hoe het best van symetrisch 42V naar symetrisch 12V

Henk H.

Golden Member

Misschien stel ik een voor de hand liggende vraag, maar moet de 0 van symmetrische 12 V op hetzelfde niveau als de 0 van de symmetrische 42 V liggen?

Wellicht zijn er schakelende DC/DC converters die van een symmetrische voeding een symmetrische uitgang kunnen maken. Hoeveel stroom heb je nog op 12 V?

Helaas weet ik niet zo geen types, misschien maakt Traco van die dingen? Ik zou eens bij Distrelec of Farnell kijken.

RAAF12

Golden Member

Vermogen wegstoken is nooit efficient, dat is de wet tot behoud van energie :-)
Indien de 42V DC uit een trafo en gelijkrichter bestaat zou er primair een variac tussen kunnen.
I.p.v. een weerstand spanningsdeler aan de secundaire kunnen er ook in serie geschakelde powerdiodes worden gebruikt. Maar ook dat levert warmte op.

Als ik niet goed geraden heb wat je werkelijk hebt staan daar; be my guest.

ja de 0 moet overal 0 zijn helaas, hoewel misschien niet moet ik even uitzoeken.

Dat met een variac zal niet lukken ik heb de 42 volt tegelijk nodig.

op 12 volt heb ik ~ 1A nodig

Henk H.

Golden Member

Dat is voor die schakelende dingen wat aan de hoge kant.

Wordt de 42 V gelijkgericht en kun je iets met een (print)trafo en daarna gelijkrichten naar -12 en +12 V? Als je een trafo neemt met primair en secundair een middenaftakking kun je die wellicht aan elkaar knopen voor de gemeenschappelijke 0?

42 volt is de gelijkgerichte spanning.

mischen kan ik doormiddel van een soort inverter naar wissel spanning en dan een transfo achter om zo dan de 12 volt te verkrijgen. Ver gezocht en waarschijnlijk te groot.

heb wat gezocht en kwam LM2576HVT tegen 60volt max input, Maar is enkel nog maar de + kant en 5volt

heb even de data sheet van die regulator gelezen en het blijkt dat deze ook kan sinken. En dat deze met verschillende spanningen beschikbaar is

probleem is dus waarschijnlijk opgelost.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 22 juni 2015 19:43:29 (23%)

Thevel

Golden Member

Op 19 juni 2015 21:13:26 schreef Henk H.:
Dat is voor die schakelende dingen wat aan de hoge kant.

Wel een beetje prijzig, maar ze zijn er wel:
http://nl.farnell.com/tracopower/ten-15-4812/converter-dc-dc-15w-12v/d…

rbeckers

Overleden

Twee losse DC/DC converters van Traco voldoen ook,
Is sinken nodig?

Edit:
te langzaam.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op vrijdag 19 juni 2015 21:42:30 (14%)

ja idd die zijn pest wel prijzig, maar wel klein.

met het sinken bedoel ik dat ik ook de negatieve kant nodig heb, ik bekijk het op de manier dat de stroom loopt.

had ook niet gezien dat deze converters van traco dat al doen.

Op 19 juni 2015 21:22:07 schreef bramsky:
42 volt is de gelijkgerichte spanning.

mischen kan ik doormiddel van een soort inverter naar wissel spanning en dan een transfo achter om zo dan de 12 volt te verkrijgen. Ver gezocht en waarschijnlijk te groot.

dat was een beetje te gek hé. als je nu net voor de gelijkrichter aftakt, had je weer die wisselspanning. waarom een inverter gaan gebruiken ;-).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

LM2596HV gaan tot 60v input en 3A output, tot 1A kan zonder heatsink, kosten niet veel, wellicht een optie.

Je kan er zowel een positief als een negatief voltage mee maken, zie de datasheet voor voorbeeld circuits.

In theorie heb je niks meer nodig dan twee LM2596HV is de juist configuratie.

Kosten < 2 euro

Wellicht kan je kant en klare vinden op ebay en zo.

Ik ben denk ik beet genomen door fake chip.

LM2594HV bestaat wel, maar de LM2596HV lijkt niet te bestaan, behalve in china. :D

[Bericht gewijzigd door peter79 op zaterdag 20 juni 2015 11:41:37 (16%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Nu ik weer, het is weer mooi om de topic starter te wijzen op geschakelde voedingen, denken jullie nu echt nooit aan het stoorniveau van die voedingen, vooral als het "er bij" geplaatst moet worden?

We hebben het hier over bij elkaar zo'n 25-Watt aan energie als output.
Dat is nu niet direct iets wat je zo maar kan gaan negeren als stoorbron.

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen geschakelde voedingen, prachtige techniek!
Maar wel de belangrijkste eigenschappen onthouden.
Lineair = meestal ruis/stoorarm, laag rendament.
Schakelen = Schreeuw als "Trass Metal" met een vrij hoog rendament.

Het wordt natuurlijk duidelijker als de topic starten meer info geeft.
Als het vermogen van de +-12V voor het aansturen van relais is, zijn mijn opmerking eigenlijk niet van toepassing als er teminste geen gevoelige electronica in de buurt zit...

Dus bramsky, waar is het voor, wat wordt er gevoed uit de 42V wat gaat er gevoed worden uit de -+12V en zijn er storings gevoelige onderdelen op aangesloten waar je rekening mee moet houden?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 20 juni 2015 11:44:03 schreef blackdog:

Dus bramsky, waar is het voor, wat wordt er gevoed uit de 42V wat gaat er gevoed worden uit de -+12V en zijn er storings gevoelige onderdelen op aangesloten waar je rekening mee moet houden?

