DC DC converter ic?

Hallo,

Ik ben via ebay op onderstaand printje uitgekomen. Heeft iemand een idee wat het ic is? Ik heb het printje hier, maar het ic is onleesbaar doorgekrast. Ik heb de verkoper een mailtje gestuurd maar ik denk niet dat hij wil meewerken.

Als iemand info heeft wordt dat zeer op prijs gesteld.

http://www.ebay.com/itm/DC-to-DC-Constant-Current-Boost-Step-up-Power-…?

@hieronder,
Ik ben al bezig met reverse engineering, ik post een plaatje als ik het schema heb.

Bevindingen tot nog toe,
Ic is niet te bepalen wat pin 1 is dus ik heb een kant aangehouden als 1, maar het kan dus ook andersom zijn. Het heeft 16 pinnen.

Dit was dus verkeerd
pin 1: Fet sturing van de booster

Pin 5: zit aan 6
Pin 6: Stroom instelling.

Pin 8: stroom feedback.

pin 9: spanning feedback.

pin 15: Ground

PE2BAS
Arco

Special Member

Kwestie van schema even optekenen, dan blijven er (i.c.m. de behuizing) meestal maar een beperkt aantal kandidaten over...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je het al aan de verkoper gevraagd? Meestal geven ze je de benodigde datasheets zonder problemen, tenminste dat is mijn ervaring.

Wat wel eens helpt is op ebay naar dezelfde apparaten zoeken en dan de beschrijvingen lezen. Soms staat het er bij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Pin 1 kun je vaak herkennen aan het feit dat daar de lange (of soms de korte) zijde is afgeschuind. (als er geen stip of putje bij pin 1 staat). Is het een SO16 of TSSOP16?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo,

Ik had de verkoper al gemaild, maar die zegt dat hij geen schema heeft. Ik heb ook al naar vergelijkbare printen gezocht van andere verkopers, alleen die vermelden het ook niet. Ik zou die andere verkopers nog wel kunnen mailen om te vragen voor een schema.

Ik heb hier een foto van de chip die op het printje zit. De chip is zo heftig beschadigd dat er niet eens meer te zien is wat pin 1 is. Ik vermoed links onder.

Klikbaar
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2442535/thumbs/boost%20conv.jpg

PE2BAS

De bovenzijde lijkt afgeschuind te zijn.

Action expresses priorities LH

waarom reverse engineeren? om uit te leren ofzo?

als je het ding wil namaken, zal je de componenten al meer betalen, dan die printjes in grote hoeveelheden aan te kopen (in china)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nee ik wil hem zeker niet namaken, maar ik wil de stroom regeling aanpassen. De stroom wordt ingesteld door de onderste potmeter. Bij 0 ohm loopt er nog steeds 220mA. Dit wil ik nog lager krijgen. Nu staat die potmeter in serie met 2 andere weerstanden, nu denk ik dat als ik die overbrug dat ik naar 0A kan instellen, maar dat weet ik niet zeker. Ik wil even in de datasheet kijken of het ic dat kan zonder dat ik hem sloop.

Er zitten trouwens wel wat slordige ontwerp fouten in. De uitgang caps waren 50V, maar als je hem onbelast aan zet met de spanning pot voluit komt er meer dan 50V uit. Een van de elko's stond ook al bol. :S

@Letterhank en Shiptronic,
De kant richting de spoel is inderdaad afgeschuind. Dus bij R6 zal pin 1 zitten. Mijn aanname in de eerste post was dus niet juist.

[Bericht gewijzigd door hardbass op dinsdag 7 juli 2015 13:32:14 (11%)

PE2BAS
Shiptronic

Overleden

Pin 1 zou bij opschrift R6 moeten zitten; links/rechts,onder/boven is lastig op de site, niet iedereen krijgt de foto in dezelfde stand te zien !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je wilt de max uitgangs stroom van de converter lager kunnen regelen? of juist de stby stroom van de print terug regelen? dat 2e zal niet gaan zonder echte schakelaar ertussen denk ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het gaat mij om de uitgangsstroom. Er komt namelijk zoon led array aan die ik van heel weinig light naar vol wil kunnen regelen. Hij krijgt een aparte aan en uit schakelaar nog voor de regelaar. Zo loopt er geen standby stroom als hij uit staat. De led mag met de pot nooit helemaal uit gaan anders wordt dat als "uit knop" misbruikt. Maar ik vind de standaard laagste stroom te groot. Ik wil als laagste stroom 10mA

PE2BAS
fred101

Golden Member

Hebben ze dat ding met fimo-soldeer of geleidende stopverf in elkaar gezet. Het ziet er uit alsof de ratten ervan gegeten hebben. (en er de nodige onderdelen zoek zijn.) Of sla jij je probes er met een hamer in ;-) Wel een heel scherpe foto. Daar kunnen mensen een voorbeeld aan nemen.

