Oscilloquartz 10Mhz OCXO

miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

als je die zekering houder verder naar buiten wilt hebben kan dat natuurlijk altijd met een extra ring aan de buitenkant...
Op onderstaande foto's heb ik dat gedaan met de XLR-4 connector "Battery IN":

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_8799_Audio_Bag_power_Supply-side_view-600pix.jpg

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/IMG_8794_Audio_Bag_power_Supply-top_view_open-600pix.jpg

In dit geval heb ik daar een ring op maat voor gedraaid.
Maar het kan natuurlijk (iets minder elegant) ook heel simpel door een extra moer van een identieke zekeringhouder te gebruiken.

Een wat verder uitstekende zekeringhouder zou prima passen naast de toch ook al verder uitstekende wartel.

Overigens zou ik me niet te veel zorgen maken over de afstand van de trafo tot de print.
Ik had dat probleem natuurlijk ook, en had dat in mijn achterhoofd bij het ontwerpen van de print.
De trafo kan natuurlijk alleen maar spanning (stroom eigenlijk)in de print induceren als daar een lus aanwezig, en dat heb ik weten te voorkomen ;-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Dat ziet er goed uit!

Epcos, Traco, Wima?, goede merken.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Weer een mooi gemaakt kastje + print :-)

Dat van die ring is een goede, ik ga kijken wat ik nog voor materiaal heb zodat het er netjes uit ziet.
Veel ruimte kan ik toch niet meer winnen omdat ik de filtering voor de 230V ook nog kwijt moet.

Tijdens het typen dacht ik "direct even proberen" nog een zekeringhouder gepakt en de extra moer aangebracht, helemaal goed Gertjan :-)

Bewijs
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-195.png

Straks de folie afdrukken en worstelen met het rechtplakken...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Inderdaad prima zo, die zekeringhouder met extra moer.

Ik zie trouwens dat je frontpaneel verzonken gaten heeft voor de bevestigingsschroeven. Mooi natuurlijk, maar onhandig als je er een frontpaneel folie op wilt plakken......
Of de schroeven trekken je folie de diepte in, of je moet een groot gat in je folie maken om die schroeven vrij te houden.

Mijn oplossing was om het frontpaneel om te draaien, zodat je weer gewone schroeven kunt gebruiken, waarvan de kop over de folie heen kan vallen.

Te laat voor de (al geboorde) achterkant, maar wellicht nog op tijd voor de voorkant......

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Tja het blijft moeilijk het goed te doen met beperkte middelen.
De gaten van de achterzijde wil ik met een holpijpje en scalpel netjes vrij maken.

De manier die je voorsteld kan ook, het nadeel is echter, wat je zelf ook al ondervonden had, de folie/label gaat stuk als je het boutje aandraait.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Dat stuk draaien van de folie bij het aandraaien van de schroefjes is inderdaad een risico.
Maar als je het met beleid doet gaat het prima.

Waar ik recentelijk tegenaan liep is dat de lijmlaag van het door mij gebruikte boeklon aan hechtkracht verloren had (Het is dan ook al meer dan 10 jaar oud....)
En nieuw boeklon blijkt nog slechter te hechten (vanwege milieu voorschriften, is mij uitgelegd)

Ik ben benieuwd naar jouw oplossing. Zo leer je weer wat van elkaar :-)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

De folie is aangebracht en de gaatjes zijn er uit gesneden.
Zo ziet de folie er nog maagdelijk uit...
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-198.png

Dit is het gereedschap dat gebruikt is voor het open maken van de gaatjes.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-201.png

Hier kan je zien dat ik eerst "grof" het gaatje heb gemaakt en aan de dunne sliertjes kan je zie
dat ik het daarna netjes rond heb gemaakt.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-200.png

Nu zijn alle gaatjes open en alleen linksboven, het eerste gat is niet helemaal goed gegaan.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-199.png

Daar zie je hier, met alles gemonteerd bijna niets meer van.
Ook kon de tekst betreffende de 230V wel iets hoger en het kader om de BNC connectoren wel iets ruimer...
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-202.png

Dan dit!
Mijn printje met de "Low Drop, Low Noise" 14V regelaar had nog een plekje nodig.
Ik laat hier op mijn reserve print zien hoe ik dit oplos.
De extra print zit onder de moederprint, en deze heeft geen OCXO.
De ruimte waar de OCXO normaal zit heb ik gebruikt om de extra regelaar te plaatsen.
Op drie aansluitingen van de OCXO komt de print te rusten, het massa contact met de stip wordt echt gebruikt.
De Uref en de +Ub zitten op de dachterprint niet aangesloten en hierdoor kan ik ze als steunpunt gebruiken.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-196.png

