Controle Condensator zakje versus component

Heb mijn verzameling gecontroleerd, maar kom niet verder dan 34.2 kOhm.
Denk dat dat wel krapjes gaat worden om te testen?

Ik heb hier nog een defecte geschakelde voeding. Misschien heb ik daar nog wat geluk in zitten. Momenteel had ik ook geen orders in de planning dus het zal even moeten wachten.

Op 26 juli 2015 17:40:11 schreef Sebastiaan06:
Alle SMD C van 470uF hebben een grotere maatvoering dan de versie op mijn bureau.
Zou het dan toch gewoon een 47uF zijn?

Je geeft hier zelf het antwoord al.
470µF 16V bestaat niet in 6.3mm.
Meten met de schuifmaat lijkt dus voldoende.

In mijn werk gebruiken we vaak: "Assumption is the mother of (all) f^ck^ps"
Ik vertrouwde het opschrift niet met de inhoud van het zakje (nog steeds niet zolang ik niet kan testen).

Later deze week/volgende week zal ik een paar 220k weerstanden binnen krijgen en meet ik ze. Grote kans dat het correct is, maar als het niet correct is wellicht een groter probleem voorkomen.

maartenbakker

Golden Member

Begrijp ik nou dat je hele grijpvoorraad weerstanden in serie geschakeld, slechts 34,2k meet? Dan heb je niet zoveel weerstanden in huis ;)

De gemiddelde grijpvoorraad op dit forum meet in serie waarschijnlijk wel een paar kilometer en op een ohmmeter buiten bereik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 augustus 2015 14:47:18 schreef maartenbakker:
Begrijp ik nou dat je hele grijpvoorraad weerstanden in serie geschakeld, slechts 34,2k meet? Dan heb je niet zoveel weerstanden in huis ;)

Klopt :+ :o
Koop meestal precies wat ik nodig heb

[Bericht gewijzigd door Sebastiaan06 op maandag 3 augustus 2015 14:52:35 (16%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 augustus 2015 14:52:12 schreef Sebastiaan06:
Koop meestal precies wat ik nodig heb

Een flink zootje weerstanden (bijvoorbeeld de complete E12-reeks voor weinig) IS precies wat je nodig hebt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Zelfs als dat stiekum 1/8W 10% koolfilmweerstanden blijken te zijn met een spanningsvastheid van 100V ofzo, heb je nog zeer veel waar voor je geld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ook de Farnell kwart-watt weerstanden zijn zo groot als 1/8e van vroeger. (maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat de chinese dat ook zijn). Maar het gaat er om dat je een grijpvoorraadje hebt van diverse weerstanden. En je moet er gewoon wat meer gebruiken als je meer dan 100 mW of zo moet stoken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juli 2015 18:57:54 schreef Frederick E. Terman:
[...]Na 20 seconden zou je in het voorbeeld met 47u onder de 2 V zitten, met 470u nog iets boven de 10 V. Misschien is 20 s dus een betere tijd.
Hoe dan ook, het verschil komt er zo wel uit. :)

Op 26 juli 2015 19:50:32 schreef rew:
Hey Sebastiaan, 220k is niet verplicht voor het experiment. Wat meer of minder kan ook. De tijd waarna gemeten moet worden verandert alleen wat. Als FET en ik het er nu overeens zijn dat 20s bij 220k een mooiere waarde is, dan is het iets als
47k 5s
100k 10s
220k 20s
470k 40s
1M 80s

Vandaag de 220k weerstandjes binnen gekregen. Meteen even een test setup gemaakt.
Met 20sec is de capacitor nog 5.4V (weerstand aan de +).
12V voeding btw

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met 20sec is de capacitor nog 5.4V (weerstand aan de +).

Ik begrijp niet wat je nu gedaan hebt. De vraag was:

Hang er een weerstand van 220k en je digitale voltmeter overheen en laad de condensator op tot 12V. Neem de voeding los en tel tien twintig seconden. Meet de spanning over de condensator.

Overheen =

  • de ene kant van de weerstand (en van de voltmeter) aan de ene kant van de condensator,
  • de andere kant van de weerstand (en van de voltmeter) aan de andere kant van de condensator.

Daarna laden ('zap'); de meter wijst nu 12V.
Dan de voeding losnemen; de meter gaat zakken.
Na tien twintig seconden aflezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 8 augustus 2015 11:16:28 schreef Frederick E. Terman:
Overheen =

  • de ene kant van de weerstand (en van de voltmeter) aan de ene kant van de condensator,
  • de andere kant van de weerstand (en van de voltmeter) aan de andere kant van de condensator.

Daarna laden ('zap'); de meter wijst nu 12V.
Dan de voeding losnemen; de meter gaat zakken.
Na tien twintig seconden aflezen.

LADEN:
voeding + -> weerstand -> Condensator -> voeding -

METEN (aangesloten tijdens laden)
voeding + -> voltmeter -> weerstand -> Condensator -> voltmeter -> voeding -
(na laden voeding los gemomen en 20 sec gewacht, dit leverde 5,4V)

Zal het zometen nog een keer doen.

Mis, voltmeter en weerstand parallel over de C plaatsen.
Aan de 12v leggen dan afkoppelen en de tijd opnemen.

LDmicro user.

Zoals ik het begrijp en gebouwd heb:
(Heb even snel in visio een schets gemaakt)

Is niet juist, de C ontlaadt zich door de weerstand EN voltmeter en dat is de bedoeling niet.
Hij moet zich ontladen over de weerstand.
Dus alles parallel plaatsen.

LDmicro user.

Zojuist getest, in het laatste deel van de 20sec loopt de V snel terug. Heb 2 testen gedaan.
1: 1.09V
2: 1.5V

Kan dus concluderen dat het gewoon een 47uF en ik deze zonder problemen kan toepassen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 juli 2015 19:15:27 schreef MGP:
Ben 100% zeker :p

Kijk eens aan: '470' was dus inderdaad toch 47 × 100 µF.

Dat komt dus overeen met '476' voor 47 MpF. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Weer iets geleerd en nu zeker dat ik het juiste component heb.
Dank allen.

@FE idd, ook weer wat bijgeleerd, nooit te oud om te leren. ;)

LDmicro user.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik moet je zeggen, met alleen '470' zou ik ook 470µF gegokt hebben hoor! Het was de andere specificatie die ons deed twijfelen.
Maar, hij was geloof ik vrij klein voor een 470 µF van die werkspanning. Die praktijk heb ik dan weer niet.

Zelf zit ik nog wel eens te hannesen met keramiekjes van '100'. Sommige zijn 100 pF, andere toch 10 pF. Helaas zijn ze in één bakje terechtgekomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

En is het vertrouwen in de opgedrukte tekst van het zakje weer hersteld.