Maar wat is het?

maartenbakker

Golden Member

Ik heb nog gezocht op synchronisatiesignalen voor film, maar ook die zijn anders en bovendien verklaart dat niet direct de teller. Maihak maakte best wel veel, zelfs opwindbandrecorders met Ex certificatie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 juli 2015 11:45:02 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Gezien het aantal uitgangen, gok ik eventueel ook op een stuurapparaat voor lichtreklames, lichtshows of kermisverlichting (chuckie en GJ_)
Eventueel ook sturing voor machines of atracties.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik denk aan een huistelefoon van een dure villa of Hotel.
De display staat bij het bedienend personeel.
De ober (bediende)die kan dan zien wie er gebeld heeft.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!
Kruimel

Golden Member

In een 19" rack? Zou kunnen, maar een industriële/commerciële toepassing lijkt me voor de hand liggender.

Naast de 0 zat ook een drukknop, deze reset de counter terug naar 0.

Jaren 40/50 zal het niet zijn, er zijn 2 beker elco's in de voeding van 30v/5000µ aanwezig, de beugel waarmee deze vast zitten was nog dichtgelakt.

Mailtje naar Sick heeft niets opgebracht.

benleentje

Golden Member

Wel raar dat er tot schijnbaar 0-999 geteld kan worden en er maar 27 uitgangen zijn.

Het kan dan wel een soort telefooncentrale voor een hotel zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 juli 2015 13:30:47 schreef r3m:
Naast de 0 zat ook een drukknop, deze reset de counter terug naar 0.

Jaren 40/50 zal het niet zijn, er zijn 2 beker elco's in de voeding van 30v/5000µ aanwezig, de beugel waarmee deze vast zitten was nog dichtgelakt.

Mailtje naar Sick heeft niets opgebracht.

5000u elco's bestonden in de jaren '50 wellicht al, maar ik schat hem ook wat nieuwer. Er staan geheid wel ergens datumcodes, bijvoorbeeld op de elco's.

Wat mailtje betreft misschien nog even afwachten, kan zijn dat ze de vraag nog ergens doorgezet hebben wellicht?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 juli 2015 22:29:16 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Jaren 60 inderdaad, never nooit 40's

Die 27 is verklaarbaar door de drie telrelais in cascade.

De teller voorop zal iets anders tellen, in ieder geval GEEN telefoonummers want dat is gewoon een impulsteller. veel geluk om daar nummer 948 op de zetten.

Dus het zal een of andere selector zijn, maar voor wat ... who knows, het kan zomaar eens maatwerk zijn.

Dat stemvorkje snap ik nog niet helemaal, het heeft wel de twee spoeltjes die je zou verwachten als het een oscillator moet zijn, maar er gaat een enkel coaxje naartoe. Plus dat ik dan nog wat actieve elektronica zou verwachten in de vorm van een buisje of een transistor.

Misschien is het stemvorkje om een kiestoontje oid te maken?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

1248Hz is nogal hoog voor een keistoon.
De standaardmuziektoon a" is 880Hz en dat is al veel hoger dan de PTT kiestoon (eerder rond 400Hz).
Bovendien heb je daar geen stemvorkoscillator nodig; het komt immers niet zo nauw.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kan het niet zo zijn dat de stemvork er zit als opnemer van een specifieke toon in plaats van als een weergever ?
Om een specifieke toon weer te geven zal die ook moeten worden aangestuurd door diezelfde toon, (tenminste als er geen terugkoppeling is, en die zie ik niet).
Als je die toch al hebt kun je net veel simpeler een luidprekertje gebruiken.
De afgeschermde aansluitdraad pleit ook eerder voor een opnemer dan een weergever.

mel

Golden Member

Volgens mij is het een of andere sturing voor een mobilofoon oid, die iets op afstand moet sturen.Of een sturing van en repeater, vandaar ook die stemvorkoscillator.Werkt als een toonfrequente ontvanger of zo iets.(ik zit ook maar te brainstormen).

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 juli 2015 07:36:11 schreef Brainbox:
[....]Als je die toch al hebt kun je net veel simpeler een luidprekertje gebruiken.

Een stemvorkoscillator wordt niet gebruikt om een toon voort te brengen, maar om een gewenste frekwentie stabiel te houden, net als een kristal, maar dan met een veel lagere frekwentie. Het Bulova horloge is een bekend voorbeeld van zo'n oscilltor uit de tijd dat digitale elektronica nog te groot was om in een horloge in te bouwen.
Overigens ken ik wel degelijk bekerelco's uit de 50-er en 60-er jaren.
Had ooit een bekerelco uit een elektronenfliser van 500µF/1kV

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 9 juli 2015 10:23:20 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb naast Sick Duitsland nog een aantal aangeschreven. Alle talen welke in de vriendenkring gesproken konden worden uit de kast laten trekken hiervoor... Maar Sick Nederland(!) is bereid mee te helpen met het zoekplaatje. Zodra meer bekend is zal ik dit hier weer plaatsen.

Een kleine correctie op een aanname welke eerder gedaan was; Er zijn niet 3 maar 6 'tientellers' aanwezig, deze zijn alleen zo strak op elkaar geplaatst dat het op foto bijna niet zichtbaar te krijgen is.

Gr. Remko.

Hmm. Even rustig over nagedacht.
Constatering: De 12 polige connectors zijn gelabeld met 6 nummers: Dat zouden best 6 telefoonleidignen kunnen zijn.

