gezocht..een philips tv

Jullie zullen denken..Waarom geef je niet even het type nummer?Dat is het probleem,De allereerste tv die ik zelf heb " gerepareerd" heb ik in 2005 gevonden aan de straat.Deze tv van philips had het probleem dat de kleuren niet klopten(lees:vreemde kleuren die na de " reparatie" weer goed waren)deze tv is voorzien van tiptoetsen,En aan de rechterkant (vanaf het recht voor zitten gezien)zat een kastje die ik eigenlijk heb los gebroken om te zien wat er zat,Hier bleken allemaal knoppen te zitten waar je aan draaien kon.Ik heb gedraaid aan alle knoppen en zag dat alles veranderde op t scherm.Uiteindelijk kreeg ik in de gaten welke er voor zorgde dat de kleuren verschoven en door ze " inelkaar te schuiven het beeld weer goed kreeg.Er was helaas geen type nummer op te lezen destijds.En heb er geen foto's van genomen.Ik zoek al een hele tijd naar een soort gelijke tv op internet die het mogelijk zou kunnen zijn geweest.Helaas nooit gevonden.Tijdens het verhuizen is door mijn moeders ex de tv weggegooid ondanks dat hem gezegt was door zowel mijn moeder als mij,hem beslist!! niet weg te gooien.Je raad het al,oude bende dus gouw weg gegooid.dus niks meer te achterhalen behalve de gegeven (summiere info)nu hoop ik dat er hier iemand is die zegt:hey! die ken ik wel.en zo weer een foto en info kan krijgen.Ben wat minder vaak hier aanwezig ivm de komst van onze mooie dochter vorige maand,mvg robert

edit:was uiteraard een kleuren ,met een houten kast.Die tiptoetsen waren verlicht en waren zo gevoelig dat je ze niet echt hoefde aan te raken om van zender te verspringen.Zenders zoeken ging doormiddel van een laatje die uit schoof door er op te drukken.Waarna je doormiddel van wieltjes en een selectie schuif a,b of c kon kiezen.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op vrijdag 24 juli 2015 23:03:02 (11%)

bjokal

Golden Member

Ik heb weinig kaas gegeten van beeldbuis TV's, maar toen ik jong was liet ik het niet na om wel eens wat uit elkaar te halen.

De omschrijving doet mij in ieder geval aan het philips K9 chassis denken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Beste bjokal,
Tv heb ik helaas nooit open gehad.was niet nodig.aan de zijkant zat een vrij grote klep.die maakte ik open en daar zaten de knoppen.aan de voorkant had je om zender te wisselen zilver kleurige tip toetsen.er staat me iets van bij dat er een naam voor was.@Benl2c:heb al ruim 4 jaar gezocht op Google.helaas nooit de juiste gevonden.ook op obselete tellye en marcels tv museum.iig dank voor je reactie mvg robert

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op vrijdag 24 juli 2015 23:18:21 (21%)

RAAF12

Golden Member

Als het zo'n kast was waar aan de voorkant een paneel naar beneden kon klappen bleef hangen aan een groen touwtje dan was het een K9 chassis.
Al de knoppen diende voor de convergentie afregeling. Die had een delta beeldbuis. Latere typen hadden niet zo'n afregelkast voorop en hadden een inline BB.

Raaf12.hij schoof uit en dan kon je de zender regelen.het kastje aan de zij kant was niet met een simpele schroevendraaier te openen.die ging een stuk moeilijker(wrikken met een platte schroevendraaier).het meest aparte vind ik nog de tiptoetsen.die je voor je ze aanraakte al reageerde.mvg robert

ik mis een beeldformaat indicatie.. de toestellen met een klepje aan de zijkant van het toestel voor de zenders waren er niet heel veel. meestal zat het voorop links of rechts..

ik weet van het toestel wat thuis stond toen ik opgroeide, dat was zo met die verlichte touch toetsen 8 stuks en klepje aan de zijkant. meen vrij zeker dat het ding een kunstof kast had en maar 14 of 17 inch was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat was inderdaad een K9 chassis en waarschijnlijk een productie uit 1976 want toen kwamen de tiptoetsen in zwang. Behalve de convergentie regeling zat er op het rechter chassis een regeling voor de RGB balans, grijsschaal instelling. Ik denk dat je deze alleen nog kan vinden bij verzamelaars, dus zal het heel moeilijk zijn om nog zo'n exemplaar te pakken te krijgen. (Hierop hebben de Batavieren nog naar Sjef van Oekel gekeken, REEDS!)

