Siemens Magnetron HF24052/01

Mijn Siemens magnetron HF25052/01 doet het af en toe niet meer.

Alles werkt schijnbaar normaal : de elektronica werkt, het draaiplateau draait en ook hoor je de typische geluiden. Alleen wordt het eten niet warm ...

Ik heb hem al minstens 3x opengemaakt,'niets'gedaan en dan gesloten. Soms doen hij het dan maanden terug.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Misschien ergens een slecht contact maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen zoeken.

mel

Golden Member

magnetron kan kapot zijn.Met een multimeter kan je de gloeidraad ohms doormeten.
maar pas op, alleen doen als de stekker er uit is, en dan nog eentijd wachten.
er staat normaal hoogspanning op!

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dag mel, kapot zal de magnetron niet zijn want dan zou het nooit meer werken. Nu werkt het soms wel en soms niet.

mel

Golden Member

gewoon doormeten, dan sluit je de buis uit.en dan kan je verder zoeken.
Ik bedoel trouwens de magnetron, niet de microgolfoven....

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 20 juni 2015 12:36:58 (29%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

kan de deurschakelaar zijn welke in de laagspanning schakelt. als de magnetron niet helemaal recht staat of de deurhaken zijn krom schakelt deze de magnetron of oven uit. dit contact heeft geen vermogen om te schakelen, en wordt dan ook sneller vuil als de andere contacten, kan dus alleen vuil zijn. de meter ohms zetten en kijken of met de deur dicht het contact nagenoeg 0 ohm is, en blijft na een aantal keren de deur sluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een elektronische oven en wanneer de deur geopend wordt stopt de magnetron, het draaiplateau en ook de aftelklok. Dit alles werkt ook wanneer de oven niet meer warmt dus ik betwijfel de theorie van de deurschakelaar. (tenzij er twee deurschakelaars zijn natuurlijk).

2 schakelaars? eerder 4 tot 6 zelfs.. het gaat om 1 deurschakelaar in de laagspanning, als deze er zit. de anderen zitten in de 230v en geven dit probleem niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die keren dat de magnetron het niet doet (bij gesloten deur) kun niet alle typische geluiden horen.
ik neem aan dat er nog een hoogspanningstrafo in zit en geen inverter. Dus je zult de trafo niet horen brommen als de magnetron niet werkt.
Ik ben het met testman eens dat het zeer waarschijnlijk aan een deurschakelaar ligt, waardoor de magnetron soms niet werkt.
Dus schakelaars doormeten.

Er zitten inderdaad drie schakelaars in de deurcontactmodule. De twee 230V schakelaars werken perfect en ze 'klikken' zuiven. De laagspanningschakelaar voelt 'sponzig' maar functionneert wel als ik hem doormeet. Ondertussen werkt de oven ook terug...

Waarschijnlijk is die schakelaar dus de oorzaak. Als de oven nog eens dienst weigert weet ik ineens wat ik moet doen; ik zal al vast op zoek gaan naar een vervangswitch. Bedankt voor jullie hulp.

Vervang eens de schuifklemmen op de magnetron, deze durven nogal eens slecht contact geven.

de deurschakelaar welke laagspanning schakelt, is meetbaar anders. elke keer schakelen is deze anders van waarde. de ene keer 2 ohm en de keer erna 180ohm. op den duur valt het ding dus al uit tijdens het verwarmen. dit relais zit in de 24v lijn van de relais spoelen, dus schakelt amper stroom..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de magnetron verder het lijkt te doen en de klok telt netjes af is het waarschijnlijk geen deurschakelaar. Dan had namelijk alles wel moeten stoppen.

Het meeste geluid in een magnetron komt van de ventilator. Als deze het doet, samen met het lampje en draaiplateau zit het probleem m waarschijnlijk in het hogspanningsgedeelte, of in het relais ervan. Het klinkt typisch als een los contact, kijk ook of op de printplaat er geen losse solderingen zitten.

[Bericht gewijzigd door meander op vrijdag 26 juni 2015 18:21:32 (17%)

Spanning staat en stroom gaat!

Verhaal is dat de stekkertjes op de buis even strakker er op moeten (inknijpen met tang) en werkt dan weer. Probleem is dat de gloeispanning niet goed opkomt.

in het geval waar ik het meemaakte ging de magnetron niet uit nadat deze uitviel. de teller telde gewoon door en de magnetron ging ook weer terug aan als ik er een tik op gaf. opvallend was dat het ding af en toe ook raar deed als deze niks deed, alleen stby stond. dan ging de lamp even aan meen ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Korte feedback

Zoals hier aangegeven werd, heb ik de schuifklemmen van de draden naar de magnetron wat dichtgeknepen en gemonteerd. Ondertussen werkt het toestel al terug enkele maanden perfect.

Bedankt iedereen voor de bijdragen.

joopv

Golden Member

Zo'n schakelaar die slecht contact maakt kun je ook "schoonmaken" door er een redelijke stroom door te sturen en dan een aantal keren te laten schakelen. Het oxyde laagje brandt dan weg en dan heb je weer een poosje een goed contact.

Het gebeurt zo vaak, maar succes er weer mee!!! De stroom door de buis is een slordige 12A, dus stroom genoeg Joopv