Voeding voor centrale deurvergrendeling

Hallo,

Ik ben via een collega in het bezit gekomen van een gebruikte centrale deurvergrendeling set. Deze heb ik gebruikt voor een slot mechanisme een kast op men kamer. Het is een lade kast die wanneer dicht word gedrukt in het slot valt. Bij dit sluitingsmechanisme is veel kracht vereist.

Nu heb ik er in het begin een simpele computer voeding op aangesloten, op de 12V lijn. Als ik de centrale deurvergrendeling daarmee aanstuur, ontstaat er volgens mij een dusdanig hoge stroom dat de voeding uitvalt. Dit bleef maar gebeuren.

Als alternatief ben ik opgestapt naar een 12V 2A adapter. Deze kan de piek stroom wel aan, maar dit gaat ten koste van de kracht die de servo's leveren.

Nu ben ik benieuwd, is er een permanente oplossing mogelijk in dit geval met een vaste voeding, of moet ik toch kijken naar een accu? Het zal de piekstromen op moeten kunnen vangen, en de servo's maximaal laten duwen.
Ik ben in ieder geval niet bereid om er meer dan 50 euro aan uit te geven.

-Noikster

pa3gws

Golden Member

Staan er geen gegevens op de servo of op andere onderdelen?
En wat is het merk en type van de vergrendeling?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als de servo's zoveel stroom moeten leveren kan het zijn dat de lade sluiting net te zwaar loopt. dan moet er zoveel kracht worden geleverd dat het ding over z'n max heen gaat. vooral als het een houten kast is kan dat goed zijn, met dit weer gaat hout kromstaan..

als een adapter van 12v 2a het ding min of meer aan kan sturen, zou een extra loodgel accu ook wel kunnen, echter moeten die ook geladen worden en komt er een oplader bij kijken. zoek eerder naar een stevige pc voeding die tegen pieklasten kan. echte oude atx voedingen moeten vaak een last op de 5v hebben om op 12v ook te kunnen leveren. tevens gaan die dingen met inductieve lasten vaker plat, mede door de gare elco's in die dingen..

een trafovoeding kan wel tegen pieklasten, bijv een oude acculader, 150va halogeentrafo met brugcel erachter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hij is nu helaas ingebouwd, en erg moeilijk te bereiken.
Ik kan de gegevens dus niet aflezen.

Een goede pc voeding zal inderdaad een mooie oplossing kunnen zijn.
Heb je ook enig idee waaraan ik zou kunnen zien of een voeding geschikt, voor de pieklasten.
Daarnaast ben ik bang dat het miss teveel geluid gaat maken, het is wel in men slaapkamer.

De centrale deurvergrendeling hoeft maar heel soms de kast te openen of te sluiten, een vol geladen accu zou dus eigenlijk best lang mee moeten kunnen toch? (afhankelijk van de soort accu natuurlijk)

Je kan ook een universele laptop voeding nemen.
De betere zijn instelbaar tussen 12 en 20v en zijn er in 90W. Bij 12v is dat ruim 7A.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
benleentje

Golden Member

Als alternatief ben ik opgestapt naar een 12V 2A adapter. Deze kan de piek stroom wel aan

Dat lijkt misschien zo maar deze motoren trekken makkelijk 5A per stuk dus een 2A adapter is veel te klein. De adapter kan het eigenlijk niet waardoor zijn spanning ver in elkaar zakt en dat merk je dus aan de mindere kracht.

IK heb nergens gelezen hoeveel motoren je nu gebruikt maar als het er maar 1 is moet een stevig 12V voeding dat wel aankunnen. Zoiets bv

http://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m94…

Je kan ook een klein lood/accu nemen en dit met een spanning van 13,2V continu opladen. Als jouw 2A adapter die spanning levert is dat mooi. !2V is te weinig om een accu op te laden moet minimaal 13V zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat ik in dit geval mijn kansen zet op een degelijke accu.
Er zitten 2 motoren in mijn kast verwerkt.
Als die beide dus rond de 5A per stuk trekken, zou ik dan het beste voor een degelijke accu als deze kunnen gaan?

https://www.conrad.nl/nl/yuasa-np12-12-loodaccu-12-v-12-ah-loodvlies-a…