Zenders instellen ging met een afstemlade aan de voorkant en de tiptoets uitvoering had dan 2 laden met elk 6 afstemmingen, dus 12 programma's in totaal. Convergentiepaneel openen ging met het Philips merk aan de bovenkant van het paneel. Kon op 2 manieren, of schuiven en het ging open of schuiven met er achter een schroef.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 24 juli 2015 23:47:34 (26%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@testman.het klepje aan de zijkant was met vele regel knoppen(je kon daar de kleuren in en uitschuiven.)die kon je niet zonder hem eigenlijk open te breken(of juiste gereedschap)openen.zenders zoeken deed je door onder aan op n laatje te drukken waarna je de zenders kon zoeken.de tip toetsen zaten rechts boven aan.die ging idd tot 8.scherm indicatie is te moeilijk,zeker omdat hij groot en zwaar was.zou als ik dan toch een schatting moet geven,rond de 80/90 cm moeten wezen.was een behoorlijk bakbeest.ik moet het helaas met deze info doen,hij is er helaas niet meer en ook nooit zo een weer gezien.

Nee hoor, zo groot werden ze nog niet gemaakt, er zat een 66 of 67 cm beeldbuis in.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Golden Member

Tiptoetsen zaten opzich ook al in de eerste generatie K9 van 1972/1973, maar een heel belangrijke aanwijzing... Je zegt dat het convergentiepaneel (die zooi knoppen die het beeld veranderen) aan de rechterkant van de kast uit te klappen was, na het draaien aan 2 kwartslagschroefjes in verdiepte gaten? Dus niet door het uitklappen van het normale bedienpaneel naar voren?

Dan was het ongetwijfeld een Duitse K9, eventueel in een kast van meubelmaker Liesenkötter.

Schermafmetingen zijn dan 66cm (hoek tot hoek). Mogelijk typenummer D26K462, maar dan zou hij wel op obsoletetellyemuseum staan (in de witte variant, de jouwe kan houtkleurig geweest zijn): http://obsoletetellyemuseum.blogspot.it/2012/02/philips-michelangelo-l…

Aan de andere kant zitten de tiptoetsen daar niet bovenaan. Dan kom je eerder op het model dat zoef bedoelt, de 26C465. Alleen die heeft een 7-segmentsdisplay en daar klapt de bediening gewoon naar voren om te convergeren.

Of er was een Duitse variant met de knoppen boven. Misschien catalogi op pytalhost?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 25 juli 2015 00:03:18 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als de tv werkt met verkeerde kleuren dan kan het zeer goed zijn dat de demagnetisatie niet werkt .
neem zo,n toestel dat goed werkt en goede kleuren geeft , en verdaai het toestel 40 graden of meer in welke richting horizontaal of verticaal dan zullen de kleuren sterk van plaats verschuiven .
de demagnetisatie is de spoel die rond de achterkant vd beeldbuis aanwezig is .
dat is ook meestal de brom die je hoort voor een kwart second of halve bij inschakelen .
de voeding komt van een 3 potige vdr op hat board en is meestel zeer heet

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Maarten,dat is hem idd!had m anders in gedachten maar oké.In mijn gedachten zaten de tip toetsen boven de speaker maar ik kan natuurlijk het een en ander vergeten zijn.nu ik dit zo zie is het hem idd!helemaal geweldig!Van de week,zal ik foto's posten met een hulp vraag omtrent een Philips leonardo 938 die ik voor 2,50 heb kunnen op halen.@fransel,na t regelen van de kleuren deed hij tot ie met n rotgang op n aanhanger gedondert werd het prima.iig dank voor je uitleg,mvg Robert

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 25 juli 2015 00:16:32 (17%)

Shiptronic

Overleden

Beschrijving doet e denken aan de tv die vroeger bij ons thuis stond , tiptoetsen wel boven aan , en een schuifbakje met afstel knoppen