Ik denk dat het makkelijker is om er zelf een naar wens te bouwen. Datasheet bevat meestal al een voorbeeld.

Bij die pwm regelaars zit er meestal ergens een stroombewaking. Die is bij vaag Chinees spul makkelijk te vinden. Dat zijn de pootjes waar niks tussen zit >:-)

Als je het uittekent moet je wel kunnen uitvinden hoe het zit. Met de scoop op de gate kun je wel uitvinden wat voor type het is. De feedback kun je zo ook vinden. Als er sense zit dan is dat meestal een weerstand tussen twee pootjes en ergens in het hoofdstroom pad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als de converter genoeg spanning uit kan sturen zet je toch een weerstand of stel dioden tussen de converter en de led? de spanning uit kan dan laag genoeg komen, je stelt de max uitgangsspanning gewoon hoger bij..

het is vrij standaard dat die converters een X regelbereik hebben. dus bijv 6v regelbaar maar niet 10v regelbaar. mede door de gebruikte spoelen en terugkoppeling is dat bepaald..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat weerstandje(?) wat aan R13 zit vastge-koek-plakt-plamuurd ziet er ook niet meer zo jofel uit.

Action expresses priorities LH

(hij hangt aan R15 als ik het silk goed begrijp).

Dat is chinees trimmen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zou me niets verbazen als het een TL494 is.

https://codewareblog.files.wordpress.com/2013/08/pinout-tl494.jpg

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Haha,

De status van de print is mijn schuld. Ik was bezig om te kijken of ik het gewenste resultaat wilde behalen. Er zat overal van die witte kek op en dat moest er toch wel even af met alle beschadigingen van dien. De 2 elkos rechts zijn eraf gehaald omdat hun spanning te laag was, met lekke elkos van dien. De shunt is tijdelijk weg om te kunnen meten. De onderste pot is een paneel pot geworden zodat ik daarmee de stroom extern kan regelen. Over r15 heb ik een weerstandje parallel gezet om te kijken of de minimale stroom aan te passen is. En ja, hij heeft best wat op zn donder gekregen.

Ik heb inmiddels van een andere chinees antwoord, maar volgens mij is zijn technische kennis net zo goed als mijn chinees.

Ik:
"Hello,

Do you know what the IC is that is used on this product? Or do you have a schematic?

Regards,
Bas Visscher"

Hij:
"hi friend
I do not understand what you mean
You do not know how to use it?
thank you
best regards"

Ik:
"I know how to use it, but i want to modefy the board. To do that i need a schematic.
Or at least the number that is written on the ic.
The ic is located under the coil. On that IC there is a type number written on it.
I would like to know what the ic is, or the schematic of the print."

Hij:
"IC? ?
hi friend
You are not made a mistake?
This is a circuit board
Connected to 220V
Outputs are freely debugging
thank you
best regards"

PE2BAS
pa3gws

Golden Member

Misschien begrijpt hij het als je vraagt om type number of the 16 pin chip.
Of hij wil het niet begrijpen natuurlijk. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

die mensen spreken geen engels hé. afkortingen zoals IC kennen die daar niet (die kan even goed aan een intercooler denken van een auto dan).

vaak kopen die chinezen dat spul ergens goedkoop op en proberen ze een centje bij te verdienen online. gewoon rechtstreeks het schema vragen van het printje, en dan zal hij zijn leverancier aanspreken.

ik koop al men chinees spul op aliexpress en daar heb ik toch al meer nuttige info gevonden dan via ebay

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Precies, het gros van de handelaren schuift dat spul enkel door, dus daar zou ik niet te veel van verwachten.

EN als ie het wel weet gaat ie het jou natuurlijk niet vertellen, dan had ie het nummer er ook niet af hoeven schuren.