Meterkast uitdaging.

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een verbouwing in een oude boerderij, waar 2 gezinnen in 1 grote woning wonen. Vanwege een nieuwe keuken zijn er 3 extra groepen nodig, waarvan 1 een kookgroep. Maar 1 probleem, de oude meterkast is vol, verouderd, en ik loop steeds tegen nieuwe problemen aan :P Het is niet door mij aangelegd, ik ben degene die het nu moet oplossen als vakantieproject.

Foto Album: Foto's van de gehele situatie

https://lh3.googleusercontent.com/-rASuljOUwkc/VZmCFzqMQ2I/AAAAAAAAJ80/eywPHC5FlCA/s640/2015-06-15%25252014.36.16.jpg

Zegels zijn door een eerdere installateur verwijderd, nooit meer teruggeplaatst. (kwam ik ook laatst achter)

Situatie nu:

3x25A Hoofdzekering
63A Hoofdschakelaar
groepen 1-8 achter aardlek (2 van 63A)
groepen 9-13 zonder aardlek, 1 van 20A
distributiegroep afgezekerd 3x16A

Een deel van de groepen gaat naar een paardenstal, distributiegroep voor een schuur en lasapparaat.

Mijn problemen:

Hier 1 kookgroep en 2 groepen bij krijgen.
Fases goed kunnen verdelen.
Aardlekschakelaars zitten vol, wcd's paardenstal etc.. niet achter aardlek.
Bij geheel nieuwe groepenkast:
- Meer dan 12 groepen nodig. Standaard gaan de groepenkasten maar tot 12.
- Distributiegroep bij meterkast in maken?
- Er is een enorme spanningsdip, de spanning gaat soms onder de 200v, kunnen de nieuwe groepen dit aan?

En zo zijn er nog wel meer kleine dingen, zoals op de foto te zien is ;)
Als iemand wat advies kan geven over een goede en veilige oplossing, graag.

Meer dan 12 groepen hoeft geen probleem te zijn, gewoon een grotere kast nemen.

Maar misschien verstandig om een installateur te raadplegen. Gezien de vragen die je hier nu stelt is het misschien niet verstandig om zelf de verantwoordelijkheid te (willen) nemen voor de hele installatie.

Los daarvan vind ik 3x25A wat krap voor de gestelde situatie. Hoe ga je het onderling verrekenen? Zitten de woningen (zo goed als) afzonderlijk? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen om het spul op te splitsen in kast-per-woning en die bemeteren.

De paardestallen met 3x16A bijvoorbeeld afzekeren en daar onderverdelen. En achter een aardlek zetten waar relevant.

Die spanningsdip moet je zien te achterhalen. Dipt je invoer zo enorm of komt het door (te lichte) interne bekabeling of, nog erger, hoge weerstanden door slechte verbindingen?

Shiptronic

Overleden

Kookgroep? je hebt 3F, maak er gebruik van.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als er een beetje op de kosten gelet moet worden zou ik gebruik maken van tweedehands meterkasten van marktplaats.
Ik heb zelf slechte ervaringen met de nieuwe stoppenkasten van tegenwoordig. Heel duur, en de assesoires zijn ook heel duur, en het plastic breekt af waar je bij staat. Ervaring.

Ik zou de kastjes waar nu die Siemens aardleks zitten vervangen door rail-kastjes. Daar zitten koperen strips in om van de fases af te tappen. Ook tweedehands te koop.
De hoofdschakelaar zou ik laten zitten (maar indien mogelijk beetje naar links schuiven ivm mooi aansluiten op wat eronder zit).
De stoppenkasten , 3 stuks, zou ik vervangen door een model dat iets hoger is.
Deze:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/elektra-en-kabels/…

Dan kun je 8 groepen kwijt per kast. elke 4 groepen op een 1-fase aardlek. In zo'n kast kun je pasco's (stoppenhouder met een witte schakelaar, zoals je die links in je kast hebt zitten) kwijt, maar ook aardleks.

In totaal kun je dan 24 groepen kwijt.

Links onder het rail-kastje (mijn advies) kun je een van je stoppenkasten kwijt die "over waren".
Daar kun je dan de grondkabel op aansluiten.

Ik denk wel dat de hoofdzekering van 3 maal 25A een beetje krap is.
3 maal 35 zou beter zijn.

Groepen moeten op een aardlekschakelaar. Verplicht tegenwoordig, en wel zo veilig.

In jou geval zou je 3 groepenkasten moeten bijkopen, en 6 aardleks enkelfasig.
Schatting van de prijs van deze klus 400 euro.

Er ist wieder da...
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Goede en veilige oplossing.
Hele kast er uit.
Alle groepen met aardlekkautomaten.