Zo komt het er straks uit te zien, die lange draden worden op de dochterprint natuurlijk afgeknipt.
Onder het printje komt een stukje isolatie materiaal,
zodat het extra printje niet op de dochterprint rust en sluiting kan maken.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-197.png

Ik zoet nog even kijken of ik nog bescherm folie heb, er is ook nog een misdruk hier aanwezig, waar ik mee kan experimenteren.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag de bestelling van een aantal onderdelen binnen gekregen.
Dit betreft een aantal 20 pins connectoren voor de Rockwel GPS print en wat ferriet materiaal.

Ik heb wat varkensneusjes besteld in twee verschillende formaten en met een hoge Al waarde (1440).
Met de kleinste heb ik een aantal trafo's mee gewikkeld en hieronder het plaatje van de demping, met stip op nummer-1!
Uiteindelijk was de trafo met de meeste zelfinductie het beste wat demping betreft
en daar laat ik hieronder een plaatje van zien.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-203.png

De sweep van bovenstaande trafo op de SA is van 1 tot 20Mhz en de demping is rond 10Mhz -0,17dB.
Dit is een welkome lage waarde voor mijn speciale uitgang.
Ik zal ook een trafo maken met een varkensneusje van het zelfde materiaal maar dan groter.
De trafo van deze meting is nu gewikkeld op een BN 43-2402.
Deze trafo heeft geen twisting van de draden, deze is gewoon parr. gewikkeld.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-204.png

Ik heb nu ook een paar BN 43-202, zeg maar 4x groter dan de gene hierboven.
Morgen misschien meer hierover met plaatjes natuurlijk :-).

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Je hebt de kerntjes gevonden waar de commerciële RF trafo's op gewikkeld worden :-)
Hier een fotootje van trafootjes van Coilcraft en Mini-circuits:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/ocxo/Coilcraft-Mini-circuits-trafos-600pix.jpg

Ook deze trafootjes halen soortgelijke lage insertie demping.
En hele hoge bandbreedtes, in de orde van 0,3-500MHz. Wat eigenlijk in deze toepassing weer een nadeel is.

Coilcraft geeft voor zijn trafootje 300Vrms interwinding isolation op, verbazingwekkend.

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ik ken ze, en had al door verschillende catalogi gebladerd om een indruk te krijgen van wat mogelijk is.

De klein varkensneusjes zijn beter, alleen die kleine type zoals b.v. Mini-Cirquits gebruikt zijn niet zomaar te koop.

Ik heb geen idee hoeveel de overslag spanning is van de door mij gewikkelde trafotjes op de kleine varkensneus.
Dit is gewikkeld met draad van een oude electromagneet en is 0,2mm dik.

Ik heb ook nog een gewikkeld op de grote varkensneus met ongeveer de zelfde inductie, deze is voor beide tussen de 50 en 60 uH.
Ook hierbij was de demping tussen 0.16 en 0,17dB.

Dit is de kleine trafo, gesweept tussen 1 en 200Mhz en 1dB/Div in amplitude.
Marker 1 is 10Mhz, 2 is 50Mhz en nummer 3 is -1dB bij 162Mhz.
Boven de 100Mhz is de demping al aardig afhankelijk van hoe de aansluitdraden zich bevinden bij de meetopstelling.
De capaciteit tussen de windingen is rond de 7pF bij deze kleine trafo.
Ik vind het mooi genoeg zo :-)
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-205.png

En dit is wat de kleine trafo doet aan de lage zijde, de start is bij 100Khz en de SA stopt bij 15 Mhz.
Het afvallen aan de lage zijde begint rond de 1Mhz, -3dB is ongeveer bij 150Khz.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-206.png

Nu weer verder aan het werk...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Blackdog,

Een aantal posts terug had je gezegd dat je pootje 1,5 en 8 niet soldeert van de LM7171.
Wat is daar precies de reden voor?
Vanwege warmte inbreng in het component?

Groet Haasje93

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Ha die Haasje93,

Wat die drie niet gesoldeerde pinnen betreft...
Soldeer ze gewoon, ik weet meestal dat ik aardig wat experimenteer bij zo'n project als dit.
Dan is bij het verwijderen van het IC het makkelijk dat ze niet gesoldeerd zijn.