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 25 juli 2015 02:28:08 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Dat is afhankelijk van het chassis de 26C465 die Zoef beschreef (jouw plaatje toont de 26C565 met K11 chassis, ze bestaan ook als K12), maar die heeft het convergentiepaneel in het bedienpaneel zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@shiptronic.Het was na t zien van uw plaatje toch die maarten liet zien.alleen wel met een zelfde kleur kast.Heb zoals aan gegeven een oude philips tv gekocht voor heel weinig.helaas is daarvan het beeld niet strak te krijgen(met een videorecorder trekt die aan de boven kant(band is in orde)en met de nintendo is het helemaal geen kijk.zal hier voor een ander topic aan maken en dan gelijk foto's + meer gegevens erbij voor dat ik over de knie ga hahaha.mvg robert

Misschien is de tv nooit aangepast geweest voor video...dan klapt het beeld bovenin ook om

Dat trekken van het beeld is heel simpel te verhelpen, op het chassis waar de modulen op zitten, daar is een blik genaamd line control. daarnaast zit een aansluiting voor een stekker en daarvan pootjes 1-3 en 2-4 doorverbinden met een draadje. Er was een speciaal blik voor met een lampje en een LDR voor video aanpassing, maar doorverbinden werkt ook.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als het toestel nog een convergentiepaneel had dan moet het haast wel een buizen tv zijn met de oude delta beeldbuis techniek. Voor zover ik weet werdt vanaf het K9 chassis al een precision in line (pil) beeldbuis gebruikt waarbij convergeren niet meer nodig was.

Nee hoor, echte delta beeldbuis. Pas later kwam de inline beeldbuis en dat werd verder doorgevoerd in de serie K11. Niet te verwarren met K3, dat is weer een ander verhaal! Buizen TV was de K8.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Op 25 juli 2015 02:27:04 schreef Shiptronic:
Beschrijving doet e denken aan de tv die vroeger bij ons thuis stond , tiptoetsen wel boven aan , en een schuifbakje met afstel knoppen

[bijlage]

Die K11 was bij ons de eerste KTV, die heeft het meer dan 15 jaar uitgehouden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 juli 2015 12:14:56 schreef ronny530:
Als het toestel nog een convergentiepaneel had dan moet het haast wel een buizen tv zijn met de oude delta beeldbuis techniek. Voor zover ik weet werdt vanaf het K9 chassis al een precision in line (pil) beeldbuis gebruikt waarbij convergeren niet meer nodig was.

Philips heeft zelfs nooit(?) PIL-buizen gemaakt of gebruikt. Dat was van het kamp RCA/Toshiba/SEL/Videocolor. Die hadden op een gegeven moment zelfs PILS4-buizen (als ze sleets waren gaven ze beneveld beeld).

Philips stapte met de K11 wel over naar gewone inlinebuizen met een dikke nek waar nog enige electronische convergentie nodig was.

Trekken van het beeld is bij de KT3 waar het over gaat (zie toekomstig nieuw topic) te verhelpen door de laatste preset te gebruiken. Ik dacht dat dat bij een Duitse K9 ook al standaard gemonteerd zat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

KT3 ? is een afgeleide uitvoering van de K30, maar dan draagbaar met 90 graden beeldbuis. Volgens mij hadden we het hier over de K9 en daar waren inderdaad uitvoeringen bij met de aanduiding AV op de hoogste preset. Veel later werd ook de 0 of 00 daarvoor gebruikt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De tv die hier staat is een leonardo 938. type 20c93822z.
Op dit moment heeft hij meer blauw als groen.Kleuren kloppen iig niet meer helaas.heb hem nog niet open gehad maar ga dit spoedig doen.Ook als hij aan de kabel staat dan trekt het beeld ook,Als je het beeld stil hebt staan dan is het stippeling/streperig beeld.chassis zou volgens google een kt3 moeten zijn,mvg robert

RAAF12

Golden Member

Op 25 juli 2015 12:32:25 schreef Zoef de Haas.:
Nee hoor, echte delta beeldbuis. Pas later kwam de inline beeldbuis en dat werd verder doorgevoerd in de serie K11. Niet te verwarren met K3, dat is weer een ander verhaal! Buizen TV was de K8.

Groetjes Hans.

Yep, K9i (i=inline) en daarna K11 allemaal inline BB.