voorzien, om het touwtje en de wikkelingen op zijn plaats te houden.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, dat was gewoon het codewoord voor een privé klusje. Daar was vooral vrijdagmiddag werk.

Het is ook 'het beuntje'. Ikzelf heb echter nog al mijn onderdelen >:)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 10 juli 2015 22:10:24 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Blackdog
Voor die toepassing van die verloopprintjes zijn het inderdaad hele mooie headers.
Was dus, ik had ook al wel een soort vermoeden.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Goedenmiddag uit een erg warm Amsterdam...

Dus maar weer het LAB in gedoken, later deze middag maar nadenken over mijn projecten tijdens een stevige wandeling :-)

Maar eerst dit, wat foto's van de aanpassingen betreffende de moeder en de dochter print.
Het zijn uiteindelijk twee massa verbindingen geworden, de massa verbinding in het midden van de print is wat lasting bij het samenvoegen van de printen.
Rechts op de foto zie je de "0" en de 12V verbinding, de soldeeroogjes zijn vervangen door de pennetjes.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-73.png

En dit zijn de twee pennen voor het HF maasa en het signal, R22 van de print gehaald, pennetjes op die plaats gesoldeerd
en daarna de weerstand aan de pennetjes gesoldeerd die door de print heen steken.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-75.png

Gertjan
Ik heb goed gekeken naar de ruimte rondom de afstandsbussen, je hebt ruim voldoende ruimte gelaten, er zijn geen isolatie ringen nodig :-)

Ik heb wel vandaag een pakketje uit China ontvangen maar daar zat mijn tweede OCXO nog niet bij.
Ik heb hem ook rond de tijd dat jullie hem hebben besteld, gekocht.
Ik wacht nog even af.

Beetje Off Topic?
Even een zijsprongetje, heeft ook te maken met het China pakketje dat vandaag binnen kwam.
Een aantal mensen hier op CO hebben zo'n mooie HP analyser waar je goed aan lage frequenties kan meten.
Dat heb ik dus niet...
En wil wel een oplossing hier voor, en dat ga ik proberen op te lossen met geluidskaarten.
Via deze website:
http://www.daqarta.com/dqdown.htm
Kwam ik een ombouw/uitbreiding tegen van een lowcost USB geluidskaart die hierdoor een DC gekoppeld ingang krijgt.
Dit is het geluidskaartje, de prijs ben ik even kwijt, maar ik dacht rond de 10 Euro incl. verzendkosten.
Er zitten twee IC's op, de AD/DA + USB CM6206-LX en een AMS1117 en als laatste een transistor.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-81.png

PDF van het CM6206 IC.
www.bramcam.nl/NA/8663-XS/CM6206.pdf

OK, waarom dit hier aantippen, kijk naar het plaatje hieronder,
met de gebruikte software en deze simpele geluidskaart kan ik tot 0,1Hz "meten".
Natuurlijk zijn er aardig wat spurs aanwezig, dat wordt wat beter als hij weer ingebouwd is,
deze meting is zo open op tafel gedaan zonder afscherming.
En er komt natuurlijk een preamp voor, dan gaat de ruisvloer/spurs een stuk naar beneden.
Met deze testopstelling kan ik dan b.v. meten aan de DC VCO ingang van de OCXO, ruis van een referentie enz.
B.v. voor de GPS gekontroleerde frequentie standaard, aan de uitgang van het pll filter.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-80.png

Dit zit nog in de prille fase, als het werkbaar wordt, maak ik er wel een apart topic van.

Nu vier trafo's maken, en de dochter print eerst even los testen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Bram, weet je de verkoper van jouw Chinese ebay geluids kaart?

Heb ze al wel gevonden op ebay met het zoekwoord "6 channel 5.1 sound card".

Edit:
Bedankt, net ook een besteld €8,43 incl. verzenden, verkoper "der_beste" via de link hieronder.

Edit2:
Net onvangen, levering in 7 dagen. Ik ben benieuwd naar de nieuwe USB meet spin-off.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 18 juli 2015 13:54:23 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi Flash2b,

Dit is hem...
http://www.ebay.com/itm/USB-6-Channel-5-1-Audio-External-Optical-Sound…

Heeft 8 dagen geduurd voor hij hier was, en dat is snel.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

De meeste mensen die beginnen met een geluidskaart te meten dromen eigenlijk van een AP.
Hier hebben we iemand met een AP die begint met een geluidskaart ;-)

Het meest gehoorde probleem met het meten met een geluidskaart (natuurlijk meestal als audio analyser, met Arta, RightMark Audio Analyzer of Visual Analyser) zijn dat de meetresultaten lastig stabiel te krijgen zijn.
Dit door interactie van drivers, geluidskaart processing en/of mixer en de Windows mixer. Gewoon (te) veel variabelen, waar makkelijk ongemerkt wat veranderd.

Maar iets kunnen zien wat je daarvoor niet kon zien is natuurlijk altijd winst!

groet, Gertjan.

fzwart

Golden Member

Ook hier is de 8663-XS net binnengekomen en meteen in een testopstelling gegaan met mijn simpele PM6671 counter. Na een half uurtje opwarmen aangesloten en de net opgestarte counter begon eerst met 10.000017 en stond na een half uur ook opwarmen op precies 10.000000.
Daarna liep hij langzaam verder af tot 9.999980 waarna hij plotseling versneld naar 9.999800 terugliep.
Om er zeker van te zijn dat het de counter was die verliep deze een uur uitgezet terwijl de OCXO aanbleef. Daarna de counter weer aangezet waarbij het vorige zich precies herhaalde.
Daarna counter aangelaten en de OCXO een uur uitgezet.
Na weer aanzetten en opwarmen kwam deze weer vrij snel op 9.999800 op de counter dus lijkt mij de oscillator een stuk stabieler dan de counter dus die gaat op de externe oscillatorinput van de counter komen.
Ik ben nog in het gelukkige bezit van MAX4318 videoamp ICs uit een oud SCART project waarvan ik er eentje hier voor ga gebruiken.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar