inverter op inverter

Ik heb een 2000 watt (4000w/piek)zuivere sinus inveter gekocht met de bedoeling een airco in mijn camionette te plaatsen.De airco die ik in occasie gekocht heb verbruikt ongeveer een 900 Watt uitgemeten.
Volgens het etiket zou de airco 950 watt verbruiken met een capaciteit van 2500 watt. dus ga ik er van uit dat er in die airco ook een inventer ingebouwd is. Als ik de airco in de camionette uittest slaagd de inventer van de camionette onmiddellijk af. Nog thans op gewoon netstroom werkt het.
Ik heb ook al zwaardere apparaten uitgetest op de inveter van de camionette die probleemloos werken.
Zou het kunnen dat een inventer op inventer niet werkt?

de airco trekt wel 950w, maar geeft meer als het dubbele aan koelvermogen af door het koelproces. er zit geen inverter in die dingen. de nieuwere modellen airco's werken wel op inverters maar dat is een modulaire regeling zodat de pomp geregeld kan worden ipv aan of uit.

ik denk dat je 4000w inverter plat gaat omdat het ding geen 80A inschakelstroom kan hebben van de compressor. zeker als de airco geen inverter model is, maar alleen aan en uit kan gaat dit niet. de airco heeft ook een sinus nodig om op te draaien. een goedkope inverter levert een modified sine wave, wat niets anders als een blokgolf is. daar loopt een tv en laptop adapter wel op, maar geen motoren op 50hz..

check dus eerst maar of die zuivere sinus wel echt zuiver is. zo ja heb je de aanloop stroom van de compressor nog, deze is vlot 80A en dat kan een inverter niet aan. 3000W op 230V is 250A op 12VDC, zonder verliezen van de inverter welke doorgaans een 85% rendement heeft. de spanning zakt dan sowiso nogal in als de inverter het wel aan zou kunnen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Pak nu de berekening eens in VA en kVA.
Op je airco staat vast wel ergens de (nominale) stroom op een typeplaatje.
Hou dan rekening met inschakelstromen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor de uitleg, ik was al aan het rondneuzen om een nieuw te kopen.
Maar ik heb geen zin om een duur toestel te plaatsen in de camionette, dus zal het niet lukken,zwaarder inventer + 280Ah batterij gekocht voor niets.
Misschien in de toekomst éérst op CO vragen en dan pas beginnen LOL

de airco zal wel lopen op een aggregaat die ruim bemeten is, of je hebt standplaats stroom om het ding te laten lopen.

over welk merk en type inverter hebben we het overigens? want een goede inverter kan wel een airco aan, lees wel vantevoren de reviews of iemand dat al eerder voor elkaar heeft gekregen met eenzelfde type..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De inventer is van het merk TBE (chinees) is wel zuivere sine, hebben we net nagekeken
Eigenaardig genoeg staat op de doos dat dat het geschikt zou zijn voor een airco.
De Airco verbruikt ook 2,5 watt als die niet draait, daar stel ik mij ook weer vragen bij.
Dom genoeg ben ik naar een kennis geweest met een oscilloscoop om de inventer uit te testen maar ik heb de airco niet mee genomen.

maartenbakker

Golden Member

Slaat de inverter ook nog af als je de motor van je camionette met een iets verhoogd toerental laat draaien?

Het kan ook helpen om de bedrading aan de 12V-zijde van de inverter nog wat dikker uit te voeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

En korter, dwz inverter zo dicht mogelijk bij de accu.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.