Controlelampen Honda BF30 BBM

Blue Sky

Cableguy

Ik heb een consoleboot met daarachter een Honda BF30D buitenboordmotor. De afstandbediening van de motor zit wat op een ongelukkige plaats waardoor de controlelampen van de olie en de temperatuur bijna niet te zien zijn. Nu biedt de kabelboom die aan de motor zit en naar de toerenteller en de trimmeter gaat een extra aansluiting voor externe controle lampen, teminste, dat is wat de tekening aan geeft. Nu had ik bij de conrad een paar ip67 leds aangeschaft, link https://www.conrad.nl/nl/cml-19210250-led-signaallamp-rood-12-vdc-20-m… maar als ik deze aan de massa verbind en de plusdraad aan de aansluiting voor de extra controlelamp gaat de temp lamp gelijk branden samen met de led op de afstandbediening dus dat klopt niet. Toen de zaak omgedraaid, de plus aan de led en de min aan de kabelboom draad en nu brand de olielamp dus ook niet goed.

Als je de motor start dan gaat de olielamp branden en de temp lamp gaat aan als de motor te heet wordt.

Nu heb ik de voltages gemeten op die draden: bij contact aan staat er 10 volt op de temp draad en 0,5 volt op de olielamp draad. Start ik de motor dan blijft de temp voltage gelijk en de olielamp spanning gaat naar 2,2 volt dus het is niet geschikt om daar die conrad leds direct op aan te sluiten. Dat die temp voltage gelijk blijft klopt ook wel, de motor is niet oververhit en dat kan ik alleen testen als ik de motor laat lopen zonder koeling maar dat is uiteraard niet de bedoeling.

Wie van de forummers weet meer van Honda en de kabelboom? De manual met het schema staat hier: http://cdn.powerequipment.honda.com/marine/pdf/manuals/31ZW2605.pdf het schema staat achterin. De draden die van de controle lampen afkomen zijn gemerkt met Y en R.

De service manual staat hier: http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/bf25d30d.html#/0

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Hier is het schema van de leds:

http://www.uploadarchief.net/files/download/lampcircui1t.jpg

Ik zou een BC547 kunnen gebruiken als schakeltransistor door de draad van D1 via een R aan de basis te leggen. Maar hoe kan ik dat het beste met de temp led oplossen?

Waar rook is, is stroom

Bij beide schakeling worden naar massa geschakeld.
Alleen de oliedrukschakelaar wordt pas vrij gegeven (los van massa) als er voldoende oliedruk is.

Je kunt dus voor beide hetzelfde schakelprincipe gebruiken.
Elektronica is niet m'n sterkste kant, weet dus niet of het gaat lukken met je genoemde schakeling.

Let wel even op wat je doet.
Als door jouw schakeling D1 of D2 aan massa komen te liggen dan heb je kans dat de ECU denkt dat er iets mis is.
Oliedruk zal waarschijnlijk met een tijdvertraging werken.

@bluesky, ik vind het raar dat je spanning meet op die twee draden als de motor niet draait. Volgens het schema in je tweede post krijgen die ledjes spanning rechtstreeks van de laadspoel nog voor de diode brug. Met enkel contact zou je nog geen spanning moeten meten.

De link die je bijgevoegd hebt geeft de situatie heel anders aan. Daar komen de twee optionele aansluitingen rechtstreeks uit het motormanagement met als kenmerk 'lamp' je zou verwachten dat je dat ledje van jou daar rechtstreeks op aan kunt sluiten.

Wellicht heb ik het even te snel bekeken maar haal je niet twee schemas door elkaar?

@Blue Sky.

Heb nog even naar je schema's zitten kijken.
Oplossing is volgens mij redelijk simpel.

+ draadje doortrekken naar beide lampjes.
Elk lampje voorzien van diode zoals originelen lampjes.
En dan verbinden met resp. Y,R, draad.

Weet namelijk niet of deze leds bidirectioneel zijn, of anti paralell geschakeld per lampunit.

@HD 13

Volgens mij staan die twee dioden in serie met die ledjes enkel om de negatieve spanning van die laadspoel te blokkeren.
Gemiddeld ledje spert hooguit 10 Volt, die laadspoel doet wel iets meer dan tien volt.
Dit zijn geen bidirectionele leds.

Plusdraad van je LED's aan de plus van de accu (eventueel achter het contact slot als dat er is)
Mindraad van de LED's aan de 2 uitgangen in de tekening.
Het mooie van de de 2 diodes D1 en D2 is dat je dit kunt doen zonder dat je hiermee de originele lampjes stoort: nog belangrijker, zonder deze diodes zou je spanning terugvoeren naar de dynamospoel....de Diode maken het dus in feite mogelijk de schakelaars voor 2, ietwat geschieden circuits te gebruiken.
Die extra diodes van HD13 voegen niets toe.