Ik ben nog steeds bezich mijn aanpassingen te doen, gisteren uitgezocht hoe het IC te voeden uit de 14V voeding.
Welke onderdelen voor die uitgang er weg moeten en er bij moeten komen.
Als je namelijk de voeding op het desbetreffende IC verhoogt,
moet je het IC aan de ingang ook de goede waarde aanbieden.
Ik heb dus ook een extra spanningsdeler nodig die van de 14V DC, 7V maakt, om aan de +ingang aan te bieden.
Die paar onderdelen komen op dat extra voedingsprintje want daar was nog wat plaats vrij.

Later deze week laat ik weer zien hoe het is opgelost, maar nogmaals, voor jullie die ook de print bouwen alle pinnen solderen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer een kleine bijdrage van hoe ik vorder met de Miedema referentie.

Als eerste het koperen plaatje aan de achterzijde van de BNC connectoren.
Aan dit plaatje zitten de zwarte draadjes gesoldeerd die van de kleine condensatoren komen die
ik heb gemaakt door een stukje kopertape om de kabel te winden.
Het koperplaatje zit aan beide zijde met tandringen en M3 boutjes vastgemaakt voor een goede verbinding naar de kast.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-208.png

Dit is een aanpassing voor het goed instellen van de opamp die 14V krijgt i.p.v. 12V die alle andere krijgen.
Als je dus de voeding verhoogt zal je ook de gelijkspanning die aan de +ingang wordt toegevoerd moeten aanpassen.
Deze DC waarde gaat dus van 6V naar 7V en deze 7V wordt gemaakt door het extra printje.
Hier is in ieder geval nu het baantje onderbroken dat naar pen 3 gaat.
Over de twee pads die ik nu geschijden heb komt een 150 Ohm weerstand, dat is R29 in het schema.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-209.png

Nu is de 150 Ohm SMD weerstand geplaatst en je ziet ook op dit plaatje een rode draad door een gaatje gaan.
Deze draad zit vast aan pen-7 van de LM7171 en gaat naar de 14V voedings aansluiting op het extra printje.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-210.png

Hier kan je "kleindochter" printje :-) zien zoals ik dat ga plaatsen op de dochter print.
Hier moeten nog wat onderdelen bij komen, als het goed is gebeurd dat vanavond.
De trafo van uitgang 4 is verwijderd en de serie weerstand een beetje in waarde aangepast voor het aansturen van het bandpass filter.
Links ondervan de onderste opamp (IC-5) zie je dat een weerstand vervangn is door een Cer. C.
Deze condensator koppeld het AC signaal naar pen 3 van het IC.
Dit signaal gaat dan door de SMD weerstand die aan de onderzijde zit.
Het 7V DC signaal wordt ingekoppeld door een 2K21 weerstand dat in het gele krimpkousje zit
en vast gesoldeerd zit aan de rechterzijde van de gele Cer. C.
Het witte draadje hangt even voor de show in de kleindochter print.
Hier is het nog niet te zien maar de IC's zijn nu op alle pootjes gesoldeerd.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-211.png

De afstand bussen die de twee printne stapelen heb ik zo gekozen dat ik dit kleindochterprintje op kraaltjes van soldeeroogjes.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-212.png

Als de onderdelen op het kleindochter printje zitten zal ik het resultaat laten zien.
Op dat printje komen ook nog wat weerstanden waar ik het al eerder over heb gehad om mijn oven LED's aan te sturen.
Dit om een dual LED te kunen gebruiken, Rood tijdens het opwarmen en deze LED wordt groen als de oven op temperatuur is.

Tot laters,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi!

Nog even wat plaatjes die ik heb gemaakt tussen de werkzaamheden door.
Niet veel tijd gehad voor electronica....

De kleindochter print is gemonteerd en aangesloten, je kan ook zien dat de trafo verwijderd is.
Het bandpass filter wordt via een enkele weerstand aangesloten (voorlopig)
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-213.png

Nu zijn de gaten in het front geboord en de onderdelen zitten er nu even in om te kijken of de gaten goed zijn.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-214.png

Dit is de achterzijde van het geboorde frontje.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-215.png

Trimgat, beetje uit het midden, zoeu het de Whisky geweest zijn?
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-216.png

De belettering zit er nu op, en er zijn een paar lagen plastic spray aangebracht.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-218.png

Ziet er klaar uit, maar de bedrading is nog niet gedaan, a;s het meezit met het werk,
dan is de 10Mhz OCXO referentie deze week klaar!
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-219.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@ Blackdog,

Ziet er weer mooi uit heb je een ander type oscillator gebruikt als in het ontwerp van heer Miedema omdat ik een huisje op die plaats zie.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Ha die Henk, :-)

Dank je.