Je kunt nog een stukje de hoogte in.
Is het boilerrelais (links naast de meter) nog in gebruik?
Zo nee weg laten halen door de netbeheerder. Mag je niet zelf doen.
Je huisaansluitkast is open, daar mag je normaal gesproken nooit inkomen.

Je gasleiding (en waterleiding) moeten "geaard" worden. Ik kan het niet zien hier vandaan.

Denk er aan je aarding goed door te meten?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

xxx

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 juli 2015 22:57:18 (100%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3 lege installatie kasten van 220x330 langs elkaar hangen en voorzien van 17 b16 automaten en aardlekjes ( 15 groepen 230v en 2 reserve). 4 groepen per aardlek, de kast in de stal voorzien van een 30ma aardlek, je houd er toch een stel over uit de oude kast.

3 krachtgroepen maken, de groep met onderverdeler niet achter aardlek zetten en minstens naar C16 upgraden, met een zwaardere hoofdvoeding eerder 25A nemen. 1 krachtgroep voor het fornuis en 1 krachtgroep voor de ceeform. en idd zou een upgrade naar 3x 35A zou niet misstaan met 2 gezinnen in een boerderij. deze installatie is van begin jaren 70 zo te zien. als de boerderij veel ouder is, hebben ze toen de installatie al eens gerenoveerd gehad.

een spanningsdip naar 200v hoeft niet eens in deze kast te zitten. als de boerderij in buitengebied staat is de voedingskabel veelal van aluminium. je zit dan samen met de buren 200mtr verder op 1 kabel en de buren starten een zware compressor op. door de spanningsval over die kabel zie je het licht dimmen. hoe verder van de trafo af hoe meer je dit hebt met een gedeelde voeding. zeker als je op alle fasen tegelijk die dip hebt is dit zeer waarschijnlijk.

de goedkope oplossing: rechtse kast eruit mikken. daar een nieuwe kast neerhangen met 2 sleuven van 220x330mm. daarin zet je de extra groepen en 230v aardlekjes per 4 groepen. bij die kast ook de stal groepen bij zetten en de groep voor de onderverdeling, beltrafo kan er ook bij gezet worden zodat je groep 4 niet dubbel hebt zitten onder de schroeven.. de halyesterkast links kan dan vervallen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, ik zal proberen iedereen te beantwoorden.

-Alle aarde wordt sowieso doorgemeten, maar ik kan maar tot 1 conclusie komen. Het is hier een TN-C stelsel (tot aan de hoofdzekering), zonder aardelektrode. Morgen zal ik daar eens goed naar kijken.

-Zegels waren al verbroken, voor nu laat ik het even zo.

-Alles compleet nieuw heeft ook mijn voorkeur, maar ik ben bang dat ze de dip naar 200V niet overleven. Zeker gezien het maar 1-2 fases betreft die echt inzakken, dit is ooit eens nagemeten, dit gebeurd al voor de hoofdzekering.

-Rail-kasten en nieuwe aardleks en zekeringhouders is een oplossing, maar zeker niet veel goedkoper dan alles gewoon nieuw maken. Kun je misschien een voorbeeld geven van de producten die je opnoemt, zoals de railkasten en de aardlekschakelaars etc?

-Een andere optie is een OVK maken bij de keuken welke gelijk dat deel van het huis kan voeden, maar dan zit ik wel met een extra kastje wat ik bij de groepenkast moet plaatsen voor een onderverdeler naar die ovk, dit kan niet zomaar achter de hoofdschakelaar dacht ik. Als iemand daar nog de gouden tip over heeft :)

Ik heb in ieder geval een hoop uit te zoeken morgen als ik langs ga.

Ps. Het is al weer veel te laat, en inmiddels ga ik vandaag langs :P

Als er ook een extra kookgroep bij komt, die ik zeker voor 3 fasen zou nemen, dan vind ik 3X 25A toch aan de krappe kant. Beter is het om een 3X 35A aan te vragen en liever nog iets hoger. Met toekomstige uitbreidingen zit je wel aan de grens van wat nog kan en iets meer reserve kan geen kwaad. Maar dan komt ook de grote maar, die aanvoerkabel is daar wel te licht voor, is 4 mm2 en dat moet wel minstens 6mm2 worden. In verband met spanningsval is 10mm2 beter, hangt ook van de lengte van de kabel af. Ik had eens een installatie in een bedrijfspand onder handen genomen, was oude installatie en totaal niet berekend op moderne machines. Er stond een waterjet snijder en ging die aan, dan raakte een CNC machine zijn instellingen kwijt. Hoe dat kan weet ik ook niet, want alles wat aan electronica werd gestuurd had gestabiliseerde voedingen. Ik had nieuwe 5X 10mm2 kabel besteld en kreeg 16mm2 geleverd voor de prijs van 10, ook niet verkeerd en daarna waren de problemen voorbij.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!