Powerprint inductiekookplaat

Ik vermoed gewoon slechte ELCOs in het voedinkje..

de bekende besparingen, zowel in geld als ruimte. 85 graden elco's gebruikt die klein van afmetingen zijn. grote elco's gaan langer mee als die kleine modellen, de levensduur is veel korter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laten wij voorop stellen dat ik steeds meer in de buurt kom van het probleem.
Beetje bij beetje kom ik meer te weten. Zo heb ik vandaag eindelijk de datasheet gevonden van de X2 (C7) condensator wat mij ook gelijk de kennis geeft over de C8 en uiteraard wil ik deze graag met jullie delen zodat ik wellicht anderen kan helpen.

70422694.pdf

Met de ondersteuning van JvdBE en BVZ was ik ineens overtuigd welke ik moest hebben en dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.

@CrossFireX: Helaas niemand in de buurt. Wat dat betreft ben ik een vreemde eend in de bijt. :-p

@testman, deze zet ik ook op de lijst voor de bestelling.

@S.Oldeerbout, laten wij het hopen. Nu nog een goede leverancier vinden. Die dingen zijn echt heel lastig te vinden.

*Update: Ik mis nog alleen de 0.68 uF, voor de rest heb ik de andere in bestelling gedaan bij http://distrelec.com

@testman: Jouw aanvulling bracht mij aan het denken. Wellicht ten overvloede, maar realiserend dat elk component aan slijtage onderhevig zijn. De gemiddelde elco heeft een levensduur van een paar 1000 uur. Het apparaat is 6 jaar oud. Indien je elke dag ca. 2 uur gebruik maakt van de printplaat/kookzone, wat overigens veel is, dan haal je de 4000 uur en kan je concluderen dat de elco's aan het einde zitten. Hiermee valt ook te verklaren waarom ze 5 jaar garantie op die apparaten geven. Dit valt net binnen de marge van de componenten op de printplaat.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 augustus 2015 19:17:59 (24%)

Ik heb PCs gekocht die dan na een paar jaar bolle elcos hadden. Datasheet inderdaad 5000 uur of zo. Maar hadden wel 40000 uur aangestaan.

Blijkt dat die 5000 uur op max temp en "helemaal vol" gegeven wordt. Zodra je onder de max spanning en max temp blijft, neemt de levensduur met een formule toe.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Laat de elko's maar zitten dat is echt niet het probleem vervang C7 en C8.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen 10% K en 20% M, ofwel de tolerantie? Kan het bijvoorbeeld kwaad om een M te nemen ten opzichte van een K? Het lijkt mij dat het hier geen kwaad kan.

@S.olderbout, heb de 0.68 uF ook gevonden, laat die overkomen uit UK.

@daandc, de andere printplaat is ook overleden. En ik vermoed dat daar hetzelfde probleem op zit. Maar zoals eerder gezegd, iets vermoeden heeft geen onderbouwing aangezien ik niet over de juiste meetapparatuur beschik.

@rew, aan de elco's is niks te zien. Ze zien er nog normaal uit en staan niet bol.

Nogmaals haussie met goede multimeter die weinig tot niets kost kun je al een redelijke goede diagnose stellen .

En de waarden kun je hier posten zodat wij je op weg kunnen helpen .

Maar vervang eerst de MKT maar .

Werkt het dan niet dan doe je hetzelfde wat ik heb gedaan spanning op de printplaat en op spanningen meten .

[Bericht gewijzigd door daandc op donderdag 30 juli 2015 07:03:58 (29%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Haussie, in 99% van de gevallen is daar waar je een condensator neerzet altijd "meer is beter". Ze maken condensatoren die -20%/+80% zijn. Dus als je uitrekent dat je 75 nodig hebt, stop je er een 100 in, die dus volgens specs ook wel eens 180 kan zijn.

Maak je echter een condensator-voeding, dan moet de condensator redelijk de gewenste waarde hebben. Veel meer of minder is dan niet handig. Minder en de schakeling doet het niet meer (te weinig spanning) en meer dan wordt er een onderdeel onnodig warm.

Ze hebben dus ook condensatoren die een nauwere marge hebben. Die 10% dus.... (nog nauwkeuriger is er ook vast wel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat die µ68 condensator defect is, daar geloof is geen snars van. Die blauwe zijn hele goeie.

Ik weet niet waar je woont, maar vorige zaterdag lagen er 14E mulitmeters in Aldi (BE) die capaciteiten tot 2000µF konden meten alsook frequenties tot 2Mhz + al de rest V,A,I,Ohms,dioden.....
Ik heb er één gekocht voor in mijn tuinhuis en die werkt verrassend goed.

Voor veel posters hier zou dat goede investering zijn, al heb je hem maar occasioneel nodig.

LDmicro user.

Mmmm zou het mgp ?!

Ik heb al 4 fluke's liggen en 3 dynatek's en een monacor mt300 .

Lijkt me genoeg dacht ik zo. (-;

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 augustus 2015 19:18:41 (69%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dit wordt een heeeeeele dure reparatie.

Gewoon alles vervangen.

Er ist wieder da...