Het is de zelfde OCXO, er zit alleen een huisje omheen om hem iets sneller op temperatuur te krijgen.
Volgens Gertjan zijn metingen moet je dan aan ongeveer 2 minuten denken aan winst.

Ik zal het in mijn behuizing ook eens testen, Gertjan had volgens mij winst door de behuizing zelf te isoleren.
Mijn deksel en bodem hebben sleufjes, dus hierdoor kan mijn uitkomst ook anders zijn.

Eventueel maak ik de sleufjes dicht aan de bovenzijde, met wat van dat blauwe schuim.

Eerst het filter monderen an de bedrading aansluiten en daarna het uitgangs niveau instelellen.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Netjes!

Twee vraagjes. Zit de schakelaar niet helemaal recht? Heeft dat trimgaatje inlvoed?

Ik ga in mijn distributie versterker een externe trafo gebruiken.

blackdog

Golden Member

Ha René, :-)

Wat de schakelaar betreft, deze zit recht.
En je hebt het goed gezien, het rode handeltje zit scheef, dit kan een beetje draaien :-(
Ik heb een paar van deze schakelaars en van allemaal kan het rode handeltje draaien...

Ik heb er ook nog een met een metalen handeltje, maar ik vond dat rood wat leuker staan.
Zal ik beloven als hij hier in werking staat dat ik het mooi recht zet ;-)

Wat het trimgaatje betreft, ik dacht er aan een klein zwart stickertje daar te pakken zodat het gaatje dicht is.

Externe voedingen, altijd beter, geen discussie mogelijk :-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Netjes gedaan!
Ik krijg een beetje nostalgisch gevoel bij het zien van je wrijfletter-frontje ;-)
Dat is lang geleden dat ik dat gedaan heb.....

Wat betreft dat isoleren, mijn uitgangspunt was anders.
Mijn idee was om, ook bij schommelende omgevingstemperaturen, de elektronica als geheel zoveel mogelijk op constante temperatuur te houden.
Vandaar dat ik isolatie in de kast heb aangebracht, en de OCXO juist NIET geïsoleerd heb. En de LM317 gebruikt heb om de kast te verwarmen.
Inderdaad lijkt de lange termijn stabiliteit er iets door te verbeteren, maar zo weinig dat het (door mij) nauwelijks meetbaar is.

Over de effecten van het isoleren van de OCXO zelf heb ik hier uitgebreid verteld: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1731630#1731630

Een losse voeding is technisch natuurlijk altijd beter.
Maar of dat nu praktisch is....... Ik moet er niet aan denken dat bij mijn meetapparatuur achter elk apparaat òòk nog een voeding zou liggen.. Het puilt nu al uit!

Dat je denkt aan een losse voeding als je een uV meter bouwt begrijp ik (hoewel ook die gebouwd worden met interne voeding, zonder problemen).
Maar een apparaat dat alleen signalen van 2Vtt verwerkt moet toch zonder problemen een ingebouwde voeding kunnen hebben.

Wel blijft het altijd een puzzel om afstanden tussen stralende- en gevoelige delen te optimaliseren. Eventueel afschermen of trafo's draaien. Maar dat hoort allemaal bij de ontwerp uitdaging ;-)

@rbeckers
Als je een schakeling in een Hameg module kast bouwt, dan heb je best of both worlds :-)
De voeding is extern, want zit in het gezamenlijke frame. Toch vormt het geheel 1 apparaat, zonder hinderlijke extra doosjes.

Even Off topic...
Ben hier bezig met researchen & prototypen van een Hi-Z naar 50R buffer om mijn SA hoog Ohmig(er) in te kunnen gaan.
Hier draait nu een prototypje met AD811 (nog bedankt Bram!) Op het moment 100MHz bandbreedte & ziet er goed uit. LMH6702 ga ik ook nog proberen. Prototypen helpt ook om nader te bepalen wat de gewenste specs nu eigenlijk zijn.
Ben er lekker mee in de weer ;-)
/OT

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, ik gebruik vaker een oudere modem stekker trafo. Het type dat ik gebruik is secundair 12V/1A AC.
Dat is ook voor het mechanische deel gemakkelijk.