  • TEMP LED moet je tussen + van de accu en het uitgevoerde contactpunt zetten, dat moet dan werken zoals bedoeld.
  • Olie LED is lastiger, ondat de truc daarbij is dat ze de originele LED kortsluiten. Je kunt 'm tussen contactpunt en massa hangen, maar dan zal de lichtopbrengst te mager zijn denk - je trekt de stroom dan door de weerstand van originele LED.
    Hang je 'm tussen accu + en contactpunt, dan werkt het ding andersom: zoals in de auto: geen licht is OK, wel licht is foute boel: druk weg.
    Wil je het kloppend hebben, dan moet je of een LED met externe weerstand gebruiken (zoals de ingebouwde LED) of een relais gebruiken met wisselcontact om de werking de schakelaar om te draaien.
stop het overmatig spatiegebruik !
Blue Sky

Cableguy

Dat klopt JvdBe, er staat zo een 2,2 volt op de Y draad, de led brandt dan wel maar de lichtopbrengst is minimaal. De temp led sluit ik aan zoals je zegt, met de plus op de accu en de min aan de sensor, dat moet dan zonder meer werken.

Voor de olie led wou ik een schakeltor (bijvoorbeeld een bc547) gebruiken maar ik weet niet of 2,2 volt voldoende is om de tor volledig open te zetten.

@bol00052: dat zag ik inderdaad ook, de lichtspoel die spanning levert maar alleen als de motor draait, toch meet ik op de contact stand 10 volt. Of die 10 volt komt uit de CDI?

Waar rook is, is stroom

da's meer dan genoeg, Vbe is ong 0,6 volt, dus heb je ruimte ;-)
Neem een R van 2,2-0,6 = 1,6V / 1mA ==> 1k5. Dat moet voldoen. E aan massa, C via conrad LED naar accu +, klaar :)

Die 2,2V is waarschijnlijk ook de reden (en het gevolg) van de extra diode onder de LED: zo til je de spanning wat op, zodat er wat meer werkruimte is voor de andere schakelingen.
Eerdergenoemde sperspanning verhalen houden geeen stand, want hoe weet je dat de sperspanning zich over de diode vormt en niet over de LED. Antiparallel zou dan veel beter zijn.

[Bericht gewijzigd door JvdBe op zondag 26 juli 2015 21:13:06 (50%)

stop het overmatig spatiegebruik !
Blue Sky

Cableguy

Thanks JvdBe, ga ik dat proberen :-)

Waar rook is, is stroom

@bol00052: dat zag ik inderdaad ook, de lichtspoel die spanning levert maar alleen als de motor draait, toch meet ik op de contact stand 10 volt. Of die 10 volt komt uit de CDI?

Zeer waarschijnlijk: dat is de meetspanning over het thermostaatje uit de CDI.

[iets speculatief]De diode zal in eerdere versie van deze motor, waarbij de LEDs nog lampjes waren, hebben gediend om te voorkomen dat bij contact-aan en motor-stilstand, het lampje aanging omdat de stroom dan terug kon lopen het laadcircuit in.
[/iets speculatief]]

stop het overmatig spatiegebruik !

Wellicht kun je wat doen met een logiclevel p-channel mosfet voor je oliedruk schakeling. Dan werkt ie op de juiste manier en is minder lomp dan een wisselrelais.

Blue Sky

Cableguy

@ JvdBe: ik heb een bc546 gebruikt met een 1K5 R aan de basis en dat werkt prima op een breadboard opstelling. De tor ging bij 0,6 volt open. Voor de zekerheid heb ik een diode in serie met de R gezet waardoor de drempelspanning wat hoger wordt en nu gaat ie bij 1,1 volt open anders gaat de led misschien knipperen als de motor op contact staat (in die toestand staat er 0,5 volt op de Y draad)
Bedankt voor de hulp !

Waar rook is, is stroom
Blue Sky

Cableguy

Vandaag de leds aangesloten in de boot en werkt perfect. De temp led kan ik niet testen want ik kan niet bij de sensor, anders had ik de draad er even afgehaald en tegen massa gelegd. Maar er zit een zoemer in de afstandbediening dus als ie al te heet wordt en de led brandt niet hoor ik de zoemer wel. Bovendien regelt de motor dan terug naar stationair toerental

http://www.uploadarchief.net/files/download/dashboot1.jpg

Waar rook is, is stroom
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Blue Sky

Cableguy

Waar rook is, is stroom