Ik zie ook een downlink en een uplink.

Nu we weten dat er een zestal tientellers in zitten zou het kunnen dat je met teller ding instelt wat het voorvoegsel is waar ie op moet reageren (tudelft centrale: 278) en dat ie dan 28 telefoonnummers met dat als basis behandeld. Heb je nogmaals 28 telefoons nodig, koop je nog zo'n apparaat en sluit je die op de downlink aan. (inefficient als je maar 0-27 van ieder hoderd- of duizendtal aan telefoonnummers kan gebruiken, maar daarom zal ie wel goedkoper geweest zijn dan z'n duurdere broertje).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 9 juli 2015 00:07:49 schreef Tidak Ada:
1248Hz is nogal hoog voor een keistoon.
De standaardmuziektoon a" is 880Hz en dat is al veel hoger dan de PTT kiestoon (eerder rond 400Hz).
Bovendien heb je daar geen stemvorkoscillator nodig; het komt immers niet zo nauw.

De A is 440Hz. En dat was ook de kiestoon.

Tidak Ada

Golden Member

a'= 440Hz; a"= 880 Hz iedere stemvork voor muziek heeft die toon van 880Hz. Mijn pianostemmer gebruikt echt ook die 880Hz, die a" ligt namelijk in het midden van het toetsenbord.
Als je naar een concert van een symfonieorkest gaat, zul je ook horen dat de fluit (of de viool van de concertmeester) tijdens het stemmen de a" (a4) aangeeft, die dan door de andere instrumenten wordt overgenomen.
Ik heb hier een 440Hz stemvork liggen, die wordt bijv. in de neurologie gebruikt om vibratiegevoel te testen.
Ik kan me voorstellen dat voor het stemmen van een basgitaar die 440Hz praktischer is, maar voor een hobo of een viool zeker niet.

Overigens kom ik nu op Wiki tegen dat de C5 1046Hz is. Misschien is die toon van TS dat ook en niet 1248Hz, maat 1046Hz...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb hier een 440Hz stemvork liggen, die wordt bijv. in de neurologie gebruikt om vibratiegevoel te testen.

Sorry, maar ik kan het niet laten, hoe stem je dan een vibrator?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@Zoef

Dat staat er toch al... op gevoel!

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Pannankoeken eerst bakken, voor je ze eet, anders smaken ze melig >:)

Oh ja, De kiestoon van KPN (v/h PTT) is geen 440Hz, maar 425Hz (net opgezocht).

De muziektoon, die je vroeger kon bellen via een speciaal nummer was 880Hz

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sorry Tidak, ik had je " niet gezien. Dank voor je uitleg.

Het antwoord van Maihak:

Guten Morgen,

leider gibt es zu dem abgebildeten Gerät keine Aufzeichnungen mehr....
Ich kann mich aber noch an diese Geräte erinnern, als ich im Jahr 1967 eine Lehre als Feinmechaniker begann - es handelt sich dabei um ein Maihak MDS (Maihak Dauerschwingende Saite)
Diese Geräte wurden verwendet, um den Druck z. B. in Fundamenten von Gebäuden oder Brücken permanent zu überwachen. Dazu wurde eine Bodendruckdose, in der sich eine gespannte Stahlsaite und eine Stimmgabel über zwei
Magnete befand, als Aufnehmer verwendet. Die Frequenzänderung der schwingenden Stahlsaite war ein Maß für die veränderte Belastung, angezeigt und verglichen wurde die Schwingung auf einer Anzeigeeinheit mit Braunscher Röhre
im Form einer Lissajous-Figur.
Als Anhang ein paar Informationen aus dem Internet.

http://www.kamp.demon.nl/temp/behuizing/1.gif
http://www.kamp.demon.nl/temp/behuizing/2.gif
http://www.kamp.demon.nl/temp/behuizing/3.gif

Lucky Luke

Golden Member

Ah, niks telefoon, kiestoon of systeem, maar een drukmeter voor gebouwen. (Fundamenten van gebouwen. Iets om verzakking in de gaten te houden? Edit: Jep, hoekmeter.)

Ik heb (nog?) niet alles gelezen (Duits lezen gaat wel, maar niet snel of goed).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb even de laatste zinnen van het tweede stuk vrtaald. Het blijkt best wat bijzonders te zijn voor de liefhebber.

Heden ten dage likken fans over de hele Wereld de vingers af om de edele en zeldzame stukken Maihaker'se bouwwijze; en wie de website van het "Museum der Funkstunde" bezoekt, zal verrast worden: Hier kan de bezoeker al deze "schatten" zien en eventueel horen, die Johannes Brüning in zijn leven verzameld heeft en in zijn levendig museum laat zien.

Ik zal nog proberen de site van het museum op te zoeken.

[url]Heden ten dage likken fans over de hele Wereld de vingers af om de edele en zeldzame stukken Maihaker'se uitvoering; [/url]

Kontakt
Johannes Brüning
Obere Ringstraße 60
32120 Hiddenhausen

E-Mail: funkstunde(ät)yahoo.de

Funkstunde e.V. (Museum und Verein):
Leinwebergasse 3
86929 Penzing
Tel. 08191 / 97 08 95

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 14 juli 2015 16:27:27 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Wie weet hebben ze wel interesse het aan te schaffen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.