Die Hameg frames zijn erg stevig en op veel punten beter dan de oude Tektronix frames.
R&S zal waarschijnlijk stoppen met de Hameg frames.

M.b.t. HI-Z. Geen last van ringing?
Het wordt leuk en interessant boven de 500MHz. ;)

miedema

Golden Member

rbeckers, die oplossing met je stekkertrafo is inderdaad elegant.
En vooral ook mechanisch simpel & comfortabel.
Ik moet wel zeggen dat ik ook van al die stekkervoedingen gek kan worden....
Vooral als ze allemaal een verschillende spanning leveren, maar er wel dezelfde DC connectors aan zitten....

Mijn opmerking over de Hameg frames was natuurlijk een schot in (jouw) open doel :-)
Jammer te horen dat R&S er mee wil stoppen!

Over de ringing van mijn Hi-Z naar 50R buffer stuur ik je wel een mailtje. Als ik er hier over begin voorzie ik een totaal ontspoord topic.....

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Eerst moet deze schakeling af en dan ga ik pas verder met de andere zaken.
Ik had tegen Gertjan al gezegt dat ik de lopende projecten eerst ga afmaken :-)

Dat betekend niet at ik geen tijd besteed aan verdere ontwikkelingen..
Waarom nu deze opmerkingen, ik ben ook met een breedband buffer bezig, en hier komt een nieuw topic van.

Ik probeer het simpel te houden, alleen een 40dB versterker, 1-Meg en rond de 15pF ingangs capaciteit.

Het geheel opgebouwd met moderne IC's, waarschijnlijk 3 stuks om een 100Mhz bandbreedte te halen binnen 1dB zonder overshoot en 50 Ohm afgesloten.
Maar dus later meer hierover in een ander topic.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

KLAAR!

Eindelijk is het zover, kastje is dicht en alle uitgangen werken en de frequetie is t.o.v. mijn OCXO teller nog steeds binen 1 digit (1PPB)
Dit na alle handelingen die ik heb moeten doen om het geheel in te bouwen.
De trimmer potmeter heb ik sinds de laatste keer niet meer aangeraakt en dat is maanden geleden.

Mooi, dan nu wat plaatjes

Dit is een proefopstelling van het bandfilter, hij is hier nog niet voorzien van extra afscherming.
De bovenste twee afstandbusjes zijn van kunststof anders wordt de kans groot dat er weer harmonischen aan de uitgang verschijnen door aardstromen.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-220.png

Dit is een plaatje van de LT1083 LDO, erg ruim daar deze 8-Ampere aan kan.
Deze is alleen gekozen i.v.m. de lage dropout spanning.
Het koperblokje dient er voor om een redelijk thermische massa te hebben.
Dit is alleen nodig tijdens het opwarmen omdat tijdens deze tijd de stroomopname het hoogst is.
Verder zorgt het koperblokje er voor dat er met een groter oppervlak de warmte wordt overgedragen naar de onderkant van de kast.
Er is geen isolatie tussen de regelaar en het koper voor het beste warmte contact.
Natuurlijk wel wat pasta en dat is net te zien.
Het koperblokje aan de onderzijde heeft wel een isolatie plaatje.
Je kan aan de onderzijde van het kastje net voelen dat daar de regelaar zit,
het opgenomen vermogen na stabilisatie uit het net, is rond de 6,5-Watt bij 21C in de werkruimte.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-221.png

Hier is te zien hoe het aangepaste filter te zien, ook is te zien dat uitgang-4 van de dochter print
zonder trafo is.
De trafo ziet op de filter sectie en deze is net te zien op de foto aan de rechter zijde.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-222.png

Dit is een foto tijdens het bedraden van de coax kabels
In het gele stukje kous zit wat extra lengte van de coax.
Er is ook te zien dat direct aan de binnenzijde er ook een ferriet blokker zit.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-223.png

Hier is alles bedraad en allees werkend, alleen zit de isolatie aan de randen van de filterprint er nog niet op.
Deze isolatie aan de randen zorgt er voor dat het filter geen contact kan maken met de kast.
De rode LED aan de binenzijde had ik ook kunnen doorverbinden, deze schakeling stuurt mijn aangepaste LED driver aan.
Ik heb 1 LED die de toestand van de oven aangeeft, ROOD is opwarmen en GROEN geeft aan dat de schakeling gebruiksklaar is.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-224.png

