kratradio - vraagt m.b.t. voedingskeuze

Beste mede-electronica fanaten,

Ik heb het volgende boardje aangeschaft om een "kratradio" te maken.

http://i.imgur.com/AZ7ZXCs.jpg

dit is een board met 18w links/rechts en 1 losse sub +-30w. Hij moet gevoed worden door of 2x12v of dual AC 12v.

Ik heb ook 2 van deze voedingen aangeschaft 12v 3.2a ac
http://i.imgur.com/1mbXKeB.jpg

Zou ik deze ook kunnen gebruiken om de versterker te voeden, of moet ik een dure ringkerntrafo kopen?

ik heb ook gekeken naar een voordelige oplossing voor een voeding
Zoals Mini voeding maar ik weet niet wat ik aan moet passen om te zorgen voor de gewenste uitgangspanning/stroom.

Ook heb ik nog een andere voeding liggen uit een oud 5.1 set(logitechg51), die 2x 17v levert, kan ik daar iets mee?

http://obrazki.elektroda.net/100_1236326247.jpg
PHIHONG PSM083-221 (LT). Spanning + 17V (2.7A) en -17V (2.2A)

Ik hoop dat iemand mij een stukje op weg kan helpen met de keuze voor de voeding :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 23 juni 2015 17:51:04 (1%)

@volt:

Die 30W duid op een trafo van 2x12VAC 30W.

Of je kan kiezen voor batterijvoeding 6 tot 10VDC.

Er is een 8VDC uitgang om een eventuele MP3 player mee te voeden.

3 audio ingangen en 2 luidsprekers links en rechts.

Die 2 losse voedingen die je hebt gekocht zou ik niet gebruiken op deze versterker. Allemaal storingen, want het zijn schakelende voedingen. Waarom heb je niet gewoon een simpel en goedkoop trafo-tje van 12V 30W gekocht?

Die ringkern van 17VAC zeker niet aansluiten, dan zul je al snel klank en lichtspel hebben denk ik. Want onbelast is die spanning meestal nog hoger. Als er staat 12V moet je geen 17V aan sluiten.

Een gewone spotgoedkope trafo van 2x12V/30W is hier op zijn plaats.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Deze voedingen zijn DC. Waar het bij deze toepassing om gaat is of de gnd los is van de aarde, als dat zo is kun je met twee een sy voeding van + en - 12V maken.
Er zit dan hoogstwaarschijnlijk wel een C tussen de gnd en aarde, wat ellende met gnd loops kan geven. Tevens zijn niet daarvoor bedoelde schakelende voedingen bij audio toepassingen vaak wat problematisch qua rommel op de uitgang.

Je krijgt dan wel wat minder vermogen als met 12VAC, dat een spanning richting de 16VDC zal geven.

Ik zou denk ik een oude halogeentrafo pakken. Die zijn anno nu ongeveer gratis. Sommige hebben twee wikkelingen die te scheiden zijn, maar met één zal het ook wel gaan.

Wat voor IC's zitten er op ? TDA2030(A) oid ? + en - 17 uit een audio geschikte smps moet dan wel gaan, maar ga niet over de in de datasheet opgegeven maxima van 18 resp. 21 V heen, dan zijn ze stuk.

[Bericht gewijzigd door Aart op dinsdag 23 juni 2015 18:47:16 (10%)

ja het zijn tda2030a's, ik zie een ne5532P zitten en er zit een 7808CV spanningsregelaar op

[Bericht gewijzigd door Volt023 op dinsdag 23 juni 2015 19:57:00 (61%)

inmiddels een transformator gekocht van 230v naar 2x 12v 2a 0--12 0--12.

Heb de nullen doorgemeten, maar zitten niet aan elkaar. Mag ik ze gewoon bij elkaar steken in de 0 van het board?

pa3gws

Golden Member

De 0 aansluitingen kan je samen op de nul van de versterker aansluiten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik denk de 0 van de ene wikkeling aan de 12 van de andere wikkeling.

Thevel

Golden Member

Op deze manier aansluiten dus.
Op de buitenste aansluitingen op de printkroonsteen moet je 24V AC meten.
Meet je nul volt dan één van de 12V aansluitingen beide draden verwisselen.

@ Thevel,

Dus net als pa3gws suggereerde?

of moet ik de + van de ene wikkeling met de andere 0 doorverbinden, wat dan de gezamelijke 0 wordt? Sorry voor mijn slechte kennis van zaken.

Thevel

Golden Member

Ja, je kan het eerst proberen zoals pa3gws suggereerde.
Meet je geen 24V of de versterker doet helemaal niets dan alsnog 2 draden verwisselen.

Gewoon proberen, mocht het per ongeluk verkeerd zitten gebeurt er niets, er gaat ook niets kapot!

Op 30 juni 2015 22:27:12 schreef Volt023:
@ Thevel,

Dus net als pa3gws suggereerde?

of moet ik de + van de ene wikkeling met de andere 0 doorverbinden, wat dan de gezamelijke 0 wordt? Sorry voor mijn slechte kennis van zaken.

een transfo heeft wisselspanning en dus geen +.
wel hebben ze een fase en die moeten correct staan. als één wikkeling in fase staat, en de andere in tegenfase, heb je geen spanning meer.
als ze beide gelijk staan, dan zul je 24V meten

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 1 juli 2015 07:56:53 (22%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken