Hulp nodig bij PSU op basis van LT1074 (5V) en 7812 (12V)

Ben in mijn vakantie begonnen met mijn nieuwe PSU voor mijn domotica project.
Zoals in een ander topic van mij is aangegeven een LT1074 te gebruiken. Dit in verband met het hebben van een hoger vermogen (5V/5A). Inmiddels ligt deze thuis op een toepassing te wachten :)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/126511

Echter na zoeken op het forum kwam ik een vergelijkbaar topic tegen voor een LT1074 voeding. Nu zijn er een paar verschillen (zover ik kan beoordelen):

  1. Ik ga een 2 laags PCB laten maken en niet zelf etsen;
  2. Toepassen van SMD componenten, waardoor routing soms makkelijker (denk ik);
  3. Geen tussenrelais & controle PIC

http://www.circuitsonline.net/forum/view/62291/2/lt1074+layout

Nu ben ik inmiddels zover dat ik het schema getekend heb en ik graag zou willen weten of ik nog dingen dien te veranderen. Begreep uit voorgaand genoemde topic dat er design regels in acht genomen moeten worden om een mooie spanning te creëren (omdat de LT1074 een geschakelde voeding is).

Wat ik uit het vorige topic meegenomen heb is om de GND niet te splitsen en indien mogelijk door de "pootjes" van het component te laten lopen.

Tevens heb ik voor de interface tussen de PSU en de domotica print nu tijdelijk gekozen voor screw terminals. Ga nog bekijken of ik dit ook in de werkelijke versie ga gebruiken, maar dit is later altijd nog te wijzigen, aangezien de print groot genoeg is.

Ik zou de LT aan de rand plaatsen zodat je hem eventueel nog wat kunt koelen.

Bij het routen plaats ik dan als eerste de elco's met de minnen naar elkaar toe bij het IC, de rest van de lus waarin de grote HF stromen lopen er zo dicht mogelijk bij. Er volgt dan eigenlijk vanzelf een routing uit.
Terugkoppeling sluit je aan op de plek waar je het DC afneemt.

Zie de foto's voor een voorbeeldje met een andere vijfpoter, een LM2575.

Als 230V over dezelfde print te vermijden is zou ik dat bij niet-serieproductie altijd doen. Gemakkelijker veilig te krijgen en prettiger bij het knutselen :)

Arco

Special Member

Ik schroef de LT1074/76 altijd plat op de print, met een kopervlak aan beide zijden eronder voor koeling. Dat voorkomt ook afbreken van de regulator.
(wij kregen vaak printen opgestuurd ter ombouw/reparatie. Vaak had tante post onderweg de regulator eraf weten te krijgen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de reacties.
De TO-220 (LT1074) blijft staan, de enclosure waar de print in komt te zitten zal niet verplaatst worden.
Tevens zal ik er een koelelement op monteren (niet getekend in schema). Koelelement zal onderstaande worden:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=15026

Wat betreft de 230V over de print. De reden dat ik hiervoor kies is de mogelijkheid om op een centrale plek een zekering te kunnen plaatsen.
Tevens maakt het de print in de enclosure overzichtelijker (na plaatsen van de juiste mask op de print).

Heb zojuist nog een keer het eerder gerefereerde topic doorgelezen, maar kan in mijn geval niet zelf design fouten signaleren.
Zijn er zaken die rimpels in mijn output creëren?

Shiptronic

Overleden

Ik zie 2 DC voedingen, met gescheiden GND aansluitingen? Bewust, hier kan je rare zwerf stromen krijgen als je niet goed oplet !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik vind de AC lussen rond de TL onnodig groot, met een hele uitgestrekte gnd. Tevens is de aftakking van de terugkoppeling ongunstig.

Maar over of het wel of niet "goed genoeg" werkt durf ik geen uitspraken te doen, ik heb geen ervaring met dit IC.

Overigens heeft bij de 12V voeding de 7812 geen enkele koeling en 34V aan zijn ingang, als hij iets van 200 mW weggewerkt krijgt via de print kun je dan maar 10 mA trekken.
Is een 12V zener met een dikke R dan niet eenvoudiger en robuuster ?

[edit]
Persoonlijk zou ik het lekker trough hole houden, volgens mij kan het dan zelfs goed enkelzijdig.
Als de print toch dubbelzijdig is dan kan een plane zeker rond de LT aardig zijn.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 23 juli 2015 11:18:05 (16%)

Sorry, er staat nog een transformator voor.
edit: en nu nog een dubbelpost erbij..

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 23 juli 2015 10:46:31 (32%)

LDmicro user.

Trap niet in de veelgemaakte valkuil een smoorspoel te gebruiken als schakelspoel voor de LT1074. Dat werkt niet. Hou je aan de voorgeschreven spoelen in de datasheet of vind iets extreem vergelijkbaars. De foto van Aart laat zien hoe een goede potkernspoel voor een schakelende regelaar er uit ziet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat is zo.
De eerlijkheid gebied wel op te merken dat ik verder ook niet meer van deze spoel weet dan dat -ie de gewenste inductie en maximale stroom heeft en goedkoop was bij eoo ;)

De boel zojuist maar eens getest; ik haal meer dan 75% rendement van +24 naar +5 bij 2A door de dummyload, dus 10W.
Hij zal minder zwaar belast worden, het is onderdeel van een UPS'je voor een SOC board, en het wordt ook nu met dit koellichaampje niet echt heet.

Op 23 juli 2015 09:50:28 schreef Shiptronic:
Ik zie 2 DC voedingen, met gescheiden GND aansluitingen? Bewust, hier kan je rare zwerf stromen krijgen als je niet goed oplet !

Wat zou je voorstel zijn?
Ik heb en trafo met een secundair 16V en een secundair 24V. Om deze reden is het in het huige ontwerp gescheiden.

Op 23 juli 2015 15:02:48 schreef Fuzzbass:
Trap niet in de veelgemaakte valkuil een smoorspoel te gebruiken als schakelspoel voor de LT1074. Dat werkt niet. Hou je aan de voorgeschreven spoelen in de datasheet of vind iets extreem vergelijkbaars. De foto van Aart laat zien hoe een goede potkernspoel voor een schakelende regelaar er uit ziet.

Ik heb de volgende spoel gevonden (op basis daarvan is ook de PCB getekend):
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/componenten/spoelen/articledetail…

Op 23 juli 2015 10:00:06 schreef Aart:
Ik vind de AC lussen rond de TL onnodig groot, met een hele uitgestrekte gnd. Tevens is de aftakking van de terugkoppeling ongunstig.

Wat bedoel je met AC lus, er is door de brug toch geen AC meer?
Waarom is de aftakking ongunstig?

Op 23 juli 2015 10:00:06 schreef Aart:
Overigens heeft bij de 12V voeding de 7812 geen enkele koeling en 34V aan zijn ingang, als hij iets van 200 mW weggewerkt krijgt via de print kun je dan maar 10 mA trekken.

Ook hier komt nog een koelelement. Ga ik vandaag erin zetten. Update later vandaag.

Op 23 juli 2015 10:00:06 schreef Aart:
Als de print toch dubbelzijdig is dan kan een plane zeker rond de LT aardig zijn.

Bedoel je dan een groundplande onder de hele 5V print (dus alleen onder de 5V PSU)? Heb dit nooit gemaakt noch gelezen dus als je dat bedoeld moet ik gaan uitzoeken hoe dat moet. Qua componenten zou het geen probleem mogen zijn.

flash2b

Special Member

Op 24 juli 2015 09:35:41 schreef Sebastiaan06:
Ik heb de volgende spoel gevonden (op basis daarvan is ook de PCB getekend):
http://www.deradiobeurs.nl/webwinkel/componenten/spoelen/articledetail…

Lees de tekst bij de link. Dit is een ontstoor spoel en niet geschikt voor een LT1074. Dat moet namelijk een spoel zijn op basis van ferriet en gesloten zoals Aart liet zien.