De achterzijde van de "Broodplank OCXO" ;-)
Ook aan deze zijde is een ferriet blokker opgenomen in het netsnoer.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-225.png

Dit is het vermogen dat de schakeling opneemd uit het net, 6,3-Watt bij 7,7VA, gemeten bij 21C.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-226.png

De binnenzijde voor de deksel er op ging, de isolatie van het filter is hier te zien.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-227.png

En als laatste een plaatje van de voorzijde, de onderste BNC is de uitgang met een vervorming die lager dan 100dB zit.
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/8663-XS-228.png

Nu wat dunne coax kabels maken om de meetapparatuur er op aan te sluiten.
Pfff, toch wel veel tijd gekost maar ook een zeer leuk leerproces :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Gefeliciteerd!
Het duurde even, maar dan heb je ook wat :-)

Je bent er in geslaagd om mijn ontwerp op je eigen unieke wijze met een eigen sausje te overgieten!

En nu maar genieten dat je er blind van uit kan gaan dat je counters etc. correct aangeven.....
Of toch nog die GPSDO bouwen om dat laatste spoortje twijfel weg te nemen :-)

hartelijk groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ja ik weet het, het is een oud topic :-)
Maar ik ben ook oud en het is wel een leuke aanvulling.

Gertjan was weer op bezoek na mijn vakantie en hij kwam wat meetapparatuur terug brengen.
En het zal niet, ook weer wat meenemen voor vergelijkende metingingen :-)

Ik had gevraagt of hij zijn GPS 10Mhz referentie wou meenemen om eens te kijken hoeveel mijn MIETRO 10MHz referentie nu was verlopen.
Mijn Referentie had i.v.m. mijn vakantie bijna 6 weken uitgestaan maar daarvoor minstens 1 jaar continu aan.

Het verschil na opwarmen met de GPS referentie was 0,084Hz op 10MHz, complimenten voor de oscilloquartz referentie oscilator!
Na het nog een tijdje te hebben laten opwarmen (beter is een dag of zo) heb ik mijn MIETRO referentie afgeregeld t.o.v. de GPS 10Mhz frequentie.
Voor de snelste indruk ik een scoop het handigst, twee kanalen en dan naar het fase verschil kijken.
Triggeren op maar 1 kanaal en aan het verschuiven van de fase zie je de verschil frequentie.
Dit is natuurlijk alleen goed te doen als het verschil al kleiner is dan 1Hz.

Het fijn tunen hebben we gedaan met DG8SAQ Vector netwerk analyser, met uiteindelijk een schaalverdelen van maar 1-mHz/Div.
Deze gevoelige schaal brengt ook allerlij andere gevoeligheden van een referentie oscilator aan het licht.
Tikjes tegen de tafel, minime kanteling van mijn MIETRO referentie of de GPS referentie van Gertjan.
De GPS referentie regelt natuurlijk weer bij als je hem kantelt, maar dat kan weer aardig wat tijd kosten door de lange PLL looptijden.
Uiteindelijk binnen de 1mHz getuned( <0,1PPB), maar de korte termijn drift van de GPS maakt dit zo precies afregelen eigenlijk onzinnig.
Dit is vooral gedaan om te zien wat er allemaal meespeeld bij het afregelen en het was een leerzame dag!

Hieronder zien jullie twee mannen druk in onderhandeling over wat er op het scherm van de laptop wordt weergegeven.
Dit kan de Allan Deviatie zijn maar ook het overleg over hoogspannings voedingen en wat voor schema opset eventueel te gebruiken.
Ik heb niet opgelet wanneer de fotografe dit plaatje maakte...
http://www.bramcam.nl/NA/8663-XS/Bram-Gertan-juni2017.png

Off Topic
Tidak Ada, kijk aan de rechter zijde, je ziet daar een zwart blok, hij is gearriveerd, vandaar de opmerking hierboven over de hoogspanning voeding.

On Topic.
De referentie staat weer normaal op zijn plekje (horizontaal), de eerste metingen stond hij een beetje scheef i.v.m. een iets te korte kabel.
Dus... dat was nogmaals afregelen :-)

Met vriendelijke groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.