Oke, volgens mij een doorbraak gevonden. Blijkt dat ik een CAP-functie op mijn multimeter heb zitten, weer wat geleerd. Van de 047uF condensator meet ik ca 0.41uF bij een nieuwe en bij de oude meet ik 0.44uF dus dat zit wel snor. Bij de 680nF condensator meet ik 154nF. We mogen aannemen dat deze dan niet meer goed is lijkt mij. Ze staan in bestelling en ik zal ze rond 4 augustus ontvangen.

Ik hou jullie op de hoogte! Krijg er gewoon een kick van :9

Op 30 juli 2015 21:05:00 schreef Haussie:
Bij de 680nF condensator meet ik 154nF.

Voor een X2 cap. very very strange....

LDmicro user.

Ik zou zeggen neem er nog een senseo'tje op!
Of een koud biertje uit een liebherr koelkast!

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op donderdag 30 juli 2015 21:24:30 (35%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Niet te vroeg juichen, maar dat biertje neem ik wel. Proost jongens!! :-D

Op 30 juli 2015 21:17:15 schreef MGP:
[...]
Voor een X2 cap. very very strange....

Juist niet. Die X2 zijn intern zo geconstrueerd dat er geen sluiting in op kan treden, maar op die plekken verdampt het materiaal. Dat geeft wel een kleiner totaaloppervlak, en dus in de loop van tijd een steeds kleinere capaciteit.

En waar gaat dat verdampte materiaal naar toe?? Ding zit hermetisch gesloten in de polyester ingegoten. Ik vewonder me er nog steeds over het verlopen van die dingen.

Geen idee hoe dat exact werkt maar wellicht kun je hier wat mee:

These types are designed for reliability, and, in case of failure, to fail safely (open-, rather than short-circuit). A non-catastrophic failure mode in this application is due to the corona effect: the air enclosed in the winding element becomes ionized and consequently more conductive, allowing partial discharges on the metallized surface of the film, which causes local vaporization of the metallization. This occurs repeatedly, and can cause significant loss of capacitance (C-decay) over one or two years. International standard IEC60384-14 specifies a limit of 10% C-decay per 1,000 test hours (41 days of permanent connection).

https://en.wikipedia.org/wiki/Film_capacitor

Hoe dan ook, als ik een X2 in serie zie zitten met een deel van een niet werkende voeding is dat mijn verdachte nummer 1.

Mooi stukje leerzame lectuur.

Ik heb zopas mijn voorraad recuperatie X2 condensatoren eens nagemeten uit ongeloof.
Er zitten erbij die 10jaar 24/24 gewerkt hebben in een frequentieregeling.

Uit een doos van +-200 stuks, heb ik er willekeurig zo'n 30 gemeten, deze die op zicht het oudst waren.

Geen enkele had een afwijking lager dan 10% en dat is wat nieuwe ook hebben als je ze meet.

Deze waarvan hier sprake is met 78% gezakt in waarde, dat zal wel een heel slechte serie geweest zijn.

Maar als dat zo is dan leren we nog elke dag bij en dat is belangrijk. ;)

Hopelijk is de TS zo vriendelijk van ons de uitslag van de herstelling mee te delen.

LDmicro user.

Op 2 augustus 2015 21:05:26 schreef MGP:
Deze waarvan hier sprake is met 78% gezakt in waarde, dat zal wel een heel slechte serie geweest zijn.

Ligt meer aan de schakeling waarin hij opgenomen is, dan aan de serie.

Als een Senseo na een paar jaar kuren krijgt is de oorzaak 8 van de 10x ook een defecte X2.

Bij een bepaald philips LCD chassis verliezen ook twee X2 c's dermate veel capaciteit dat het toestel niet meer start.

Komt echt vaker voor dan je denkt.

Beste heren,

Met veel "spanning"(leuke woordkeuze) de nieuwe condensatoren geplaatst en zie hieronder het resultaat. Bij deze wil ik jullie enorm bedanken! Ik kan namelijk het heugelijk feit met jullie delen dat het inderdaad C7 was die defect is/was. Wat een feest!!

Fantastisch om het weer te zien werken. Deze plaat is mooier dan de vorige en ik heb besloten om hem in mijn keuken te laten zitten, uiteraard met wat tegengas van de vrouw, ze was net aan de vorige gewend zei ze.

Nogmaals dank! Dankzij jullie heb ik inzicht gekregen welke stappen te ondernemen en mezelf bewust geworden van het meten van de genoemde componenten. Ik heb veel van jullie geleerd en dat in een korte periode. Hulde aan jullie. Bij het volgende project zal ik dit weer delen. ;-)

Netjes haussie !!

Wel leuk voor degene die een beetje sceptisch waren dat je het toch gefikst hebt .

Met gezond verstand en goede info van anderen kun je ver komen .

Maar hou de andere plaat maar als reserve want hier is ie al 2 keer gerepareerd .

En stuk gaan doet ie altijd op het moment dat het je niet uit komt .

Bedankt voor de feedback.

[Bericht gewijzigd door daandc op woensdag 5 augustus 2015 21:55:25 (28%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Bedankt voor de feedback, heb er toch ook iets van opgestoken.
Zeker van dat artikel over de film capacitor.
Dat was nu iets heel nieuw voor mij, verdampen van metaalfilm in een gesloten omgeving.

LDmicro user.