Shiptronic

Overleden

Ik zou beide GND's aan elkaar verbinden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 juli 2015 09:46:20 schreef flash2b:
Lees de tekst bij de link. Dit is een ontstoor spoel en niet geschikt voor een LT1074. Dat moet namelijk een spoel zijn op basis van ferriet en gesloten zoals Aart liet zien.

Dank je voor de terugkoppeling. Las in het stuk "bijvoorbeeld bij voedingen", ben dus toch in de val getrapt. Ga het straks meteen mee aanpassen.

Op 24 juli 2015 10:06:20 schreef Shiptronic:
Ik zou beide GND's aan elkaar verbinden.

Doe ik later dan ook meteen.

Het is een schakelende regelaar, er loopt dus ook aan de andere kant van de bufferelco een relevante AC stroom. Weliswaar met een DC offset, maar 100 kHz is-ie.

Als je de terugkoppeling voor de elco aansluit ziet deze mogelijk nog de rimpel door de weerstand van het spoor tussen dat punt en de elco. Dat zal niet gunstig zijn.

Op de door mij gebouwde schakeling sluit ik de GND van de in- en uitgang aan op de GND pin van de regelaar (later aan de kant van het koellichtaam gerout), en de plus in- en uit op de pinnen van de elco's, die een kortsluiting zijn voor AC. Met de gekozen plaatsing van de componenten blijven alle AC stroomkringen zo mooi compact lokaal.
Als je primair ook nog een rimpelstroom hebt de in- en uitgaande gnd apart naar die pin routen, anders vind je de rimpel terug in de uitgang.

Een groundplane moet ook aan deze routing blijven voldoen, dus het stuk rond de LT houd je apart. Maar ik raad aan eerst te proberen het gewoon goed te krijgen, op mijn gaatjesprint heb ik ook geen plane :)

Is het niet veel gunstger de 7812 ook uit de 16V wikkeling te voeden ?

Het koelelement valt iets groter uit dan verwacht, hierdoor moet ik de hele routing sowieso omgooien, plus de AC aanpassing.
Hoop morgen een beter design te kunnen posten.

Heb nu een nieuwe versie getekend. Hierbij denk ik veel van de aanwijzingen te hebben meegenomen.
De 12V PSU is nog niet aangepast (heb momenteel een SMD regulator terwijl dit de TH variant moet worden om te kunnen mounten op de koeling). Later vandaag pas ik die aan.

Verder kan ik niet op het net een 50uH spoel vinden voor mijn toepassing., Wel een 47 of een 53. Is hier nog een groot belang dat dit 50 moet zijn?

Iemand die me hiermee kan helpen. Er zullen vast nog wel dingen zijn die ik niet goed gedaan heb.

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op dinsdag 28 juli 2015 05:53:52 (48%)

Arco

Special Member

Waarde van de spoel steekt niet op een paar of 10uH, werkt toch wel. (zie ook: http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an44fa.pdf )
Ik zou de spoel een kwart slag draaien tegen de klok in, dan zijn de baantjes veel korter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco, de spoel welke momenteel nog in het circuit is opgenomen is de eerder genomende en dus verkeerd.
Ik ga nu op zoek naar een correcte. Wellicht is de footprint dan ook anders en dus resulterend de plaats op de printplaat.

Heb je verder nog andere adviezen?

Arco

Special Member

Baantje aan D1 is erg dun, daar kan een forse stroom door lopen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee. Is volgens de datasheet ook een smoorspoel. Zo'n staafkern spoel zou ook een enorm strooiveld veroorzaken.

Pak bijvoorbeeld deze: http://nl.farnell.com/vishay/ihth0750izeb470m5a/inductor-47uh-20-6-8a-…

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op dinsdag 28 juli 2015 15:14:48 (15%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Spoel werkt echt wel, hoor... ;)
Zeker op zo'n lage frequentie. (frequentiebereik en saturation current staan er in de datasheet helaas niet bij)
Shielded is is altijd wel beter, hoewel dit in een metalen behuizing ook betrekkelijk is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie nu dat het inderdaad een ferrietkern is. Zal inderdaad wel werken, maar ik heb nog nooit een staafkern gezien als energie-opslag-element in een DC/DC converter. Daar zal beslist een goede reden voor zijn.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com