+1

Ik kan eroverheen kijken, maar ik lees ook nergens hoeveel stroom er benodigd is bij die symmetrische 12 Volt. (opampje ?)

rbeckers

Overleden

Op 19 juni 2015 21:05:39 schreef bramsky:
ja de 0 moet overal 0 zijn helaas, hoewel misschien niet moet ik even uitzoeken.

Dat met een variac zal niet lukken ik heb de 42 volt tegelijk nodig.

op 12 volt heb ik ~ 1A nodig

Bij DC/DC converters goed filteren.

pamwikkeling

Special Member

Twee wikkelingen bij leggen op de trafo ? of andere trafo monteren.

zoals het vaker wordt gedaan, eerst een 7824 en daarachter een 7812 zetten. zo'n 78xx regelaar kan 30v boven de uitgangsspanning aan. dus een regelaar ervoor steken met een hogere uitgang werkt ook. je kunt het zelfs maken met 2x 7812 en 2x 7912. zet een zener in de centrale ground naar de min aansluiting van de regelaar en je kunt van een 7812 ook een 7824 maken. geen weerstand gebruiken in de minpoot van de regelaar, dan is de uitgang niet stabiel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

eerst een 7824 en daarachter een 7812 zetten

En dan heb je er ook een 60W verwarming bij.
Ideaal in de winter :) :)

Hugo Welther

Moderator

Afhankelijk van de stroom kan het wellicht met een zener. Doet men in sommige eindversterkers ook voor de voortrappen/stroomspiegels.

Met twee 78xx of 79xx kan het tot en 52V Vin als volgt:

Beide 78xx of 79xx geïsoleerd van elkaar op een koelplaat. Je blijft natuurlijk wel vermogen verstoken!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Op 21 juni 2015 13:12:38 schreef Hugo Welther:
Afhankelijk van de stroom kan het wellicht met een zener.

Op 19 juni 2015 21:05:39 schreef bramsky:
op 12 volt heb ik ~ 1A nodig

1Amp dus, lijkt me een beetje veel voor een 30V zener.

rbeckers

Overleden

Als de uitgang 0V is, dan is dat buiten de specs van de 7824.

ik heb uiteindelijk een kleine transfo er ingepropt (letterlijk) gekregen en kan dan vanaf daar verder met het standaard spul. ik zit op ongeveer 400ma stroom dus ook niet helemaal wat ik wou maar is wel voldoende.

de truk met de 7824 is best handig die ga ik zeker onthouden.

wikkelingen bijleggen ging niet omdat deze een ingegoten ringkern is.

de voeding is voor een versterker die ik aan het maken ben de +/-42 is voor de eigenlijke versterker en de +/- 12 is voor de sturingen en nog wat ander spul.

sorry voor het late antwoord was druk bezig met het werk.

Op 20 juni 2015 11:44:03 schreef blackdog
Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen geschakelde voedingen, prachtige techniek!
Maar wel de belangrijkste eigenschappen onthouden.
Lineair = meestal ruis/stoorarm, laag rendament.
Schakelen = Schreeuw als "Trass Metal" met een vrij hoog rendement.

Kun je altijd nog een schakelregelaar pakken met uitgang een paar volt meer dan nodig, en een (low drop?) lineaire regelaar er achter om de spanning mooi glad te vegen. Vind ik persoonlijk niet zo héél elegant. :+ Maar als je zo'n groot spanningsverschil hebt als hier, kun je zo wel efficiënt met ruis-arm combineren.

Dat is: als goed gekozen filtercomponent(en) aan de uitgang (een spoel in serie bijv.) niet afdoende zijn.

rbeckers

Overleden

Bij een DC/DC converter is meestal meer nodig dan een simpel filter en een lineaire regelaar.
De piekachtige pulsen zijn moeilijk te filteren.

blackdog

Golden Member

Morge Heren, :-)

Waar ik met schakel regelaars altijd op wijs is het magnetisch veld.
Je kan filteren wat je wilt met ferriet, weerstanden, condensatoren.
Het is moeilijk het machnetische veld in te pakken.
Denk nu niet ik plaats de regelaar in een metalen doosje, dan ben ik er van af.
Het helpt maar voor gevoelige schakelingen is dit niet voldoende.
Mooier is Mu metaal maar ook moeilijk om aan tekomen.

Gelukkig hebben we tegenwoordig goede geschakelde voedings chips rond de 1 Mhz en hoger.
Hierdoor kan je compacter bouwen wat je machnetische veld betreft en het veld is makkelijer te dimmen.

De topic starter heeft het analoog kunnen oplossen, daar zou ik wel eens een foto van willen zien :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

25W voor hulpschakelingen in een eindversterker is ook wel extreem veel, een paar dikke weerstanden en zeners zijn de gebruikelijke oplossing voor een paar honder mW voor ingangstrappen en processing e.d.

Ik heb nooit last gehad met de ruis van de zeners, vermits de opamps een goede PSRR hebben en de opbouw redelijk is maakt het volgens mij niets uit in vergelijking met een lineaire regelaar.

Voor het voeden van de regeling van een laservoeding heb ik ook wel eens een extra wikkeling op de ringkern gelegd, het is gedoe en niet het mooiste van alles ooit maar het werkt prima :)